Het kan altijd, levert waarschijnlijk niets op als er in je tankklepje staat dat 95 voldoende is.
Er is wellicht al veel over geschreven, maar ik kan toch niet echt een helemaal duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb een A6 uit 2000 met een 2.4 V6. (2393CCM 121KW V6 APS) Kan ik hier zonder problemen te krijgen ook euro 98 mee tanken, zo ja wat zijn de voordelen dan.
Alvast bedankt,
Je kunt altijd 'hoger' tanken dan wat aangegeven wordt. Bij de 2.8 wordt 98 zelfs aangeraden, ik weet niet of dat bij de 2.4 ook zo is. In het boekje staat wel vermeld dat dan het volledige vermogen beschikbaar is (eigenlijk andersom, bij 95 iets minder).
Mijn V6 loopt zijdezacht op 95.. Ook niet het gevoel dat er iets mis is bij accelereren oid (soepel, gelijkmatig, zonder 'schokken').
Maar misschien eens 98 of V-power oid tanken om te kijken of ik verschil merk.
V-power in NL is idd 97 en dus als 95 verkocht. In onze buurlanden kan het toch een hoger octaangetal hebben, waardoor het wel als 98 verkocht wordt.
98 is niet alleen duurder maar heeft nog als grootste voordeel dat het meer/betere additieven in zich heeft. Sommige motoren zijn wel erg gevoelig voor de klopvastheid, dan kan 98 wel degelijk een groot verschil maken. Toevallig zijn dat vaak wel fransoosjes :-)
Nu ik in elk geval weet dat het geen kwaad kan, ga ik het gewoon eens proberen. Ik zal mijn bevindingen over enige tijd hier delen, thx voor jullie reacties.
De eigenlijke reden is de volgende, ik zit mijzelf nog steeds te ergeren aan lichte schokjes die ik af en toe voel af bij lage toeren (zie mijn andere topics). Dit voel je bij bijvoorbeeld het verlaten van de rotonde, automaat staat dan nog in zijn 3 bij ca 1500/1600 toeren bij een klein beetje gas bij geven. Ook als je ca. 80 rijdt in zijn 5 en je geeft een klein beetje gas bij is het soms voelbaar. Op zich geen drama, maar kan altijd beter. Inmiddels heb ik het volgende gedaan: LLM vervangen, bakolie vervangen (geen foutcodes ook nooit gehad) gasklephuis laten schoonmaken. Dit heeft eigenlijk niets geholpen, tot iemand op dit forum mij wees op Fuel System cleaner van Forté. Na hier een tijdje mee gereden te hebben was de klacht vrijwel helemaal verdwenen. (al blijf ik dat late terug schakelen van de tiptronic jammer vinden). Was, want na enige tijd komt het weer (een beetje) terug. Vandaar het id om eens andere benzine te proberen.
Als iemand nog goede ideeën heeft, ik hou me aanbevolen.
ps. teller staat pas op 89900 km
Ja, voor het tanken er bij doen en rijden maar :-)
Alleen verkrijgbaar bij garage bedrijven, niet bij de Halfordsen etc van deze wereld.
Let wel op de rest van tekst he, (Was, want na enige tijd komt het weer (een beetje) terug.)
Maar in dit geval baat het niet dan ......kost het je ca 20 euries.