Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2023
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Goedendag,

    Van de ene op de andere dag begin mijn motor onregelmatig te lopen, het betreft een audi a6 c6 2009 2.0 tfsi benzine.

    Tot voorheen hoorde ik, ondanks de leeftijd, geen enkel trillinkje maar nu wel. Bij stationair draaien zie ik de motor wel een beetje trillen onder de motorkap, je kan het ook wel een beetje horen. Het toerental is wel constant. Ik heb het idee dat de motor over het hele toeren bereik trilt maar vooral rond de 2200 toeren trilt de hele auto mee. Ik denk dat dit gewoon de resonantie frequentie van de auto is. Boven de 3000 toeren heb ik er niet echt last van.

    Ik ben er niet echt zeker van of de auto inhoud of dat dat alleen ofzo lijkt. Het rijd in ieder geval verschrikkelijk irritant. Dus hoe dan ook wil ik het oplossen maar vind het wel leuk om zelf een eerste stap te zetten.

    Ik heb de auto uitgelezen met obd2 en zie daar geen storingen maar wel een (lage) misfire count. Bij alle ritten deze week was cilinder 1,3,4 0 misfires. Cilinder 2 had er ongeveer 1 per minuut. (Vandaag rit van 2uur -> 135 misfires, afgelopen week een aantal ritten van een kwartier, steeds 10à15 misfires).

    Ik denk dus dat er niet zozeer een bobine of bougie helemaal kapot is, dan had je veel meer misfires moeten hebben (zegt mijn logica?), maar zou het kunnen dat zo'n onderdeel slecht contact maakt/vies wordt/ of iets dergelijks?

    Ik ben ook benieuwd hoe jullie denken over een continue slecht lopende motor met maar 1 misfire per minuut. Ik zou zelf de bobines en bougies wel kunnen verwisselen met een andere cilinder.

    Hopelijk is er iemand met een nuttige tip, anders gaat ie gewoon naar de garage.

    Alvast bedankt, Evert
    Audi A6 avant 2009
    Citroën C1 2019

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.138
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Ik zou beginnen met de bougie op een andere plek en de bobine ook maar andere plek dan de bougie en kijken of het op 2 blijft of niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2023
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik zou beginnen met de bougie op een andere plek en de bobine ook maar andere plek dan de bougie en kijken of het op 2 blijft of niet.
    Bedankt voor je antwoord! Ik heb eerst de bobine verwisseld met plek 3. Dat maakte geen verschil. Zojuist de bougies verwisseld en de bobines teruggeplaatst op originele plek. Dat maakte ook geen verschil.

    Ik zag bij zowel de bobine als bij de bougie geen andere vervuiling dan bij cilinder 3.

    Ik vraag me ook een beetje af of het probleem echt in de motor zit. Het aantal misfires is niet heel hoog. Als de motor stationair draait dan zie ik een band naar de dynamo draaien (natuurlijk &#129763. Daar zit een onderdeel wat volgens mij met een veer deze band straks houd. Dit onderdeel zie ik behoorlijk trillen. Ik denk een uitslag van een kleine centimeter ongeveer. Is dat normaal? Ik heb hier eerder nooit naar gekeken namelijk. Zou het trillen te maken kunnen hebben met dat de motor niet goed vast zit? Hier houd mijn kennis wel een beetje op maar als er punten zijn waar ik naar kan kijken dan hoor ik dat graag!

    Bedankt, Evert

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Denk dat je vrijloop poelie van de dynamo dan kapot is, dan gaat de spanner van de multiriem op en neer.
    Je kun de riem er even afhalen en aan de spanrol en dynamo draaien en voelen, dynamo poelie loopt 1 kant op vrij.
    Ook kun je de motor even laten lopen zonder de multiriem, hij zou dan niet moeten trillen.

    Deze was echt dood.
    Laatst gewijzigd door fons716; 16-04-24 om 17:49.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.138
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Eens met fons, even testen of de poelie nog draait, vaak zit ie vast.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    Chris A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Posts
    135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Je kunt ook ff kijken of de motorsteunen nog in orde zijn.
    Gr. Chris

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2023
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Eens met fons, even testen of de poelie nog draait, vaak zit ie vast.
    Deze draait zeker wel en lijkt ook niet vervormd te zijn. Maar ik wil er zeker eens naar kijken.

    Gisteren heb ik even 0-100 gemeten en deze was wel een stukje langzamer dan eerder. Ik kreeg ook p0302 (misfire cil. 2) op de obd.

    Zou dit een losse oorzaak kunnen hebben of is er een kans dat dit nog wel verband houd met elkaar?

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.138
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Evert2001 Bekijk Berichten
    Deze draait zeker wel en lijkt ook niet vervormd te zijn. Maar ik wil er zeker eens naar kijken.

    Gisteren heb ik even 0-100 gemeten en deze was wel een stukje langzamer dan eerder. Ik kreeg ook p0302 (misfire cil. 2) op de obd.

    Zou dit een losse oorzaak kunnen hebben of is er een kans dat dit nog wel verband houd met elkaar?
    Ik weet niet of je het begrijpt, weet je wat een vrijloop lager is? Met de riem er op kan je niet zien of hij nog draait/werkt, je dynamo draait, maar dat is niet wat we bedoelen.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 19-04-24 om 16:12.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Je kan het meestal ook zien aan je riemspanner die hard op en neer gaat ( slaan op de riem) als je vrijloop vast staat.

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Als de motor stationair draait dan zie ik een band naar de dynamo draaien (natuurlijk &#129763. Daar zit een onderdeel wat volgens mij met een veer deze band straks houd. Dit onderdeel zie ik behoorlijk trillen. Ik denk een uitslag van een kleine centimeter ongeveer. Is dat normaal?

    Dat staat bij mijn auto mooi stil, dus dat is niet zoals het hoort.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.138
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carbohans Bekijk Berichten
    Je kan het meestal ook zien aan je riemspanner die hard op en neer gaat ( slaan op de riem) als je vrijloop vast staat.
    Klopt, wat ts ook aangeeft. 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2023
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Denk dat je vrijloop poelie van de dynamo dan kapot is, dan gaat de spanner van de multiriem op en neer.
    Je kun de riem er even afhalen en aan de spanrol en dynamo draaien en voelen, dynamo poelie loopt 1 kant op vrij.
    Ook kun je de motor even laten lopen zonder de multiriem, hij zou dan niet moeten trillen.

    Deze was echt dood.
    Ik heb er vandaag even naar kunnen kijken.
    Als ik de multiriem loshaal dan kan ik de as van de dynamo 2 kanten op vrij draaien. Is dat ook wat je bedoelt? Of draai ik nu nogsteeds aan het verkeerde onderdeel? Ik draai dus aan het onderdeel waar de multiriem overheen loopt.

    Als de motor loopt zonder multiriem dan trilt deze nog steeds wel, wel in een ander ritme. Iets langzamer, het wordt eerder een soort schudden (al klinkt dat wat dramatisch, misschien hoort dit wel gewoon bij een pruttelend motortje)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2023
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik weet niet of je het begrijpt, weet je wat een vrijloop lager is? Met de riem er op kan je niet zien of hij nog draait/werkt, je dynamo draait, maar dat is niet wat we bedoelen.
    In aanvulling op mijn reactie net, denk ik dat ik dus aan de dynamo heb gedraaid. Nee dan snap ik dus niet wat de vrijloop lager is. Ik las wel ergens dat dat een beetje hetzelfde principe is als het ratelende geluid bij het achteruit trappen op een fiets? Is dat wat ik moet horen?

  15. #14
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI trilt ineens, vooral bij acceleratie

    Methode 1) Bekijk dit filmpje even, je hoeft de multiriem niet eens los te halen. Heb dit uit nieuwsgierigheid gisteren bij mijn Q5 getest en het werkt prima, met alleen een schroevendraaier.

    https://youtu.be/ttgNu7e2ZRo?si=5vP9p9k-rkq91_54



    Methode 2) Als de multiriem er af is: steek een schroevendraaier in de dynamo (tussen de koelvinnen, voorzichtig) zodat die niet kan draaien en draai dan met de hand aan de dynamopoelie. Rechtsom draaien: poelie vast, kan niet draaien. Linksom draaien: poelie draait. Dat laatste betekent dat de vrijloopkoppeling in orde is.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 25-04-24 om 21:45.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •