Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: FWD en toch een Tiptronic?

  1. #1

    Standaard FWD en toch een Tiptronic?

    Beste forumleden,

    Ik heb een Audi A6 sedan van 2005 met 2.4 V6 en 7 traps automaat en hij is voorwiel aangedreven...

    Nu lees ik overal dat NA bj2000 er alleen tiptronic ivm quattro is geleverd... Dus heb je quattro dan heb je tiptronic. Nu heb ik geen quattro maar ik absoluut geen multitronic. Ook mijn optielijst van aanschaf geeft aan 0G7 = Tiptronic.

    Nu is eigenlijk alleen mijn vraag, hoe kan het zo zijn dat ik een voorwiel aangedreven wagen heb met 7 traps tiptronic terwijl ik op dit forum lees dat tiptronic na 2000 alleen gepaard gaat met quattro...

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    De tiptronic in de C6 was bij mijn weten altijd een zesbak. Dat past dus ook niet bij jouw setup. Er was hier ook eens iemand die had een S-tronic en de code van de tiptronic 0G7.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Tiptronic is 6-speed

    Edit: trage ik
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  4. #4

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Het is sowieso een 7 traps automaat. Als ik de pook naar rechts doe zie je 1 tm 7 staan in het display.

    Ik snap het niet. De code in mijn serviceboekje geeft aan tiptronic. Maar dat matched niet met alles wat ik hier op het forum lees. Wie weet wat voor type bak ik heb?

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Tiptronic (0G7) betekende bij Audi niet de bekende ZF automaat, maar dat je de bak ook met de hand (sequentieel) kunt schakelen.
    Jouw wagen heeft een 7-traps Multitronic bak.... De 7 stappen zijn softwarematig gecreëerd.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Je hebt waarschijnlijk ook G0Z in je boekje staan. 0G7 is automaat, G0Z is mt.

    Of een fout in je boekje kan ook.

    Waardoor weet je verder dat je absoluut geen mt hebt?
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  7. #7

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    De bak schakeld gewoon echt als een traditionele automaatbak. Van laag naar hoog. De multitronic is een variabele toerental bak die gaat gelijk vol in de toeren als je vol op het gas zou gaan... Ik heb een foto bijgevoegd van mijn boekje. Er staat geen G07 in.

    En op welke site je ook leest. Overal staat OG7 = Tiptronic.
    Maar goed. Een Tiptronic word niet geleverd met FWD zeggen ze hier... Dus ik zou niet weten wat ik nu moet geloven. Misschien heeft er nog iemand een duidelijke verklaring...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door shanetjj01; 27-10-19 om 23:25.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Wat Kees zegt.... 01j multitronic

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Op je sticker staat bij "Versnellingsbakcode" JAV.
    Bijgaand een pagina uit het partssysteem die bevestigt dat dit een Multitronic bak is.

    0G7 staat bij de PR-codes, die betreffen bepaalde uitvoeringen en opties die er op de wagen zitten. In Audi's terminologie wil "Tiptronic" alleen maar zeggen dat je de bak ook handmatig sequentieel kunt schakelen (dus 1 up of 1 down) - verwarrend genoeg omdat de ZF automaat in de volksmond óók Tiptronic genoemd wordt maar heeft niets met elkaar te maken.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Kees B; 28-10-19 om 15:36. Reden: Correctie
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10
    Unruled's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shanetjj01 Bekijk Berichten
    De bak schakeld gewoon echt als een traditionele automaatbak. Van laag naar hoog. De multitronic is een variabele toerental bak die gaat gelijk vol in de toeren als je vol op het gas zou gaan... Ik heb een foto bijgevoegd van mijn boekje. Er staat geen G07 in.

    En op welke site je ook leest. Overal staat OG7 = Tiptronic.
    Maar goed. Een Tiptronic word niet geleverd met FWD zeggen ze hier... Dus ik zou niet weten wat ik nu moet geloven. Misschien heeft er nog iemand een duidelijke verklaring...
    Kan het zijn dat je de automaat telkens in sportstand zet? De MT simuleert in sportstand ook versnellingen. Verder is mijn ervaring dat op het gas stampen = vol in de toeren niet waar is. Wel blijft hij 'hangen' bij een toerental terwijl hij dooraccelereert, maar dat kan ook met lage toeren zijn. Beetje een zware scooter, zonder het gejengel. Als hij in de D (dus normale automaatstand) zich echt als een automatische versnellingsbak gedraagt (dus niet als een CVT), zou ik nog eerder denken dat er iets mis is met de MT dan dat het een tiptronic is. Kan het zijn dat iemand achteraf heeft lopen spelen? Met genoeg gedoe kun je een MT laten vergeten dat hij traptloos kan werken.


    't Kan haast geen 'echte' tiptronic zijn. Die zijn voor zover ik weet gewoon niet in jouw combinatie geleverd
    Laatst gewijzigd door Unruled; 28-10-19 om 14:02.
    2010 | A6 C6 Avant | 2.0TDI

  12. #11

    Standaard Re: FWD en toch een Tiptronic?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shanetjj01 Bekijk Berichten
    De multitronic is een variabele toerental bak die gaat gelijk vol in de toeren als je vol op het gas zou gaan...
    Dit geldt met name bij de simpelere CVT's zoals die in een Toyota Yaris. Ik heb wel eens in een Yaris Hybrid gereden (en, voor wat 't waard is, Auris en Civic hybrids, allen met CVT), en die waren véél happiger op 5000 toeren bij een beetje deellast. Dat komt dan met name omdat die dingen allemaal geleverd zijn met 1.3 of 1.8 blokjes die ook nog eens relatief geknepen moeten werken (immers, zuinigheid!), en dus pas bij 4500rpm of hoger een beetje bruikbaar koppel vrijgeven.

    Jouw V6 is meer getuned op rustig en relaxed cruisen, en dat doet de automaat dan ook. Een multitronic in een A4 of A6 zal eerder proberen om het toerental op maximaal koppel te houden (tussen 2000 en 3500rpm), dan dat-ie vol naar de redline schiet. Ik heb een paar maanden een A4 Cabrio gereden met een 3.0 V6 en multitronic - die reed met name tussen 1500 en 3000rpm. Alleen bij vollast wilde hij hoger: beginnend als een soepkip naar 3000rpm zoals elke automaat, en zodra er een lock is tot aan 70km/u op 3000rpm, daarna rustig door naar 5500+ (met méér toename van snelheid), alsof je een enorm lange versnelling uit reed.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •