Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 49

Onderwerp: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, opgelost!

  1. #1

    Standaard 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, opgelost!

    Mede forummers,

    graag jullie meedenken. onze 3.0tfsi uit 01-2009 heeft bijna altijd last van irritante trillingen bij stationair draaien. Op momenten dat de trillingen er zijn zijn ze de ene keer duidelijker voelbaar als de andere keer.
    Bij een koude start is het nooit aanwezig maar verder is er niets zinnigs te zeggen wanneer het wel voelbaar is en wanneer niet.

    standaard draait de v6 stationair 680 toeren, dit schommelt dan wel tussen 670 en 695. Op moment dat de trillingen aanwezig zijn en ik bij stilstand met het gaspedaal de toeren verhoog naar 800 dan zijn de trillingen niet aanwezig/verdwenen.

    wat heb ik al vervangen tot op heden:
    - luchtfilter
    - brandstoffilter
    - 3x maf/druksensor uit de inlaat/compressor
    - alle vacuumleidingen
    - alle rubberen afdichtingen op de inlaat en compressor inclusief rubbers injectoren.
    - kvs temperatuur sensor
    - PCV plus slangen
    - 6 bobines
    - nokkenassensor links en rechts
    - krukassensor
    - lambda sensoren, links en rechts voor en de katalysator
    - massapunten gecleand en waar nodig groen uitgeslagen bekabeling netjes vervangen.

    de gasklep en de klep in de bovenzijde van de compressor zijn brandschoon.
    tijdens vervangen van de inlaatrubbers gelijk gekeken naar de koolstof vervuiling op de kleppen, deze is echt minimaal. Lijkt wel eens een behandeling te hebben gehad.

    Heb in VCDS zitten kijken naar de lambda waarden maar die zitten voor voor beide cilinderbanken voor stationair trim tussen -4 en 0 en voor de long trim tussen 0 en 2.
    Tevens geeft VCDS met een draaiende motor nooit misfires aan.
    Er staan verder ook geen fouten in het geheugen(op buitenspiegels na maar kan hiermee niets te maken hebben)

    iemand een suggestie waar dit probleem te zoeken.
    toch de lambdasondes voor de cat? Of ...

    alvast dank voor het meedenken

    groet, Vincent
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 30-03-20 om 19:02.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Verstuivers mss eens laten checken?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    @Kees B: er worden nooit misfires gedetecteerd, zou dat niet logisch zijn bij verstuivers die slecht zijn??
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 04-12-19 om 21:41.

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Toch hadden wij zo'n motor hier die zonder misfires zo liep, inlaten schoongemaakt, verstuivers in een ultrasoonbak en met nieuwe pakkingen de boel gemonteerd, auto loopt weer goed.

    Jos.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Misfires zijn ontstekingsgerelateerd. Ik zou het ook in de injectors zoeken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Duidelijk, maar voordat ik de boel weer opentrek, klote klusje met de koelvloeistof die er weer uit moet, hoe verklaren jullie dat als ik het toerental verhoog naar 800 er geen enkele trilling meer optreed. Nooit, heb het nu wel 100x getest en echt nooit trillingen.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Hoe meer brandstof, des te acceptabeler het sproeipatroon?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Wanneer er nu ergens een minieme luchtlekkage is en je geeft een beetje gas klopt de brandstof/luchtverhouding waarschijnlijk zoveel beter dat de motor weer goed loopt.

    Jos.

  10. #9

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Jammer dat je middels VCDS het stationair toerental niet standaard kan verhogen.

  11. #10

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Wanneer er nu ergens een minieme luchtlekkage is en je geeft een beetje gas klopt de brandstof/luchtverhouding waarschijnlijk zoveel beter dat de motor weer goed loopt.

    Jos.
    logische verklaring, maar zou dus ook in de lambda’s kunnen zitten. Gaatje waardoor het zuurstofpercentage van de buitenlucht wordt bepaald kan een beetje vervuild/verstopt zitten. Dingen gaan inmiddels 234dkm mee
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 05-12-19 om 09:21.

  12. #11

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Inmiddels de injectoren gedemonteerd en vandaag ultrasoon laten reinigen. Echter terugbouwen moet later deze week omdat het weer vandaag te slecht was. Resultaat zal ik hier zeker posten.

    Groet,
    Vincent

  13. #12

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    De injectoren zijn weer terug. Sproei beeld was van alle 6 niet slecht maar nu als nieuw.
    De auto rijdt fijner, al is dit wel in de finesses op cruise snelheid. Velen zullen het niet merken maar ik ben er zeker blij mee 👍🏻👍🏻

    Alleen, het probleem van het af en toe trillen/“onrustige stationair loop” is niet verdwenen helaas.
    dat wordt verder zoeken, iemand nog suggesties?
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 15-12-19 om 14:29.

  14. #13

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Wat heb je voor bougies en bobines erin nu? En hoe oud zijn ze? Ik weet dat je geen misfires uitleest, maar ik weet niet zeker hoe goed de misfiredetectie is bij deze ecu.

  15. #14

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Bougies zijn originele bij de dealer gekocht. 3 maanden oud. Veel te duur maar goed en maakte niet eens verschil met de oude die erin zaten. De bobines neem ik aan zijn de originele uit 2009.

    Kan dat echt, misfires die niet door het systeem herkent worden?
    Zou wel wat verklaren want de trilling/onregelmatigheid is niet homogeen. Het fluctueert in intensiteit, hoe klein deze ook is. Misfires/continu bij regelen zo voelt het wel.

    misschien eerst maar eens een ritje van 200km aaneengesloten maken met 5000 toeren. Of is zoiets echt onzin om inwendige vervuiling weg te ‘branden’
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 15-12-19 om 15:26.

  16. #15
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vintiem Bekijk Berichten

    misschien eerst maar eens een ritje van 200km aaneengesloten maken met 5000 toeren. Of is zoiets echt onzin om inwendige vervuiling weg te ‘branden’
    Das inderdaad onzin bij deze motor. Het gaat hier om de inlaat, en het is juist hét probleem van deze motor dat die zichzelf niet schoonmaakt/brand omdat er geen brandstof, maar alleen inlaatlucht incl. egr en carterdamp langs gaat.

    Jos.

  17. #16

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Maak anders eens een filmpje van het onregelmatig lopen. Van je toerenteller en van het blok zelf. Ben wel benieuwd in welke mate het blok "schokt". Heb je uitgezocht of het een vaker voorkomend probleem is of dat het gewoon een eigenschap is van dit blok. Ik weet dat je heel kritisch bent soms, is het niet gewoon iets wat bij deze auto/motor/leeftijd past of hoort maar wat ik jouw belevening als onregelmatig gezien wordt?

    Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk

    Audi A4 B6 Avant 1.8T

  18. #17

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Een filmpje gaat het niet worden vrees ik want daar bewegen de motor en toerenteller veel te weinig voor.

    Een goede v6 draait (nagenoeg) trillingsvrij. Onze v6 draait stationair trillingsvrij bij een koude start of na een paar uur uitgestaan te hebben.
    Zodra de motor warmer wordt/warm is dan voel ik de genoemde trillingen bij stationair draaien in het rempedaal als ik voor een verkeerslicht stilsta. Met de bak in P en voet van het rempedaal af voel je het ook.
    Maar dan komt het, de trillingen zijn niet constant gelijk, net of er wat bijgeregeld wordt. Ook is het de ene keer nagenoeg niet voelbaar en bij een volgende stop bijvoorbeeld heel duidelijk. Op moment dat het zeer duidelijk voelbaar is wil de toerenteller wel eens heel licht bewegen maar lang niet altijd.

    het trillen is altijd verdwenen, ook met warme motor, als ik het toerental licht verhoog met 50rpm of meer.

    omdat er verschil zit tussen een koude motor en een warme motor valt het ook zo op.
    of het vaker voorkomt weet ik niet omdat ik er niets zo van kan vinden op het web.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 15-12-19 om 18:48.

  19. #18

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Het komt wel vaker voor zo te lezen. Ik heb gezocht op "A6 3.0 TFSI adjust idle" ik kom zaken tegen als vacuumlek, opnieuw calibreren gasklep, of stationair toerental verhogen in Vagcom. Probeer even te zoeken op Engelse termen dan kom je wel wat tegen.

    Lees deze eens onder andere https://www.audiforums.com/forum/aud...solved-132012/

    Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk

    Audi A4 B6 Avant 1.8T

  20. #19

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Mijn antwoord dat ik het niet kan vinden klopt inderdaad van geen kant. Excuus, heb hier namelijk al heel veel over gelezen. Het meeste dat je tegenkomt is de carbon/koolstof aanslag op je klepstelen en kleppen aan de ingangszijde.
    Gasklep opnieuw inleren heb ik al gedaan evenals echt alle pakkingen en vacuumleidingen vervangen.
    ALLEEN het kunnen verhogen van het stationair ben ik nog niet tegengekomen dat dit ook daadwerkelijk kan, alleen dat het niet kan. Deze vind ik zeer interessant als het toch schijnt te kunnen.
    Thanks @MichaelvandenBerg. 👍🏻👍🏻
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 15-12-19 om 19:32.

  21. #20

    Standaard Re: 3.0TFSi trillingen bij stationair draaien, krijg het niet opgelost

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vintiem Bekijk Berichten
    Kan dat echt, misfires die niet door het systeem herkent worden?
    Zou wel wat verklaren want de trilling/onregelmatigheid is niet homogeen. Het fluctueert in intensiteit, hoe klein deze ook is. Misfires/continu bij regelen zo voelt het wel.
    Ik had het onlangs met een 1.6fsi. Geen misfires uit te lezen. Sporadisch op willekeurige momenten wat haperingen, maar alleen stationair. Inderdaad niet te zien op de teller. Onder de motorkap dan wel een onregelmatigheid te horen. Na met onderhoud de distributieketting, bobines en bougies te hebben vervangen was dat wel weg. Met de 3.0tfsi heb ik ook de ervaring dat 'ie mooi regelmatig loopt. Geen haperingetjes. Dat het normaal zou zijn ben ik het niet mee eens.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •