Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Kleurcodering veren

  1. #1
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Kleurcodering veren

    Hallo
    vandaag bleek de A6 2 gebroken achterveren te hebben.
    Laatste paar cm lijken eraf te zijn.
    Een 2.4 uit 2006 met 130.000 op de klok.

    Op de dealerbon staat artikel nr V4F0511115BO
    Op de veer de kleurcode geel rood blauw.

    Zijn dit gewone veren of sport ofzo ?
    Want de code kan ik nergens terugvinden via google.

    Wil het eigenlijk zelf ff doen, want 270 voor alleen 2 veertjes vind ik aan de prijzige kant.
    Maar zijn het gewone of sport ?

    En iemand ervaringen met Kyb, Monroe, Bilstein ?
    Want dat komik in de standaard-range tegen.

    Eibach en Sachs zijn sport onderstel veren, en ik geloof niet dat het dat is.
    mvgrt
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  2. #2
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Kleurcodering veren

    Heb op de offerte ook schroefveren uit-en inbouwen staan.
    En Schroefveer vervangen.
    Das toch 2 maal hetzelfde ?
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  3. #3

    Standaard Re: Kleurcodering veren

    Ben zeer benieuwd naar je speur tocht.

    Mijn A6 avant 2008 (pre-facelift) is duitse import en ik heb normale achterveren met kleurcode geel, rood, 2x blauw
    Bij mij is alleen het interieur geheel S-line, raar genoeg buitenkant niet (was in duitsland apart te bestellen heb ik weleens gelezen), dus ik ga ervan uit dat ik geen S-line veren heb.
    De mijne staat lekker fijn hoog op zijn pootjes, is dus niet verlaagd.

    Ik heb er achteraf een originele westfalia trekhaak ingebouwd en ik ben nu op zoek naar zwaardere veren (want hulpveren vindt ik zo'n rare bedoeling). Ik kwam op veel onderdelen-websites (bijv: https://www.carpartsdirect.nl/) tegen dat de A6 Avant met trekhaak misschien andere achterveren heeft... Kan iemand mij misschien helpen, welke kleurcodering zou dat moeten zijn?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door monzadriver Bekijk Berichten
    Heb op de offerte ook schroefveren uit-en inbouwen staan.
    En Schroefveer vervangen.
    Das toch 2 maal hetzelfde ?
    Ja da's inderdaad raar, maarre wie raadt jou dan ook schroefveren aan???? Ik zou het toch echt bij originele Audi veren houden, zeker deze A6 is door zijn Audi platform bijzonder goed uitgerust (helemaal tov vorig model A6 4B Avant <2004, dat was een absoluut drama kwa achtervering)
    Laatst gewijzigd door wilddreamer; 18-02-19 om 20:58.
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

  4. #4
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Kleurcodering veren

    Mijn pa heeft dit voorjaar een nieuwe A4 gekocht, en juist de buitenzijde geheel S-line besteld, met een "standaard" interieur, omdat hij geen sportstoelen wil. (raar, maar waar).
    Maar ook dat kan dus.

    Mijn A6 zit dus af-fabriek een wegklapbare Westfalia trekhaak onder (kabelbedient, met draaiknop in de kofferruimte).
    Maar of die destijds nieuw bi de dealer is gemonteerd of echt in de fabriek, dat weet ik niet.
    Zulk soort spul word, ook in NL, vaak "aftermarket" direct bij de dealert gemonteerd om bpm enzo te ontwijken.

    Zij hebben het als "schroefveren" op de factuur staan.
    Maar bedoelen gewone veren, geen schroefset of weet ik wat.

    Heb inmiddels Bilstein gemonteerd voor het standaard onderstel.
    typenummer / kleurcode kwam niet geheel overeen, maar de mijne stond helaas nergens bij.
    Bilstein leek me een goed merk, en bij "standaard" leek het me dat ik niet op mn bek kon gaan.

    Wel met (de)monteren opletten, een van de bouten die in de ophanging zitten is voor de wielschuinte af te stellen, de bout zit a-centrisch / uit het midden in de ophanging (kwam ik achter toen ik hem losschroefde.
    Had dus achteraf niet losgehoeven.
    Verder schroefde ik de schokdemper onderaan los, en dat torsiebeugeltje wat onderaan vast zit.
    Later nog de remklauw om wat meer de draagarm / ophanging naar onder te krijgen, maar dat was achteraf niet nodig.
    De eerder genoemde 2 bouten was voldoende.

    Goede veerklem en dan proberen minimaal 3 windingen samen te pakken.
    Onze veerklem was aan de grote / lange kant, maar bij 2 windingen veert de veer te weinig in, zeker met monteren van de nieuwe.

    Links waren we 2,5 uur bezig, maar gaandeweg leerden we de truuk, rechts was met 30 minuten gefixt.
    Laatst gewijzigd door monzadriver; 18-02-19 om 21:33.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  5. #5

    Standaard Re: Kleurcodering veren

    Mmm,

    Ook ik kom van een koude kermis af, heb deze week gevraagd naar originele Audi veren achter, waren reeds echter 186.- per stuk, haleeloeja.
    Kleurcodering klopte met wat bij mijn chassisnummer hoorde, echter als ik verder vroeg over iets zwaardere veren mbt de grote aanhangers die ik rij, kon Audi mij helemaal niets vertellen.
    Iets met dat ik categorie 8 veren had en dat Audi tot categorie 15 hadden, die dan het zwaarst waren, allemaal dezelfde prijs overigens.

    Zit nu aan Eibach R10364 achterveren te denken, geen idee of deze kwalitatief het beste aftermarket zijn of dat Bilstein uit dezelfde fabriek komt en hetzelfde zijn?

    Kan iemand me helpen? Wat is de beste aftermarket veer als OEM replacement?


    P.S. Bij de Eibach achterveren staat een dikte van 15.75mm en een hoogte van 304mm, maar over het algemeen lees ik een standaard hoogte van 293mm en 15.25mm dik (en met trekhaak 297mm hoog en 15.50mm dik). Iemand ervaring hiermee?
    Laatst gewijzigd door wilddreamer; 14-08-19 om 21:12.
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Kleurcodering veren

    Informeer eens bij Merwede Springs. Die kunnen veren op maat leveren en hebben veel kennis van zaken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •