Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

  1. #1
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Heren (en dames),

    Laatst is mij opgevallen dat bij mijn 2,4l V6 (BDW) in 4 van de 6 bougie schachten olie zit, sommige echt een laag.

    Nu is vermoeden nummer één de kleppendeksel pakking. Echter heeft deze motor nog een tweede pakking rondom die bougie schachten onder de nokkenaslagerdeksel (positie 7):



    En nummer 3 is de pakking:



    Nu is mijn vraag, geeft die onderste pakking eventueel deze problemen?
    En als ik deze vervangen wil moet die deksel eraf. In hét handboek staat dit onder het kopje nokkenassen uitbouwen en moet ook de distributieketting los. Zou je de deksel ook los kunnen nemen zonder de distributie los te maken? Zo niet dan wacht ik wel tot de distributie aan de beurt is en houden we het bij alleen een kleppendekselpakking

    Bedankt.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Denk niet dat je deksel (7) ("lagerframe") los kunt halen zonder eerst de distributieketting eraf te halen. Loshalen zal nog wel kunnen, maar er staat toch altijd een flinke spanning op de distributie (door kettingspanners en klepveren) waardoor ik vrees dat de nokkenassen uit hun lagers zullen springen en je de zaak niet meer fatsoenlijk terug zult kunnen monteren.

    En ja, ik denk dat de oorzaak van je olielekkage ook onder het deksel (7) kan liggen. Idd eerst maar de klepdekselpakkingen vervangen en dan zien of het verholpen is. Succes!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Dank je Kees.
    De distributie staat in rust toch niet meer onder spanning? De nokkenassen zullen wel iets omhoog gedrukt worden. Ik weet niet of je bij een V6 de timing zo kan zetten dat alle kleppen gesloten zijn aan één kant van de motor?
    Een hoop werk voor zo'n kleine pakking en dan zijn alle boutjes van de distibutiedeksel en het lagerframe ook nog vervangboutjes. :-)

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    De "distributie" staat altijd onder spanning zolang de ketting gemonteerd is en op tijd staat.
    Dit moet ook omdat er een vaste relatie (verbinding) is tussen de positie van je krukas en nokkenassen.
    Zolang de boel in rust is (de motor niet draait) mis je alleen de druk van de hydraulische spanner.
    Je kan helaas (gelukkig) niet de kleppen aan 1 zijde in gesloten positie krijgen zonder dat je de nokkenassen / tuimelaars demonteert.

    Lekkages via de bougieschachten komen helaas regelmatig voor bij dit type motorconstructie en niet alleen bij VAG.
    Je kan nog eens proberen om met wat remmenreiniger oid de olie te verdunnen en met wat papier of een doek de schachten schoon te maken.
    Vervolgens een kijken hoe lang het duurt voor je vulling met olie krijgt....

    (Zitten trouwens aan 1 zijde , alles schachten vol ? )

    Ik zou inderdaad beginnen met de bovenste pakking (wel origineel of een goed merk als Victor Reinz of zo, veel imitatiepakkingen zijn kwalitatief slecht)

    De onderste pakking kan ook een probleem geven, maar dan moet zoals Kees schreef, de hele boel los.

    Check ook nog even de carterventilatie, als die dicht zit krijg je ook vervelende lekkage klachten..... !
    Laatst gewijzigd door Audi200; 19-02-20 om 08:25.

  5. #5
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Dank je.
    Ik denk dat ik het inderdaad maar in de gaten ga houden. Volgens mij had ik aan één kant (rechts) olie in alle schachten en links in één, was maximaal 1 tot 1,5cm olie). Het leek me niet zo lekker, bougies in de olie.
    Tijdens het vervangen van de bougies een aantal maanden terug kwam ik erachter en heb toen de olie zoveel mogelijk met de remontluchter eruit gezogen. Ik zal eens kijken hoeveel er inmiddels weer in staat.

    De planning was om binnenkort de thermostaat te vervangen en dan moet toch al het een en ander los. De carterventilatie staat dan ook op de planning, hier nog speciale tips voor om naar te kijken?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Als het nu nog "droog" staat zou ik het lekker laten...
    Anders kan je kijken of het aan de bovenzijde van de schacht al vettig begint te worden of pas halverwege bij de 2e pakking.
    Carterventilatie loshalen en schoonmaken, volgens mij niet iets bijzonders .....

  7. #7
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    De kleppendekselpakkingen zojuist vervangen. De bestuurderskant was het ergste met olie, alle drie olie waarvan één aardig vol:



    Passagierskant maar een klein beetje bij één:



    Kon nou niet heel duidelijk zien van welke hoogte het erin loopt maar vanaf nu kan het nog maar één ding zijn als het terugkomt.
    De oude pakkingen waren in ieder geval al bijna zo hard als plastic geworden dus dat kan geen kwaad.
    Inlaatpakkingen en thermostaat ook maar gelijk gedaan. Morgen de multitronic nog even van nieuwe olie voorzien en dan is alles weer een beetje bij.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: 2.4 olie bij bougies, welke pakking?

    Goed werk !
    Dat is vaak wel een teken aan de wand: als de pakkingen helemaal verhard zijn....
    Allicht ten overvloede, maar niet te strak aandraaien !

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •