Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 42

Onderwerp: Maximale velgenmaat voor de C6

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Maximale velgenmaat voor de C6

    Ik was aan het rondneuzen voor nieuwe velgen en zit toch met de velgenmaat in m'n maag.
    Heb nu 18x8j ET35 met 245/40 banden eronder rondom , dit gaat prima en loopt nergens aan.

    Graag zou ik wat groter gaan , en heb een 19ich gezien met de volgende maten rondom...

    19 x 9,5j ET40 met 255/35 banden erop past dat zonder ergens aan te lopen ?

    iemand ervaring mee ?

    gr.Msonic
    traag gereden is vroeg thuis.

  2. #2
    GewoonWouter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    43
    Posts
    331
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Ikzelf heb 19 X 8,5J ET45 255/35. ET waarde lees ik al jaren over maar ik snap er nog geen bal van Aangezien je 255/35 banden overweegt kan je net zo goed 8,5 velgbreedte gaan ipv 9,5. Enkel wat betreft de ET waarde weet ik niet of het wel of niet zou aanlopen...
    Audi A6 Avant 4G 3.0TDI Misano rood

  3. #3
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.628
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  4. #4
    Marceloo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    48
    Posts
    263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    8J = 203,2 mm
    9,5J = 241,3 mm
    Verschil = 38,1mm

    Bij een gelijkblijvende ET waarde zal de velg de helft van het breedte verschil meer naar binnen en naar buiten staan, in dit geval 19 mm.

    ET is afstand van het montagevlak in de velg ten opzichte van het midden van de velg en bepaald hoe diep een velg in de wielkast staat. ET = 0, dan is dat gelijk aan de midden van de velg. Hoe lager de ET waarde, des te meer de velg naar buiten komt te staan; de afstand wordt gegeven ten opzichte van de voorzijde van de velg.

    Je huidige velg heeft een ET waarde van 35. De nieuwe velg ET 45. Dat betekent dat de velg 10 mm meer naar binnen gaat, het is immers een hogere ET waarde.

    Daar moet je dan de helft van het breedte verschil van de velg bij optellen: 10 + 19 = 29 mm.

    Uiteindelijk resultaat; de velg staat 29 mm meer naar binnen en 9 mm meer naar buiten. Als je nu niet 29 mm ruimte aan de binnenzijde hebt met je huidige velg, dan is montage niet mogelijk. Aan de achterzijde wil dit vaak nog wel, maar de veerpoot aan de voorzijde kan de beperking zijn.

    Meer info over ET waarde met foto
    http://www.velgenhuis.nl/et-waarde-i30.html

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Hoi,

    Goede uitleg Marceloo , ik ben inmiddels een handige tool op het internet tegengekomen waarmee je de vergelijking kunt maken.
    http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

    Hier komt dezelfde rekensom uit als die je beschrijft , echter wat meer visueel.
    Daarnaast kun je gelijk zien of je bandomtrek niet groter of kleiner word dan het origineel.

    ik zal eens met het huidige wiel de extra ruimte die nodig is nameten.

    Mvg,
    msonic
    Laatst gewijzigd door msonic; 22-05-16 om 10:03.
    traag gereden is vroeg thuis.


  6. #6
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msonic Bekijk Berichten
    Hoi,

    Goede uitleg Marceloo , ik ben inmiddels een handige tool op het internet tegengekomen waarmee je de vergelijking kunt maken.
    http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

    Mvg,
    msonic
    Ik heb veel calculatoren voorbij zien komen maar deze is wel heel compleet !
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  7. #7
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door msonic Bekijk Berichten
    19 x 9,5j ET40 met 255/35 banden erop past dat zonder ergens aan te lopen ?

    iemand ervaring mee ?

    gr.Msonic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    8J = 203,2 mm
    9,5J = 241,3 mm
    Verschil = 38,1mm

    Bij een gelijkblijvende ET waarde zal de velg de helft van het breedte verschil meer naar binnen en naar buiten staan, in dit geval 19 mm.

    ET is afstand van het montagevlak in de velg ten opzichte van het midden van de velg en bepaald hoe diep een velg in de wielkast staat. ET = 0, dan is dat gelijk aan de midden van de velg. Hoe lager de ET waarde, des te meer de velg naar buiten komt te staan; de afstand wordt gegeven ten opzichte van de voorzijde van de velg.

    Je huidige velg heeft een ET waarde van 35. De nieuwe velg ET 45. Dat betekent dat de velg 10 mm meer naar binnen gaat, het is immers een hogere ET waarde.

    Daar moet je dan de helft van het breedte verschil van de velg bij optellen: 10 + 19 = 29 mm.

    Uiteindelijk resultaat; de velg staat 29 mm meer naar binnen en 9 mm meer naar buiten. Als je nu niet 29 mm ruimte aan de binnenzijde hebt met je huidige velg, dan is montage niet mogelijk. Aan de achterzijde wil dit vaak nog wel, maar de veerpoot aan de voorzijde kan de beperking zijn.

    Meer info over ET waarde met foto
    http://www.velgenhuis.nl/et-waarde-i30.html
    Prima redenering.
    Ik pak 'm met een ander uitgangspunt. Ik weet dat er hier op het forum een aantal mensen hebben rondgereden met 20x9 ET46 (9 spaaks A8) met van die hele brede ( 255 of 265) banden.
    Als de afrolmaat niet groter wordt kan 19x9 natuurlijk ook. 19 x 9,5 scheelt weer die halve inch, zijn de 13 mm. In geval van gelijkblijvende ET: 6,5 meer naar binnen en 6,5 meer naar buiten.
    Met ET40 is het naar binnenkomen van de velg ongeveer exact hersteld. Daar geen probleem lijkt me. Velg komt wel 12-13 mm meer naar buiten. Staat dik maar bij veel verlaging loopt het misschien aan tegen het spatbord ?
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    2016-05-22 13_56_12.jpg2016-05-22 13_56_52.jpg

    bovenstaand de vergelijking tussen 20x9J met 255/35 banden met dezelfde omtrek

    de zijkanten zijn dus 6mm meer naar buiten en naar binnen volgens het verschil plaatje.
    Ik moet echt met m'n rolmaatje aan de slag om te kijken of het gaat passen.

    mijn A6 heeft het af fabriek sportonderstel en is dus 20mm verlaagd.

    gr.
    msonic
    traag gereden is vroeg thuis.

  10. #9
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.179
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Ik heb in 2007 op 4F gereden met de originele 20" set van Audi Exclusive. Die was 9Jx20. ET weet ik niet zeker meer, maar ik meen 42 of45. Banden origineel 265/30R20. Dat was wel echt maximaal in de wielkasten. Zonder spacers, met deze maten zat je echt aan binnenkant met ophanging én buitenkant met wielkast aan max, naar mijn idee.

    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Mooie 6 in een mooie kleur ketelapper...!
    Zoals de berekening al zegt zullen de nieuwe wielen 6mm aan voor en achterkant van het wiel extra uitsteken en in hoogte 4mm toenemen t.o.v. nu het geval is. Zodra ik effe tijd heb en het wat droger is buiten zal ik eens op m'n gemakkie het uitmeten. Zo op het oog zou het moeten kunnen.

    gr. msonic

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    trouwens nog en vraagje aan ketelapper..
    die 265 breedte op het stuur was dat nog goed te doen. niet veel last van spoorzoek gedrag ?

  13. #12

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    8J = 203,2 mm
    9,5J = 241,3 mm
    Verschil = 38,1mm
    Breedte is inch, zoals je terecht berekent, maar niet in J uitgedrukt. J is het velgbed, niet de breedte. Maar goed. Dat terzijde .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    de afstand wordt gegeven ten opzichte van de voorzijde van de velg.
    ET wordt opgegeven vanaf het hart; niet vanaf de voorzijde van de velg. De rest van je verhaal klopt prima .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13
    Marceloo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    48
    Posts
    263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Je opmerking over J en breedte had ik al verwacht; heb er daarom ook geen breedte bij gezet. Voor de velgbreedte moet je er ongeveer nog 1 inch bij optellen, maar in deze berekening maakt dat niet uit, het gaat om het verschil.

    je opmerking over dat het gegeven wordt ten opzichte van het midden van de velg heb ik verteld in de zin ervoor. Ik wilde duidelijk maken dat een (positieve) ET waarde bekeken wordt vanaf de voorzijde van de velg en gemeten wordt vanaf het midden van de velg.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    ik snap dat je on J maat praat als je het over de velg hebt zoals oorspronkelijk in de vraag. Nu ik wat aan het spelen ben met de online calculator blijkt dat de band uiteindelijk bepaalt wat de effectieve breedte zal gaan worden. als de velg 9,5j (241,3mm) is en de band 255 mm dan steekt de band dus voorbij.
    De online calculator houd hier rekening mee. De ET waarde bepaalt zoals terecht opgemerkt hoever de voorkant en de achterkant van de velg naar buiten en naar binnen gaan.

    gr. msonic

  16. #15
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Hoeveel de band uitsteekt wordt mede bepaalt door het merk/type band. Net als met schoenen, de maat verschilt een fractie. Net zoals de dynamische afrolomtrek anders is dan de statische maar daar kan denk ik niemand mee rekenen. Gaat wat ver.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Het metk band en met name het model ervan us inderdaad ook een factor.
    Wat ik wel weet is dat het zin heeft om banden te hebben met een wat stijvere wang. ivm het opvangen van hrote kuilen in de weg.
    de band is in mijn vraag immers maar 35mm hoog. ik weet dat het comfort hierdoor wat achteruit gaat , maar icm het al stugge sportonderstel zal dit niet veel zijn

  18. #17

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    Je opmerking over J en breedte had ik al verwacht; heb er daarom ook geen breedte bij gezet. Voor de velgbreedte moet je er ongeveer nog 1 inch bij optellen, maar in deze berekening maakt dat niet uit, het gaat om het verschil.
    Het gaat inderdaad om het verschil. En ik noemde het toch, omdat je schreef 8J = 20cm, en 9,5J = 24cm; ergo, een J in de breedtemaat .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceloo Bekijk Berichten
    Ik wilde duidelijk maken dat een (positieve) ET waarde bekeken wordt vanaf de voorzijde van de velg en gemeten wordt vanaf het midden van de velg.
    Zowel een positieve als een negatieve ET is altijd vanuit het midden van de velg; nooit vanaf een voor- of achterzijde. Het montagevlak (waar de velg de naaf raakt) bij ET0 = midden van de velg; ET45 is 45mm richting de voorzijde, ET -45 is 45mm richting de achterzijde. Misschien vat ik je niet helemaal (kan aan mij liggen natuurlijk), maar 'bekeken vanaf de voorzijde' is het in mijn boekje dus niet.

    @msonic: nogmaals, J is géén maat..! Je kan trouwens nóóit vooraf 100% zekerheid krijgen. Veel velgen zijn (fors) breder dan de breedtemaat doet vermoeden. De opgegeven maat is namelijk de maat tussen de twee velgbedranden, waar de staaldraad van de band in ligt/ De opgegeven breedte is NIET de breedte van de velg.

    Het breedste punt bij mij is namelijk nog altijd de velg, en niet de band:


    235/35 op 19x9,5. Getrokken, I know, komt verandering in.

    Een velg is heel snel een volle inch breder dan het velgbed (een 9,5" velg is dan dus 10,5" (26,67cm) breed, en dus breder dan een 255 band). Die breedte zit 'm in het design, maar ook in de opstaande rand aan de buitenzijde van het velgbed: die is snel een centimeter dik (aan beide kanten, dus +2cm tov de opgegeven breedtemaat). Staar je dus NIET blind op online calculatoren: het is een niet-omkeerbare zekerheid: als het online niet past, past 't in het echt vermoedelijk ook niet. Als het online wél past, past het in het echt misschien!

    Vergeet ook niet - zoals @Golfer zegt - dat een band per merk anders kan 'vallen'. De schuinte (getrokkenheid) kan per type anders zijn, en sommigen hebben een flinke velgrandbeschermer die (flink) breder kan zijn dan het loopvlak.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    geloof me , ik snap wel dat J geen maat is maar een soort van indicator van de breedte van het velgbed. en ja je hebt gelijk dat de randen van de velg ook een breedte hebben.
    Maar de breedte van een band is wel een vast gegeven en de hoogte ook.
    als je je band te smal kiest voor de velg ga je dus je wang eigenlijk voor een deel misbruiken voor het compenseren van het tekort aan loopvlak in de breedte omdat de wangen schuin komen te staan. let wel dat je hiermee niet echt kunt rekenen omdat dit niet de ideale situatie is. en ja een 235 band op een 9.5j velg is dus fors te kort als je het goed wil doen. echter zijn er genoeg mensen die de getrokken stand mooi vinden en dit daarom doen. ieder zijn eigen smaak.... een 255/35 band is het minimale wat op een 9.5J velg nog enigszins een rechte wang heeft.... de ideale maat zal 265/30 zijn...

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    142
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    teouwens de online calculator vergelijkt de huidige situatie met de nieuwe en geeft de verschillen aan.
    d.w.z. dat in werkelijkheid ik de huidige velgranden ook mee meet. als de calculator zegt dat er vanaf het bevestigingsvlak tot buitenkant t.o.v de huidige setup geen verschil is dan past dat dus want nu past het ook. aan de achterkant is het een ander verhaal daar komt ruim 1 cm bij.
    dus daar moet ik vooral op letten. het beste is dus met een meetlint even nameten op de auto vanuit de huidige velg en band .

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Posts
    53
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Maximale velgenmaat voor de C6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Ik heb in 2007 op 4F gereden met de originele 20" set van Audi Exclusive. Die was 9Jx20. ET weet ik niet zeker meer, maar ik meen 42 of45. Banden origineel 265/30R20. Dat was wel echt maximaal in de wielkasten. Zonder spacers, met deze maten zat je echt aan binnenkant met ophanging én buitenkant met wielkast aan max, naar mijn idee.

    Maar een velg van een rs6 kan 9,5 met een et van 36 zijn. Zou deze dan niet goed onder een niet-rs6 passen?

    http://www.original-felgen.com/4f0601025csz33.html

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •