Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

  1. #1

    Standaard EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Beste forumleden,

    Sinds kort in bezit van een S6 C6 uit eind 2006. Helaas geeft de auto regelmatig een storingsmelding m.b.t. de EPS waarbij ook het EPC lampje gaat branden. Na niet te definiëren tijd gaat het ook weer uit. Heb hem nu zelfs een keer gehad met ook het motordiagnose lampje erbij aan. De motor gaat dan meestal in de noodloop en mist daardoor enorm veel vermogen. Topsnelheid ligt dan op een krappe 100km/h waar hij met veel moeite op komt. Motor loopt verder goed. We hebben hem vandaag uitgelezen en het geheugen gewist zodat we nieuwe storingen makkelijker kunnen herkennen. We zien een melding 06435 Controleer DTC-geheugen van ECU nummer 2 P1923 Onaannemelijk signaal. Daarnaast zien we een storing P0221 Sensor/Schakelcircuit gasklep/pedaalpositie B bereik/werking. Dit lijken mij de meest recente storingen. Tevens heb ik een storing met de koplampverstelling. Dat is de 026026 Dynamisch bochtlicht, motor rechts (V319) Onderbreking/kortsluiting met plus - onregelmatig.
    Het lijkt me dat laatstgenoemde storing los staat van de eerste. Deze storing is ook later gekomen en blijft aanwezig terwijl de EPC storing ook weer weg gaat na verloop van tijd. Denk zelf dat de laatste storing die beruchte draadjes zijn in de koplamp. Iemand een idee waar ik bij de eerste storing het beste kan gaan zoeken? Lees veel over de connector van het gasklephuis. Daar zou een slecht ontwerp voor zijn gebruikt? Maar mogelijk iemand nog meer tips/ervaringen?

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Altijd lastig als je hem nog nooit eerder uitgelezen hebt, je kan dan niet veel van de meldingen zeggen, alles wissen en rijden tot het nog eens voor komt, dan kijken welke meldingen je hebt. Het kan zijn dat al eerder iemand er naar gezocht heeft en wat stekkers los gehad heeft, dat zet jou op het verkeerde been.

    De meldingen dash lampjes zijn voor veel dingen maar die combinatie heb ik ook al eens gezien met een luchtmassa meter met implausible signaal, daar zat ook een load error bij onder de automatische transmissie.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    ABS computer misschien

  4. #4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Gisteren na het wissen was de melding ook weg. Heb toen een stuk gereden wat prima ging totdat ik een stukje door ging trekken tot een 160 km/h met volgas. Toen sprong hij weer in die noodloop. Rest van de rit bleef hij erin staan maar 's avonds ging hij na een minuut rijden weer uit. Kan nog niet echt een patroon ontdekken. Wil in ieder geval die stekkers eens even goed bekijken. Dat schijnt wel een zwak punt te zijn. En kijken of ik hem maandag weer even kan laten uitlezen, dan weet ik zeker dat ik de actuele storingen te pakken heb. Hou jullie op de hoogte, bedankt alvast voor het meedenken.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Gisteren na het wissen was de melding ook weg. Heb toen een stuk gereden wat prima ging totdat ik een stukje door ging trekken tot een 160 km/h met volgas. Toen sprong hij weer in die noodloop. Rest van de rit bleef hij erin staan maar 's avonds ging hij na een minuut rijden weer uit. Kan nog niet echt een patroon ontdekken. Wil in ieder geval die stekkers eens even goed bekijken. Dat schijnt wel een zwak punt te zijn. En kijken of ik hem maandag weer even kan laten uitlezen, dan weet ik zeker dat ik de actuele storingen te pakken heb. Hou jullie op de hoogte, bedankt alvast voor het meedenken.
    Beter eerst uitlezen nu en dan stekkers trekken, anders geef je valse foutmeldingen als je pech hebt, of stekkers kijken en dan weer wissen.
    Best belangrijk om niet op het verkeerde been gezet te worden.

    Welk lampje ging aan? Esp? (Auto met slipsporen?) Of motor lampje?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Ja inderdaad, dat is de betere volgorde. Het ESP symbool (auto met slipsporen) gaat aan samen met de EPC letters. En geeft een melding over niet werkende ESP in het display. Maar gisteren had ik ook één keer het motorlampje erbij. Maar meestal dus alleen de eerste twee.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Ja inderdaad, dat is de betere volgorde. Het ESP symbool (auto met slipsporen) gaat aan samen met de EPC letters. En geeft een melding over niet werkende ESP in het display. Maar gisteren had ik ook één keer het motorlampje erbij. Maar meestal dus alleen de eerste twee.
    Ja klopt, je krijgt een melding dat esp uitgeschakeld is, ik weet niet of jouw auto dat ook handmatig uit kan zetten maar dan krijg je diezelfde melding.

    Ik heb met mijn S4 het zelfde gehad en ook dat motorlampje erbij en had de volgende storingen.
    P1857 load signaal
    P1129 system to rich bank 2

    Beide intermittent en na opzoeken kwam ik met die load signaal op een lucht massa meter/maf sensor, dus die vervangen voor 1 die ik nog had liggen en weg is alles.
    Maar nu uitlezen zal wel wat meer vertellen, doe wel een autoscan en niet alleen motor.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Ja laat hem morgen weer even uitlezen. Ik kan de ESP ook uitzetten, dan gaat dat lampje ook branden inderdaad. Mogelijk dat de storing daar toch uit voorkomt.

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Misschien zelf vcds aanschaffen? Ga je nog wel meer makkelijk vinden met een v10 van 2006, of eens een aanpassing maken. Elke keer ergens naar toe is ook lastig.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Is dat zo beschikbaar?

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Is dat zo beschikbaar?
    Ja natuurlijk, dit is origineel.

    https://obdwarenhuis.nl/obd-kabels/o...hex-v2-pro-usb

    Je hebt dat ook imitatie voor 10% van de prijs, hex-V2 moet je hebben, kan je ook wat nieuwere auto's doen.

    Alleen uitlezen en wissen of beurt resetten kan ook met zoiets, ook goedkoop en kan je gewoon in je auto leggen
    https://www.obd-partner.nl/professio...MaAhPuEALw_wcB

    of iets luxer
    https://www.obd-partner.nl/merkspeci...seat-skoda-vag

    Zelf heb ik vcds met een netbook, dat is een mini laptop, lekker compact.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Top! Dit is interessante informatie!

  14. #13

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Hierbij weer even een update. De auto staat bij de garage. Uitlezen gaf steeds een melding aan van een onwaarschijnlijke stand van de gasklep. Eigenlijk ging het deze week prima totdat je op het gas gaat, dan springt hij na even doortrekken weer in de noodloop. Je kon het dus gelukkig goed oproepen. Garage had nog een gasklep liggen en die erop gezet. Na uitgebreid proberen het probleem niet meer op kunnen roepen. Het lijkt er dus op dat hier de oorzaak lag. Volgens garage komt de ESP melding ook omdat de gaskleppen nodig zijn voor een juiste werking van de ESP. Zodra die niet meer goed werken gaat de ESP ook uitgeschakeld worden.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Hierbij weer even een update. De auto staat bij de garage. Uitlezen gaf steeds een melding aan van een onwaarschijnlijke stand van de gasklep. Eigenlijk ging het deze week prima totdat je op het gas gaat, dan springt hij na even doortrekken weer in de noodloop. Je kon het dus gelukkig goed oproepen. Garage had nog een gasklep liggen en die erop gezet. Na uitgebreid proberen het probleem niet meer op kunnen roepen. Het lijkt er dus op dat hier de oorzaak lag. Volgens garage komt de ESP melding ook omdat de gaskleppen nodig zijn voor een juiste werking van de ESP. Zodra die niet meer goed werken gaat de ESP ook uitgeschakeld worden.
    Ja dat klopt, maar niet alleen met de gasklep maar zo'n beetje alles, lucht massameter, abs sensoren, stuurhoek sensor, enz enz
    Allemaal uitschakeling esp en lampje.

    Maar mooi als het daarmee opgelost is.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Ik was iets te voorbarig. Er moest nog een kleinigheidje na het weekend worden verholpen en met het proefrijden daarna was het probleem terug. Monteur heeft de stekkers van de gaskleppen gedemonteerd, schoongemaakt en doorgemeten. Boel weer gemonteerd en een zeer lange proefrit gemaakt. Probleem niet meer terug gekomen. Vanmiddag de auto weer opgehaald en ondertussen ook weer een 150 kilometer mee gereden in diverse settings. Tot nu toe werkt het inderdaad allemaal weer zoals het hoort te werken.
    Koplamp was inderdaad een draadbreuk, zoals je veel op internet tegenkomt. Dit is ook weer gefixt.

  17. #16

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Even weer een update:

    Heb de auto weer opgehaald, rit gemaakt van een 150 kilometer, helaas de volgende dag weer dezelfde storing. Staat nu weer bij de garage.... Volgens de garage is de foutieve waarde van de positiesensor van de gasklep de oorzaak. Omdat de gasklep vervangen is wordt de stekker verdacht. Hoewel deze er goed uitzag en schoongemaakt is gaan ze hem nu toch vervangen. Schijnt ook een wel vaker voorkomend issue te zijn. Hopelijk dus de auto weer terug voor de kerstvakantie.

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Even weer een update:

    Heb de auto weer opgehaald, rit gemaakt van een 150 kilometer, helaas de volgende dag weer dezelfde storing. Staat nu weer bij de garage.... Volgens de garage is de foutieve waarde van de positiesensor van de gasklep de oorzaak. Omdat de gasklep vervangen is wordt de stekker verdacht. Hoewel deze er goed uitzag en schoongemaakt is gaan ze hem nu toch vervangen. Schijnt ook een wel vaker voorkomend issue te zijn. Hopelijk dus de auto weer terug voor de kerstvakantie.
    Stekker kan maar is vrij onwaarschijnlijk lijkt mij, eerder je gaspedaal positie sensor misschien, staat ook in je startpost erbij.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Wat ik van de monteur begreep is het echt de sensor in de gasklep. Het is ook maar in één van beide gaskleppen en dus één van de ECU's.

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viggen01 Bekijk Berichten
    Wat ik van de monteur begreep is het echt de sensor in de gasklep. Het is ook maar in één van beide gaskleppen en dus één van de ECU's.
    Ok, maar je schrijft dat ie vervangen is, dus of deze is ook niet goed (kan als het vaak voor komt) of de stekker dan volgens hem, daar kan je reparatie draden voor kopen natuurlijk maar krijg je ook soldeer overgang. Kan er geen draadbreuk verderop zitten, of slecht contact bij de ecu bijv.
    Als je aan die stekker weinig ziet zal ie het ook niet zijn.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20

    Standaard Re: EPC lampje i.c.m. ABS/ ESP lampje S6

    Ze hebben de bedrading doorgemeten op weerstand en ondertussen de boel heen en weer bewegen om een slecht contact op te sporen. Dat ging prima. Vandaar toch de verdenking dat de stekker niet onder alle omstandigheden werkt. Gasklep schijnt praktisch nooit kapot te zijn, dus dat een nieuwe dezelfde storing binnen 200 km vertoont zou wel erg toevallig zijn.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •