Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

  1. #1
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Ik heb het volgende “probleem” (eigenlijk is het meer gewoon irritant).
    Als de motor koud gaat het rustig optrekken volgens het boekje. Maar zodra de motor warm is en je trekt op vanuit stilstand met weinig gas dan bokt de auto een beetje bij het wegrijden (ook alleen dan). Bij het optrekken vanuit stilstand met wat meer, maar vooral bij wat abrupter gas geven werkt het allemaal weer goed. Het laatste is alleen slecht voor de bekleding vanwege wagenzieke kinderen.
    Zijn er mede forumers die dit herkennen, en is er iemand weet waar ik het moet zoeken.


    In het nabije verleden zijn de volgende onderdelen vervangen.
    - 2x bakolie (tiptronic)
    - LMM
    - bougiekabels
    - bougies
    - luchtfilter
    - carterontluchtingsslang

    Bij het uitlezen komt bij motor en Tiptronic niks naar voren.
    Kilometerstand is (slechts) ca. 98.000 en auto is goed onderhouden.
    Recent is de auto ook helemaal uitgelezen door Hartog (ivm schokjes bij lage toeren), ook daar is eigenlijk niet echt iets uitgekomen.
    Ik heb toen daar 2 flesjes met injectie cleaner gekocht van Tunap (973) waarmee die klacht wonder boven wonder vrijwel geheel is verdwenen.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  2. #2
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    als de injectie cleaner heeft geholpen misschien deze nog eens ultrasoon laten reinigen? Klinkt alsof ze nog een beetje verstopt zijn. En er dus bij weinig gas te weinig
    uit komt maar bij volgas wel? Geen idee maar klinkt wel logisch
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  3. #3
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Er zijn ook pilletjes tegen wagenziekte
    A4 B6 Avant, work in progress

  4. #4
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skippie Bekijk Berichten
    als de injectie cleaner heeft geholpen misschien deze nog eens ultrasoon laten reinigen? Klinkt alsof ze nog een beetje verstopt zijn. En er dus bij weinig gas te weinig
    uit komt maar bij volgas wel? Geen idee maar klinkt wel logisch
    Vraag blijft dan, waarom werkt het dan wel ok bij koude motor?
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Het lijkt mij toch eerder een bak probleem.... Je hebt een Multitronic transmissie.

    Het soepel aangrijpen van de wrijvingskoppeling (de beruchte lamellen) is met name van belang bij rustig optrekken. Ik had hetzelfde symptoom, bij warme motor (lees: transmissieolie) was het erger dan bij koude. Fors optrekken ging goed. Het probleem is dat de lamellenkoppeling in het regelbereik (van stilstand tot zo'n 80 km/u) niet meer goed pakt, c.q. af en toe even doorslipt. Dus schokkerig optrekken.
    Als je constant 80 km/u rijdt (niet op cruise control), en goed op de toerenteller let dan zie je de wijzer wellicht wat op en neer schommelen. Bij hogere snelheden is de aandrukkracht op de lamellen zo hoog dat-ie niet meer kan slippen dus dan merk je er niets meer van.
    Het vervelende is dat-ie het af en toe wel goed leek te doen, en dan voelde je de schokjes ineens weer. Dus idd irritant zoals je al schreef.

    Mijn bak is destijds door CD gereviseerd, na een proefrit met diagnose-apparaat bleek dus idd de lamellenkoppeling versleten/defect, eveneens op lage km stand (110.000). Er is op dit forum heel veel hierover te lezen (zoek: Multitronic). Reken op zo'n 2500 euro.....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Het lijkt mij toch eerder een bak probleem.... Je hebt een Multitronic transmissie.

    Het soepel aangrijpen van de wrijvingskoppeling (de beruchte lamellen) is met name van belang bij rustig optrekken. Ik had hetzelfde symptoom, bij warme motor (lees: transmissieolie) was het erger dan bij koude. Fors optrekken ging goed. Het probleem is dat de lamellenkoppeling in het regelbereik (van stilstand tot zo'n 80 km/u) niet meer goed pakt, c.q. af en toe even doorslipt. Dus schokkerig optrekken.
    Als je constant 80 km/u rijdt (niet op cruise control), en goed op de toerenteller let dan zie je de wijzer wellicht wat op en neer schommelen. Bij hogere snelheden is de aandrukkracht op de lamellen zo hoog dat-ie niet meer kan slippen dus dan merk je er niets meer van.
    Het vervelende is dat-ie het af en toe wel goed leek te doen, en dan voelde je de schokjes ineens weer. Dus idd irritant zoals je al schreef.

    Mijn bak is destijds door CD gereviseerd, na een proefrit met diagnose-apparaat bleek dus idd de lamellenkoppeling versleten/defect, eveneens op lage km stand (110.000). Er is op dit forum heel veel hierover te lezen (zoek: Multitronic). Reken op zo'n 2500 euro.....
    Hallo Kees B,

    Als eerste bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik heb echter geen Multitronic, al zou het kenteken registratie dit wel vermoeden.
    Mijn auto is in maart 2000 gebouwd, maar pas in september 2001 op kenteken gezet.
    Ik heb een schakelende 5 bak Tiptronic, en dat is misschien dan het goede nieuws..
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Oops, dan gaat mijn verhaal niet op, sorry.
    Of kan een ZF 5HP19 (?) misschien ook zulk gedrag vertonen??
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SparkysA6 Bekijk Berichten
    Ik heb het volgende “probleem” (eigenlijk is het meer gewoon irritant).
    Als de motor koud gaat het rustig optrekken volgens het boekje. Maar zodra de motor warm is en je trekt op vanuit stilstand met weinig gas dan bokt de auto een beetje bij het wegrijden (ook alleen dan). Bij het optrekken vanuit stilstand met wat meer, maar vooral bij wat abrupter gas geven werkt het allemaal weer goed. Het laatste is alleen slecht voor de bekleding vanwege wagenzieke kinderen.
    Zijn er mede forumers die dit herkennen, en is er iemand weet waar ik het moet zoeken.


    In het nabije verleden zijn de volgende onderdelen vervangen.
    - 2x bakolie (tiptronic)
    - LMM
    - bougiekabels
    - bougies
    - luchtfilter
    - carterontluchtingsslang

    Bij het uitlezen komt bij motor en Tiptronic niks naar voren.
    Kilometerstand is (slechts) ca. 98.000 en auto is goed onderhouden.
    Recent is de auto ook helemaal uitgelezen door Hartog (ivm schokjes bij lage toeren), ook daar is eigenlijk niet echt iets uitgekomen.
    Ik heb toen daar 2 flesjes met injectie cleaner gekocht van Tunap (973) waarmee die klacht wonder boven wonder vrijwel geheel is verdwenen.

    Als ik met enige regelmaat Tunap 973 gebruik, rijdt het echt veel beter, maar "klachten" komen na verloop van tijd terug wanneer je het een aantal maanden niet gebruikt.
    Nu kwam ik op dit forum een oud bericht tegen waar uit blijkt dat VW/Audi een soort wonder middel zouden hebben om vervuiling van de kleppen/injectoren te lijf te gaan.
    Nu is mijn vraag kent iemand dit middel en/of heeft iemand hier ervaring mee?

    attachment-1.jpeg
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Reinigingsmiddelen voor het brandstofsysteem zijn er wel meer. Dealers gebruiken het graag om tijdens een onderhoudsbeurt de factuur wat op te schroeven..... (denk ik dan maar)
    Ik tank al jaren Shell V-Power vanwege de reinigende component daarin. Die werkt dan dus voortdurend. Als het waar is..... In elk geval loopt mijn V6 als een zonnetje en dat doet-ie bij mij al bijna 10 jaar, heb nooit iets aan het brandstofsysteem hoeven doen. (knock knock)
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Standaard

    Sorry voor het omhoog zetten van dit topic, maar zou graag willen weten wat dit uiteindelijk was? Heb namelijk t zelfde.

    Zou iemand misschien een pb willen sturen naar: De Grote Boze Wolf, zou graag willen weten wat de oplossing is
    Laatst gewijzigd door tom; 15-06-18 om 23:31.

  12. #11
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikaudi Bekijk Berichten
    Zou iemand misschien een pb willen sturen naar: De Grote Boze Wolf, zou graag willen weten wat de oplossing is
    Als je @De Grote Boze Wolf erbij zet, krijgt-ie een mailtje.... 😋
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #12

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic


  14. #13
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Ik heb toen daar 2 flesjes met injectie cleaner gekocht van Tunap (973) waarmee die klacht wonder boven wonder vrijwel geheel is verdwenen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikaudi Bekijk Berichten
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  15. #14

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Grote Boze Wolf Bekijk Berichten
    Ik heb toen daar 2 flesjes met injectie cleaner gekocht van Tunap (973) waarmee die klacht wonder boven wonder vrijwel geheel is verdwenen.
    Bedankt voor je reactie, 2 flesjes in 1x in een volle tank? Of 2 flesjes verspreid over 2 tankbeurten?

  16. #15
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikaudi Bekijk Berichten
    Bedankt voor je reactie, 2 flesjes in 1x in een volle tank? Of 2 flesjes verspreid over 2 tankbeurten?
    1e fles met een halve tank, de 2e fles met een hele tank en daarbij flink in de toeren zetten.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Deze tunap nog verkrijgbaar ergens kan online dusver niks vinden helaas.
    iemand suggesties waar te krijgen nog?

  18. #17
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Laatst gewijzigd door fons716; 05-03-20 om 15:17.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  19. #18

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij rustig wegrijden vanuit stilstand, 2.4 Tiptronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulA6V6 Bekijk Berichten
    Deze tunap nog verkrijgbaar ergens kan online dusver niks vinden helaas.
    iemand suggesties waar te krijgen nog?
    Kijk even op de website van tunap, de productnummers zijn inmiddels veranderd. Met juiste productnummers kom je er wel

    Edit: te laat
    Laatst gewijzigd door Nenna; 05-03-20 om 15:15.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •