jemig de pemig... de topics over automaatbakken waren een stuk overzichtelijker toen de MT een waardeloze baggerbak was en de TT de enige echte.....
hahahahaha, mijn MT heeft net nieuwe olie gekregen en schakelt als een zonnetje (60.000km) was trouwens wel iets meer kwijt dan een paar 10tjes
Nu maar even afwachten of je volgens marietje "op tijd" was.
ik ga ervan uit dat deze 60000km beurt preventief onderhoud is. Geen enkele klacht over de MT bak. Maar onderhoud laat ik wel op tijd doen. Ik heb geen zin in problemen omdat ik het niet nodig vind oid... nee ik denk dat reparatie van welk onderdeel dan ook een stuk duurder is dan regulier onderhoud...
Het was door mij bedoeld met een knipoog, gelet op de reactie in http://www.audiforum.nl/forum/835601-post38.html
waar alleen "op tijd" wordt gemeld, maar niet wanneer. Dat geldt met name voor TT en HS.
Mijn god, wat ben jij sneu.
Even 3 bladzijden samenvattende:
Neem een Tiptronic, tenzij je een beetje minder koppel wilt in je Audi, dan kun je ook een Multitronic nemen.
En natuurlijk op tijd je olie (laten) verversen.
En op tijd is, naar gelang de inspanning van je versnellingsbak, na 60.00, 30.000 of 20.000 km.
Alstemblaft, graag gedaan.
OMG Hansyii wat ben jij eigenwijs zeg, Marietje zit dagelijks/jaren in het Audi onderhoud, vraag me dan ook af waar jij je wijsheden weg haalt, praktijk ervaring?
Ook heb ik mezelf aardig verdiept de laatste jaren in de automaten kwa onderhoud en heel wat automaat specialisten gesproken.
En ook diverse automaatbakken van binnen bekeken.
Olie verversen van de TT bak is van levensbelang geloof me, wat denk je wat al dat metaalgruis in die bak doet als de olie en zeef verzadigd zijn. Bel elke willekeurige bak specialist maar op zal dit beamen!
Ook het verversen van de handbak is op zijn tijd goed, al komen hier lang niet zoveel krachten in en slijtage.
En nog iets, geloof jij alles wat in je Audi service boekje staat? dat ook alleen Audi monteurs aan je wagen mogen sleutelen en dergelijke?? En zie ook iets van olie verversen staan de Haldex, lol dat is de quattro aandrijving van de S3 dus niks met een schakelbak te maken.
In #24 schrijf ik:
Je opmerking slaat dus kant noch wal. Eerst even het topic goed lezen voordat je je in de discussie mengt.
In het verleden (25 jaar terug) gingen automaten 100k mee voordat de olie ververst hoefde te worden. Het komt mij dus helemaal niet vreemd voor dat de olie in deze bakken nu levenslang meegaat.
Aardig detail: ZF plakt in de fotorapportage (http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361) een nieuwe sticker op de bak waarop staat dat de olie niet ververst hoeft te worden.
Ik stel niet dat het nooit nodig is de versnellingsbakolie te verversen, maar heeft m.i. ook te maken met de te verwachten levensduur van de auto.
Er rollen nu zo’n 900k Audi’s per jaar van de band.
Bij 200-250k liggen deze op de sloop of ze zitten na 10 jaar in een ver land, waar ze nog nooit van onderhoud hebben gehoord.
Het verversen van de versnellingsbakolie is dan ook zeker niet nodig voor de gemiddelde rijder.
Van enkele forumleden gelezen dat ze hun olie hebben laten verversen tussen 200-250k.
Dit is al geen gemiddelde rijder meer en de levensverwachting van hun auto is niet gemiddeld.
Dus ja, voor die enkele freak, die een auto 2e of 3e hands koopt en er 400k uit wil halen, ligt dat allemaal anders.
mijn opmerking raakt kant nog wal??? jij praat gewoon de fabrikant na die zegt dat het niet nodig is erg makkelijk is dat, dezelfde fabrikant onkent vaak ook het nokkenas probleem bij de 2.5 tdi.
Praktijk ervaring leert gewoon dat het nodig is, bel gewoon een willekeurige bak specialist en leg het eens voor.
Er zijn genoeg automaat voor de 2 ton kapot gegaan, en dit had vaak kunnen worden voorkomen door een simpele oliewissel.
Wat denk je wat metaalgruis doet wat tussen al die tandwielen zit?? en een gemiddelde diesel auto doet makkelijk 2 ton binnen zijn economische levensduur. En nogmaals de haldex hoort niet in het rijtje thuis, heeft niks met schakelen te maken.
Waarom denk je, dat er een filter in zit? en magneten?
Wat heeft in godsnaam een nokkenas probleem met fabrieksadviezen in serviceboekjes te maken?
De Haldex hoort hier wel in thuis. Het gaat niet om het schakelen, maar om de smering van tandwielbakken/tandwielkasten. Daaronder vallen ook differentieels en de Haldex is een differentieel.
En de olie in differentieels gaat normalerwijze ook levenslang mee en die in de Haldex toevallig niet.
En om het nog ingewikkelder te maken, in de TT zit in het versnellingsbakhuis naast het differentieel ook nog de koppelomvormer en bij quattro's het torsendifferentieel, die allen gesmeerd dienen te worden.
om eens ff te antwoorden op de vraag van TS... Qua mechanica ben ik een leek in auto's (spijtig genoeg, want ik zou het graag ooit nog eens allemaal willen leren), maar qua ervaring heb ik met beide bakken toch een 5000 kms achter de rug.
Mocht ik in een maand tijd en 5000 kms later niet zo'n fan geworden zijn van quattro wist ik nu al met volle overtuiging te zeggen dat mijn volgende automaat zeker een MT zou zijn. De TT in mijn 4F rijdt goed en schakelovergangen voel je nauwelijks of niet, maar in sommige situaties (zie sterke dalingen en stijgingen in bergpassen enzo) voel je het schakelen ZEER duidelijk.
Bij mijn oudjes hun 4F voel je totaal niets (lees MT automaat). Je weet perfect hoe hard (en gelijkmatig) de wagen optrekt en afremt. Bij de TT heb ik er een goede maand en 5000 kms voor nodig gehad om ongeveer te weten wanneer de wagen zal opschakelen en tijdens afremmen en zeker tijdens uitbollen weer zal terugschakelen. Ik verzeker je dat, als je dit niet goed onder de knie hebt, die wagen in het stadsverkeer bijzonder verbazend uit de hoek kan komen. Met de MT was ik na de eerste 50 km al goed weg (en had daarvoor nog nooit met automaat gereden).
Omdat mijn A6 een quattro is neem ik die TT er zeer graag bij, maar qua rijplezier en "gemakkelijkheid" zit de MT naar mijn bescheiden mening nog net een stapje hoger.
Qua duurzaamheid en eventuele defecten laat ik de mening van de monteurs spreken. Mijn oudjes hebben met de hunne alleszinds nog nooit problemen gehad.
Hahahahaha, wat een geweldige (domme) reacties hier.
Hansyii, verdiep je in hemelsnaam eens in de posters en de 6 jaar ervaring die we hier met zijn allen hebben
op het gebied van TT en olieverversen.
Lees topics van Steven, Eszes, mijzelf over olievervangen.
Zoek naar de link van een technisch onderwerp op het Oostenrijkse forum waarin de hele materie is uitgelegd
met foto's en ervaring van een zeer kundige vag techniekus van ongeveer 10 pagina's.
Pedro en Marit (marietje dus) zijn al jaren audispecialist en chef werkplaats bij audi (geweest)
Hartogtuning rings a bell???
Informeer je eens bij Coen Donkers over olie vervangen van een TT.
En kom niet met wijsheid uit een boekje AUB.
Kom op zeg, wel even blijven concentreren.
@Neok.
Mijn uitspraken met alle respect dom noemen is gewoon een uitspraak dom noemen.
Laat iemand gewoon in zijn waarde.
Ik vind jouw uitspraken, met alle respect natuurlijk, ook echt olie dom.
Of komt dat nou ook niet echt vriendelijk over??
Oja, wacht....
Zo beter?
Ik geef aan dat ik niet zo'n teer zieltje ben, ben ik het toch.
En dan ben jij opeens weer het tere zieltje.
En lange tenen? nee, grote voeten, telt dat ook?
Tjonge jonge jonge zeg, wat een toestand.
(atentie!!!!!!)
Het mooie is dat beide verhalen een kern van waarheid hebben.
1. geen enkele bak kan slechter worden van een olieverversing na xxx-kilometer
2. als je bak goed werkt na 2xx.xxx kilometer, is er geen reden tot verversing
3. als je bak niet goed werkt, kan de gok van een olieverversing geen kwaad (veel goedkoper dan de boel opengooien)
Kortom, waarom die bekvechterij over iets waar de feiten voor zich spreken.
O ja, TT met 226km en schakelt nog prima (geen idee of de olie ooit ververst is).
Daar ga ik niet in mee.
Ik heb eens een jongen gekend die 80.000km met dezelfde motorolie heeft gereden en nooit een probleem daarvan ondervond, betekent dit dan dat we opeens allemaal 80.000km kunnen rijden zonder te verversen?
Natuurlijk is het de goedkoopste oplossing om geen oliewissel in te calculeren in je kosten maar is dit daarom ook beter?
Ik opper voor een tijdige smering van alle olie die in je auo zit, van versnellingsbak langs de remmen tot je stuurbekrachtiging
Probleem van een hoop reacties hier is , dat ze niet meer rationeel zijn maar emotioneel van aard.
En dat de enige uitweg dan nog is het afzeiken van mensen. (en in feite de mensen van Audi, want dat zijn ook een stelletje malloten bij het opstellen van onderhoudsadviezen)
Mensen met enige psychologische kennis (=mensenkennis) zien een bepaald patroon en kijken hier dwars door heen.
Alles gaat wel eens kapot, ook HS en TT. Maar om dat gelijk toe te schrijven aan het niet verversen van de olie, dat is onkunde.