Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: 3.0TDI: motor valt stil

  1. #1

    Standaard 3.0TDI: motor valt stil

    Daarstraks viel de audi a6 3.0tdi plots stil. Tijdens het rijden begint het voorgloei lampje te knipperen. en een paar tellen later slaat de motor uit.

    Als ik dan probeer te starten slaagt hij wel aan maar het duurt iets langer dan normaal?
    Iemand een idee.

    Ik dacht zelf aan de mazoutfilter (met het koude weer) maar toen het nog kouder was had ik geen problemen.

  2. #2

    Standaard

    Heb kleine maand terug zelfde gehad met m'n Ibiza TDi, langs de garage gereden
    en die zei direct dat het de dieselpomp zou zijn, had nog een Ibiza staan met het
    zelfde probleem, maar deze mensen hadden ondertussen een andere auto gekocht.

    Dan even rondgevraagd, kan het filter zijn, maar ook "relais 109" kan dit veroorzaken,
    schijnt een veel voorkomend euvel te zijn bij de TDi's. Heb het zelf nog niet vervangen,
    maar heb het voorlopig ook niet meer aan de hand gehad.

    http://wiki.tdiclub.nl/Relais109

    Bijkomend symptoom is dat de wagen koud goed start, maar als je hebt gereden en de motor
    op bedrijfstemperatuur zit, je een half uurtje ofzo aflegt, dat hij dan heel moeilijk start.

    Zou dat eerst even proberen alvorens in de grotere kosten te storten.
    Je zou het ook aan de relais ruik (lichtjes verbrande geur)

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToMMaS Bekijk Berichten
    Heb kleine maand terug zelfde gehad met m'n Ibiza TDi, langs de garage gereden
    en die zei direct dat het de dieselpomp zou zijn, had nog een Ibiza staan met het
    zelfde probleem, maar deze mensen hadden ondertussen een andere auto gekocht.

    Dan even rondgevraagd, kan het filter zijn, maar ook "relais 109" kan dit veroorzaken,
    schijnt een veel voorkomend euvel te zijn bij de TDi's. Heb het zelf nog niet vervangen,
    maar heb het voorlopig ook niet meer aan de hand gehad.

    http://wiki.tdiclub.nl/Relais109

    Bijkomend symptoom is dat de wagen koud goed start, maar als je hebt gereden en de motor
    op bedrijfstemperatuur zit, je een half uurtje ofzo aflegt, dat hij dan heel moeilijk start.

    Zou dat eerst even proberen alvorens in de grotere kosten te storten.
    Je zou het ook aan de relais ruik (lichtjes verbrande geur)

    Koud of warm starten is het zelfde. Soms slaat hij direct aan bij koude motor sinds dat euvel, en soms duurt het second of 10.

    Filter was ook mijn gedacht. pomp kan maar is rap denk ik. Gelukkig heb ik garantie.

    Waar ik ook net aan denk.

    op ralenti schommelde het toerental vrij hard. je voelde de auto ook "daveren"
    Laatst gewijzigd door Peter 84; 24-12-09 om 16:53.

  4. #4

    Standaard

    Hij deed het vandaag weer. Gisteren 300km gereden zonder probs.

    Iemand idee waar ik die relais 109 vind?

  5. #5


  6. #6

    Standaard

    tenzij ik men halve dash moet demonteren om er aan te geraken, is daar niets te vinden

    Heb nog in het handbook gelezen en daar staat direct naar de garage te gaan. dus tenzij er hier nog een optie uit de bus komt zal het mazout filter worden en anders naar de garage.

  7. #7

    Standaard

    half dashbord demonteren valt wel mee hoor

    is 3 of 4 vijsjes lossen aan de onder kant en dan kan je hem erafnemen.
    ik had het in 2 min gedaan.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    heb dashbord losgevezen. Zijn inderdaad 3 vijsjes.

    Eronder zitten een aantal relais. Maar geen relais 109.

    enkel 370-373 en 383 dacht ik.

    Heb de contacten een bekene en niets wees op slecht contact. uitwendig.
    Heb ze niet open gedaan. Dan wil ik eerst weten welke het juist is.

  10. #9

    Standaard

    niemand die hier op kan antwoorden. Auto staat momenteel stil omdat het te druk is. Dus nog niet naar de garage kunnen gaan.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: 3.0TDI: motor valt stil

    ik heb hetzelfde voor. De motor slaat soms zelfs af tijdens het rijden wanneer je de gas lost. Je moet dan stoppen om opnieuw te starten. Het stationair toerental is ook maar 700rpm en schommelt erg. Een drukregelklep op de commonrail is reeds vervangen.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0TDI: motor valt stil

    Wat voor foutmeldingen kreeg je toen je 'm liet uitlezen?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: 3.0TDI: motor valt stil

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Wat voor foutmeldingen kreeg je toen je 'm liet uitlezen?
    Dat weet ik niet zeker. Het gloeidraadlampje plinkt en ook de uitlaatgasbehandeling (oranje lampje ) blijft branden. Vorig jaar bij de onderhoudsbeurt werd er gedacht aan te laag rijden in brandstof niveau? Ik heb daar dan opgelet en hij heeft het 11 maanden niet meer gehad. Nu sinds begin mei heeft hij het opnieuw, eerst sporadisch en sinds gisteren continue. Het vermogen is ook weg.
    Zou het mogelijk kunnen zijn dat opnieuw de commonrailregeldruk klep stuk is? En dat er misschien een plunjer van de dieselpomp slecht is waardoor je overdruk kunt krijgen doordat de regeling de druk verschillen niet aan kan?

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0TDI: motor valt stil

    Het kan van alles zijn. Post de foutcodes eens.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •