Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Hallo,

    Ik heb sinds een maand het volgende probleem wat we maar niet opgelost krijgen.

    Mijn stuurbekrachtigingspomp jankt heel erg.
    Dit janken ontstaat op het moment dat bij stilstand met verhoogd toerental aan het stuur gedraaid wordt.
    Als de motor koud is en met stationair toerental aan het stuur gedraaid wordt hoor je het gejank niet.
    Bij een bepaalde snelheid (+- 50 km) hoor je het janken niet meer doordat het motorgeluid het janken overstemt.
    Wat hebben we inmiddels gedaan:

    - alle slangen tot aan stuurhuis schoon gemaakt.
    - stuurbekrachtigingsolie ververst door minerale hydraulische olie speciaal voor audi
    - stuurbekrachtigingspomp vervangen door nieuwe pomp merk ERA.
    - systeem ontlucht door aantal keren met draaiende motor auto in stilstand en niet op bokjes volledig naar links en naar rechts te sturen.
    - oliepeil in de gaten gehouden voor wat betreft lekkage.

    Ik heb gezocht op het forum maar nog geen andere punten kunnen vinden die we kunnen controleren.

    Wat ik wel zag is dat het zeefje wat in het vloeistofreservoir zit ontbreekt.

    Kan dit het lawaai veroorzaken?
    Zijn er nog andere mogelijkheden waardoor dit probleem veroorzaakt wordt?

    Alvast bedankt voor de hulp!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.871
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Verplaatst naar het C5-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Ik heb hetzelfde euvel, ik heb wel het vermoeden dat het bij jou erger is. Ik stoor me er niet zo aan. Als hier een eenvoudige oplossing voor bestaat ga ik die wel proberen!
    Audi A6 2.8 Quattro Tiptronic '98

  4. #4

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Jonges laat de vrijloop poelie van je dynamo controleren of controleer hem zelf!
    Klinkt raar maar waar! Nieuwe poelie kost je echt de kop niet.
    Laatst gewijzigd door ZwarteA6; 17-08-11 om 00:17.

  5. #5

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    ok, dat ga ik eens even nakijken. bedankt voor de tip!
    Audi A6 2.8 Quattro Tiptronic '98


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    En hoe controleer je deze?
    Oftewel waar moet je op letten?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Niemand die weet hoe je kunt controleren of je vrijlooppoelie nog werkt?

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Heel simpel je hier komt een kleine how-to:
    -pak je sleutel en maak de motorkap los.
    -even de multiriem en de dynamo opsporen.
    -en steek voorzichtig een schroeven draaier tussen de de dynamo.
    -duw voorzichtig het plaatje waar je de schroevendraaier tussen zet.

    -duw je het rechts om dan moet ie naar beneden gaan en weg draaien.
    -duw je het links om dan moet ie vast blijven zitten.

    -als ie naar rechts niet draait dus ook vast zit dan is ie kapot.

    Pas wel gewoon op en doe het met beleid want je kan altijd je dynamo intern beschadigen!
    Succes!

    Commentaar over deze manier is altijd welkom!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    jaren geleden (audi 90!) ook meegemaakt, maar alleen bij een koude motor;
    3% leaklock in de olie doen en geluid was verdwenen.
    volgens leverancier hersteld dit de uitgedroogde teflon afdichtingen

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Kun je simpel bij de dynamo of moet er dan vanalles uitgebouwd worden bij een 6 cilinder?

  12. #11

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Als je de multiriem weet te vinden want daar zit ook de stuurbekrachtigingspomp op zit op dezelfde riem ook de dynamo,
    Ga anders na een garage of een handige kennis?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Als er verder geen zaken uitgebouwd hoeven te worden om bij de dynamo te kunnen kan ik het zelf wel even controleren. Misschien eventueel even de luchtslang eraf die vanaf het luchtfilter naar de grille toe loopt maar dat is het werk ook niet.

  14. #13

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Ik zou zowiezo de vrijloop poelie van je dynamo vervangen kost niet zo verschrikkelijk veel en werkt 9van de 10 keer!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Zijn die vrijlooppoelie's los te verkrijgen en zo ja heb jij er een adresje voor?

  16. #15

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Kijk even bij staadegaard, velba, ofzoiets anders bij een dealer.
    Zorg wel dat je een meerkant dop hebt!

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Ik heb vanavond even gekeken en geprobeerd met een schroevedraaier het binnendeel van de dynamo te bewegen.
    Eigenlijk is er bij een v6 niet goed bij te komen dus kan niet echt beoordelen of het binnenwerk nog naar rechts wil draaien.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Posts
    467
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: stuurbekrachtigingspomp audi a6 c5 jankt heel erg bij sturen met verhoogd toerental

    Even een update.

    Ben bij de garage geweest om de vrijlooppoelie te laten controleren.
    Het blijkt dat mijn dynamo geen vrijlooppoelie heeft.
    Dus deze kan ook niet vast zitten.

    Met vriendelijke groet,

    Sipke

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •