Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Hallo,

    Inmiddels rijd ik een aantal maanden met een handgeschakelde S6 en dat bevalt nog altijd prima!

    Wat me wel opvalt: de koppeling vergt enige concentratie...hij grijpt nogal direct en hard aan waardoor de auto bij het doorschakelen nogal eens hort en stoot zeg maar...

    Ik ben er redelijk aan gewend dus komt het vrijwel niet voor maar toen mijn vriendin er voor het eerst mee reed (en ja, ze kan goed rijden) vond ze het een K U T auto vanwege de irritante koppeling...

    Ik ken dit verschijnsel eigenlijk alleen bij getunede auto's met bijvoorbeeld een paddle-koppeling, die willen doorgaans ook nogal hard aangrijpen.
    Ik kan me alleen niet voorstellen dat bij deze auto de koppeling door een dergelijk exemplaar vervangen is.

    Herkennen jullie dit als karakteristiek voor een handgeschakelde S6 of zou het een optie kunnen zijn om het te zoeken in vervangen van de vloeistof o.i.d.?

    Koppeling slipt absoluut niet en grijpt ook niet pas op het allerlaatst aan.

    Hoor graag jullie mening/adviezen!

    Groet,

    Cor

  2. #2

    Standaard Koppeling S6

    Zit er geen speling op je aandrijflijn die het gebonk veroorzaakt?
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Kan ook een tweemassavliegwiel zijn die niet goed meer werkt. Dit had ik bij optrekken vanuit volledige stilstand.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Speling op de aandrijflijn? Waar zou deze in moeten zitten dan?

    Als ik gas los laat en vervolgens weer gas geef hoor je niks en voel je niks dus me dunkt dat dat het probleem niet zal zijn toch?

    Vliegwiel: ik neem aan dat hij dan hortend en stotend van z'n plaats zou komen en da's ook niet het geval...

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    886
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Hoeft niet, ligt eraan wat er mis is. Het (ont-)koppelen gaat blijkbaar niet soepel maar je hebt geen slip. Klinkt toch als het niet meer aanwezig zijn van demping.


  6. #6

    Standaard Re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Ik heb dit ook een beetje bij mijn s6 met 6 bak. Bij mij heeft het vervangen van de bak en motorsteunen al erg geholpen. Maar het grootste verschil maakte het vervangen van de versnellingbak olie. Deze zat volgens mij niet helemaal vol

    In het dubbelmassa vliegwiel hoef je het niet te zoeken. De s6 heeft gewoon een vast vliegwiel.
    Laatst gewijzigd door herman1988; 30-08-13 om 06:34.
    '03 Audi S4 avant H6

  7. #7

    Standaard Re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Dit heb ik gedaan en had een positief effect op het schakelen.

    -bakolie en diff olie vervangen
    -pakking tussen inlaat spruitstuk en gasklep vervangen
    -gasklep schoongemaakt.
    -motorsteunen en baksteunen vervangen
    -de gasklep uitgelijnt met vag-com (TBA)
    -een vacuumlek verholpen, dit is ook te checken met vag-com
    -de koppelstangentjes aan de vacuumbalgjes aan de voorzijde van de motor gerepareerd.
    '03 Audi S4 avant H6

  8. Ad
  9. #8
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Mijn 2.5 tdi 179pk met handbak heeft hetzelfde verschijnsel sinds de wisseling van de koppelingsplaat ( en vliegwiel etc..). Een 'naar' aangrijpen en bij koude motor eigenlijk niet zonder schokje tegen de aandrijflijn te zetten. Ik wijt het aan een fout bij de montage van de nieuwe koppeling daar de oude het geheel niet had, maar ik vond het euvel te klein om 'm er weer opnieuw in te laten zetten. In de winter bij vorst is het trouwens erger. Bij koude motor moet je er verdacht op zijn dat ie echt ineens kan inkomen.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  10. #9

    Standaard Re: Koppeling S6 grijpt direct en hard aan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    Mijn 2.5 tdi 179pk met handbak heeft hetzelfde verschijnsel sinds de wisseling van de koppelingsplaat ( en vliegwiel etc..). Een 'naar' aangrijpen en bij koude motor eigenlijk niet zonder schokje tegen de aandrijflijn te zetten. Ik wijt het aan een fout bij de montage van de nieuwe koppeling daar de oude het geheel niet had, maar ik vond het euvel te klein om 'm er weer opnieuw in te laten zetten. In de winter bij vorst is het trouwens erger. Bij koude motor moet je er verdacht op zijn dat ie echt ineens kan inkomen.

    ik zou de bak olie eens controleren, bij demontage van de versnellingbak moet de koelleiding los en verlies je dus versnellingsbak olie. als er nog maar 1.5 liter in zit rijd het allemaal niet zo soepel meer, de olie zorgt ook voor demping.
    Laatst gewijzigd door herman1988; 31-08-13 om 19:58.
    '03 Audi S4 avant H6

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •