Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

  1. #1

    Standaard S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Hallo

    We hebben de waterpomp inclusief thermostaat vervangen. Dit omdat er een stukje van de behuizing was gebroken, en hij daardoor een ophangpunt mistte waardoor hij aan de slang ging hangen en heel licht lekkage vertoonde. Nu wil het geval dat de auto te warm wordt. Met de computer eraan zie je de temperatuur netjes oplopen maar wordt niet goed teruggekoeld. De slang naar de radiateur blijft "koud". In de auto wordt de verwarming wel bloedheet als je deze open zet. Mijn conclusie is dus dat de nieuwe pomp netjes werkt. Op de thermostaat zit een stekkertje, waar een dikke 10 volt op staat. Is dit een verwarmingselement om hem nauwkeuriger te kunnen regelen, of is het een sensor. Ik neem aan het eerste maar weet het niet zeker vandaar mijn vraag. Omdat ik er vanuit ging dat het een verwarmingselement was hebben we de oude thermostaat in een waterkoker gelegd. Met 12 volt op de aansluiting loopt deze netjes open. Weet iemand waar de sensoren zitten die zorgen dat de fans gaan lopen? Die springen nu dus ook niet aan omdat de radiator niet warm wordt, ongeveer 40 graden gemeten met ir thermometer.
    Laatst gewijzigd door Viggen01; 13-02-23 om 21:02.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Heb je de thermostaat wel met het gaatje naar boven gemonteerd? Komt er voldoende flow terug in de expansie tank?

    (Volgens mij heb ik de s6 al eens eerder opgezocht en is aardig vergelijkbaar met mijn V8 kwa pomp en thermostaat maar ga hem zo even opzoeken)

    Edit:
    je hebt een extra coolant pump, die heeft mijn S niet, is dat diegene waar je 12v op gezet hebt? no17
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...121-121063/#17
    Ook zie je een thermostaat in de slang voor de oliekoeler, (12) die heb je vervangen of onderstaande in no 55


    Bij mij gaan de fans lopen op de sensor die (bij mij dan) in de koelwater verbindingspijp zit aan de achterkant van het blok op de 2 koppen, met vcds kan je hem zien, G62, hier gaan de fans aan bij 102 graden uit bij 96-98 of zoiets, vrij warm allemaal.

    edit:
    zo te zien ook het zelfde bij jouw blok, in de buis achter het blok, tikkie lastig bij te komen. No 15-16-17
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../1/121-121060/

    in deze tekening zie je ook de waterpomp en thermostaat, no 55 die is voor je motor temperatuur, die externe pomp 17 is voor de olie koeler.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 11-05-22 om 22:39.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard

    Dank je wel voor je reactie. Mijn koelsysteem lijkt het meest op het plaatje uit de onderste link. Heb ook een watergekoelde dynamo. We hebben de koelwaterpomp nr. 55 vervangen. Daar zit ook de thermostaat in, die dus ook vervangen is. De sensor zal inderdaad dan meer naar achteren zitten en geeft ook een realistische waarde steeds. We hebben de computer erop zitten en zie geen schommelingen, alleen tijdens de proefrit zag je de meter in de auto ineens gek doen. Maar heb het idee dat dit kwam omdat de thermostaat dan even open sprong en daarna weer dicht.
    Weet je of de thermostaat elektrisch wordt verwarmd? Ik heb nog eens gekeken maar het is m.i. geen sensor.
    Gisteren op de brug hebben we hem tot maximaal 96 graden laten lopen, dan terugkoelen met de kachel. Als de fans pas bij hogere temperaturen inschakelen zal dat wel kloppen. Tijdens de proefrit toen hij te warm werd liepen beide fans op vol vermogen maar was de radiator koud. Er is overigens nog een tweede kleine radiator die parallel met de grote is schakeld. Die staat niet op de tekening maar wordt ook niet actief gekoeld.

    Gaatje is overigens naar boven gemonteerd idd.
    Laatst gewijzigd door tom; 12-05-22 om 08:09.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Was dat oververhitten tijden de proefrit niet het gevolg van een niet ontlucht koelsysteem?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard

    Dat dachten we eerst ook. Hoewel er uiteraard wel geprobeerd is zo goed mogelijk te ontluchten. Dus opnieuw ontlucht maar ook daarna kwam het probleem terug. Niet direct tijdens het stationair draaien, de kachel stond toen ook aan om ook daar water te kunnen circuleren. Maar tijdens het rijden.

    We voelen de slang van de thermostaat/ waterpomp naar de radiator niet heet worden, terwijl de sensor al 95 graden aan geeft. Zou verwachten dat de thermostaat dan open loopt. Wel is er warmte in de auto, en als je de auto uitzet, even laat staan en weer start dan zie je de temperatuur ook wat naar beneden zakken doordat de pomp het water weer gaat circuleren. Dus pomp zal gewoon werken.

    Ondertussen is de nieuwe thermostaat er weer uit en getest. Deze werkt goed. Dan blijft alleen de waterpomp over, dat is het enige onderdeel wat vervangen is. Dus die gaat er nu weer af, helaas moet je hiervoor wel wat meer onderdelen weer loshalen zoals de bumper etc.
    Laatst gewijzigd door tom; 12-05-22 om 10:00.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Tot nu toe klinkt het allemaal het zelfde als mijn blokje, maar als ik het zo lees lijkt het me de sensor zelf. Je zegt 110 graden maar maar was ie dat ook? (Blok meten met temperatuur meter) , die sensor is bij mij 4 polig maar gebruikt slechts 1 kant van de 2 sensoren, bij mijn diesel was dat 1 kant voor de ecu en 1 kant voor de meter, nu de S4 gebruikt hij 1 kant voor beide lijkt het. Je kan het meter deel kapot hebben bijv.

    Ik ben hier ook een keer in getrapt met die temperaturen en koude radiateur maar het systeem is wat vreemd, sensor zit in het blok, en stuurt ook de fans aan aangezien hij geen andere sensoren heeft. Ik heb ook de thermostaat vervangen die 87 graden is maat de fans gaan pas bij 102 aan, ik heb wel 105 ook gezien en bij plaatjes online ook niet vreemd.
    De pomp zit met een asje naar de oliepomp die ook weer met een as aangedreven wordt vanaf de distributie, dat gaat bijna niet mis tenzij er iets met die as gebeurd is?
    Die thermostaat is dubbel werkend, 1 klep open doet andere dicht en zoals ik al schreef er zit een gaatje met een kogeltje, die moet boven voor te ontluchten.
    Verder hoef je niet te ontluchten ( doe ik ook nooit en al div keren leeg gehaald) en of je pomp werkt kan je zien aan het slangetje wat bovenin het reservoir komt, daar moet water uit stromen.

    Sensor of stekker op het huis van de pomp of thermostaat heeft ie hier niet.

    edit
    oh en de tekening is van jouw auto, beide, je hebt aanvoer tekening en retour tekening en dan nog een algemene. De sensor zit op dezelfde plek als bij mij, fingers crossed dat je meer ruimte hebt in een A6
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 12-05-22 om 17:36.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    We zijn er achter. Het probleem bleek de waterpomp te zijn. Uit de motor komt zoals Rol-Co al beschrijft een massieve zeskant as. Die schuift in het holle asje met binnenzeskant van de waterpomp. Bij het monteren van de waterpomp moet je deze er dus opschuiven en ook ondertussen nog een slang erop schuiven. Hier is het misgegaan en is een deel van het holle asje van de waterpomp afgebroken. De waterpomp liep dus zo nu en dan niet mee. De tweede waterpomp kan het alleen niet aan tijdens het rijden waardoor de auto te heet werd. Wanneer de hoofdwaterpomp het soms even deed zag je natuurlijk direct de temperatuur naar beneden schieten omdat de fans al volgas stonden te draaien en de radiator koud was. De thermostaat is bij deze auto inderdaad elektrisch verwarmd. Nu wachten op weer een nieuwe waterpomp

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Mooi dat je het ieder geval gevonden hebt. Behoorlijk opletten dus met het monteren van de pomp, ik heb wel eens gehoord dat het een gepriegel is om het er goed in te krijgen maar nooit dat er iets kapot was erna.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: S6 V10 oververhit na vervangen waterpomp

    Ja er blijft maar een dun randje over van het asje door de binnenzeskant. Hiervan was een stuk afgebroken waarop de pomp dus niet altijd meer mee liep. Nieuwe pomp zit er op en hij koelt weer als vanouds. Alleen nu nog een airbaglampje wat volgens de computer de sensor voor de passagiersairbag is. Gelukkig is daar goed bij te komen en ga ik vanavond even de contactjes inspuiten met contactreiniger. Verwacht daar geen gekke dingen van.
    Laatst gewijzigd door Viggen01; 16-05-22 om 12:26.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •