Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Multitronic in combinatie met 2.4 motor 170pk?

  1. #1

    Standaard Multitronic in combinatie met 2.4 motor 170pk?

    Hallo,

    in het verleden heb ik wel eens wat mensen met klachten gehoord over het functioneren en met name over de levensduur van een multitronic in combinatie met een "krachtige" motor. Mijn ouders hebben het probleem met een 2.5Tdi motor gehad waarbij na 5 jaar de multitronic kapot ging en dat was een behoorlijke reparatie op eigen kosten.

    Ik sta op het punt om een Audi A6 2.4 multitronic of een Audi A6 2.0 TFSI multitronic aan te schaffen. Wie heeft ervaring met een multitronic in combinatie met die motoren? Moet ik nog op dingen letten? Is het ook mogelijk om deze motoren te chiptunen (wederom in combinatie met de multitronic)?

    Graag jullie meningen en visies, alle tips zijn welkom.

    Bedankt,

    Bungy

  2. #2
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Een motor met een fatsoenlijk koppel kun je beter niet aan een MT schroeven. Dus een 2,4 zou nog prima gaan. Als je een TFSI gaat tunen, dan loopt het koppel weer hoger op, dan de MT langdurig zal verdragen. Bij de dieselmotoren wordt het koppel af fabriek al geknepen, om de MT te dienen.

    Wil je plezier hebben van een hoog koppel, dan neem je een handbak; of als je een automaat wilt, een tiptronic.
    Just my 0,02 cents...

    Owjah; welkom op het forum!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  3. #3

    Standaard

    Dank je wel voor je reactie en je welkom.

    Is er iets bekend over het maximum koppel dat een MT kan hebben? In dit geval wil ik namelijk een 2e hands kopen en daarbij kom ik in dit geval vooral mooie auto's tegen die me erg aanstaan met MT. Wat mij betreft hoeft er geen MT op, maar in veel gevallen zit het er al automatisch op in dit geval.

    Nog andere tips hierover??

  4. #4
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Ik weet niet hoe het is met de huidige modelserie van Audi, en de een-na-laatste, maar in elk geval met de modellen tot 2004 werd er in combinatie met quattro-aandrijving nooit multitronic geleverd.

    Ga je dus zoeken naar een A6 2.4 quattro, dan zal je een handbak of een tiptronic tegenkomen. Heb je meteen een leuke optie, quattro is fijn..

  5. #5

    Standaard

    @muizenissen: dank je wel voor je opmerking. In dit geval wordt het echter een huidig model uit 2006 waarschijnlijk. Die worden wel met MT geleverd en daar ben ik eigenlijk een klein beetje huiverig voor. Dat is wel jammer, want hij rijdt heerlijk vind ik.

    Quattro is zeker van harte welkom inderdaad.


  6. #6
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Multitronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
    De multitronic werd in 2000 in de Audi A6 geïntroduceerd. De sterkste motor die met multitronic beschikbaar was had een maximaal koppel van 280 Nm. Later volgden ook de Audi A4 en Audi A8 met multitronic. De multitronic is tot op heden uitsluitend verkrijgbaar op modellen met voorwielaandrijving en langsgeplaatste motoren. Een Audi met quattro vierwielaandrijving of een dwarsgeplaatste motor zoals in de Audi A3 en Audi TT kan niet geleverd worden met een multitronic automaat. Tegenwoordig is de multitronic zo aangepast dat hij een maximaal koppel aan kan van 400 Nm zodat ook zwaardere diesels met de automaat geleverd kunnen worden.

  7. #7
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik kan een ding uit ervaring vertellen: eenmaal een quattro..., nooit meer iets anders! Die meerwaarde is groot.
    De 2,4 is prachtige smeuïge V6, die echter nooit straatstenen uit de grond zal trekken en niet zinvol te tunen is. Een 2,0 TSFI is weliswaar maar een 4-pitter, maar dan wel een hele fraaie en erg goed te tunen.

    Net waar je uiteindelijk de auto voor wilt gebruiken...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Heb inderdaad begrepen dat de TFSi tot ruim 220pk getuned kan worden en de 2.4 V6 hooguit 10pk ofzo kan winnen. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een 2.0TFSi, maar dan niet vanwege de tuningsmogelijkheden, maar meer omdat het een nieuwere motor is. Momenteel heb ik een 2.0TDi in een nieuwe A4 avant en die motor is echt 200% verbeterd ten opzicht van de oude motor, dus mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar een nieuwere motor.

    Helaas zijn er echter weinig jong gebruikte A6en met een 2.0TFSi te koop aangeboden op dit moment. Bijna allemaal 2.4 V6. Geen straf, maar wellicht wel jammer.

  10. #9
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Wat zoek je allemaal? Als ik zoek op een A6 na 2004, met een 'tfsi' erin, dan krijg ik zo even 110 resultaten, variërend van €19000 tot €51000...

    Edit: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lpi11nsstwmk

    A6, S-line, automaat, 2.0 tfsi..
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 11-05-09 om 21:23.

  11. #10

    Standaard

    Tja, ik zit eigenlijk alleen maar in Duitsland te kijken om hem zelf te importeren. Daarbij heb ik natuurlijk wel op de Nederlandse sites gekeken voor een prijs idee, maar volgens mij scheelt het toch wel veel nog met Duitsland.

    Voorkeur gaat uit naar een donkere kleur (in elk geval geen zilver), liefst s-line, DVD navigatie. Liefst een 2.0 TFSi dus en absoluut een Avant (dus bedankt voor je link, maar helaas
    Laatst gewijzigd door Bungy; 12-05-09 om 07:28.

  12. #11
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Let op in D. Er wordt op grote schaal met km-standen geknoeid. Onderhoudsboekjes zeggen niets; die kun je ook los kopen, met dealerstempels naar keuze...
    Het schijnt met regelmaat voor te komen dat de distributieriem bewijsbaar bij 120k is vervangen en de km-stand staat bv op 80k.

    Opletten dus!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  13. #12

    Standaard

    Bedankt voor de tip. We hebben net een 207 voor mijn vrouw uit Duitsland geimporteerd en die is helemaal prima in orde. Daar hebben we uiteraard ook onze "mannetjes" voor meegenomen, die hebben tenminste wel verstand van een auto. Ik weet alleen wanneer ik een auto mooi vind, verder niets, haha.

  14. #13
    Giel
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bungy Bekijk Berichten
    Voorkeur gaat uit naar een donkere kleur (in elk geval geen zilver), liefst s-line, DVD navigatie. Liefst een 2.0 TFSi dus en absoluut een Avant (dus bedankt voor je link, maar helaas
    Wat is er mis met zilver ?
    Die donkere zie je met honderden rijden, of je moet natuurlijk van poetskrassen en autowassen houden !

  15. #14

    Standaard

    Persoonlijk vind ik zilver niet mooi. Momenteel heb ik een nieuwe Audi A4 Avant in Arubablauw en dat staat hem echt fantastisch (al zeg ik het zelf). Zie foto's (als ik het goed heb gedaan zie je de foto's in elk geval)
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Bungy; 12-05-09 om 18:24.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •