Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: How to - vervangen stuurbekrachtigingsolie

  1. #1

    Standaard How to - vervangen stuurbekrachtigingsolie

    Goedemiddag.

    Ik heb vandaag behoorlijk staan knoeien omdat ik niet de juiste instructie filmpjes kon vinden en dit nog niet eerder had gedaan. Nu heb ik een hoop gelezen en uitgezocht maar het is echt simpeler dan gedacht word. Daarom wil ik graag dit met jullie delen.

    Benodigheden: 2x 1liter VG 004000m2 hydraulische olie. (groen goud) verkrijgbaar bij de lokale Audi dealer.

    Torx, schroevendraaier, stuk tuinslang van 5cm en van 100cm +- een fles, een platte schroevendraaier en wat handdoeken. Het mooiste is om een slang verbind stukje te hebben om zo straks 2 slangen met elkaar te verbinden. (16mm) inwendige slang maat.

    - stap 1
    Haal het koelwater reservoir los, deze zit vast met 1 ster schroef. Daarna klik je het koelwaterreservoir los, haal je de stekker los die aan de onderkant zit met een platte schroevendraaier en buig je het koelwaterreservoir richting de kap waar 2.4 v6 op staat om zo ruimte te creëren.

    - stap 2
    Haal de Torx schroef uit het beugeltje die het stuurbekrachtigings reservoir vast houdt. Nu kan je deze vrij bewegen.

    - stap 3
    Er zitten 2 slangen op dit tankje. 1 dikke, de aanvoer en 1 dunnere, de retour. Nu pak je je stukje tuinslang van 5cm met aan de ene kant een bout erin zodat deze dicht is.

    Je haalt de dunne slang Los van het reservoir, en je dopt de aansluiting op het reservoir zelf af met het stukje tuinslang.

    De dunne slang die je van het reservoir hebt afgeklikt verleng je met het stuk tuinslang van 1 meter en deze moet uitkomen in een lege cola fles. 1.5 liter is zat. Zet deze ergens goed vast. Dit is dus de retour leiding.

    Je kan het met wat ductape de 2 slangen aan elkaar maken of je moet een koppelstukje hebben om 2 slangen aan elkaar te maken.

    Stap 4
    De dikke slang hoef je niks mee te doen. Die kan je laten zitten. Nu start je de motor en deze doe je na 2 seconden weer uit. Je zal zien dat je vuile oude olie ongeveer zo'n 200ml in de fles krijgt.

    Stap 5
    Vul het reservoir op met schone nieuwe olie en start de motor opnieuw. Je zal zien dat er weer 200ml +- in de cola fles is bijgekomen. 2 seconden is zat. Je wil de pomp niet droog hebben.

    Stap 6
    Herhaal dit totdat er alleen nog schone groene olie uit de retour slang komt en stop dan. Nu haal je eerst de 5cm tuinslang los van het reservoir en doe je de retour leiding, natuurlijk zonder 1 meter tuinslang, terug op het reservoir.

    Pas nu vul je het gehele systeem af. Het naar links en naar rechts sturen is echt onzin. Je zal zien dat dit geen invloed heeft op het peil. Starten is voldoende om de pomp te laten draaien. De motor kan draaien met een open olie reservoir.

    Vul het af tot het Minimale niveau. Hij zal op max staan als het allemaal warm is. Dus tot minimaal opvullen.

    Het is echt verstandig om dit zelf te verversen. Niet om de olie. Dat geloof ik wel. Maar je weet nooit wat er in het systeem zit. Mocht er verkeerde olie in zitten dan kan dit grote gevolgen hebben. Dus geef die 38 euro uit. En ik zou zeggen haal 2 van die flessen olie op bij de dealer.

    Succes👍
    Laatst gewijzigd door shanetjj01; 02-03-20 om 14:47.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: How to - vervangen stuurbekrachtigingsolie

    Bedankt voor de beschrijving van dit simpele, maar bij verkeerde uitvoering, hele vieze klusje.

    Ik ga dit ook maar eens doen..... kan jij eens de specificaties van de originele vloeistof geven (staat hopelijk op de verpakking).

    Hydroliekolie van bijna 20 euro de liter wordt zelfs in de offshore bij nog veel extremere omstandigheden niet gebruikt

  3. #3

    Standaard Re: How to - vervangen stuurbekrachtigingsolie

    preview.jpg

    Dit is de stuurbekrachtigingsolie die je mee krijgt voor het verversen van het gehele systeem als je het haalt bij de Audi Century dealer voor een A6 4f sedan 2005 met 2.4 v6 motor.
    Laatst gewijzigd door shanetjj01; 07-03-20 om 16:40.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •