Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Uitschakelen wervelkleppen 2.8FSI

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2020
    Leeftijd
    39
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Uitschakelen wervelkleppen 2.8FSI

    Beste forumleden,

    Ik wil graag bij mijn 2009 A6 2.8 FSI de wervelkleppen in de software uitschakelen maar ik kom er niet aan uit hoe dat kan. Ik heb mogelijkheid om de auto aan VCDS te connecteren en we zijn aan het kijken geweest hoe dat eventueel kan maar kunnen het niet vinden. Ook zoek ik een mogelijkheid om de kleppen zelf open en dicht te sturen terwijl de motor loopt om de werking te kunnen zien. Dit vind ik ook niet terug..

    Ik krijg regelmatig een geel motorlampje met storing luchtdoorlaat cyl bank 1 te klein en positie van klep niet goed.
    Ik heb de luchtinlaat gedemonteerd samen met de aansturing van deze kleppen. Bij deze FSI worden deze beiden aangestuurd door 1 vacuum actuator die met tandwielen beide kleppen links en rechts tegelijk beweegt. Deze actuator geeft verrassend veel weerstand als je hem met de hand wil bewegen maar hier zal vermoedelijk een sterke veer inzitten.
    Ik heb dit zaakje zo ver als mogelijk uit mekaar gehaald, weer gesmeerd en de luchtinlaat met ontvetter doorgespoeld
    Het lijkt niet mogelijk deze uit mekaar te nemen om de binnenkant goed te reinigen/controleren.
    Er zat na 160.000 km wel vette aanslag van carterdamp in, dit heb ik zoveel mogelijk proberen uit te spoelen. Als ik de kleppen met de hand beweeg valt wel op dat als ze in uiterste positie staan ze ietwat weerstand geven om er weer uit te komen. Misschien is het plastic ingesleten of plakken ze wat vast aan vette aanslag. Ik heb geen idee.
    Maar ik heb mij wel laten vertellen dat het nut van dit systeem eerder beperkt is en je perfect kunt rijden zonder dat deze kleppen hun werk doen.

    Na weer een paar dagen rondgereden te hebben komt het gele lampje weer tevoorschijn met dezelfde foutmeldingen.

    Graag wil ik deze kleppen dus uitprogrammeren zodat ze niet meer meedoen. Kan iemand mij hier raad in geven?
    Rijkevorsel, BE
    2009 Audi A6 2.8 FSI avant

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Uitschakelen wervelkleppen 2.8FSI

    Klinkt misschien vreemd maar kleppen open zetten en de actuator los laten? Of alles nieuw en weer 160.000 km mee kunnen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •