Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    72
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    Ik heb een Audi A6 2.7 TDI 2006. deze is gechipt en normaalgesproken rijdt deze prima. De laatste twee jaar had ik regelmatig veel rookuitstoot bij circa 2000 toeren. Even stoppen en contact uit/aanzetten en het was over. Alles nagekeken, turbo lekte niet, geen olieverbruik etc.
    Vervolgens is de software gereset naar een moderne versie. De rookuitstoot is weg, maar er is een goed hoorbaar geratel bijgekomen als de auto koud is (ook zo bij 2000 toeren). Je voelt bij iets meer gas geven kleine schokjes waarbij ie even inhoudt. Als ie warm is, is het weg.
    Oude software er weer in, geratel weg, rook weer terug, vice versa. Vervolgens alle injectoren laten doormeten. Allemaal goed, één vervangen, probleem blijft hetzelfde.
    Als het geratel hoorbaar is, houdt de auto dus af en toe kort in. Als je dan flink gas geeft (doen we niet bij koude motor) dan is alles over.
    had al enige tijd het idee dat het de EGR klep was. Deze hebben we software matig uitgeschakeld, afgedopt en toch bleef het geratel. Als laatste hebben we met een parker de vacuumklep vastgezet, Probleem blijft. de enige mogelijkheid is de oude software nog een keer terug te zetten en hopen dat het roken uitblijft.

    Heeft een van jullie een ander idee om het op te lossen? De auto doet het verder goed en ik heb geen idee dat ik pk's mis.
    Laatst gewijzigd door Jeroen Maas; 15-02-16 om 17:46.

  2. #2
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    Het geratel lijkt wel op het (software) probleem dat vele hebben. Er zit een bugje in de software dat soms de voorinspuiting ontbreekt. Bij even vol gas is het weg. Maar dat zou juist bij de nieuwere software moeten zijn opgelost. Ik zoek het topic even op
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

  3. #3
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    Hier staat het ongeveer:
    http://www.audiforum.nl/forum/model-...ml#post1353693

    Ik heb trouwens ook dat ie soms (heel erg veel) rookt, maar bij mij is het het regenereren van het roetfilter, waarbij de auto het niet erg vindt om dat bij een halfwarme motor te doen als ik rustig in de stad rijd.
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    72
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    dank je wel, weten we waarnaar we moeten zoeken. Mijn chiptuner (BJ electronics) doet mooie dingen. Hij zou de laatste update hebben toegepast. Met deze update heb ik eveneens een merkwaardig iets cadeau gekregen. De flippermogelijkheid is waardeloos geworden, deze schakelt bij 2000 over....
    Een dik jaar terug heb ik van Pon een geheel nieuwe multitronic gekregen. Had een nieuwe schakelunit gemonteerd die lek bleek te zijn, alles stuk. Hun fout (gelukkig).
    Moet wellicht deze bak afgeregeld worden na de software update?
    Denk af en toe met weemoed aan vroeger.... Heb gelukkig nog een BMW motorfiets waar alles 'gewoon' te maken is.

  5. #5
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    Bedoel je dat de flippers dan niet meer werken? Het hebben van flippers kun je aan of uitzetten met bijvoorbeeld vcds. Dus dat zou te corrigeren zijn. Maar het lijkt er dan op dat er andere software in wordt gezet die niet specifiek voor jou auto is. Bijgevoegd het document met het genoemde probleem. Daar kun je mooi zien hoeveel softwareversies er zijn. Misschien kun je de tuner eens vragen welke versie hij gebruikt heeft.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering


  6. #6

    Standaard Re: Geratel en kort inhouden bij koude motor 2.7 TDI, EGR-klep?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Maas Bekijk Berichten
    dank je wel, weten we waarnaar we moeten zoeken. Mijn chiptuner (BJ electronics) doet mooie dingen. Hij zou de laatste update hebben toegepast. Met deze update heb ik eveneens een merkwaardig iets cadeau gekregen. De flippermogelijkheid is waardeloos geworden, deze schakelt bij 2000 over....
    Een dik jaar terug heb ik van Pon een geheel nieuwe multitronic gekregen. Had een nieuwe schakelunit gemonteerd die lek bleek te zijn, alles stuk. Hun fout (gelukkig).
    Moet wellicht deze bak afgeregeld worden na de software update?
    Denk af en toe met weemoed aan vroeger.... Heb gelukkig nog een BMW motorfiets waar alles 'gewoon' te maken is.
    chiptuner en MT een dodelijke combinatie
    3 keer links is ook rechts

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •