Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Hoedenplank demonteren C5 2002

  1. #1
    vaglunatic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    39
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Hoedenplank demonteren C5 2002

    Beste mede audi liefhebbers/eigenaren,

    Ik heb een vraag. Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar vind geen toppic hoe ik mijn hoedenplank van mijn a6 uit 2002 (limosine) moet demonteren.

    Ik heb een boek hiero liggen van mijn model en daar staat bijna letterlijk alles in behalve dat wat je net nodig bent.

    Mijn vraag dus: hoe demonteer ik mijn hoedenplank?

    Wat heb ik gedaan?

    1. achterbank eruit (niet nodig ma vanwege schoonmaak etc eruit gehaald)
    2. kofferbak bekleding aan de zijkanten gedemonteerd.
    3. subwoofer die aan de zijkant (rechter zijkant) zit ingebouwd gedemonteerd, maar hier zit naar mijn idee niets bijzonders
    boven.

    Wie o wie kan mij helpen. Reden dat ik deze eruit wil halen is dat deze er niet goed inzit en het derde remlicht dus ook min of meer scheef zit.

    Hoop spoedig antwoord/hulp te kunnen krijgen.

    Voorbaat dank!

  2. #2
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Vanavond na 19:00 kan je een soort van walkthrough krijgen.

  3. #3
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    De hoedenplank verwijderen bij de A6 C5 is een aardig forse klus; je doet dit niet even in een half uurtje (zoals bij de A4 B5 wel het geval is). De plank zit met een aantal schroeven aan de onderkant/voorkant vast, en met twee grote beugels achter de bekleding bij de achterruit. Het is voor mij lang geleden (dik een half jaar) dat ik dit gedaan heb, dus het kan enigszins ernaast zitten qua schroeven. Gebruik dus vooral ook je eigen verstand en ogen!

    First things first. Ik ga nu uit van een auto met een neerklapbare achterbank. Bij een vaste bank moet gewoon de rugleuning geheel eruit; hoe dat moet weet ik niet.

    Om te beginnen verwijder je de achterbank. De zitting is makkelijk; gewoon omhoog trekken. Wel oppassen voor eventuele kabels van stoelverwarming. De leuning verwijder je door ze om te klappen, en tussen de twee helften een plastic afdekkap los te wippen. Daaronder vind je een T30 bout. Als je deze losdraait, komt een stalen afdekkap vrij. Verwijder deze (gaat makkelijk). Hieronder zie je twee wieltjes zitten. Trek de korte helft van de bank aan deze zijde omhoog (je voelt vanzelf hoe dit gaat). Eenmaal omhoog: trek de bankleuning over de andere helft heen om hem van zijn as te verwijderen. Doe hetzelfde aan de andere kant.



    Verwijder de twee stalen pinnen die de achterbank op hun plek houden als ze opgeklapt zijn. Dat doe je door de twee moeren los te draaien in de stalen dop. Als je deze twee pinnen verwijderd hebt, kan je het wang-stuk loshalen uit de auto door er voorzichtig aan te trekken. Je voelt dan een beetje waar ze vast zitten. Om ze echt los te krijgen moet je fors kracht zetten! Eén kant (boven) zit geklikt; de andere kant zit om een metalen punt geschoven. Het kan zijn dat je hem hard naar beneden moet drukken om de beugel van de punt te bevrijden. Pas ook hierbij op voor eventuele bekabeling; vooral jongere auto's hebben ook side-airbags in deze wangen zitten!

    Schrik niet van de troep die onder een achterbank kan liggen .

    Hierna kun je beginnen aan de afdekking van de C en D-stijl.

    Klap het handvat boven de achterdeur open, en wip de twee klepjes open. Hieronder zit een PH2 (of PH3) schroef; losdraaien. Het handvat komt hiermee niet los! De gehele afdekking boven de achterdeur, C-stijl en D-stijl is bij de A6 één geheel. Dit moet dus in zijn geheel worden verwijderd!

    Deze kan zeer strak vastzitten, en zit met een stuk of 10 stevige metalen pinnen vastgeklikt. Het verwijderen kost serieus kracht, en dient voorzichtig te gebeuren. Je trekt al heel snel een beschadiging in de bekleding, of scheurt de plastic goot af waar de metalen "splitpen" in vast zit. Begin bij de B-stijl, en werk je weg langzaam en voorzichtig naar de achterruit toe. Zodra je een kiertje hebt weten te wrikken wordt het makkelijker. Je kan dan met een grote platbekschroevendraaier de pinnen opzoeken en eruit duwen, en langzaam maar zeker komt de afdekking losser, waardoor je beter kan zien waar de volgende pin zit. Uiteraard beide kanten doen.



    Doe dit voor beide kanten.

    De plank zelf zit, als ik me niet vergis, met een stel bouten/schroeven vast. Ik meen me te herinneren dat deze via de onderzijde te benaderen zijn (je ziet ze zo zitten).

    Als de (eventuele) schroeven los zijn, zit de plank nog bijna net zo vast als toen je begon. Hij zit nog vast in de hoeken vóór door de gordelgeleiders. Schroef de gordels aan de onderkant los (dop/sleutel 17, gebruik bij voorkeur een stevige ratel vanwege de beperkte draai-ruimte en de grotere kracht die je ermee kan uitoefenen bij het vastdraaien). Dit is slechts één dikke bout, en is dus volkomen veilig weer vast te zetten.

    Je kan de plastic geleiders van de gordel nu voorzichtig omhoog wrikken, en met een kwartslag draaien kan je ze met wat gepulk door het gat in de hoedenplank wurmen.

    Ga op je rug in de kofferbak liggen, en zoek een groot gat in de metalen bovenplaat op. Die vind je vlak bij de grens van de achterruit. Hierin vind je het 3e remlicht. Die zit vast in de hoedenplank, en moet je dus ook ontkoppelen van de auto. Dit doe je vrij eenvoudig door de stekker die erin loopt los te trekken. Je kan eventueel ook de hele remlicht-unit verwijderen; die zit vrij los in de klemmen.

    Als je hebt gecontroleerd dat alle kabels en schroeven uit de plank zijn verwijderd, begin je voorzichtig met het trekken. De plank moet recht naar de voorkant van de auto worden getrokken. Je zal merken dat het allemaal heel krap en net aan gaat. En de plank zit nog steeds muur- en muurvast. Zodra je er een beetje beweging in hebt, gaat het echter steeds makkelijker. Via wat gepiel kan je de plank op een gegeven moment goed los trekken, en wat speling maken voor de gordelgeleiders, die nu weer terug door de plank, naar de andere kant moeten.

    Werk de gordelgeleiders in hun geheel door de plank heen (dus ook de dikkere, uitstaande rand; er zit hiervoor een aantal inkepingen in de hoedenkplank!), inclusief de losse gordels.

    Op de foto mijn nieuwere plank met zonnescherm:


    Als ik me niet vergis, is dit alles. Monteren is exact hetzelfde in omgekeerde volgorde (dus ook het terugklikken van de C/D stijl; begin achter, bij de achterruit, en werk je weg naar de B-stijl).

    Als je klaar bent met de terugmontage kijk je eerst ontevreden naar je waarschijnlijk half opengereten vingers, tel je de pleisters en het aantal 50-centjes dat in de vloekpot moet, maar daarna kan je vol trots naar je vers geplaatste hoedenplank kijken (of wat je ook van plan was..)


  4. #4
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Ha, je hebt geweldig gedetaileerd geheugen voor een how-to van ff een half jaar geleden en ondersteund met beeldmateriaal! toppi dit.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  5. #5
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Ben wel goed


  6. #6
    vaglunatic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    39
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Super how to. N.a.v. hiervan en eigen logisch (voorzichtig proberend) kijken is het helemaal goed gekomen. Dus mocht iemand n.a.v. deze uitgebreide how to nog hulp nodig hebben feel free to ask

    @ Muizenissen: TOP!!

  7. #7

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Ben wel goed
    over geheugen gesproken:

    ziet eruit als "mijn"hoedenplank met rolgordijn :-)
    3 keer links is ook rechts

  8. Ad
  9. #8
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    Dat heb je helemaal goed! Inmiddels werkt-ie ook (zie youtube filmpje). Spuiten heb ik toen zelf gedaan van blauw naar zwart; smoelt goed!




    http://www.youtube.com/watch?v=MqNppnh2xgU
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 30-08-10 om 11:36.

  10. #9

    Standaard Re: Hoedenplank demonteren C5 2002

    in de huiskamer, dat lukt mij niet ! :-)
    3 keer links is ook rechts

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •