Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: koelvloeistoftemperatuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

  1. #1
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard koelvloeistoftemperatuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Is het normaal dat de koelvloeistoftemeratuurmeter schommeld tussen de 90 en de 80 graden zonder tussentijdse zwaardere motorbelasting?
    Ik bedoel dat de meter dan op de 90 graden staat en dan weer op de 80 graden om vervolgens weer naar de 90 te gaan. (olie temeratuur is wel constant)

  2. #2

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Gebeurt dit tijdens de het rijden?......Dat zou evntueel op een defecte thermostaat kunnen duiden.

    Vaak als de thermostaat kapot gaat blijft deze "open" staan.Als je dan rijd krijgt de auto afhankelijk van de snelheid meer of minder rijwind door de koeler waardoor de temperatuur daalt.Vooral op koude dagen(winter bijvoorbeeld) kun je dit goed vernemen.

    Dit zijn tenminste mijn bevindingen van bij mijn vorige A6,daarvan was de thermostaat kapot.
    "99 A6 4.2 Avant Tiptronic

  3. #3
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Idd.
    Loopt de temp terug als je gaat rijden en gaat ie naar de 90 graden als je stil staat?
    Dan is, zeer waarschijnlijk, je thermostaat kapot. Ik heb namelijk hetzelfde euvel.
    Voor vervanging moet je distri-riem eraf dus kan die mooi gelijk vervangen worden. Kost helaas wel weer het nodige.
    Dat vervangen zou ik zeker doen, doorrijden met een defecte thermostaat is niet verstandig, zeker niet nu het kouder wordt.

  4. #4
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Vandaag de meter is goed in de gaten gehouden.
    Na 3 km (snelheid +/- 80km/uur) stond de meter op 80 graden bleef daar 5 km op staan om daarna richting de 90 te gaan, schommelde vervolgens tussen de 80 en 90 graden.
    buiten temp. 15 graden, eenmaal thuis aangekomen (50 km) motor 15 min. stationair laten lopen temperatuur komt niet boven de 90 uit.
    zover mijn kennis van thermostaten gaat blijft hij ofwel open of dicht staan als hij kapot is.
    open: motor komt moeilijk op temeratuur (in mijn geval nvt)
    dicht: motor komt snel op temeratuur en loopt vervolgens heet (in mijn geval nvt)
    kan het zijn dat de voeler niet goed werkt en hoe kan ik dat kontroleren?

  5. #5
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Vandaag de koude motor gestart en stationair laten lopen.
    na +/- 5 minuten ging de thermostaat open dwz de bovenste radiatiorslang werd warm.
    na 15 minuten stationair gelopen te hebben was de themeratuur volgens de meter 80 graden en ging niet verder omhoog.
    Koelfan draaide rustig mee en kon met een stokje tegen gehouden worden (viscokoppeling O.K.)
    Electrische fan draaide niet mee, wel toen ik de airco aanzette, en schakelde ook weer uit bij airco uit
    volgens mij wijst alles erop dat de temperatuursensor zijn werk niet goed doet maar kan ik dat op een of andere manier kontroleren?


  6. #6
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Als bij een koude motor die slechts 5 minuten stationair gedraaid heeft de slangen al warm worden (dus thermostaat open) dan is dat wel erg snel.
    Mijn conclusie: thermostaat staat altijd open, dus stuk.

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Mijn conclusie: thermostaat staat altijd open, dus stuk.
    Mee eens. Een defecte temperatuursensor (of -meter) zal geen schommelingen tussen 80 en 90 graden veroorzaken, imho. Defecte thermostaat wel, die is normaliter constant aan het regelen om de temperatuur zo gelijk mogelijk te houden, dichtbij de 90 graden. Als die open blijft staan zal de temperatuur dus met de motorbelasting mee variëren.

    Met VCDS kun je de motortemperatuur monitoren, maar ik vermoed dat het signaal daarvoor van dezelfde sensor afkomt dus dat zegt dan nog niks over de sensor.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 06-09-10 om 16:11.

  8. Ad
  9. #8
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Garage gaat de thermostaat onder garantie vervangen, volgens de papieren staat hier 5 uur voor.
    je kan begrijpen dat ze niet al te blij keken, maar omdat ze toch iets moeten verdienen mogen ze meteen de remvloeistof vervangen.
    lang leve de garantie.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Da's mooi! Als je de garage toch wat wilt laten verdienen ;-) voor "weinig" extra kun je gelijk de distributieriem laten vervangen..... Interval is 120.000 km, normaliter wordt dan ook de thermostaat en de rollen vervangen omdat dan alles toch open ligt maar andersom kan ook natuurlijk. De thermostaat zit namelijk achter de distributieriem.

  11. #10
    norge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    303
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Thermostaat was al vervangen bij 120.000km (15.000km geleden) samen met de waterpomp en de distributieriem en spanrollen.
    wellicht een "maandagmorgen" thermostaat.
    Laatst gewijzigd door norge; 07-09-10 om 16:01.

  12. #11

    Standaard Re: koelvloeistoftemeratuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Da's mooi! Als je de garage toch wat wilt laten verdienen ;-) voor "weinig" extra kun je gelijk de distributieriem laten vervangen..... Interval is 120.000 km, normaliter wordt dan ook de thermostaat en de rollen vervangen omdat dan alles toch open ligt maar andersom kan ook natuurlijk. De thermostaat zit namelijk achter de distributieriem.
    Vergeet dan de waterpomp niet.....op de originele waterpomp zit een kunststof schoepenrad die na verloop van tijd los gaat van de as.Zou lullig zijn als de waterpomp 2000 km na de thermostaatwissel stuk gaat.Kun je nog een keer.

    Ik heb mijn waterpomp ook kapot en laat gelijk alles vervangen.(distri.-riem,spanrollen,thermostaat,en waterpomp.)Mijn riem kon eigenlijk nog 70.000 km mee,maar doe gelijk alles maar,heb geen zin om straks weer wat tegen te komen.Om bij de thermostaat(of welk deel bij de distri.-riem dan ook) te komen moet de hele bumper er af,de radiatoren aan de kant,enz.Is een behoorlijke klus
    Laatst gewijzigd door Freeko; 07-09-10 om 16:03.
    "99 A6 4.2 Avant Tiptronic

  13. #12

    Standaard Re: koelvloeistoftemperatuurmeter C5 2.4 V6 bj 2000

    Heheheh net mekaar mis gelopen.....
    "99 A6 4.2 Avant Tiptronic

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •