Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Hallo,

    Ik een probleem met de accu waarbij deze soms leegloopt tijdens het rijden.

    Eerste keer
    In de ochtend de auto gestart. De auto start en loopt direct. Na een rit van 1,5 uur de auto stilgezet voor nog geen 5 minuten. Terug bij de auto was de accu helemaal leeg. Starten was onmogelijk. De pechhulp heeft de auto gestart met een booster en de boel doorgemeten. Er waren geen problemen, de accu werd netjes bijgeladen. Ik heb mijn weg vervolgd. Nog bij een garage (onderweg, niet mijn vaste garage) langs geweest en ze hebben ook geen bijzonderheden kunnen uitlezen.

    Tweede keer
    Door de eerste keer rijd ik met de accu status van het MMI op het dashboard. Na ongeveer een uur rijden ging deze van de 100% af. In 5 minuten stond deze op 0-10%. Ik ben direct naar een garage op de route gereden (ook niet mijn vaste garage). De monteur zag dat de accu niet geladen werd. De auto is uitgezet en met de booster weer gestart. De accu werd direct weer geladen en ik kon weer naar huis rijden.

    Samenvattend lijkt het erop dat de accu op een moment niet meer geladen wordt tijdens het rijden. Nadat de motor opnieuw gestart is, wordt de accu weer geladen. Tot nu toe kan de garage niks vinden omdat het probleem zich nu (terwijl de auto bij de garage staat) niet voordoet.

    Specs
    Audi A6
    3.2 FSI
    2005

    Wie kan mij helpen?

    Groeten,
    Michael

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    In de ouwe tijd zou ik zeggen: spanningsregelaar nakijken.
    Maar tegenwoordig met al die elektronica? Geen idee wat voor ingewikkelde oplossingen ze daar nu voor hebben

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Klinkt inderdaad als een dynamoprobleem. Versleten koolborstels, spanningsregelaar. Ik zou de dynamo eens laten controleren, zeker als de auto er al een stevige afstand op heeft zitten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Ja, de auto heeft er ondertussen 370000km op staan. Kan het zijn dat bijvoorbeeld de dynamo het prima doet (kijkend naar de laadspanning), maar er dan spontaan tijdens de rit mee stopt? En zodra de auto met behulp van een booster weer gestart wordt, de laadspanning weer normaal is?

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.655
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Zou denk ik ook (of eerder) aan de "Energy Control Unit" kunnen liggen (J644), dichtbij de accu, zie plaatje.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Kees B; 04-04-22 om 19:15.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Dat kan, maar als de koolborstels van de dynamo een flinke groef in de rotor hebben geslepen willen ze soms geen lekker contact meer maken. Opnieuw starten zet ze dan soms terug, dat heb ik zelf ook gehad met een versleten dynamo.

    Maar ik sluit de opmerking van Kees ook niet uit, hoewel ik me niet zo goed kan voorstellen dat elektronica het soms wel en soms niet doet- tenzij door een slecht contact.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    736
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Controle op slechte verbindingen is inderdaad het eerste dat ik zou doen. Kost niets en voorkomt niet-noodzakelijke vervangingen.

    "Energy Control Unit" is dus de nieuwerwetse naam voor "spanningsregelaar"? Ik begin echt oud te worden...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 05-04-22 om 11:44.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    De Energy Control Unit helpt onder andere het stop-startsysteem. Als de accuspanning te laag is, sluit het af.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.374
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Normaal zou je verwachten dat het lampje van de dynamo dan gaat branden als hij niet meer laad....dit kwam ik tegen.

    De dynamo of de regelaar in de dynamo kan via de bitsynchrone interface 3 storingsmeldingen naar de energiebeheerregeleenheid sturen:–Mechanische storingen– Elektrische storing– Hoge temperatuur storingOpmerkingBelangrijk! Als de regelaar defect is, is het mogelijk dat het waarschuwingslampje van de dynamo niet wordt geactiveerd. Dit is het geval als een fout in de regelaar verhindert dat informatie naar de bitsynchrone interface wordt verzonden. Hierdoor ontvangt de energiebeheerregeleenheid J644 geen informatie over het activeren van de waarschuwingslamp.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Bedankt voor al jullie reacties. Hopelijk kom ik er met deze tips uit. Ik zal samen met de garage eens gaan kijken naar de dynamo, Energy Control Unit en de aansluitingen die hierbij horen.
    Binnenkort volgt de update!

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.374
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Als je hem uitleest met vcds kun je misschien meer zien bv meetwaardeblokken voor het controleren van de
    gespecificeerde dynamospanning en communicatie via de datakabel.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Accu loopt soms leeg tijdens het rijden

    Even een update van mijn kant.

    Ik heb de eerste weken continu een OBD device aan gehad om meetwaardes tijdens het rijden in de gaten te houden. Sinds de tweede keer, beschreven in de eerste post, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Heel vreemd.
    Er is nog niks vervangen/gerepareerd, maar de auto doet het alweer vele kilometers probleemloos.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •