Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Gisteren bleef mijn achterruitenwisser continue aanstaan toen ik van huis vertrok, terwijl ik hem volgens mij niet had aangezet.
    Ik was in de veronderstelling dat de achterruitenwisser enkel een intervalstand had, maar nu bleef ie continue over m'n achterraam zwiepen en kreeg ik hem op geen enkele manier meer uit. Dus binnenpaneel achterklep verwijderd en stekker er uit gehaald. Motor was inmiddels flink warm geworden. Heb de motor gedemonteerd en helemaal uit elkaar gehaald. Er zat wel nattigheid in. Ook het electronisch gedeelte was nat geworden. Waarschijnlijk door een niet goed functioneren van de ruitensproeier heeft de sproeierslang wat water naar binnen gesmokkeld gedurende een bepaalde periode en is het zaakje nat geworden. Nu heb ik de motor helemaal uit elkaar gehaald en gedroogd met doek en kachel.
    Na demontage en herplaatsing ontdekt dat het euvel niet verholpen is. Kan ik de motor weggooien en op zoek naar een andere of zie ik iets over het hoofd? Is het printplaatje wellicht apart te vervangen?

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Misschien ligt het aan de schakelaar, in het stuur. moet je even na meten.
    Laatst gewijzigd door Remi66; 05-11-12 om 16:19.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Gaat over een A6 C5, dus verplaatst naar het C5-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Als de motor loopt zou ik het idd eerder in de aansturing zoeken.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Heb hem doorgemeten aan de stekker in de achterklep en daar staat spanning op zodra ik het contact aan zet.
    De stuurschakelaar in de 'achterruitwisstand' geeft dezelfde meetresultaten. Ligt het aan de stuurschakelaar of zit er nog een regelunit tussen?
    Wat is dan overigens de functie van het printplaatje in het motorhuis zelf?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Heb nu de accu voor tijdje los gemaakt om te kijken of het systeem zich misschien zelf 'reset'.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Zou ook een draadbreuk kunnen zijn in de bedrading tussen carrosserie en achterklep.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Misschien, maar lijkt me niet aannemelijk. Hoe kan er nu plots een draadbreuk ontstaan en is het dan niet logischer dat de ruitenwisser het niet meer doet ipv. continu aan staat?

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Nee, als een stroomvoerende draad tegen een andere aan ligt is dat goed mogelijk. Heb ik vaker gezien, vandaar de opmerking.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Om dat te testen kun je met contact aan de klep open en dicht doen, en met beleid de kabelboom vervormen.
    Stopt het dan, dan weet je waar je moet zoeken.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Ok. Bedankt voor de tip. Hoe kan ik dat meten?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Wat meten? Wat ik aangaf is om te zien of het probleem in dat stukje kabelboom tussen de achterklep en de auto zit. Zo ja, dan kun je de bekleding openmaken en de kapotte bedrading gaan vervangen.

  14. #13
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6avantV6 Bekijk Berichten
    Heb hem doorgemeten aan de stekker in de achterklep en daar staat spanning op zodra ik het contact aan zet.
    De stuurschakelaar in de 'achterruitwisstand' geeft dezelfde meetresultaten. Ligt het aan de stuurschakelaar of zit er nog een regelunit tussen?
    Wat is dan overigens de functie van het printplaatje in het motorhuis zelf?
    Pin 4 van de achterruitwissermotor is idd een geschakelde plus.
    En ja, er zit een regelunit tussen - het sproei-wis-interval relais. Nummer J31, is één unit voor vóór zowel als achter.
    Het kan (in theorie dus) goed zijn dat de achterruitenwissermotor de schuldige is. En anders J31....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Juist. Dus als J31 defect is dan doet de sproei-wis interval van de voorruitenwissers dus ook raar. Dat is dus NIET zo, die doen t prima.
    Conclusie: Toch een nieuwe ruitenwissermotorunit?

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    110
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6avantV6 Bekijk Berichten
    Juist. Dus als J31 defect is dan doet de sproei-wis interval van de voorruitenwissers dus ook raar. Dat is dus NIET zo, die doen t prima.
    Conclusie: Toch een nieuwe ruitenwissermotorunit?
    Hoeft niet, het regelt meerdere dingen. Als alleen het stukje voor de achteruitwisser bijv. geoxideerd is dan zal die raar doen en de rest niet.

  17. #16
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Inderdaad, J31 heeft maar liefst 15 aansluitingen..... er kan dus veel mee mis zijn.
    Het veiligst zou zijn als je zowel de ARW motor als J31 vervangt, vanwege het risiko dat de één de ander stuk maakt.
    Maar misschien weet iemand nog een slimmere manier....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    45
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Inderdaad, J31 heeft maar liefst 15 aansluitingen..... er kan dus veel mee mis zijn.
    Het veiligst zou zijn als je zowel de ARW motor als J31 vervangt, vanwege het risiko dat de één de ander stuk maakt.
    Maar misschien weet iemand nog een slimmere manier....
    Hey,

    Heb ik ook gehad met mijn A6 avant. Motor is of raakt defect door het lekken van de ruitensproeier. Op marktplaats staat een adresje. EUR 65,-. Of anders op de sloop. Dit is een bekend probleem bij audi.

    Succes,

    Erik

  19. #18

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Bij mij was het de printplaat die kapot was gegaan op de ruitenwissermotor waardoor deze de hele tijd bleef gaan.
    Er was 1 chip die een heel klein beetje door was gebrand.

    gr.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6avantV6 Bekijk Berichten
    Gisteren bleef mijn achterruitenwisser continue aanstaan toen ik van huis vertrok, terwijl ik hem volgens mij niet had aangezet.
    Ik was in de veronderstelling dat de achterruitenwisser enkel een intervalstand had, maar nu bleef ie continue over m'n achterraam zwiepen en kreeg ik hem op geen enkele manier meer uit. Dus binnenpaneel achterklep verwijderd en stekker er uit gehaald. Motor was inmiddels flink warm geworden. Heb de motor gedemonteerd en helemaal uit elkaar gehaald. Er zat wel nattigheid in. Ook het electronisch gedeelte was nat geworden. Waarschijnlijk door een niet goed functioneren van de ruitensproeier heeft de sproeierslang wat water naar binnen gesmokkeld gedurende een bepaalde periode en is het zaakje nat geworden. Nu heb ik de motor helemaal uit elkaar gehaald en gedroogd met doek en kachel.
    Na demontage en herplaatsing ontdekt dat het euvel niet verholpen is. Kan ik de motor weggooien en op zoek naar een andere of zie ik iets over het hoofd? Is het printplaatje wellicht apart te vervangen?

    Beste a6Avant,

    Zelf rijd ik met een a4 (b7) avant, paar maanden terug is mijn achterruitewisser motor begeven. Gisteren heb ik zo goed als alles gedemonteerd om die zelf te vervangen maar de ruitenwissermotor en de ruitenwisserarm kreeg ik niet uit elkaar. Ik hoor via via dat er een speciale gereedschap voor nodig heeft. Klopt dat?
    Hoe heeft u uw ruitenwissermotor uit elkaar gehaald? Graag had ik uw adviez gehad. Alvast bedankt

    Groeten

  21. #20
    wim735's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Ruitenwissermotor achter gaat niet meer uit

    Sorry voor dit oude artikel weer boven te halen, maar ik vond geen ander ivm de ruitenwissermotor...

    Sinds enige tijd blijft mijn achterste wisser recht omhoog staan
    de boel uit elkaar geschroefd en ontdekt dat heel de zooi was vast komen te zitten...
    Wegens lekkage in het mechanisme begint heel de boel te roesten en gaat deze helemaal bruin zien binnenin,
    bij mij is het plastiek tandwiel ingesleten zodat deze niet meer kan rond draaien...

    nu was mijn vraag is er een verschil in onderdeel nummers 4F9955711 er bestaan versie's a, b & c
    Laatst gewijzigd door wim735; 17-05-20 om 16:20.
    VCDS regio Noord Antwerpen (Stabroek) E-mail: wim735@hotmail.com
    Linkje naar mijn showroom topic --> Audi A4 B8 3.0TDI quattro

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •