Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Schokkende automaat A6 3.0TDI tiptronic

  1. #1

    Standaard Schokkende automaat A6 3.0TDI tiptronic

    Nu weer een nieuw probleem.

    Mijn a6 30 tdi met tip tronic automaat schakelt soms een beetje schokkerig, Vooral met rustig rijden en als hij schakelt van 2 naar 3 en weer terug. Nu is wel onlangs de versnellingsbak olie vervangen en ik heb het idee dat het daarna begonnen is. Ben ook bij een andere dealer langs geweest en hij gaf aan dat er waarschijnlijk vergeten is om een " zeef " te vervangen.

    Nu worden volgende week (onder garantie) de verstuivers vervangen, Mischien kunnen jullie me helpen met andere tips voor de dealer? Zijn er bijv ook software updates beschikbaar voor zo'n automaat?

    alvast bedankt

  2. #2
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Op- of neerschakelen zonder te ontkoppelen is een kenmerk van oude/slechte/te weinig olie in de bak. Als het filter niet is vervangen, dan wordt er wellicht te weinig olie rondgepompt.
    Laat het nog maar een keer uitvoeren...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  3. #3
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Ja,,, heeft inderdaad niet veel nut zonder filter/zeef... Hoeveel km heeft je auto gelopen?

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  4. #4

    Standaard

    Wat is de voorgeschiedenis van 'onlangs de versnellingsbak olie vervangen' ?

    Heb jij hier op aangedrongen dat je eerste dealer dit uitvoerde, of was het een voorstel van de eerste dealer zelf, of ???
    Hoeveel kostte die oliewissel destijds, weet je zeker dat de oliezeef/filter niet vervangen is of is dat maar een vermoeden??

    Was je zowieso niet tevreden over dealer 1, omdat je nu blijkbaar bij een andere dealer aanbeland bent?



    Dat een oliewissel zonder het filter te vervangen voor problemen kan zorgen is bekend, maar zover ik weet zijn de officiele dealers heel terughoudend / tegenstribbelig om automaatolie te verversen. (dit omdat het volgens audi levensduur smering is)

    Of en hoe je weer van het schokken af komt is nog maar de vraag; het goedkoopste wat je kunt proberen is de oliepan losmaken, alles goed schoonmaken (inclusief de magneten, en de pan zelf) en dan met nieuwe filter, nieuwe pakking en nogmaals nieuwe olie de zaak weer in elkaar zetten. Als de olie die je nu uit de bak laat lopen weer vervuild is weet je in ieder geval dat de oude olie (voor de eerste wissel) erg smerig geweest is.

    Er schijnt overigens een methode te zijn waarbij je met iets meer componenten loshalen (het 'kleppenhuis' onderin de bak) nog 2 Liter olie extra kunt verversen. Normaal kun je maar iets meer dan 60% van de aanwezige olie vervangen; dat gaat zo dus richting 75/80%.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  5. #5

    Standaard

    Heb navraag gedaan bij de vorige dealer en die heeft niet de zeef vervangen!! En het was hun voorstel om de olie te vervangen.
    ik ben inderdaad heel ontevreden over deze dealer, Het toppunt was wel de reparatie van de vlotter in de tank, Een dag later stond mijn carpoort onder de diesel. hadden ze de oude pakking teruggezet. Zal geen namen noemen maar ik zou nog geen fiets meer bij deze dealer willen brengen!!!


  6. #6

    Standaard

    OK dan is de volgende stap dus

    open & schoon & nieuw filter & nieuwe olie & bidden
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  7. #7

    Standaard

    ok zal een kaarsje branden....))

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Josboet

    Dus je had problemen met je tankinhoud aanduiding? Onlangs bij een 3.0tdi ook de vlotter uit en inelkaar laten halen, nu werkt weer alles nabehoren.

    Hopelijk is het niks groots met je automaatbak..
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!

  10. #9
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josboet Bekijk Berichten
    ok zal een kaarsje branden....))
    Da's onvoldoende. Ook een vis achterop de klep plakken en een kruisje met rozenkrans aan de binnenspiegel; anders ben je kansloos...
    Een Maria met koter op je dash plakken, maakt de bak zelfherstellend.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  11. #10
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    jomanda in de kofferbak en klaar, die kan onderweg met handoplegging weleens iets herstellen.
    Namen van prutsdealers horen wij graag..
    Audi A2 1.4 aua

  12. #11
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Da's onvoldoende. Ook een vis achterop de klep plakken en een kruisje met rozenkrans aan de binnenspiegel; anders ben je kansloos...
    Een Maria met koter op je dash plakken, maakt de bak zelfherstellend.
    Ook iets roepen over Alah en consorten, anders is het discrimineren en helpt het alsnog niet.



    Dat kaarsje is om te kijken onder de wagen of hij nog diesel lekt, snap dat toch man.
    En zaklamp kan statische electriciteit opwekken en is dus gevaarlijk.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  13. #12
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Gewoon laten resetten met Vagcom,, doet wonderen... en bidden........

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  14. #13

    Standaard

    bedankt voor alle goed bedoelde adviezen,

  15. #14

    Standaard

    Bij hoeveel kilometer is de olie vervangen?
    Mijn auto heeft bijna 60.000 km gereden. Ik zit er aan te denken om de bak-olie te laten verwisselen maar als ik jou zo hoor twijfel ik wel.

    Grtz Herre

  16. #15
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Nee hoor, niet twijfelen, doen.

    Zijn hier wat namen die het prima kunnen.
    Bij CD kan het bv prima als je de dealer niet vertrouwd.
    Ik heb het gewoon mijn dealer gevraagd, ze stonden niet vreemd te kijken en het was geen punt voor ze.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  17. #16

    Standaard

    Als je van nieuw af elke 60.000 km ververst en verder geen gekke dingen doet qua aanhangers/hard rijden met caravan etc, hoef je echt niet bang te zijn; dan is verversen echt alleen maar goed.

    Gewoon als onderhoud beschouwen, wil je met de auto blijven rijden tot voorbij de 120.000 zou ik het zéker doen, want dan begint de kans op schade en problemen (zonder verversing) al toe te nemen.

    de bekende problemen met schokkerig schakelen zijn vrijwel allemaal ontstaan door bij een (hele) hoge kilometerstand alleen de olie te vervangen.


    <- de A6 heeft bij de vorige eigenaar bij 190.000 een revisie automaat moeten krijgen. Op die bak staat inmiddels een soortgelijke kilometerstand maar deze schakelt dankzij olie+filter wissels nog even soepel...

  18. #17

    Standaard

    Had ook problemen met schakelmoment echter heb niets aan de olie laten doen want die hoeft bij een Tip Tronic nooit vervangen te worden.

    Maar heb hem laten tunen en sindsdien heb ik die problemen niet meer gehad en ben nu bijna een jaar verder.
    A6 Avant S-Line 3.0 TDI Quatro Tip Tronic (tuned) - Model 2007
    A5 Cabrio S-Line 2.0 TFSI Quatro S-Tronic (tuned) - Model 2012

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whosnext Bekijk Berichten
    want die hoeft bij een Tip Tronic nooit vervangen te worden.
    (...) nu bijna een jaar verder.
    wauw, dat biedt ons dus allemaal de zekerheid om de opgedane kennis over miljoenen kilometers overboord te gooien!

    sorry, maar het is inmiddels overduidelijk dat de belangen die meespelen dat Audi zegt dat de olie niet vervangen hoeft te worden, hele andere belangen zijn dan die van de privé bezitter van de betreffende auto's...

    Als je ziet wat een gore zut er bij sommige auto's uit komt... twijfel je echt niet meer of het nodig was hoor.

    De fabrikant van de olie, en de fabrikant van de bak (Esso/Pentosin en ZF) geven voor soortgelijke bakken en toepassingen telkens een verversings interval tussen de 60.000 en 80.000 km.


    Weet iemand voorbeelden van automaatbakken die van nieuw af aan op tijd ververst zijn, en wat voor kilometerstanden die inmiddels hebben zonder revisie?
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  20. #19
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Km-stand nu 130.000 km. Eerste verversing bij 65k km's (magneten helemaal schoon). Sindsdien elke 20k km's. Bij laatste wissel, minimale afzetting op de magneten.
    Bak moet regelmatig ruim 800 Nm koppel verdragen.

    Still going strong...!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  21. #20
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Offtopic en hijack: Eszes, is een RS6 tiptronic-bak fysiek heel anders dan een "gewone" tiptronic? Uit jouw filmpjes maak ik op dat onze versnellingsbakken dezelfde verhoudingen hebben, en afgezien van de S-stand weet ik zo 1,2,3 niet veel verschillen. S-stand kan een softwareverschil zijn, toch? Fysiek verandert er niets mee aan de bak dacht ik..

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •