Bij twijfel: vervangen. Simpel.
Wil je het risico lopen? Prima, maar sta dan niet raar te kijken als je opeens een luide knal hoort.
Een nieuw/ander blok is beduidend duurder dan een nieuwe riem.
Aan jou de keus maar die lijkt me niet moeilijk.
Hallo forumlezers.
Ik heb een klein probleem met mijn distributieriem.
Ik weet niet meer of ik hem moet vervangen of niet.
In mijn boekjes staat dat hij voor het laatst op de km stand 179687 km is vervangen maar de teller staat inmiddels op 293600km.
Een kennis heeft me vertelt dat hij wellicht al vervangen is want normaal gesproken zou de riem het al hebben begeven.
wat is jullie advies om te doen zodat ik hem niet sloop.
Hoe check je of de riem vervangen moet worden want in de handleiding stond laatst in 2005 179687 km maar het is in het duits dus wellicht staat het ergens anders of geen factuur meegeleverd?
Het gaat hier om een Audi a6 2.5 tdi Avant 1998.
Heb de auto elke dag nodig voor werk maar vind het riskant om te gaan rijden.
Groetjes
Bij twijfel: vervangen. Simpel.
Wil je het risico lopen? Prima, maar sta dan niet raar te kijken als je opeens een luide knal hoort.
Een nieuw/ander blok is beduidend duurder dan een nieuwe riem.
Aan jou de keus maar die lijkt me niet moeilijk.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
@Leon, tja, als ze nu gewoon antwoord geven op mijn vraag............
Ondanks dat voor topicopener geldt dat zijn distributieriem aan vervanging toe is op basis van kilometrage, zie ik toch graag een antwoord op mijn vraag.
@W gaat blijkbaar graag deze discussies uit de weg. En wel om de eenvoudige reden dat 5 jaar nergens is terug te vinden.
Aangezien de gemiddelde Nederlander 18k per jaar rijdt, zou de gemiddelde vervanging plaats vinden na 6,6 jaar.
Omdat er echter velen niet meer rijden dan 12 k per jaar, zal vervanging van de riem zijn om de 10 jaar.
Voor sommige riemen wordt echter vervanging om de 180k voorgeschreven. Dit komt dus uit voor de gemiddelde rijder op vervanging na 10 jaar, voor de 12k rijder 15 jaar.
Het onderhoudsvoorschrift van de fabrikant slaat dus volgens sommige redacteuren nergens op en zijn louter theoretische waarden?
Dat een riem niet het eeuwige leven heeft, daar kan ik ook wel inkomen, maar gaan roepen met wat losse kreten, die ooit ergens opgevangen zijn, daar ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Het onderhoud aan young timers, waar weinig mee wordt gereden, wordt op deze wijze ook wel heel erg duur.
@W, ga gewoon verder met het in stand houden van dit soort fabels.
Het is algemeen bekend dat het om de 5 jaar of een bepaalde KM stand is, maar goed, jij weet het uiteraard weer beter, omdat het NIET in je boekje staat..
Ik geef heel duidelijk in mijn verhaal aan dat 120k en zeker 180k door niemand gehaald wordt (behalve in zijn algemeenheid lease rijders), uitgaande van 5 jaar.
En om de vijf jaar is niet algemeen bekend, en zeker niet in VAG garages.
Het is ook zo'n lekker wazig ongrijpbaar begrip.
Ik heb een type 44, waarbij ook om de 120k de distributieriem moet worden vernieuwd. Deze auto is altijd in onderhoud geweest bij de VAG garage en daarbij is nooit om de 5 jaar de distributieriem vernieuwd noch kreeg ik dit advies.
Wel werd de riem telkens bij een beurt gecontroleerd.
5 jaar, geeft Audi op, als je het niet gelooft....gewoon doorgoogelen, ik heb geen/voel geen noodzaak zin alles op te zoeken om 1 eigenwijze betweter te plezieren.
Als je jezelf verder/opnieuw wilt vernederen middels opmerkingen over koppel en vermogen open dan een nieuw topic daarvoor.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
@W
Nou drama, dat valt ook wel weer mee. En jij hebt idd geen 5 jaar genoemd, maar je eerdere opmerking neigde er wel naar dat een discussie hierover wellicht in de kiem zou worden gesmoord.
Blijkbaar heeft op internet ooit iemand een keer 5 jaar genoemd, dit wordt door een ander klakkeloos overgenomen en voordat je het weet is 5 jaar een algemeen gegeven.
Vandaar dat mijn eerste vraag begon met: waar heb je (=@vissered) dat vandaan?
En meneer @pedro durft nog keihard (zonder links) te beweren dat Audi op internet ook 5 jaar aangeeft, terwijl in 3 onderhoudsboekjes, die ik heb, en waarin het onderhoud van alle Audi’s van dat bouwjaar wordt beschreven, met geen woord over 5 jaar wordt gerept.
Is Audi zo tegenstrijdig in zijn berichtgeving? Of probeert @pedro het vege lijf te redden?
Laat staan dat hij zich uitlaat over de contradictio in terminis van 180k en 5 jaar.
Plat gezegd, @Pedro probeert zich overal achter te verschuilen, achter anderen, achter google en internet, geen zin hebben, etc.
Of dit antwoord was te verwachten, ik ben transparant, inhoudsloos en meer van die onzin.
Allemaal argumenten die inhoudelijk niet erg opschieten. En helaas meer iets zeggen over @pedro dan over mij.........
Over koppel en vermogen:
In topic http://www.audiforum.nl/forum/b8-200...-211pk.html#20 heb ik me expliciet uitgelaten over koppel en vermogen, met verwijzingen naar artikelen hierover, als je dit wenst te ontkrachten open je zelf maar een topic. Hetgeen in dat topic staat is in ieder geval niet door jou weersproken, sterker nog, dat zal je ook niet kunnen.
Het klinkt wellicht arrogant, maar zo zeker ben ik van mijn zaak.