Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 33 van de 33

Onderwerp: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Al jaren voor mijn Audi’s Total Quartz Ineo long life, zeer tevreden over.
    Ik vervang gewoon ieder jaar, ongeacht de kilometers die ik maak.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    95
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    hier wordt elke 15K 0W30 gebruikt van Mobil

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    58
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Gisteren mijn Audi een olie-beurt laten doen door een kennis van me, die al 30 jaar in het "monteurs vak" zit. Heeft er MPM 0W30 ESP-L op gedaan, maar heeft het oliefilter NIET vervangen. Op de vraag waarom niet: "dit is niet nodig, kan nog gerust mee tot de volgende wissel". Dit echter baart me grote zorgen, en mijn vraag is: kan ik dit alsnog zelf vervangen zonder de olie af te tappen ?? Of word het dan één grote kliederboel ?? Graag jullie mening beste mensen. Een antwoord wordt zéér gewaardeerd.

  4. #24
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.290
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Dat is het eerste wat je leert, olie wissel dan neem je tegelijk het oliefilter mee.

    Die kun je zo wisselen, zal een klein beetje uit komen.
    Maar dat is minimaal.
    Je moet wel na de filterwissel wat olie bijvullen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    58
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Hartelijk dank voor je antwoord, Remi66. Dat is goed om te horen !! Ga ik deze week nog doen, want dat neemt niet zo veel tijd in beslag. Nogmaals dank voor je reactie; Fijn weekend.


  6. #26
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Road Runner Bekijk Berichten
    Hartelijk dank voor je antwoord, Remi66. Dat is goed om te horen !! Ga ik deze week nog doen, want dat neemt niet zo veel tijd in beslag. Nogmaals dank voor je reactie; Fijn weekend.
    Als het een inzet filter betreft koop een originele, het is namelijk het gezeik met een imitatie of verkeerde niet waard. Let op eventuele O-ringen die erbij geleverd worden en smeer daar met je vinger een beetje olie op bij montage. Er af met een fitting schroevendraaier mag maar er op altijd zonder gereedschap, dan beschadig je niets.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    58
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Dank voor je reactie en meedenken, Rol-Co. Ik had al wat opgezocht op internet hoe te handelen, en het is vrij eenvoudig te doen. Ik heb voldoende gereedschap, om deze klus te klaren. Het filter neem ik liefst origineel, maar weet niet of dit ook via internet te bestellen is ?? Anders wordt het de plaatselijke "dealer".

  8. Ad
  9. #28
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Road Runner Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie en meedenken, Rol-Co. Ik had al wat opgezocht op internet hoe te handelen, en het is vrij eenvoudig te doen. Ik heb voldoende gereedschap, om deze klus te klaren. Het filter neem ik liefst origineel, maar weet niet of dit ook via internet te bestellen is ?? Anders wordt het de plaatselijke "dealer".
    Voor alleen een filtertje naar de dealer inderdaad, online gaat goed bij ahw shop in DE maar met verzenden natuurlijk niet handig tenzij je meer nodig hebt.
    https://shop.ahw-shop.de/audi-teile
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    58
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Thumbs up Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Thnx voor de link. Heb er al eens doorheen gekeken, en is zeker een interessante website. Kom ook regelmatig in Duitsland, dus altijd handig

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Olie blijft altijd een prachtig onderwerp van discussie .... dit is de beste, dat is de beste, wel - niet

    Na ruim 35 jaar sleutelen en revisie durf ik inmiddels wel te zeggen dat er geen universele waarheid / heilige graal is qua olie.
    Het is een product dat bij gelijke specificaties, weinig verschilt qua samenstelling op enig onderscheid in de hoeveelheden (percentages) additieven na
    (en dat is eigenlijk natuurlijk heel logisch)

    Nu en in het verleden lieten veel leveranciers/ grossiers, (merk) olie in eigen verpakkingen overgieten of direct in eigen verpakkingen afvullen
    Er is een verschil in (premium) merkolie, waaronder ik ook de (her)verpakte olie reken en de "B" merken.
    De kunst is om te weten wat - wat is omdat de prijsverschillen zeer groot zijn.
    Binnen dit gegeven durf ik te stellen dat je voornamelijk je portemonnee belast door hele dure olie te kiezen...

    Gewoon regelmatig verversen, bij voorkeur een goed merk - (GEEN long-life intervallen) is belangrijk, waarbij je ook gewoon je filter vervangt.

    Overigens snap ik de opmerking over het filter laten tot de volgende wissel (deels) wel, de huidige olie en motoren vervuilen een filter relatief weinig dat je ook 30 k met een filter kan doen. Dat is dus ook de gedachte van Audi met long-life intervallen, maar naar mijn mening is de veroudering van de olie, ook een oorzaak voor b.v. vroegtijdige distributieproblemen, een achilleshiel (ontwerpfout) van veel VAG auto's .....)

    Wat wel een overweging is om in oudere auto een olie te gebruiken die wat dikker blijft bij een hogere temperatuur.
    De gedachte hierachter is dat je door de tijd / km's toch slijtage hebt waardoor je meer ruimte in je motor krijgt.
    Een iets dikkere olie helpt dan om je motor te behouden.
    (Mijn 3.0 TDI met 330 k km's laat ik dus niet op 0W30 /5w30 draaien maar op (Valvoline) 5W40 en dat vind ie echt lekkerder !


    De opmerking over "originele" onderdelen (oliefilters) vs imitatie deel ik niet.
    Audi laat haar filters onder andere maken bij Knecht en Mann.
    Een aftermarket filter van deze merken is dan ook volledig gelijkwaardig aan een origineel filter, sterker nog alleen het doosje en een stempel is dan nog verschillend
    (en de prijs natuurlijk, maar dat is op een filter geen groot issue).
    De meeste sites / leveranciers zijn uitstekend in staat om een goed passende onderdelen te leveren.
    Laatst gewijzigd door Audi200; 28-06-22 om 12:56.

  12. #31
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Maar je hebt ook nog een hoop turkse filters mann enz is natuurlijk prima maar inderdaad het loont niet in geld.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    58
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    Wat Audi200 in zijn (overigens mooi geformuleerd) verhaal wil zeggen, daar kan ik me aardig in vinden. In de bijna 40 jaren dat ik auto rijdt, en waarbij zo'n 35 verschillende types en merken reeds de revue hebben gepasseerd, kan ik ook bevestigen dat een oliewissel inclusief filter op een geregeld tijdbestek, het allerbeste is. Echter diegene die mijn oliewissel deed, wist niet dat dit filter er alweer zo'n 2,5 jaar inzat !! Weliswaar bij weinig km's, zo'n 10.000. Maar die gok kon ik niet accepteren, en heb dus de olie zelf maar afgetapt, en het filter gewisseld (Mann). De olie is vervangen door Kroon 5W30, enkel omdat ik 0W30 te dun vond i.v.m. leeftijd auto. Ik weet ook niet, ondanks mijn 40 jarige rijervaring, wat ik nou aan mijn auto moet horen of voelen als er 0W30, 5W30 of 5W40 op zit. Misschien, omdat ik nog de Opel Manta, Senator of Ford Taunus gewend ben van weleer !? En inderdaad, ieder merk auto presenteert zijn favoriete merk olie, banden etc. Puur voor de contracten die ze met elkaar hebben lopen. Vele merken olie bestaan al jaren en nog langer, en dat is niet voor niets.
    Laatst gewijzigd door Road Runner; 29-06-22 om 19:27.

  14. #33
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Welke motorolie gebruik jij? En waarom?

    De olie misschien niet in de 35 jaar maar de auto motoren wel, vroegah (met een fransman) ook wel 80.000 km gereden met dezelfde olie en filter plus bougies, filter open gemaakt en helemaal open gebarsten, en de motor nog geen centje pijn, olie er in en gaan.

    Echter tegenwoordig met div solenoids, nokkenas verstellers, hoogwaardige (lees kunststof) materialen maar licht uitgevoerd kan je dat soort fratsen niet meer doen, dan help je jezelf in de problemen.
    Neem gewoon een goede olie waar je vertrouwen in hebt en ververs regelmatig, geen 20-30k kilometers ermee rijden, voor het geld is het ook achter de komma geneuzel.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •