Zit er geen speling op je aandrijflijn die het gebonk veroorzaakt?
Hallo,
Inmiddels rijd ik een aantal maanden met een handgeschakelde S6 en dat bevalt nog altijd prima!
Wat me wel opvalt: de koppeling vergt enige concentratie...hij grijpt nogal direct en hard aan waardoor de auto bij het doorschakelen nogal eens hort en stoot zeg maar...
Ik ben er redelijk aan gewend dus komt het vrijwel niet voor maar toen mijn vriendin er voor het eerst mee reed (en ja, ze kan goed rijden) vond ze het een K U T auto vanwege de irritante koppeling...
Ik ken dit verschijnsel eigenlijk alleen bij getunede auto's met bijvoorbeeld een paddle-koppeling, die willen doorgaans ook nogal hard aangrijpen.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat bij deze auto de koppeling door een dergelijk exemplaar vervangen is.
Herkennen jullie dit als karakteristiek voor een handgeschakelde S6 of zou het een optie kunnen zijn om het te zoeken in vervangen van de vloeistof o.i.d.?
Koppeling slipt absoluut niet en grijpt ook niet pas op het allerlaatst aan.
Hoor graag jullie mening/adviezen!
Groet,
Cor
Speling op de aandrijflijn? Waar zou deze in moeten zitten dan?
Als ik gas los laat en vervolgens weer gas geef hoor je niks en voel je niks dus me dunkt dat dat het probleem niet zal zijn toch?
Vliegwiel: ik neem aan dat hij dan hortend en stotend van z'n plaats zou komen en da's ook niet het geval...
Ik heb dit ook een beetje bij mijn s6 met 6 bak. Bij mij heeft het vervangen van de bak en motorsteunen al erg geholpen. Maar het grootste verschil maakte het vervangen van de versnellingbak olie. Deze zat volgens mij niet helemaal vol
In het dubbelmassa vliegwiel hoef je het niet te zoeken. De s6 heeft gewoon een vast vliegwiel.
Dit heb ik gedaan en had een positief effect op het schakelen.
-bakolie en diff olie vervangen
-pakking tussen inlaat spruitstuk en gasklep vervangen
-gasklep schoongemaakt.
-motorsteunen en baksteunen vervangen
-de gasklep uitgelijnt met vag-com (TBA)
-een vacuumlek verholpen, dit is ook te checken met vag-com
-de koppelstangentjes aan de vacuumbalgjes aan de voorzijde van de motor gerepareerd.
Mijn 2.5 tdi 179pk met handbak heeft hetzelfde verschijnsel sinds de wisseling van de koppelingsplaat ( en vliegwiel etc..). Een 'naar' aangrijpen en bij koude motor eigenlijk niet zonder schokje tegen de aandrijflijn te zetten. Ik wijt het aan een fout bij de montage van de nieuwe koppeling daar de oude het geheel niet had, maar ik vond het euvel te klein om 'm er weer opnieuw in te laten zetten. In de winter bij vorst is het trouwens erger. Bij koude motor moet je er verdacht op zijn dat ie echt ineens kan inkomen.