Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Ik rij met een a6 avant van 2008 2.0 tdi automaat met 173000km en heb het volgend probleem.

    Als hij koud is start hij perfect normaal maar eens hij warm is start hij bijna niet(hij slaat wel aan maar met heeeel veel moeite).
    Kennen jullie dit probleem en wat was eventueel de oplossing?
    Laatst gewijzigd door tom; 08-11-15 om 18:49. Reden: Overbodige tekstopmaak verwijderd

  2. #2
    Opuske
    Guest

    Standaard re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Yep dit probleem had ik ook de laatste 3 maanden met mijn wagen.
    Met uitlezen bleek het de nokkenas sensor te zijn die faalde.
    Nu de nokkenas sensor vervangen is 2 weken geleden is het probleem ook opgelost.

    Let er wel op dat je om die sensor te vervangen ook ineens je distributie riem enzo eraf moet en dus ook opnieuw vervangen moet worden.
    Je kan dus best een complete set daarvan er terug opzetten (riem + spanrollen + waterpomp) dan ben je daar ook gelijk weer vanaf.

    Nokkenas sensor op zich kost een 95 eurotjes btw inbegrepen.
    Distri setje inc waterpomp voor een 350 eurotjes.

    Mijn garage heeft er dan ook gelijk mijn jaarlijks onderhoud mee tussengesmeten want hij was toch bezig .
    Totale kosten waren 742,41 euro.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Ik heb ook gemerkt dat de auto een beetje schokkert als ik het gaspedaal loslaat en dat het toerental soms blijft hangen op 1100 toeren. Kan die sensor hier ook mee te maken hebben? Of is dit nog een ander probleem?

  4. #4
    Opuske
    Guest

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Daar heb ik geen idee van moet ik zeggen.
    Maar het toerental rond 1100 toeren gebeurt bij mij meestal als de wagen aan het regenereren is.
    Compleet normaal volgens audi en nog andere audi rijders.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.893
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Niet zomaar vervangen, eerst laten uitlezen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Kan ook een bekende software fout zijn.
    Een VAG-tuner kan dit verhelpen.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    3
    Kudos
    0

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Heb dit ook voorgehad. Na zelf uitlezen bleek het inderdaad de nokkenassensor te zijn. Deze is vervangen en probleem was opgelost.

  8. Ad
  9. #8
    Opuske
    Guest

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Niet zomaar vervangen, eerst laten uitlezen.
    Idd eerst uitlezen ......is belangrijk .
    Heb niet meer de juiste foutcode bij hand nu maar het is 99.99% de nokkenassensor.
    Niet de eerste keer dat mensen ditzelfde probleem hebben met de 4F en het is tot nu toe altijd de sensor geweest.

    Software fout heb ik daar nog niet van gezien of gehoord maar zou zomaar natuurlijk ook kunnen want tegenwoordig met al dat computer gedoe in onze wagens kan er daar ook wel eens iets foutlopen.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Alvast bedankt voor de info, hop naar de garage dan.
    Nog even over dat regenereren. Wat houd dit in? en wanneer word dit dan uitgevoerd? Het is wel vaak dat het toerental blijft hangen.

  11. #10
    Opuske
    Guest

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisie Bekijk Berichten
    Alvast bedankt voor de info, hop naar de garage dan.
    Nog even over dat regenereren. Wat houd dit in? en wanneer word dit dan uitgevoerd? Het is wel vaak dat het toerental blijft hangen.
    Je moet rekenen dat onze type van wagen dit ongeveer elke 250 a 300km dit begint te doen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Nog een vraagje. Kan het kwaad als ik wacht tot de volgende onderhoudsbeurt om langs de garage te passeren? Nog een 10.000km te gaan.

  13. #12
    Opuske
    Guest

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    echt veel kwaad om te wachten is het niet volgens mijn garage.
    Het enige wat er kan gebeuren is dat de sensor compleet ophoud met werken en je dus bijgevolg niet meer kan starten.
    Dus dat word dan wegslepen.
    Je kan evengoed nu ook al onderhoud doen he beter genezen dan uitzieken vind ik.

  14. #13
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert A4 Bekijk Berichten
    Kan ook een bekende software fout zijn.
    Een VAG-tuner kan dit verhelpen.
    is een bekende fout in de edc16 diesels, ook deze 2.0tdi
    software is zo geprogrammeerd dat deze onder een starttoerental van 280 tpm geen brandstofinspuit bij motor van 70-90 graden.
    dus of deze maps in de software aanpassen, of een nieuwe startmotor monteren die wel de 280 tpm haalt

    een nokkenassensor doet het ook bij een koude motor slecht lijkt me..
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Maar als dit zo zou geprogrammeerd zijn, dan zou hij toch altijd al moeilijk starten bij warme motor.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Hallo allemaal,

    Heb ondertussen met vcds mijn wagen uitgelezen en hier kwam geen foutmelding uit wat de motor betreft.
    Hieronder het logbestandje. Iemand nog een idee? Misschien dan toch wat "hansdrvogel89" schrijft?

    Saturday,28,November,2015,20:23:38:53046
    VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
    VCDS Version: 14.10.2.0
    Data version: 20150311
    www.Ross-Tech.com


    VIN: WAUZZZ4F08N148113 License Plate:
    Mileage: 174190km-108236mi Repair Order:



    --------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------


    Chassis Type: 4F (4L0)
    Scan: 01 02 03 05 07 08 09 0E 15 16 17 19 37 42 46 47 4F 52 53 55
    56 61 62 72 76

    VIN: WAUZZZ4F08N148113 Mileage: 174190km-108236miles

    00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000
    01-Engine -- Status: OK 0000
    02-Auto Trans -- Status: OK 0000
    03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
    05-Acc/Start Auth. -- Status: OK 0000
    07-Control Head -- Status: OK 0000
    08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
    09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
    0E-Media Player 1 -- Status: OK 0000
    15-Airbags -- Status: OK 0000
    16-Steering wheel -- Status: OK 0000
    17-Instruments -- Status: OK 0000
    19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
    37-Navigation -- Status: OK 0000
    42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
    46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
    47-Sound System -- Status: OK 0000
    4F-Centr. Electr. II -- Status: OK 0000
    52-Door Elect, Pass. -- Status: Malfunction 0010
    53-Parking Brake -- Status: OK 0000
    55-Headlight Range -- Status: OK 0000
    56-Radio -- Status: OK 0000
    61-Battery Regul. -- Status: OK 0000
    62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
    72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
    76-Park Assist -- Status: OK 0000

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
    Part No SW: 03G 906 016 MF HW: 03G 906 016 MF
    Component: R4 2,0L EDC G000CG 1142
    Revision: --H06--- Serial number:
    Coding: 0000076
    Shop #: WSC 02372 202 999999
    VCID: 73E3A90B127A1EB963D-8026

    No fault code found.
    Readiness: 0 0 0 0 0

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 02: Auto Trans
    Cannot be reached

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 03: ABS Brakes Labels: 4F0-910-517.lbl
    Part No SW: 4F0 910 517 AC HW: 4F0 614 517 T
    Component: ESP8 front H01 0070
    Revision: 00000000 Serial number: 00000000000000
    Coding: 0020856
    Shop #: WSC 02325 785 00200
    VCID: 65C7C753ACAEF009FD9-8030

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 05: Acc/Start Auth. Labels: 4F0-910-852.clb
    Part No SW: 4F0 910 852 HW: 4F0 905 852 B
    Component: FBSAUDIC6 ELV H31 0240
    Revision: 07020801 Serial number: 10601901079035
    Coding: 0000131
    Shop #: WSC 01333 202 60587
    VCID: 63C3D94BA29A8E3913D-8036

    Subsystem 1 - Part No: 4F0 910 131 E
    Component: FBSAUDIC6 EZS H46 0080

    Subsystem 2 - Part No: 4F0 910 220 D
    Component: FBSAUDIC6 IDG H01 0040

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 07: Control Head Labels: 4F0-910-7xx-07-H.lbl
    Part No SW: 4F0 910 732 H HW: 4E0 035 729
    Component: Interfacebox H43 5140
    Revision: 00000000 Serial number: 350EZ087878273
    Coding: 0001010
    Shop #: WSC 02335 785 00200
    VCID: 28598E679B3C2D6106F-807D

    Subsystem 1 - Part No: 4F0 910 609 E
    Component: Bedienteil MMIC6H01 0060

    Subsystem 2 - Serial number: 00000001069399

    Subsystem 3 - Serial number: 0107.05.080000000100010059ÿ

    Subsystem 4 - Serial number: 010059ÿ

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 08: Auto HVAC Labels: 4F0-910-043.lbl
    Part No SW: 4F0 910 043 A HW: 4F1 820 043 AF
    Component: KLIMABETAETIGUNGH30 0020
    Revision: 00000053 Serial number: 00000030351795
    Coding: 0000276
    Shop #: WSC 02325 785 00200
    VCID: 1C31A2B7DF64F1C1927-8049

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 09: Cent. Elect. Labels: 4F0-910-279.lbl
    Part No SW: 4F0 910 279 K HW: 4F0 907 279
    Component: ILM Fahrer H18 0250
    Revision: 00000000 Serial number: 4F0907279
    Coding: 0002121
    Shop #: WSC 02335 785 00200
    VCID: 316F6303A8E66CA9D11-8064

    Subsystem 1 - Part No: 4F1 910 113 C Labels: 1KX-955-119.CLB
    Component: Wischer AudiC6 H06 0210
    Coding: 00064784
    Shop #: WSC 02335

    Subsystem 2 - Part No: 4E0 910 557 B Labels: 8K0-955-559.CLB
    Component: REGENLICHTSENSORH13 0100
    Coding: 00146221
    Shop #: WSC 02335

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 0E: Media Player 1 Labels: 4E0-910-111.lbl
    Part No SW: 4E0 910 110 E HW: 4E0 035 110 A
    Component: MP3-Changer H46 0390
    Revision: 00046002 Serial number: AUZ5ZBH8400991
    Shop #: WSC 00000 000 00000
    VCID: 1A3DA4AFD5508FF180B-804F

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 15: Airbags Labels: 4F0-910-655-8R.lbl
    Part No SW: 4F0 910 655 E HW: 4F0 959 655 B
    Component: 42 AIRBAG AUDI8RH30 0280
    Revision: 09H30000 Serial number: 0037LD0VXWJU
    Coding: 0013362
    Shop #: WSC 02325 785 00200
    VCID: 295F8B6380361469191-807C

    Subsystem 1 - Serial number: 6332CSME3A237055$

    Subsystem 2 - Serial number: 6342CSME33605614X

    Subsystem 3 - Serial number: 6352QSME633144378

    Subsystem 4 - Serial number: 6362QSME662E2D05Q

    Subsystem 5 - Serial number: 63734SME662F2F6FP

    Subsystem 6 - Serial number: 63834SME60701471S

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 16: Steering wheel Labels: 4F0-910-549.lbl
    Part No SW: 4F0 910 549 A HW: 4F0 953 549 D
    Component: J0527 0410
    Revision: 00H03000 Serial number: 90025080990322
    Coding: 0000042
    Shop #: WSC 02323 785 00200
    VCID: 275B8D5B962222190F5-8072

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 17: Instruments Labels: 4F0-910-xxx-17.lbl
    Part No SW: 4F0 910 930 C HW: 4F0 920 933 J
    Component: KOMBIINSTR. M73 H23 0240
    Revision: 00000000 Serial number: 6XX12F258
    Coding: 3072158
    Shop #: WSC 00011 888 96745
    VCID: 2343994BE21ACE3953D-8076

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 19: CAN Gateway Labels: 4L0-910-468.lbl
    Part No SW: 4L0 910 468 A HW: 4L0 907 468 B
    Component: J533__Gateway H06 0060
    Revision: 00H06000 Serial number: 1100B085068280
    Coding: F5519E7730220600
    Shop #: WSC 02335 785 00200
    VCID: 2D577F73B4DE0849F59-8078

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 37: Navigation Labels: 4E0-910-88x-37.lbl
    Part No SW: 4E0 910 888 P HW: 4E0 919 887 M
    Component: MNS ECE H51 1060
    Revision: 00000000 Serial number: 364EY087785027
    Shop #: WSC 02671 202 74355
    VCID: 3B73412B7AAA96F97BD-806E

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 42: Door Elect, Driver Labels: 4F0-910-793-42.lbl
    Part No SW: 4F0 910 793 E HW: 4F0 959 793 E
    Component: TSG FA H12 0210
    Revision: 00000000 Serial number: xUf
    Coding: 0003594
    Shop #: WSC 02327 785 00200
    VCID: 2C5172778FC40141E27-8079

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 46: Central Conv. Labels: 4F0-910-289.lbl
    Part No SW: 4F0 910 289 J HW: 4F0 907 289 J
    Component: Komfortgeraet H27 0220
    Revision: 02200027 Serial number: 01115007100000
    Coding: 0131825
    Shop #: WSC 02335 785 00200
    VCID: 316F6303A8E66CA9D11-8064

    Subsystem 1 - Part No: 1K0 951 605 C
    Component: LIN BACKUP HORN H03 1301

    Subsystem 2 - Part No: 4F0 910 177
    Component: Innenraumueberw.H01 0020

    1 Fault Found
    01503 - Bulb for 3rd Brake Light (M25)
    009 - Open or Short to Ground - Intermittent

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 47: Sound System (J525) Labels: Redir Fail!
    Part No SW: 4F0 910 223 M HW: 4F0 035 223 N
    Component: Amp.-ASK-RD H07 0270
    Revision: S1400000
    Coding: 080001
    Shop #: WSC 02399 823 56573
    VCID: 28598E675B3C2D6106F-807D

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 4F: Centr. Electr. II Labels: 4F0-910-280.lbl
    Part No SW: 4F0 910 280 HW: 4F0 907 280 A
    Component: ILM Beifahrer H12 0100
    Revision: Serial number: 00000000546263
    Coding: 0001104
    Shop #: WSC 02323 785 00200
    VCID: 5EB5E8BF89F8A3D13C3-800B

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 52: Door Elect, Pass. Labels: 4F0-910-793-52.lbl
    Part No SW: 4F0 910 793 E HW: 4F0 959 792 E
    Component: TSG BF H12 0210
    Revision: 00000000 Serial number: 0#f
    Coding: 0003594
    Shop #: WSC 02327 785 00200
    VCID: 2C5172778FC40141E27-8079

    1 Fault Found
    02115 - Locking Unit for Central Locking
    008 - Implausible Signal

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 53: Parking Brake Labels: None
    Part No SW: 4F0 910 801 C HW: 4F0 907 801 A
    Component: EPB CDEC0080 H04 0080
    Revision: --H04---
    Coding: 0000131
    Shop #: WSC 02145 785 00200
    VCID: 20499647F30CD5214EF-8075

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 55: Headlight Range Labels: 8P0-907-357.lbl
    Part No: 8P0 907 357 H
    Component: Dynamische LWR H02 0010
    Revision: 00000001 Serial number:
    Coding: 0000003
    Shop #: WSC 02325 785 00200
    VCID: 3F8B353B6EB28AD9575-806A

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 56: Radio Labels: 4E0-910-541.lbl
    Part No SW: 4E0 910 541 Q HW: 4F0 035 541 L
    Component: TUNER EU/US/RDW H42 0620
    Revision: 00000000 Serial number: 394E3087897338
    Coding: 0000001
    Shop #: WSC 02323 785 00200
    VCID: 2E55787FB9D87351CC3-807B

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 61: Battery Regul. Labels: 4F0-910-181.lbl
    Part No SW: 4F0 910 181 F HW: 4F0 915 181 B
    Component: J0644 BEM H12 0760
    Revision: 00000000 Serial number: 00000000081942
    Shop #: WSC 02671 202 74355
    VCID: 24419A57E714C9012A7-8071

    Subsystem 1 - Part No: 4F0 915 105 D
    Component: von VA0 2805052128
    Coding: 344630393135313035442056413032383035303532313238
    Shop #: WSC 00000 384 00290

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 62: Door, Rear Left Labels: 4F0-910-795.lbl
    Part No SW: 4F0 910 795 E HW: 4F0 959 795 E
    Component: TSG HL H21 0210
    Coding: 0003074
    Shop #: WSC 02327 785 00200
    VCID: 2E55787FB9D87351CC3-807B

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 72: Door, Rear Right Labels: 4F0-910-795.lbl
    Part No SW: 4F0 910 795 E HW: 4F0 959 794 E
    Component: TSG HR H21 0210
    Coding: 0003074
    Shop #: WSC 02327 785 00200
    VCID: 2E55787FB9D87351CC3-807B

    No fault code found.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 76: Park Assist Labels: 4Fx-910-283.lbl
    Part No SW: 4F0 910 283 F HW: 4F0 919 283 F
    Component: Parkhilfe 4-Kan H09 0060
    Revision: 00H09000 Serial number: 06230812702345
    Coding: 0001016
    Shop #: WSC 131071 1023 2097151
    VCID: 275B8D5B962222190F5-8072

    No fault code found.

    End-------------------------(Elapsed Time: 03:11)--------------------------

  17. #16

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krisie Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

    Heb ondertussen met vcds mijn wagen uitgelezen en hier kwam geen foutmelding uit wat de motor betreft.
    Hieronder het logbestandje. Iemand nog een idee? Misschien dan toch wat "hansdrvogel89" schrijft?
    Mijn A4 B6 1.9 TDI uit 2006 startte ook al maanden moeizaam bij een warme motor. De dealer had geen idee waar het precies door kwam, maar ik moest me er vooral geen zorgen over maken...

    Afgelopen weekend kreeg ik hem in Duitsland na een tankbeurt niet meer aan de praat. Na drie mislukte startpogingen (zonder lang doorstarten) was de accu leeg. Met behulp van de startkabels van een vriendelijke Duitser sloeg hij zonder problemen aan.

    Het blijkt dat de accu niet meer voldoende vermogen leverde om een warme motor te starten. Bij een koude motor gaat het nog omdat je dan minder toeren nodig hebt om te starten, maar wanneer de boel warm is gaat het niet. Vandaag heb ik de accu vervangen en hij start weer als vanouds. Totale kosten 99 Euro en drie kwartier prutsen.
    Laatst gewijzigd door lambo; 15-12-15 om 15:18.

  18. #17

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lambo Bekijk Berichten
    Mijn A4 B6 1.9 TDI uit 2006 startte ook al maanden moeizaam bij een warme motor. De dealer had geen idee waar het precies door kwam, maar ik moest me er vooral geen zorgen over maken...

    Afgelopen weekend kreeg ik hem in Duitsland na een tankbeurt niet meer aan de praat. Na drie mislukte startpogingen (zonder lang doorstarten) was de accu leeg. Met behulp van de startkabels van een vriendelijke Duitser sloeg hij zonder problemen aan.

    Het blijkt dat de accu niet meer voldoende vermogen leverde om een warme motor te starten. Bij een koude motor gaat het nog omdat je dan minder toeren nodig hebt om te starten, maar wanneer de boel warm is gaat het niet. Vandaag heb ik de accu vervangen en hij start weer als vanouds. Totale kosten 99 Euro en drie kwartier prutsen.
    Dank u Lambo, dank u Audiforum,

    Dit is precies het antwoord wat ikzelf ook bedacht, nadat afgelopen weekend de ANWB aan mijn auto met uitlezen ook niets kon vinden.

    Ik heb zojuist een fikse rekening betaald voor vervangen van een waterpomp, helaas de kut levensduur en OEM kwaliteit van Audi, waarbij de betere garages zoals Coen Donkers weten altijd de waterpomp te vervangen bij elke distributieriembeurt. Was bij mijn vorige garage niet gedaan, dus binnen aantal 10000km weer een distributieriemwissel vanwege die lekkende waterpomp. ANWB zei misschien ook de nokkenassensor, maar dan had Coen Donkers dat wel gedaan bij mijn laatste distributieriem en waterpomp als daar aanleiding naar was, aangezien ik het sporadisch slecht starten al een tijdje heb... tja en om weer de distributieriem te wisselen voor een nokkenassensor, dan word ik helemaal gek.

    Tevens ik rij al 5 jaar met volle tevredenheid dankzij JD engineering, het super irritante regeneren met gehik elke 200km ook als je roetfilter schoon is, is verleden tijd. De auto rijdt beter zonder roetfilter, scheelt merkbaar een hoop brandstof (genereren kost brandstof!), maar JD Engineering heeft de auto voorheen ook getuned, dus ik heb tevens het gewenste koppel in mijn 2.0TDI(BRE) om mijn 1600kg sleurhut met plezier rond te rijden, ook heuvel op met 100km/uur op de autobahn, zonder terugschakelen als ik toevallig niet oplet (op de course controle vallen de heuvels gewoon niet op). Wat ik wil melden, is dat JD Engineering standaard de startproblemen in de software mee eruit programmeert tijdens een tuning. Dit was bij mij dus ook al gebeurd (gratis).

    Tunen is sowieso een aanrader, maar daar zat ik het sporadisch slecht starten ook niet in te zoeken. Bij mij ook dezelfde bevinding, het probleem is niet als ik een super koude motor heb. In deze hete zomer had mijn geparkeerde auto in de zon staan bakken, ik kon een eitje op de motorkap bakken laat maar zeggen, na 3 keer starten pas aanslaan. Vervolgens wederom sporadisch, dus ik heb er mee leren leven, zal wel iets met ouderdom zijn, de Audi kwaliteit gaat tegenwoordig niet echt verder dan 5 jaar. Schijnt bij andere merken zoals BMW normaler te zijn.

    Wel viel me op dat mijn startmotor beduidend sneller rond ging toen de ANWB mijn auto startte, ook al hebben zij misschien meer stroom, mijn startmotor kan dus sneller. ANWB noemt de TDI een directe diesel waarbij flink voorgloeien verleden tijd is. Dan is Lambo's verhaal zeer aannemelijk dat een koude motor niet zoveel toeren nodig heeft, echter een warme motor lijkt met starten meer toeren nodig te hebben. Ik zat eerst nog aan een pompverstuiver te denken (die van mij mogen liefst alle 4 wel vervangen worden, dan loopt ie weer echt als een naaimachine, maar da's echt een rib uit je lijf!) maar bij een warme motor zou hij ook op 3 poten moeten kunnen lopen, dat verklaard niet echt dat ik hem niet gestart krijg, want met een koude motor doet die pompverstuiver het toch ook en slaat hij op 4 poten aan.

    Ik ga voor een nieuwe accu, kan sowieso nooit kwaad, ik ga er nu één zoeken. Wie weet geeft alleen al het inleren van een nieuwe accu wel meer toerental bij starten.

    Iemand ook dezelfde ervaring als Lambo toevallig?
    Laatst gewijzigd door wilddreamer; 03-02-18 om 13:39.
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Posts
    364
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Mijn vorige A6 met BRE heb ik uiteindelijk weggedaan omdat ik het regenereren op vaste km's kotsbeu was. Roetfilter eruitgooien was een optie, maar uiteindelijk zou het spul goed moeten werken met de roetfilter.
    CD heeft wel een tuning uitgevoerd op de wagen, maar eerder om hem minder bokkig te laten lopen, niet zozeer voor vermogen.

    Kortom, mijn huidige A6 (C7 van 2017, 2.0 tdi ultra) is echt een verademing. Regenereren voel je amper, verbruik een heel stuk lager, mooi motorverloop ... Zalige wagen in vergelijking met de C6!

  20. #19

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazyke Bekijk Berichten
    CD heeft wel een tuning uitgevoerd op de wagen, maar eerder om hem minder bokkig te laten lopen, niet zozeer voor vermogen.
    Bedankt crazyke,

    Inderdaad dat bokkig lopen moet je voor lief nemen, gaat er ook niet uit met tunen! Tevens ook niet als je alle 4 pompverstuivers in ultrasoon badje hebt gehad. Ik had de slechtse pompverstuiver (volgens VDCS) laten vervangen, dat hielp echt significant. Eerder als ik met mijn 195000km A6 pre-facelift 2.0TDI(BRE) rond 1900 toeren hield, liep de motor en de auto te schudden als een kermisattractie, riemen vast!! Dat is nu over, maar het liefst 4 nieuwe. Helaas zijn 4 goede gebruikte pompverstuivers schaars, revisie pompvestuivers is een fantasie (ligt waarschijnlijk aan het electrische gedeelte, dat verklaarde bij mij ook waarom een ultrasoon badje niet helpt) en originele zijn pijnlijk voor de portemonnee... echter ik sluit de pompverstuiver(s) als probleem voor het sporadisch slecht starten nog niet.

    Dat beantwoordt nog niet mijn vraag (een nieuwe accu kost ook een pijnlijke >190 euro, beetje teveel voor simpel trial & error):

    - Iemand nog meer dezelfde ervaring als Lambo, met nieuwe accu draait startmotor meer toeren (ook bij warme start)???
    Laatst gewijzigd door wilddreamer; 04-02-18 om 12:10.
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

  21. #20
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.049
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI start slecht bij warme motor

    Ik heb ook al het nodige gedoe gehad met verstuivers in een A4 cabrio (B7) 3.0TDI en dat lag uiteindelijk in de bedrading naar de verstuivers. Uiteindelijk heb ik de laatste 30cm naar de verstuivers vervangen en ik was van het probleem af. Ik heb overigens goede ervaring gehad met gereviseerde Bosch 'ruilverstuivers' via Mister-auto, dat scheelt aanzienlijk qua prijs.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •