Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

  1. #1

    Standaard RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Sinds enkele weken mist mijn RNS-D het positie-signaal. Met andere woorden, het systeem weet niet waar de auto is en positie is onbekend. Nu dacht ik meteen aan de GPS antenne die het niet meer doet maar volgens de garage kan het ook liggen aan het feit dat ik geen originele CD's gebruik. (Auto is geimporteerd uit Duitsland en had toen ik hem kocht alleen kopie-CD's van de juiste regio). Zelf twijvel ik aan de verklaring van de garage maar wil het zekere voor het onzekere nemen.

    Nu kan ik wel een setje originele CD's aanschaffen maar wil eigenlijk eerst controleren of het echt aan de kopie-CD's ligt. Kan ik toevallig van iemand uit de buurt van Rotterdam een setje CD's lenen?
    AUDI A6 Avant 2.7T eigenaar
    Ex - AUDI A6 Allroad 2.7T eigenaar

  2. #2
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    lijkt me een BS verhaal....

    maar ik heb nog wel een oude CD liggen die je mag lenen (is geen copie, wel krassen maar in de regio Rijnmond doet die t wel)


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  3. #3
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Ik heb hetzelfde probleem, maar niet consequent...ene keer doet ie het perfect, andere keer kan die me niet vinden of verliest ie me ineens en moet ik toch met shell stratenboek verder hehe

    Aangezien ik op die momenten wel altijd verbinding heb met een aantal satellieten zal het niet aan de antenne liggen
    Echter gebruik ik wel duplicaten...

    Wellicht de GPS Module..?

    Is vervangen/reparatie een dure grap?
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 21-09-11 om 17:09.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    ik heb t een keer gehad toen dacht de Navi dat ik in Noord Frankrijk reed, terwijl ik toch echt op de A20 bij Schiedam reed


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  5. #5

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Ik hoorde dat het vernieuwen van een GPS module aardig in de papieren kan lopen..... Zal morgen trouwens even kijken of mijn RNS-D wel satellieten ziet...
    AUDI A6 Avant 2.7T eigenaar
    Ex - AUDI A6 Allroad 2.7T eigenaar


  6. #6
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Ik zou beginnen met te kijken of er nog GPS satelieten gevonden worden. Je kan zien met hoeveel satelieten de RNS-D contact heeft door eerst naar je navigatie te gaan, daarna kaart te kiezen en vervolgens op de linker keuzeknop te drukken, het compas wordt dan zichtbaar. Hierbij zie je aan de rechterzijde hoeveel satelieten je nog hebt. ZIjn er daar geen meer zou ik beginnen met het vervangen van de GPS ontvanger die kost ongeveer €30,- daarnaast heb je het tooltje nodig om de RNS uit de console te halen (kosten €5,- in de shop). Dan ben je inweze heel snel klaar, als hij het tot op heden met de gecopieerde cd deed ligt het echt niet aan de cd.

    Nogmaals ik zou het eerst op de gps ontvanger gooien en die eerst vervangen, 90% kans dat dat de oorzaak is. (Zeker bij de melding OFFROAD)
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  7. #7
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Ik heb dus wél constant verbinding met satellieten, zeker 3 a 4 stuks...
    Heb wel voor zekerheid een extra ontvanger mee, dingetje koste €15
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  8. Ad
  9. #8
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.C. Rust Bekijk Berichten
    Ik hoorde dat het vernieuwen van een GPS module aardig in de papieren kan lopen..... Zal morgen trouwens even kijken of mijn RNS-D wel satellieten ziet...
    Wijzigen van de GPS modulle zal een haast onmogelijke opgave zijn, die zit namelijk in de RNS-D verwerkt, de GPS ontvanger zit erbuiten maar de rekeneenheid ed zit allemaal in de RNS behuizing. Als je navi niet werkt maar wel sat. vindt zou ik toch eens kijken met een originele CD-rom kijken of het probleem dan is opgelost.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funkystuff Bekijk Berichten
    Ik heb dus wél constant verbinding met satellieten, zeker 3 a 4 stuks...
    Heb wel voor zekerheid een extra ontvanger mee, dingetje koste €15
    Wat moet je met een extra ontvanger, je kan er maar 1 tegelijkertijd op de RNS hebben aangesloten dus een extra ontvanger heb je niets aan of je moet ook de tooltjes altijd bij je hebben om de RNS uit het dashboard te verwijderen om de andere ontvanger eraan te koppelen.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  10. #9
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    Wat moet je met een extra ontvanger, je kan er maar 1 tegelijkertijd op de RNS hebben aangesloten dus een extra ontvanger heb je niets aan of je moet ook de tooltjes altijd bij je hebben om de RNS uit het dashboard te verwijderen om de andere ontvanger eraan te koppelen.
    Jah voor als mijn huidige ontvanger niet goed meer is
    En ik rijd geen meter zonder gereedschap
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  11. #10

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Vanmiddag tijdens een rit van Den Helder naar huis even met de Navigatie gespeeld. Ik heb dus volgens mij wel verbinding met de satellieten (Vier van de zeven blokjes op het kompasscherm zijn wit ipv grijs) en had zowaar even een positiefix gedurende een minuut of tien. Dus als ik logisch redeneer is het dan de GPS rekeneenheid die in de RNS-D zit?
    AUDI A6 Avant 2.7T eigenaar
    Ex - AUDI A6 Allroad 2.7T eigenaar

  12. #11
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.C. Rust Bekijk Berichten
    Vanmiddag tijdens een rit van Den Helder naar huis even met de Navigatie gespeeld. Ik heb dus volgens mij wel verbinding met de satellieten (Vier van de zeven blokjes op het kompasscherm zijn wit ipv grijs) en had zowaar even een positiefix gedurende een minuut of tien. Dus als ik logisch redeneer is het dan de GPS rekeneenheid die in de RNS-D zit?
    Ik denk dat jou ontvanger gewoon rabbig is (kortom soms doet ie et en soms niet) plaats eerst eens een nieuwe ontvanger en kijk wat dan het effect is. Want de rekeneenheid lijkt me sterk (zeg niet dat het niet kan maar komt gewoon minder voor). De kosten hiervoor zijn niet eens zo erg groot (bij de dealer ben je 35 euro kwijt inclusief plaatsen) en kan je het zelf ben je met 15 euro gered.

    Deze actie zou ik eerst uithalen en daarna pas verder kijken. Desnoods leen je daarna even een originele cd-rom (lijkt me ook sterk als het tot op heden altijd deed) en dan pas twijfelen aan de RNSD.

    P.S. Vanuit Den Helder.. ik woon zelf in HHW dus als je hulp nodig hebt laat maar weten..
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  13. #12
    Ab84
    Guest

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Beste heren, heb het zelfde probleem, is de uitkomst bekend? Gr. Ab

  14. #13
    mishendr's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    133
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Dit is een bekend probleem (blijkbaar), als je googled (ook in Engels) blijkt het vaak de antenne te zijn. Dit is overigens wat anders dan de ontvanger waar iedereen hier over spreekt, het gaat om de antenne. Je kan inderdaad op Ebay o.i.d. voor €10 een vervangende GPS antenne met Fakra connector (liefst haaks, de blauwe op de RNS) kopen, die er op aansluiten en kijken of je (meer) satellieten ontvangt. Bij mij was dit ook de oplossing, de antenne ligt nu boven het dashboardkastje (wel ingebouwd), daar ziet hij er net genoeg (geen metaal erboven en vrij zicht naar hemel) en toch uit zicht. 9 van de 10x is dit de oplossing. Succes.
    Audi A6 Avant 2.8FSI V6 Quattro 162kW Pro Line

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-D Navigatiesysteem geeft geen positie aan (Antenne?)

    Als je de tellerunit verwijdert heb je daarachter ook wel ruimte om de antenne te plaatsen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •