Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Detectiefout gordel

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Detectiefout gordel

    Hallo

    Ik rij met een Audi A6 TDI Break van 2008 (100kw).

    Ik heb echter een probleempje met mijn gordeldetectie. Ik draag altijd de gordel maar blijkbaar wordt mijn gesp niet goed gedetecteerd door de gordelontvanger.
    Dat wil dus zeggen dat om de haverklap de gordelpiep en het lichtje aanschieten. Wanneer ik dan even op de gesp duw, gaan deze signalen uit om dan na enige tijd weer aan te schieten.
    Ik heb reeds een tussenstuk gekocht en dat heeft lange tijd geholpen maar nu dus niet meer.

    Ik vrees dus dat de detectie in gordelontvanger niet goed werkt, mogelijks wat verschoven is.
    Ik heb meerdere oplossingen :
    1. Weet er iemand of je een gordelontvanger gemakkelijk kunt openen en mogelijks de dectectie kunt aanpassen ?
    2. Iets aanpassen zodat de auto altijd denkt dat er een gordel in de gordelontvanger zit. Kan dit ?
    3. In de software van de auto de piep uitzetten. Hoe kan dit ?

    Bij optie 3 vraag ik mij ook af of de auto anders gaat reageren bij een ongeval omdat hij denkt dat ik de gordel niet aanheb. Ik denk hier maar bij het wel of niet afgaan van de airbag of het wel of niet aantrekken van de autogordel.

    Hartelijk dank voor het meedenken.
    En nog meer bedankt mocht je mij iets wijzer kunnen maken...

    Groeten

    Koen

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Detectiefout gordel

    Al gedacht aan een nieuw of gebruikt gordelslot kopen? En weet je zeker dat het jouw kant is en niet de bijrijder zitting schakelaar?

    Je kan hem met vcds geheel uit zetten, dus of signaal of signaal en lampje op je dash.

    https://victoriamgclub.com/nl/how-to...rm-on-audi-a6/



    Geen longcoding mogelijk:

    1. [17-Instrumenten]
    2. [Hercoderen-07]
    3. xxxxx?x:
      0= geen gordelwaarschuwing
      1= gordelwaarschuwing Europa-NCAP (continu optische waarschuwing, acoustische waarschuweing gedurende 91 sec.)
      2= gordelwaarschuwing USA/Canada oud (optische en acoustische waarschuwing gedurende 6 sec.)
      3= gordelwaarschuwing USA/Canada NAR-nieuw (continu optische waarschuwing, acoustische waarschuwing gedurende 30 sec.)
      4= gordelwaarschuwing Europa-NCAP (inclusief bijrijder) (continu optische waarschuwing, acoustische waarschuweing gedurende 91 sec.)
      5= gordelwaarschuwing USA/Canada oud (inclusief bijrijder) (optische en acoustische waarschuwing gedurende 6 sec.)
      6= gordelwaarschuwing USA/Canada NAR-nieuw (inclusief bijrijder) (continu optische waarschuwing, acoustische waarschuwing gedurende 30 sec.)

    Wel longcoding mogelijk (11 Byte regelmodule):

    1. [17-Instrumenten]
    2. [Hercoderen-07] longcoding
    3. [Byte 00] [Bit 2] en [Bit 3] en [Bit 4] de-activeren


    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_a...udi-a6-4f.html
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Ik heb het kabeltje dat in het gordelslot eens gevolgd en verrassing... onder de zetel zit er een fiche met slechts twee kabeltjes.
    Ik dacht onmiddellijk, deze kabeltjes kortsluiten en voila... de auto denkt dat het circuit gesloten is en er dus een gordel in zit.

    Om te testen deed ik eerst de fiche gewoon los. Ik verwachtte dan continue het alarm van de gordel te krijgen maar... niets. Geen teken op het dashboard, noch de gebruikelijke piep. Weet er iemand wat dit doet ? Moet ik die toch kortsluiten ? Is dit ook gekoppeld met de detectie dat er iemand in de (bestuurders)zetel zit en zal de airbag en gordelspanners niet werken bij een ongeval ?

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    In het gordelslot zit een simpele aan/uit schakelaar. Gordel in het slot: schakelaar dicht. Dus als je de toevoerdraadjes kortsluit wordt dit gezien als gordel in het slot, zoals je al hebt gemerkt, en zal volgens mij verder alles werken zoals het hoort. NB: de bestuurdersstoel heeft géén bezettingssensor!

    Als je de stekker lostrekt zou idd het gordelalarm moeten afgaan lijkt me. Rijdend getest?

    Edit op 31-08-21: sorry, foutje van mij, de gordelschakelaar is dicht als er juist géén gordel in het slot zit. Dus de stekker lostrekken zou dan genoeg moeten zijn om het gordelalarm uit te zetten.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 31-08-21 om 12:25.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Als je de stekker lostrekt zou idd het gordelalarm moeten afgaan lijkt me. Rijdend getest?
    Dacht ik ook, daarom heb ik het ook rijdend getest. Ik kreeg geen gordelalarm.


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Dan lijkt het erop dat de schakelaar normaal dicht is.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Smile Re: Detectiefout gordel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Dan lijkt het erop dat de schakelaar normaal dicht is.
    Dan zou dit de goede oplossing kunnen zijn ?

  8. Ad
  9. #8
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Even de multimeter op ohm zetten en meten op de stekker die naar het gordel slot loopt...meten met de gordel erin en er uit en je weet het.
    Laatst gewijzigd door fons716; 31-08-21 om 10:34.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Heb mijn reactie #4 aangevuld, my bad 😩
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Detectiefout gordel

    Ik heb ook vanwege een slechte werkende gordel herkenning de waarschuwing softwarematig uitgezet. Het nadeel hiervan is dat de handrem er dus niet altijd automatisch vanaf gaat omdat het systeem soms "ziet" dat de gordel niet vast zit. Hierom heb ik ook de handrem aangepast (met dank aan Gerrit Speek site). Werkt nu perfect zo.

    Handrem, aanpassen


    [53-Handrem]
    [Security Toegang-16]
    Voer de toegangscode in: 25194
    [Aanpassen-10]
    [Kanaal 03] nieuwe waarde is 0 melding 'handrem lossen'
    [Kanaal 04] nieuwe waarde is 0 handrem lossen zonder op rempedaal te drukken
    [Kanaal 07] nieuwe waarde is 0 handrem lossen (geen veiligheidsgordel-herkenning aanwezig)
    Laatst gewijzigd door De Grote Boze Wolf; 22-09-21 om 22:04.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •