Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Heey mensen!
    Ik heb een vraagje.
    Ik heb laatst 20inch velgen onder mijn auto gezet, en zoals je kunt verwachten voel ik nu dan ook elk hobbeltje en deukje in de weg met mijn standaard suspension..
    Zijn er veren en/of schokbrekers te koop waarmee ik het rijcomfort weer terug krijg?
    Of is dit echt alleen op te lossen met een hogere band, of met een kleiner inch velg?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Met luchtvering wordt het iets beter (ik heb zelf een Allroad met luchtvering), maar zelfs dan vind ik 19 inch eigenlijk de max. grens.
    Aangezien luchtvering inbouwen (tenzij je handig en veel vrije tijd hebt) geen optie zal zijn, zou ik terug gaan naar inderdaad een kleinere velgmaat en hogere band.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi200 Bekijk Berichten
    Met luchtvering wordt het iets beter (ik heb zelf een Allroad met luchtvering), maar zelfs dan vind ik 19 inch eigenlijk de max. grens.
    Aangezien luchtvering inbouwen (tenzij je handig en veel vrije tijd hebt) geen optie zal zijn, zou ik terug gaan naar inderdaad een kleinere velgmaat en hogere band.
    Thanks Audi200..

    Maar hoe zit het dan met de auto's die standaard 20inch hebben?
    Heb een Pheaton gehad, die had luchtveren voelde ik niks van de 20inch. Maar ook die zonder luchtveren reden als een zonnetje op 20inh..
    Gaat het dan om een hele andere ophanging? Kan me niet voorstellen dat dat niet met dempers en luchtveren te doen is..
    Of iemand moet me nog uit mijn dromen helpen met wat feiten daarover?? Haha

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Als een onderstel ontworpen is voor toepassing van een 20 inch wiel (of groter), is er dus aandacht geweest voor een oplossing voor de nadelen van dergelijke grote velgen:
    Geometrie, type ophanging, gebruik rubbers / silent blocks, demping wielkast, ophanging subframe etc...
    De A6 4F (ga er vanuit dat je die hebt) is volgens mij ontworpen voor max. 19 inch en dat meer dan 15 jaar geleden.

    Ergo: Je gaat een 4F niet comfortabel krijgen met 20 inch, wat je ook gaat aanpassen.

    Phaetons ken ik technisch niet, volgens mij allemaal wel luchtvering en toepassing van alle kennis en kunde van VW, niet vergelijkbaar.
    Laatst gewijzigd door Audi200; 09-05-21 om 23:06.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Je kan het wel iets verbeteren door het onafgeveerde gewicht te verlagen, dus lichtere velg, remklauw, schijf, of van sport schokbrekers naar gewoon.
    En je banden niet op 2,8 maar 2,4 is de snelste.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Leeftijd
    43
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi200 Bekijk Berichten
    Als een onderstel ontworpen is voor toepassing van een 20 inch wiel (of groter), is er dus aandacht geweest voor een oplossing voor de nadelen van dergelijke grote velgen:
    Geometrie, type ophanging, gebruik rubbers / silent blocks, demping wielkast, ophanging subframe etc...
    De A6 4F (ga er vanuit dat je die hebt) is volgens mij ontworpen voor max. 19 inch en dat meer dan 15 jaar geleden.

    Ergo: Je gaat een 4F niet comfortabel krijgen met 20 inch, wat je ook gaat aanpassen.

    Phaetons ken ik technisch niet, volgens mij allemaal wel luchtvering en toepassing van alle kennis en kunde van VW, niet vergelijkbaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Je kan het wel iets verbeteren door het onafgeveerde gewicht te verlagen, dus lichtere velg, remklauw, schijf, of van sport schokbrekers naar gewoon.
    En je banden niet op 2,8 maar 2,4 is de snelste.
    Thanks! Ben overtuigd..

    Dan maar hobbel de bobbel..
    Zat eerst nog te denken aan verlagen, maar dat kan ik dan ook maar beter laten.. Hahaha

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Rol-Co heeft op zich gelijk met de verlaging van het onafgeveerde gewicht, maar dat kost serieus geld (deels lichtmetalen onderdelen) en dat wordt er meestal niet sterker op bij gewoon weggebruik of heeft te lijden van het klimaat. Het is vaak bedoeld voor race gebruik.

    Lichtgewicht (gesmede) velgen zijn logischer wijs dunner en lichter maar vaak ook gevoeliger voor vervorming / schade

    (Bij een A6 is overigens al heel veel in lichtmetaal uitgevoerd)

    Over 20 inch met gewone schokbrekers (ik weet niet of je een sportonderstel hebt) durf ik niet veel te zeggen, verlagen zou ik zeker niet doen hahaha !

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Posts
    53
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alexkuuh Bekijk Berichten
    Thanks Audi200..

    Maar hoe zit het dan met de auto's die standaard 20inch hebben?
    De A6 4f had als affabriek optie 20"

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Inderdaad, je hebt gelijk, dacht dat 19 inch op de normale uitvoeringen de max was en op de RS6 20 inch.
    Wat een feest zal dat zijn met rijden ....

  11. #10
    MisterJRF's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    136
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Ik had idd ook voor ongeveer 3 weken 20" onder m'n A6 4F, lekker weer terug gegaan naar 18".
    Standard sportonderstel (s-line) was gewoon niet chill.... prachtig om naar de wagen toe te lopen en door de stad te shinen,
    maar voor day 2 day & Autobhan was 18" vele malen beter!

    Verbruik ging ook van 1-12 naar 1-14 ish (3.0TDI gechipped)


    Eigenlijk nu hetzelfde met de Q7 4L. Gekocht met 22" eronder, maar zelfs met adaptive air suspension voel je alles. Ook weer terug naar
    20"denk ik in dit geval.

    Ziet er allemaal heel dik uit, maar ik rij toch liever wat comfortabeler rond.

    (Edit) Toevoeging.
    Laatst gewijzigd door MisterJRF; 18-05-21 om 08:53.
    Audi Q7 4L 4.2 FSI V8
    Audi A6 4F 3.0TDI

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    @MisterJRF

    Je wordt oud!..
    .
    .
    .
    .
    .
    .






    .
    Maar je hebt gelijk hoor, vroeger vond ik het ook allemaal mooi, dikke wielen, herrie pijpen, grote radio. Tegenwoordig heb ik liever stil met een subtiel roffeltje als je gas geeft en comfy driving, sta nu op 19" met de A4 maar misschien ga ik wel weer terug, 18 rijd gewoon fijner.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    MisterJRF's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    136
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    @MisterJRF

    Je wordt oud!..
    Ik mag het hopen ja :P
    Audi Q7 4L 4.2 FSI V8
    Audi A6 4F 3.0TDI

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Beter rijcomfort na installeren van 20 inch velgen?

    Heel herkenbaar dit ...... het mag inderdaad allemaal wat subtieler t.o.v vroeger.
    Ik vind 19 inch rotors onder mijn A6 ook groot genoeg, verlagingsets en sportuitlaten zijn ook klaar

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •