Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Testen radiator koeling fan links, rechts en fan control module?

  1. #1

    Standaard Testen radiator koeling fan links, rechts en fan control module?

    Ik heb een handgeschakelde A6 avant (4F) 2.0TDI BRE, waarbij voorheen als ik de airco gebruikte (ECON off) de tweede/bijrijders fan altijd goed te horen was. Deze kleinste fan staat voor zover ik weet altijd bij zodra de airco aanstaat, hij is duidelijk te horen als ik de motor af zet, dan komt hij vanaf hoge toeren terug tot stilstand.

    Ik heb in VCDS geen foutmeldingen, de airco werkt 100% echter de bijrijders fan draait niet meer en dit merk je bij 25ºC als je stilstaat. De bestuurderszijde fan draait wel gewoon. Ook als de airco uitstaat draait de bestuurderszijde pas zoals gewoonlijk wanneer de motor te warm wordt, zoals bij stilstaan of zwaar werk, etc.

    Ik heb gezocht of er een aparte zekering bestaat voor de bijrijderszijde fan, maar bij mij zit er maar één zekering van 60A (S42). Een tweede zekering van 60A (S104) voor een second speed cooling fan zit er bij mij niet. Oftewel één zekering voor het pakket linker fan, rechter fan en fan control module, die in order is.

    Alvorens dingen te vervangen gaf CD me het advies om eerst met de computer te checken welk onderdeel kapot is.

    Onder VCDS 14.10.0 onder Address 08 Auto HVAC heb ik verschillende Output test geprobeerd:
    - Bij de test cooling fan running hoorde ik wel iets draaien, maar niet één van de twee fans op de radiator
    - Bij de test fan control module werd gezegd dat de module hier geen toestemming voor geeft (?), dus die test heb ik niet kunnen doen
    - Ik heb geen andere Output test kunnen selecteren die puur de radiator fan laten werken.
    In geen van alle Output tests ging een radiator fan draaien. Ook onder Address 01 Motor of andere kon ik ook geen radiator fan test vinden.

    Vervolgens onder Address 08 Auto HVAC allerlei Measurements aangezet en auto stationair laten draaien:
    - Linker fan temp, deze daalde meteen in temperatuur van 22-30ºC naar 15ºC als de bestuurderszijde fan aanging (lang stationair gaf warmer motor).
    - Rechter fan temp, deze bleef constant zo'n 30ºC en ging wel een paar graden zakken als de linker bestuurderskant fan aanging, dus aannemelijk correct
    - Compressor torgue zo'n 5 Nm bij ECON off, als hij aanslaat geeft hij heel even tot 10Nm. Torque 0 Nm bij ECON on.
    - Airco systeem druk 6.2bar
    - Toerental motor 860-1000 toeren
    - Coolant fluid temp 30-70ºC, bij langere stationair slaat boven ongeveer 65ºC de linker/bestuurderskant fan aan
    - Fan vraag 0% bij ECON on en 10% bij ECON off, oftewel direct gelinkt aan als de airco aan wordt gezet zou er sowieso 10% koeling fan vraag zijn, maar er draaide geen ene fan.
    - Fan feedback 0% bij ECON on en 38% bij ECON off, dat is raar! Er draait op dat moment geen linker en geen rechter radiatorfan, maar de feedback geeft dat er 38% in werking is.

    Ik zou willen zeggen dat de radiator fan control module in goede staat is, omdat voor zover ik kan zien de linker/bestuurderskant fan goed functioneert. Tevens heb ik meerdere Youtube videos van VAG auto's gezien, waarvan de rechter/bijrijderszijde fan kapot is (koolstofborsteltjes/roest/aanlopen/etc). Echter ik heb dit met de computer niet met zekerheid kunnen testen, de feedback van 38% is een raar getal en de fan control module output test werkt niet.

    Een ander punt is dat ik te weinig ruimte tussen motor en koelpakket heb om simpelweg met de multimeter te kunnen meten of de rechter/bijrijderskant fan uberhaupt stroom krijgt. Bij mij zit deze rechter helemaal weggewerkt in een kast met klepjes. Tevens de fan control module zit wel aan de bovenkant, maar ik kan er moeilijk bij.

    Het in en uitbouwen van dit fanpakket is nogal een klus. Welke tests met de computer (VCDS) kan ik nog meer doen zodat ik zeker weet wat ik moet vervangen?
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

  2. #2

    Standaard Re: Testen radiator koeling fan links, rechts en fan control module?

    ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen, want het is best lastig zoeken in de fan omgeving.
    wat betreft het ontbreken van een extra zekering (S104) dat komt vaker voor. Bij mijn 3.0 TFSI (motorcode CAJA) bijvoorbeeld zou deze er ook moeten zijn volgens Audi dealer info maar is totaal niet voorbereid/aangelegd. het zit dus zoals je zegt allemaal in je module voorin die aan je ventilatoren gekoppeld zit.

    het uitbouwen is niet heel ingewikkeld hoor, binnen een uur heb je alles netjes in service positie staan. dan heb je ruimte genoeg.
    Laatst gewijzigd door Vintiem; 28-09-20 om 20:12.

  3. #3

    Standaard Re: Testen radiator koeling fan links, rechts en fan control module?

    Ik heb ondertussen de fan module vervangen door eentje van de sloop (zat ook fan bij). Na wat inschatting inbouwen van de fan was wel een klus, dus het alleen bij de module verangeren gelaten. Fan doet het nog steeds hetzelfde. Als ik met VCDS test run, krijg ik hetzelfde, dat ik de fan module test niet kan uitvoeren, helaas.

    Ondertussen heb ik ook geleerd dat mijn 2.0 TDI handgeschakeld geen aparte kleine fan heeft. Ik heb alleen één hoofdfan en die zou in drie trappen moeten kunnen draaien. Ik had gehoopt met de andere module dat de fan dan in tweede of derde trap zou draaien, maar vooralsnog wordt de airco niet koud.

    In VCDS temperaturen bekeken:
    - Compressor: als de airco loopt gaat naar 60ºC
    - Evaporator: wordt ietsjes warmer en blijft op zo'n 27ºC

    Mmm, dan heb ik denk ik geen fan probleem, maar een airco probleem. Helaas geen foutcodes in VCDS, compressor geeft torque en system 6 bar. Bijvullen is in de afgelopen 2 jaar al reeds 2 keer gebeurd, dus ik dacht daar niet een boosdoender te vinden, misschien heb ik toch een lek.

    Ter lering:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...ekkage%20airco
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •