Resultaten 1 tot 14 van de 14
    1. #1

      Standaard Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Ik ga aan een volgend project beginnen, namelijk Alle onderstelrubbers vervangen, voorwiel- en achterwielophanging, subframes etc.
      Alles is inmiddels 11 jaar oud en 250dkm in beweging.
      Draagarmen met ook een kogelgewricht punt worden in z’n geheel vervangen net als de schokdempers.


      maar om de rest een beetje in de klauwen te houden als het gaat om kosten wil ik zelf diverse draagarm-/subframe rubbers gaan vervangen.
      Rubbers haal ik wel gewoon bij de dealer en een pers tool met de juiste maten persbussen heb ik.

      Alleen moet ik voor het plaatsen van de rubbers ook “glijmiddel” gebruiken? Iemand met ervaring die advies kan geven wat ik mogelijk als glijmiddel kan gebruiken? Afwasmiddel?

      alvast dank.
      groet,
      vincent
      Laatst gewijzigd door Vintiem; 26-07-20 om 08:12.

    2. #2

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Vaseline.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    3. #3

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      @pedro sr. : dank je wel.
      Gelijk een aanvullende vraag, is het correct dat ik voor het vervangen van de bovenste draagarm bij de achterwielen het subframe ook moet laten zakken (A6/C6/Avant) omdat je anders onmogelijk de bout eruit krijgt omdat de brandstoftank in de weg zit?
      Laatst gewijzigd door Vintiem; 26-07-20 om 14:06.

    4. #4

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Geen idee zo, ik sleutel niet zo veel, moet ik na de vakantie eens aan 1 van de mannen vragen.
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    5. #5

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      05 2009
      Posts
      97
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6 Allroad

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Goedemiddag Vintiem, ik snap je idee voor de vervanging, bij mij wordt het na 300 k ook wat minder, maar het is iets waar je qua werk niet direct op zit te wachten.
      De bovenste bout door de ophanging voor (eigenlijk het bovendeel van het fuseestuk) die de bovenste draagarmen "klemt", is vaak (altijd) de grootste ellende. Ik heb deze een keer voor een reparatie (niet mijn eigen auto) moeten loshalen en dat was niet simpel (er is specialistisch gereedschap, maar dat had / heb ik niet).
      Achter heb ik het nog niet in detail bekeken.
      Subframe rubbers en een aantal grote "silent blocks" zou ik ook (origineel) bij de dealer oid halen en idd persen met vaseline.
      Ben wel benieuwd wat je gaat doen met alle losse (draagarm) delen met (vaste) kogels ....?
      Ga je die ook vervangen, zo ja met originele (Lemförder) delen of heb je iets anders bedacht ?
      Waar ga je die spullen halen ? ..... vond het aardig aan de prijs namelijk....


    6. #6

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Draagarmen met kogels worden in z’n geheel vervangen, pak inderdaad voor alles Lemförder. Alle andere rubbers komen bij de dealer vandaan.
      Achterzijde is niet zo simpel, vandaag eens bij de dealer nagevraagd, en ik heb het helaas goed gezien. Het gehele subframe moet losgemaakt worden.

      Dit is niet even op straat te doen dus ik denk dat ik deze maar ga laten doen.
      Schokdempers worden ook meteen vervangen, denk dat ik Sachs hiervoor pak.

      en ja alles behoorlijk aan de prijs, heb moeders de vrouw dan ook nog niet ingelicht....
      Laatst gewijzigd door Vintiem; 27-07-20 om 15:43.

    7. #7

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      05 2009
      Posts
      97
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6 Allroad

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Heb je al lopen zoeken waar je Lemforder het goedkoopst kan krijgen ?
      Dat subframe achter is niet zo mooi ... moet binnenkort voor de APK zal eens kijken of het loshalen van het subframe achter veel werk is ....
      (Heb gelukkig wel een brug)
      Ik zou die bout in de voorophanging vanaf nu lekker gaan inspuiten met een goede kruipolie / roestoplosser, bij voorkeur geen WD40.
      Sachs is prima, ik heb luchtvering dus als ik aan de schokbrekers moet .....
      Ik heb gelukkig wel een set voorpoten liggen met 100 k ervaring ....

    8. Ad
    9. #8

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Ben er in inmiddels wel achter dat het subframe op straat laten zakken voor mij niet te doen is.
      Gisteren wel even bezig geweest maar de bout van de aandrijfas is al een uitdaging. Zelfs met een lange krachtarm krijg ik hem niet los.

      Toch maar een slagmoer sleutel halen alleen hoe sterk is zoiets op accu? Iemand ervaring met een bepaald type/merk?

    10. #9
      gerardh's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2009
      Leeftijd
      38
      Posts
      20
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Makita heb je in een paar verschillende formaten, heb er zelf een compacte rond de 250 nm. Daarnaast nog een grote van rond de 1000 nm. Als het echt vastzit gebeurt met die compacte direct nog niet zo heel veel


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

    11. #10
      fons716's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2011
      Leeftijd
      54
      Posts
      487
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vintiem Bekijk Berichten
      Ben er in inmiddels wel achter dat het subframe op straat laten zakken voor mij niet te doen is.
      Gisteren wel even bezig geweest maar de bout van de aandrijfas is al een uitdaging. Zelfs met een lange krachtarm krijg ik hem niet los.

      Toch maar een slagmoer sleutel halen alleen hoe sterk is zoiets op accu? Iemand ervaring met een bepaald type/merk?
      Wat is lang want mij lukt het altijd op die manier als ik iets niet los krijg met een luchtsleutel met een koppel van 1486 Nm
      VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

    12. #11

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerardh Bekijk Berichten
      Makita heb je in een paar verschillende formaten, heb er zelf een compacte rond de 250 nm. Daarnaast nog een grote van rond de 1000 nm. Als het echt vastzit gebeurt met die compacte direct nog niet zo heel veel
      Top, dank voor de info 👍🏻. Het zou dus een zware moeten worden van 1000nm of meer denk ik dan zo. Had al zo’n vermoeden.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
      Wat is lang want mij lukt het altijd op die manier als ik iets niet los krijg met een luchtsleutel met een koppel van 1486 Nm
      zo’n luchtsleutel is top maar dan moet ik wel helemaal in de dure aanschaf gaan. Ik heb (nog) geen garage dus de auto staat op het openbaar parkeerterrein 30mtr van huis. Niet echt ideaal voor perslucht gebruik
      Laatst gewijzigd door Vintiem; 02-08-20 om 08:48.

    13. #12
      gerardh's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2009
      Leeftijd
      38
      Posts
      20
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Die van 1000 nm begint wel groot te worden is bedoeld voor 3/4 en 1” doppen


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

    14. #13

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      05 2009
      Posts
      97
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A6 Allroad

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Ik heb ze zelf los gedraaid met een heavy duty 1 inch scharniergreep op een assteun met een stuk steigerpijp van een 2,5 meter.
      (wel even iemand flink op de rem laten trappen )

      Volgens mij was het 200 nm vastzetten en dan nog 180 graden natrekken, best wel veel voor een (lucht) slagmoersleutel om los te schieten...
      Tenzij je inderdaad een overmaatse hebt liggen.....

    15. #14

      Standaard Re: Draagarm-/subframerubbers persen, met of zonder “glijmiddel” plaatsen?

      Inderdaad 200nm en daarna 180graden. Daarom lukt het ook niet met de verlenger van een mtr.

      Later nog maar eens proberen maar met deze hitte begin ik er niet aan.

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •