Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

  1. #1

    Standaard Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Ik ben Jeroen en ben al 10 jaar de trotse eigenaar van een A6 avant uit 2011. Het betreft een 2.0tdi.
    Een paar weken geleden kwam mijn vrouw te voet thuis met de mededeling dat de auto de geest had gegeven bij ons in de straat en dat ze deze niet meer kon starten. Ik ben dan vlug gaan kijken en inderdaad, de wagen wou niet meer starten. De vier pinkers werken, de mmi werk, handrem mooi aan, stuurslot reageert mooi op de sleutel, ... Maar het schermpje tussen de wijzerplaten bleef leeg en bij het aanleggen van het contact gebeurt er niets. Na een paar minuten gefrustreerd te proberen terug naar huis om de reserve sleutel om deze even te proberen. Ok deze bleek niet veel te doen. Toen ineens, plots, de wagen start. Niets abnormaal te zien en hij rijdt als voorheen.
    Wij blij. Met mijn odb2 ELM327 de wagen uitgelezen en enkel een paar oude foutcodes. Niets speciaal te zien.
    Een paar dagen later een langere afstand gereden en toen plots viel hij zomaar uit terwijl ik aan het rijden was. Ik heb me toen laten uitbollen en me mooi langs de kant geparkeerd. Zelfde scenario. Nu had ik wel de ELM327 bij en direct aangekoppeld. De ELM kreeg spanning en ik kon mooi verbinden met de software op mijn telefoon maar de ELM kon niet met de MCU communiceren. Niets. Naar een half uur kon ik de wagen ineens starten.
    Omdat we het zaakje niet echt vertrouwden hebben we de wagen enkel voor boodschappen gebruikt omdat we dan nooit ver van huis waren.
    Een 2 weken geleden terug zelfde probleem. Ik dacht van toen gewoon een half uurtje te wachten maar nu hielp ook dit niet meer. Uiteindelijk met een kraan moeten laten takelen want stond met handrem op geparkeerd op de parking van een warenhuis.
    Tot nu nog niet aan de praat gekregen.
    Ik heb alle zekeringen die langs de bestuurderskant en passagierskant gecontroleerd. Ook voor de zekerheid die in de koffer. Allemaal ok.
    De ELM kan nog steeds niet connecteren aan 'de' MCU. Ik heb dan maar eens gekeken of alles wel stroom kreeg. Op zekering 3 langs de bestuurders kant die ECM zou moeten zijn die krijgt precies geen stroom als ik meet tussen massa en de zekering. Maar misschien komt deze pas onder stroom als bepaalde voorwaarden voldaan zijn en een relais op springt. Maar daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.

    Mocht er iemand zijn die me in de juiste richt kan sturen om wat uit te meten of verdere diagnose te stellen zou ik heel erg tevreden zijn.

    Naar de garage laten afslepen en laten herstellen daar is niet echt een optie wegens de leeftijd van de auto en de waarschuwing die de garage me telefonisch al gaf over mogelijke kosten.

    Ik heb het forum al doorbladerd en doorzocht of ik iets tegenkwam dat me kon helpen maar niet iets gevonden. Ook dokter google kon me niet zo snel verder helpen...

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Eerste gedachte: contact(slot) versleten, dwz de “contact-startschakelaar”, 4F0 910 132 x, waarbij x voor een letter staat, afhankelijk van de uitvoering. Circa 330 € incl bij de dealer.
    (Heb er zelf geen ervaring mee).
    Laatst gewijzigd door Kees B; 19-03-21 om 13:57.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen bekijken. Moet even wat meer dashboard slopen dan Dan kan ik wat uitmeten.
    Maar stuurslot ontgrendeld wel gewoon.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Had mijn bericht aangepast, is geen los blokje meer, alleen komplete unit.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 19-03-21 om 14:06.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.291
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Mijn gedachte gaat ook uit naar contactslot en of sleepring.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    En anders mss het relais voor de spanningsverzorging klem 15, relaisnr J329, links onder het stuurwiel. Het zit op de bovenste rij, uiterst links, het eerste relais. Onderdeelnr 4H0 951 253, kost 22 € bij de dealer.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 19-03-21 om 14:27.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Heb even dat sleuteldeel eruit gehaald en open gedaan. Zit een antenneversterker in voor de sleutel + mechaniek voor de sleutel. De module heeft een can-bus aansluiting en een 12v relais voor het stuurcontact. Deze relais gaat mooi over als sleutel er in gaat. Dus sleutel wordt herkend veronderstel ik want anders zou stuurcontact niet vrijgegeven worden.
    Volgende stap is de module aan de stuurkolom demonteren en die contacten die er in zitten controleren. Die module blijk niet zo makkelijk te demonteren te zijn. Zitten van die schroeven op die je enkel kan vastschroeven.

    Die relais zal ik ook eens bekijken of die het doet. en of die spanning krijgt.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Zo'n elektrisch deel van het contactslot overlijdt ook niet ineens, maar met symptomen die steeds erger worden. Soms kan-ie het dus prima doen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Zo'n elektrisch deel van het contactslot overlijdt ook niet ineens, maar met symptomen die steeds erger worden. Soms kan-ie het dus prima doen.
    Wel, tijdens mijn testen deed het contactslot het goed. Maar de auto deed het niet op dat moment. Ook al ging de relais mooi over. Ik denk dat ik een beetje verder in de ketting ga moeten gaan. Morgen hopelijk die stuurmodule er uit.
    Maar de symptomen die de auto had zijn wel typisch voor een relais dat aan het begeven is. Dus de kans ik groot dat ik ergens op een bordje een dode relais zal vinden (hopelijk vind ik hem dan ).
    Laatst gewijzigd door jeroenderycke; 19-03-21 om 18:45.

  11. #10

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Deze ochtend nog wat verder gedaan. Ik heb de stuurspanning op relais J329 gemeten en die is goed. Van als de sleutel in het contact gaat dan krijgt die stroom.
    Om te meten heb ik dat relais er even moeten uitnemen. Wat dan gebeurde is wel heel raar. Ineens ging het dashboard aan.
    Dus maw, zonder dat relais gaat het stuurslot niet af of aan maar start er wel vanalles op. Spijtig genoeg kan ik wel de control units niet uitlezen. Voor een of andere reden kan ik nog niet met odb2 connecteren.
    Als ik de relais weer inplug gaat het stuurslot weer mooi op en af maar doet de wagen voor de rest niets.

    Een documentje dat ik gevonden had die ongeveer mijn probleem beschrijft is het volgende:
    http://automobiles.fredericbazin.fr/...fjblgf7hjc9ia4

    Ik ga straks eens de ELM aan een andere auto hangen om zeker te zijn dat deze ondertussen niet kapot is...
    Edit: de elm werkt perfect in een andere auto.
    Laatst gewijzigd door jeroenderycke; 20-03-21 om 11:03.

  12. #11

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Hij draait!

    Ik heb de J329 eruit gehaald en ook de de relay op plaats 5 (net eronder). Deze relays zijn dezelfde en ik heb die van plaats 5 in plaats 1 gestoken.
    Alles werkt daardoor terug. Ik kan terug connecteren met de mcu ook.
    Nu krijg ik wel melding van de ESP die niet werkt maar dat komt denk ik wel door het ontbreken van de relay op plaats 5.
    Ik veronderstel dat deze relay 75x is. Ik weet niet wat 75x allemaal aanstuurt.
    In ieder geval ga ik zo een paar relays bestellen. Bij autodoc en zo heb je die al voor 5 euro.

    Edit: Bedankt voor alle hulp!
    Laatst gewijzigd door jeroenderycke; 20-03-21 om 12:40.

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Dat de OBD2 niet bereikbaar is staat ook vermeld in het Franse document, onder symptoom omschrijving. De situaties lijken dan idd wel veel op elkaar.
    De Franse oplossing lag in het vervangen van de stuurslotmodule J518..... ondanks dat het stuurslot zelf op zich goed functioneert, wil dat kennelijk nog niet zeggen dat de andere door de module aangestuurde functies ook goed werken.
    Schijnt vaker voor te komen, er zijn bedrijven die de module kunnen repareren, bv https://www.lynx-reman.nl/audi-esl-s...ce-a6-q7-j518/

    Edit: ha, mooi, beter zo! Had je laatste bericht nog niet gezien.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 20-03-21 om 12:51.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  14. #13

    Standaard Re: Geen contact, geen beeld op display tussen de instrumenten

    Om hier even heel laat op terug te komen, ik zat met hetzelfde probleem, kwam per toeval dit filmpje tegen: https://youtu.be/1yQXOCyZj2k
    Heb uiteraard lengte overgehouden zodat het altijd weer terug kan solderen maar tot nu toe heeft het geholpen bij mij! Ik hou jullie de komende weken op de hoogte. Mochten er geen updates komen dan is het ‘geen bericht is goed bericht’ 😉

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •