Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Hallo,

    vorige week vrijdag reed ik rustig naar huis en op een 80km weg stopte mijn A6 er plots mee. Niet meer te starten. Wanneer we de motor proberen te starten klinkt het allemaal wel ok. De motor wil alleen niet aanslaan
    De ANWB heeft er naar gekeken en concludeerde dat er wel brandstof uit de brandstofpomp komt. Uiteindelijk de A6 naar de dichtstbijzijnde AUDI garage gesleept.
    Inmiddels is de opvoerpomp vervangen, deze zou defect zijn. Helaas bleek dit niet het probleem. De distributie is nagekeken alles draaid op tijd volgens de garage.

    De volgende stap is een compresie test.
    Zijn er hier mensen die dit eerder meegemaakt hebben en mij (dus de garage) een idee kunnen geven wat er aan de hand zou kunnen zijn?

    Groet
    Marcel
    Sinds vorig jaar een Audi A3

  2. #2
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    zijn er storingen als je de wagen uitleest?
    wellicht helpt het iets
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  3. #3
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Het probleem zit in de inspuitpomp. Deze is defect, zoek een goed bedrijf die die dingen kan reviseren want dat scheelt je een hoop geld. Ik heb vorig jaar exact hetzelfde gehad (lees hier het verhaal) zat gelukkig tegen de duitse grens.

    Bij de inspuitpomp kunnen drie dingen stuk zijn,

    1. Het is de printplaat (electronica in de pomp) kosten €250,-
    2. Het is de pomp zelf en kan gereviseerd worden kosten €750,-
    3. Pomp is echt overleden dan krijg je een ruil exemplaar €1250,-

    Nieuw bij de dealer €1750,- tot €2500,- om het eea in perspectief te zien.

    In ieder geval sterkte met de reperatie.

    Ik heb alvast een revisie bedrijf voor je gevonden in Nederland maar er zullen er meer zijn.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  4. #4
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.625
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Kijk Gerard, dat is service !
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Het probleem zit in de inspuitpomp. Deze is defect, zoek een goed bedrijf die die dingen kan reviseren want dat scheelt je een hoop geld. Ik heb vorig jaar exact hetzelfde gehad (lees hier het verhaal) zat gelukkig tegen de duitse grens.

    Bij de inspuitpomp kunnen drie dingen stuk zijn,

    1. Het is de printplaat (electronica in de pomp) kosten €250,-
    2. Het is de pomp zelf en kan gereviseerd worden kosten €750,-
    3. Pomp is echt overleden dan krijg je een ruil exemplaar €1250,-

    Nieuw bij de dealer €1750,- tot €2500,- om het eea in perspectief te zien.

    In ieder geval sterkte met de reperatie.

    Ik heb alvast een revisie bedrijf voor je gevonden in Nederland maar er zullen er meer zijn.
    Dank je voor de info. Dat zou het best eens kunnen zijn. Ik ge er mee aan de slag
    Sinds vorig jaar een Audi A3


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mbaas Bekijk Berichten
    Dank je voor de info. Dat zou het best eens kunnen zijn. Ik ge er mee aan de slag
    Wazzup01 ik zat zojuist jou verhaal nog even te lezen. Het verschil met mijn probleem is dat de brandstofpomp <strong>wel</strong> brandstof afgeeft. Dat maakt het allemaal ingewikkelder.

    Anyway toch bedankt
    Sinds vorig jaar een Audi A3

  7. #7
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mbaas Bekijk Berichten
    Inmiddels is de opvoerpomp vervangen, deze zou defect zijn. Helaas bleek dit niet het probleem.
    Ik ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben en wat je daarvoor betaald hebt want er zit geen opvoerpomp in de 2.5 TDI. De benzinemotoren hebben er wel een in de tank zitten maar de diesels niet.
    90 km/h-astronaut

  8. Ad
  9. #8
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Jawel, er zit toch een klein pompje in, levert inderdaad niet de opvoerdruk trouwens.

  10. #9
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Jawel, er zit toch een klein pompje in, levert inderdaad niet de opvoerdruk trouwens.
    In Etka kon ik voor mijn model (2000) geen opvoerpomp vinden. Waar zou dat pompje moeten zitten dan? En wat doet ie als ie geen opvoerdruk levert? Of bedoel je de druk naar de injectoren toe?
    Laatst gewijzigd door atjong; 22-04-10 om 10:03.
    90 km/h-astronaut

  11. #10
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Jawel, er zit toch een klein pompje in, levert inderdaad niet de opvoerdruk trouwens.
    Klopt er zit een klein pompje in die doet niets anders als het niveau in de zadeltank gelijk houden. Anders zou een kant leeg kunnen raken en de andere nog vol en da's niet de bedoeling. Het is dus een brandstoftankcirculatiepompje (3x letterwaarde + 2x woordwaarde).
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  12. #11
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Klopt er zit een klein pompje in die doet niets anders als het niveau in de zadeltank gelijk houden. Anders zou een kant leeg kunnen raken en de andere nog vol en da's niet de bedoeling. Het is dus een brandstoftankcirculatiepompje (3x letterwaarde + 2x woordwaarde).
    Dat heb je volgens mij alleen maar bij een quattro, waar je 2 tanken onder hebt hangen vanwege de dubbele uitlaat. Bij de gewone voorwielaandrijver heb je dat niet.
    90 km/h-astronaut

  13. #12
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Dat heb je volgens mij alleen maar bij een quattro, waar je 2 tanken onder hebt hangen vanwege de dubbele uitlaat. Bij de gewone voorwielaandrijver heb je dat niet.
    Oké dat wist ik weer niet, ik dacht dat elke a6 zo'n tank had....
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  14. #13
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Oké dat wist ik weer niet, ik dacht dat elke a6 zo'n tank had....
    Nope, ik heb gewoon 1 BIG MF van een 70 liter tank . Die hangt iets rechts van het midden onder de auto.

    Wat mbaas voor een A6 heeft kunnen we alleen maar gokken...
    Laatst gewijzigd door atjong; 22-04-10 om 11:59.
    90 km/h-astronaut

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    53
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Nope, ik heb gewoon 1 BIG MF van een 70 liter tank . Die hangt iets rechts van het midden onder de auto.

    Wat mbaas voor een A6 heeft kunnen we alleen maar gokken...

    Hey, ik zit nu meenmaal niet elke dag achter het forum. Ik heb een audi A6 2.5 TDI uit 1998, geen quatro, gewoon...dus 1 BIG MF van 70 liter tank. Ik ben benieuwd wat ze over de opvoer pomp in de tank te vertellen hebben, want die zit er bij mij dus niet in!.

    Thx voor alle info gents.
    Sinds vorig jaar een Audi A3

  16. #15

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Hallo beste forum leden,

    de ontknoping van het brandstof probleem.

    Bij een A6 type 4BC5 TDI zit er weldegelijk een pompje in de tank, wat er voor zorgt dat er voldoende brandstof in het fiklter aanwezig blijft.
    Enige maanden geleden ging er bij mij in eens het gloeilampje branden onder het rijden op de snelweg, en een kilometer of 5 verder, gaf de A6 er de brui aan.
    Ik kon starten wat ik wilde, hij sloeg echter niet meer aan.
    ik heb de splitpen boven op het filter er uit getrokken en het T-stuk op het filter verwijderd, er zat geen druppel brandstof meer in het filter.
    Oorzaak, een defecte pomp in de brandstoftank.
    Dat opvoerpompje, zoals ze het bij de dealer noemen, blijkt volgens sommigen een circulatie pompje te zijn, echter dit pompje heeft als taak er voor te zorgen dat het brandstoffilter vol met brandstof blijft staan.
    Ik heb dit pompje vernieuwd, het syteem gevuld met diesel ( filter ) en de motor starte weer gewoon.
    De benaming van dit pompje doet er weinig toe, maar wel wat dat pompje doet.

    Bij een A6 Avant dient men of de kofferbak geheel leeg te halen, om bij het inspectieluikje te komen, of de tank uit te bouwen, ik heb de kofferbak leeg gehaald.

    Onder de grote wartel die op de tank zit, daar zit het pompje onder, dit gewoon vernieuwen als er geen brandstof meer in het filter komt.
    Tenzij de tank leeg is natuurlijk, dan treft het pompje geen enkele blaam.

    ** Opmerking **
    Opvallend was wel het branden van het gloeilampje, tijdens het rijden, dus dit kan het teken zijn, dat er iets op doet met de brandstofvoorziening, naderhand heeft dit lampje dus ook niet meer gebrand onder het rijden.

    Ik hoop dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen tot de oplossing van dit euvel.

    Ik wens u veel succes toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  17. #16
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro Ad Bekijk Berichten
    Hallo beste forum leden,

    de ontknoping van het brandstof probleem.

    Bij een A6 type 4BC5 TDI zit er weldegelijk een pompje in de tank, wat er voor zorgt dat er voldoende brandstof in het fiklter aanwezig blijft.
    Enige maanden geleden ging er bij mij in eens het gloeilampje branden onder het rijden op de snelweg, en een kilometer of 5 verder, gaf de A6 er de brui aan.
    Ik kon starten wat ik wilde, hij sloeg echter niet meer aan.
    ik heb de splitpen boven op het filter er uit getrokken en het T-stuk op het filter verwijderd, er zat geen druppel brandstof meer in het filter.
    Oorzaak, een defecte pomp in de brandstoftank.
    Dat opvoerpompje, zoals ze het bij de dealer noemen, blijkt volgens sommigen een circulatie pompje te zijn, echter dit pompje heeft als taak er voor te zorgen dat het brandstoffilter vol met brandstof blijft staan.
    Ik heb dit pompje vernieuwd, het syteem gevuld met diesel ( filter ) en de motor starte weer gewoon.
    De benaming van dit pompje doet er weinig toe, maar wel wat dat pompje doet.

    Bij een A6 Avant dient men of de kofferbak geheel leeg te halen, om bij het inspectieluikje te komen, of de tank uit te bouwen, ik heb de kofferbak leeg gehaald.

    Onder de grote wartel die op de tank zit, daar zit het pompje onder, dit gewoon vernieuwen als er geen brandstof meer in het filter komt.
    Tenzij de tank leeg is natuurlijk, dan treft het pompje geen enkele blaam.

    ** Opmerking **
    Opvallend was wel het branden van het gloeilampje, tijdens het rijden, dus dit kan het teken zijn, dat er iets op doet met de brandstofvoorziening, naderhand heeft dit lampje dus ook niet meer gebrand onder het rijden.

    Ik hoop dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen tot de oplossing van dit euvel.

    Ik wens u veel succes toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad
    Is dit nu de oplossing voor TS of was dit jouw oplossing. In mijn geval stond het filter gewoon vol maar en was het de brandstofinspuitpomp. En bij een quattro zit de tank onder de achterbank. Daar zit ook het service luik.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  18. #17
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro Ad Bekijk Berichten
    Bij een A6 Avant dient men of de kofferbak geheel leeg te halen, om bij het inspectieluikje te komen, of de tank uit te bouwen, ik heb de kofferbak leeg gehaald.
    Weet je zeker dat dit de voorwielaangedreven Avant 2.5 TDI met enkele uitlaat betreft? Want je forumnaam doet anders vermoeden. Verder ben ik blij dat dit een praktijkervaring is want Etka zegt wat anders over bovenstaand model. Maar aan praktijkervaringen hecht ik meer. Ik stond enige tijd geleden met een lege tank langs de kant van de weg en het slechts bijgooien van wat liters diesel in de tank was voldoende om de auto weer redelijk vlot aan de praat te krijgen. Met een opvoerpomp gaat het starten in die situatie natuurlijk wel stukken vlotter dan zonder. Binnenkort ga ik mijn brandstoffilter vervangen en zal meteen effe testen of er diesel naar voren wordt gepompt als de leiding los ligt en het contact aan staat.

    Helaas heeft de topicstarter niets aan al dit geklets. Heb je nog nieuwe bevindingen Marcel?
    90 km/h-astronaut

  19. #18

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Hallo beste forum leden,

    Hallo wazzup01
    Deze door mij aangedragen oplossing betreft mijn eigen ervaring, ik schrijf dus ook Ik.
    En, het kan waarschijnlijk ook de oplossing zijn voor de TS, gewoon een helpende hand dus.
    In jou geval met de Quattro, moet ik me dan voorstellen dat het ook om een Avant gaat, of om een sedan.
    Ik heb dus de ervaring niet met een Quattro, en er kan dus erg veel verschil in zitten, maar maakt men dan ook verschil in een Avant met FWd en Quattro dan, wat betreft de bodemplaat constructie.
    Dit overigens gewoon uit interesse hoor.

    Wat jij dus meegemaakt hebt wazzup01, kan ook erg goed, dat de brandstof pomp de geest geeft, maar dan zal de brandstofleiding naar de pomp gewoon vol diesel staan, in mijn geval stond deze geheel droog, en de tank was geheel gevuld met diesel.

    Het betreft hier dus een voorwielaangedreven Audi A6 Avant 2.5 TDI 110 Kw. bjr. 2001 de B4C5, met aan een zijde de uitlaat.
    Een schermnaam doet echter niet af, met wat voor soort auto men rijdt.

    Verder bezig ik me niet met onzin, want daar koopt niemand iets voor, aan ware bevindingen heeft men veel meer houvast.
    En, dat was in mijn geval dus dit euvel, de pomp in de tank had de geest gegeven, en dan staat heel jammer genoeg het brandstoffilter gewoon kurk droog.

    Het inspectieluik voor de opsluitwartel van de brandstoftank, waar de leidingen en de electra aansluitingen de tank in gaan zitten dus onder de kofferbak vloer, dat is dus bij mijn A6 zo, dus waarschijnlijk bij elk type A6 met voorwielaandrijving.
    Ik zeg er expres waarschijnlijk bij, houd mij ten goede.

    Met een Quattro heb ik geen ervaring, en zal me daar dan ook niet mee bezig houden, dan beperk ik me gewoon tot het lezen van het geheel, enkel en alleen omdat ik daar interesse voor heb.
    En interesse in het woord van de TS en de reacties daar op.

    Ik lees meer dan dat ik reageer, dat was misschien al opgevallen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  20. #19
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    @ Quattro Ad,

    Sorry ik bedoelde er niets mee, ik dacht alleen dat jij naar de TS geweest was en het probleem had opgelost. Omdat je begon met :

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro Ad Bekijk Berichten
    Hallo beste forum leden,

    de ontknoping van het brandstof probleem.
    Vandaar mijn vraag of dat de oplossing was voor de TS.

    En idd bij de quattro heb je een zadeltank onder de achterbank, de cardanas loopt er dan door heen met alleen een vaste verbinding over de cardanas heen. Het toegangs luik zit dan ook onder de achterbank. En het kan dus zo zijn dat het rondvoerpompje de geest geeft wat als resultaat opleverd dat de ene helft van de tank leeg is en de andere helft van de tank vol. Omdat het overloop punt boven zit. Ik had dus de dikke pech dat dit pompje was overleden, en dat de inspuitpomp was overleden waarschijnlijk als gevolg van het drooglopen. (pompjes schijnen nogal gevoelig te zijn).

    De auto waar ik dit mee had was een A6 4BC5 Quattro 2.5 TDI uit 1999. Enige verandering in de reeks is dus ook niet uit te sluiten.


    Maar even wat anders @ mbaas Hoe is nu de situatie ?
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  21. #20
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.5TDI V6 (11-1998) wil niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    de cardanas loopt er dan door heen met alleen een vaste verbinding over de cardanas heen.
    De cardanas, dat was natuurlijk de reden van de gedeelde tank. Niet de dubbele uitlaat .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Ik had dus de dikke pech dat dit pompje was overleden, en dat de inspuitpomp was overleden waarschijnlijk als gevolg van het drooglopen. (pompjes schijnen nogal gevoelig te zijn).
    Dan zou je inspuitpomp overleden zijn bij het starten. Lijkt me sterk dat dat de enige reden was. Slijtage is waarschijnlijker hoewel ik moet zeggen dat die dingen wel lang mee kunnen gaan. De mijne heeft al zo een 25.000 liter diesel ingespoten (418.000 km) .
    90 km/h-astronaut

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •