Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Beste Audikenners,

    Om te beginnen, het gaat om een A6 C6 uit 2005. Motor BDW (2.4).
    Het probleem is dat mijn accu regelmatig vrij leeg is, ik krijg dan ook de melding ''Battery level low''. Afgelopen zaterdag startte de Audi ook niet meer. Heb de Accu aan de acculader gelegd bijna een hele dag, teruggezet, en nu is alles weer OK (voorlopig). Dit gebeurt alleen bij lage temperaturen. In de zomer heb ik geen problemen.

    De accu is iets meer dan een jaar oud, en is een Varta Blue Dynamic G3 95Ah. De accu hiervoor heeft het ook maar ca. 2 jaar uitgehouden en was er een van hetzelfde type.
    Volgens de code op de sticker in de kofferbak (J0R) zou er een 80Ah 380A in moeten zitten, echter de originele die ik een dikke 3 jaar geleden vervangen heb was ook een 95Ah 450 A (OEM ref 000 915 105 DK) en daar zat een Varta sticker op. Vandaar ook dat ik weer voor een Varta koos.
    Uiteraard de nieuwe Accu's steeds netjes aangemeld via VCDS bij de batterijmanager.

    Bij uitlezen geen storingen, alleen uiteraard de storingen die ontstaan zijn doordat de accuspanning te laag was en ik probeerde te starten. Na die gewist te hebben komt er niets meer terug.

    Ik heb het gevoel dat mijn Dynamo niet meer helemaal OK is. Ik heb met VCDS op groep 61 de meetwaardeblokken bekeken en gekeken of de dynamo nog een goed voltage haalt. Op blok 1 komt er te staan dat de Dynamo 14,3 volt (strak) levert. De Accuspanning volgens VCDS zit dan op +/- 13,9 Volt. Dit alles uiteraard bij lopende motor, alleen verlichting en MMI aan. Als ik dit uitschakel verandert er vrijwel niets.
    Echter, als ik op de accu zelf, of op de starthulppinnen onder de motorkap meet bij lopende motor met de multimeter kom ik op 13,4 / 13,5 Volt. Is dit te laag?

    Wat denken jullie? Er zit een 180A dynamo in (nog origineel, stickercode 8GV). Krijgt de dynamo hem misschien niet geladen tijdens koude maanden omdat de accu nu een hoger Ah heeft dan er volgens de sticker in hoort te zitten? Wel vreemd dat de originele die ik 3 jaar geleden eruit heb gehaald er bijna 4 jaar bij mij in heeft gezeten zonder problemen. Nu al de 2e die niet meer dan 2 jaar meegaat. Of moet ik het toch bij de Dynamo zoeken? Wat kan ik eventueel nog meten om zaken uit te sluiten.

    Ik rij redelijk veel korte afstanden (< 10 km.), soms rij ik doordeweeks helemaal niet en in het weekend dan afwisselend kort/lang. Lang is bij mij max 50 km. 50+ km in 1 rit is meer uitzondering dan regel.

    Alvast dank voor jullie adviezen en meedenken in deze kwestie.

  2. #2
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Gelezen, en ik begrijp dat weinig rijden tot gevolg heeft dat ik de accu wellicht regelmatig moet laden/aan druppellader moet hangen, dat is ook geen probleem.
    Alleen heb ik dan geen antwoord op de vragen omtrent accu/dynamo. Waarom wijken de waarden in VCDS af van wat ik meet op accu zelf? Ik heb het gevoel dat er toch ergens iets mankeert.. die 13,4/13,5 volt op de accu zelf/starthulppinnen zorgt ervoor dat ik twijfel of de dynamo wellicht slecht aan het worden is (KM stand nu 274.xxx). Auto is verder in goede staat van onderhoud, geen verdere mankementen/defecten. Als er iets stuk is repareer ik dat altijd direct en ik pleeg ieder jaar onderhoud.

  4. #4
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Wat meet je op vcds aan voltage ten opzichte van direct op de accu ?
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  5. #5
    wim735's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Spanning voor opladen zou denk ik toch wel hoger mogen zijn, maar zolang hij niet onder de 13 komt met belaste motor (airco, achterruitverwarming, zetelverwarming, lichten aan...) zit je wel goed normaal.
    Misschien dat iemand dit even snel kan uitlezen bij een auto die geen batterij problemen heeft om te vergelijken?

    Ik heb het zelf ook gehad dat mijn batterij enkel met lange ritten goed was opgeladen, nadien ben ik een vervelend zoom geluid van onder de motorkap beginnen horen tot de dynamo het zelf begeven heeft... nadien batterij altijd mooi terug vol.
    VCDS regio Noord Antwerpen (Stabroek) E-mail: wim735@hotmail.com
    Linkje naar mijn showroom topic --> Audi A4 B8 3.0TDI quattro


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    @Reggy Ik meet in VCDS op apparaat 61 (batterijmanager) dat de Dynamo strak 14,3 levert, de accuspanning (wat hij op dat moment laad) staat dan op 13,9 ongeveer.
    Echter aan de accupolen zelf met de multimeter, meet ik dus 13,4 / 13,5.
    Laatst gewijzigd door Sebas; 05-01-21 om 16:00.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Hey, ik heb net hetzelfde aan de hand. Gisteren met startkabels moeten starten. Naar de garage gegaan. Daar met 13.6 volt op de batterij en vanvoor 13.3 volt bij draaiende motor. Ook op het scherm bleef het batterijlevel op 10% staan en kwam er niks bij. Met het meettoestel van de garage gaf de batterij een capaciteit van 80% ? Deze nacht batterij losgekoppelt en aan de druppellader gehangen
    Vandaag starte hij helemaal normaal en geen melding meer vam lage accu, en ook tijdens het rijden is de meting op het scherm van de batterij tot het max gekomen. Ik dacht dat het probleem was omdat er iets met mijn mmi scheeld. Heb nl. Geen geluid meer en kan geen settings zoals bv tijd veranderen. Krijg de melding not available op bijna alles.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Vandaag opnieuw prijs, batterij plat.
    Heb jij al een oplossing voor de jouwe @Sebas?

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Hoi Andi, na het laden en wat vaker gebruiken vorige week heb ik geen issues meer gehad. Maar het is wachten tot ik een week de auto niet nodig heb. Dan gebeurd het waarschijnlijk weer.
    Rijd jij wel regelmatig langere stukken? Ik heb het idee dat het bij mij toch aan het gebrek aan lange ritten ligt.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Accu's hebben een lagere capaciteit bij lage temperaturen. Als je dan ook nog korte ritten rijdt en veel verbruikers aan hebt (verlichting, clima, achterruitverwarming, stoelverwarming) en je auto staat vaak stil dan is zelfs een prima accu een keer leeg.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    De ritten gaan van een paar keer 5 km tot 25 en 40 km. Heb ondertussen ook nog eens gemeten op de batterij met draaiende motor en daarbij alles uitgezet. Toen kreeg ik 13.9 volt, dus de alternator doet zijn werk.
    Was nu aan het denken aan iets dat de batterij leegtrekt. Mss de versterker die er niet meer is en overbrugt is? Heb de batterij volledig op geladen, en ga de auto een week stil laten staan nu.

  13. #12
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Hier hetzelfde verhaal. Ik heb inmiddels ook de telefoonmodule (onder de bestuurdersstoel) uitgeschakeld. De telefoon in de middenconsole leek ook altijd actief maar wordt nooit gebruikt. Ook stond de accu in de telefoon al bol... Heb nu een glasvezel lus geplaatst (anders geen mmi meer) en de module afgekoppeld.

    De hoofdoorzaak zoek ik bij mij ook in het rijden van korte stukken, na enige tijd merk ik wel dat de binnenverlichting niet meer aan gaat bij het openen van de deur. De accu staat dan weer op 10% en dan hang ik hem maar aan de lader. Het verbaasde mij hoeveel systemen er al actief worden zodra je alleen de deuren van het slot haalt bijvoorbeeld. Dan wordt er al gelijk zo'n 10 ampère uit de accu getrokken voor 5-10 minuten voordat alles weer in stand-by gaat.
    Maar het probleem dat de accu zomaar ineens helemaal "dood" is heb ik niet meer gehad.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Na een week stil hebben te staan, was het resultaat. Batterij vol... Geen lekstroom dus. Nu denk ik dat ik wel 2 mogelijke oorzaken heb gevonden. Nl. 1 de verwarming verbruikt wel heel veel stroom en dan kan de batterij nauwelijks opladen tijdens het rijden. En 2, de sleutel doet soms raar bij het afsluiten? Juist alsof er een tussenstand is waarbij nog veel actief blijft. Nu duw ik steeds 2 keer.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Diesel zeker? De TDI-motoren zijn bijzonder efficient en hebben elektrische bijverwarming nodig. Dat kost inderdaad vel stroom, is geen defect.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Ja een 2.0 136pk. Ik ga er gewoon op moeten letten dus. Bedankt voor de tip.

  17. #16
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Je verwacht dat het voorgloeien stopt wanneer het lampje uitgaat maar het voorgloeien gaat op de achtergrond nog een hele tijd door.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Maar eens geprobeerd regelmatiger te rijden, ook al was dat niet altijd nodig. En geen problemen meer ondervonden. Het zal dus toch wel aan te veel stilstand liggen.
    Het voorgloeien heb ik met mijn benzine motor uiteraard niet.

  19. #18
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu in winter leeg, dynamo levert te weinig voltage?

    Mooi dat het zo beter gaat. Bij mij (ook BDW) gelukkig ook.

    Ik blijft de accuregeling bijzonder vinden in de A6 en lastig in te schatten. Laatst de accu voor de zekerheid een nacht opgeladen via de laad verbinding in de motorruimte zodat de accu module het ook kan meten. Accu was de volgende morgen 100% vol (lader was al op druppelen overgegaan), kijk je in de MMI naar de accutoestand en geeft hij 10% aan...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •