Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Dag iedereen ,

    Ondanks het feit dat ik niet veel posts hebt ,ik lees heel vak dit fantastische forum.
    Sinds 1 jaar ,ik heb een audi a6 2l 136pk en die verbruik zowat 1l olie / 5000km.
    Ik heb een long-life onderhoud plan , dus om de 30.000 km olie verversen .
    Na een snelle rekening , kost mij bijna 10l olie om de 30000km (onderhoud inbegrepen).
    Dealer zegt dat normaal is en ,voorlopig ,niets gedaan om dat te verhelpen .
    Volgens mij is een fabricatie fout en moet hersteld worden onder garantie (ik heb nog 1 jaar garantie).
    Min vraag ,aan jullie allemaal , forum lezers ,is :kan het andere onderdelen beschadigt worden ( katalysator bv )
    door de olie verbruik?
    Hoe zit het bij jullie a6 met het olie verbruik?
    Hoe kan ik de dealer overtuigen om iets aan doen en wat is er te doen om dat te herstelen?
    Excuseer mijn taal fouten.Ik doe mijn best om mijn Nederlands te verbeteren.
    Bedankt ,

    Semaca

  2. #2

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Hallo,
    Wat is je kilometerstand en welke viscositeit gebruik je?
    (Bij mijn eerste kilometers met nieuwe motor lag het olieverbruik enorm hoog, nu na zo'n 8000 km is dit zo'n 0,1 liter op 1000km.)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Zelfde verhaal bij mijn ouders hun 2.0 TFSI (ook A6). Zij moeten een litertje bijvullen om de 3000 km. Staan intussen 35000 km op sinds maart 2007.
    De motor blijft krachtig en heeft nog nooit gehaperd, maar het is wel rot. Bij hun zegt de dealer en de invoerder dat zij als maatstaf 1 liter op 1000 km hanteren. Zolang het olieverbruik niet meer is weigeren ze hier iets aan te doen.
    Wellicht heb je hier zelf niet veel aan, maar het is toch een ervaring meer zou ik denken.

    Ik ga dit topic alleszins volgen. Ik ben eens geweldig benieuwd of jij meer van Audi gaat gedaan krijgen.

  4. #4

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Fabriek en dealer vinden 1l per 1000 km nog binnen de "norm"neem dat maar van mij aan.

    Alles wat draaid verbruikt olie, ik persoonlijk vind 1 L op de 5000 nog zeer acceptabel, lees de verhalen over verbruik maar eens op het forum
    Uiteraard zijn er ook legio die niets verbruiken de "lucky ones"
    Laatst gewijzigd door azesje; 15-04-10 om 07:09.
    3 keer links is ook rechts

  5. #5

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    de "lucky ones", geen enkele auto bij mij thuis is een olie stoker! Misschien altijd lui gereden in het begin?
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!


  6. #6
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Tja, moeilijke vraag.

    Dat is net zoiets als met benzineverbruik, waar de één 1:10 rijdt met een bepaalde motor, rijdt de ander 1:14.

    Olieverbruik is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.
    Een motor zal altijd olie gebruiken. Een automotor, die geen olie verbruikt, bestaat niet. In dat geval wordt de olie vervuild met voornamelijk brandstof.

    Een verbruik van 1:5000 is zeer acceptabel. De lucky ones zullen uitkomen op 1:8000-10.000.

    Er is zeker geen sprake van een fabricagefout. Bij gebruik van de voorgeschreven olie wordt de katalysator niet beschadigd.

  7. #7

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Tja, moeilijke vraag.

    Dat is net zoiets als met benzineverbruik, waar de één 1:10 rijdt met een bepaalde motor, rijdt de ander 1:14.

    Olieverbruik is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.
    Een motor zal altijd olie gebruiken. Een automotor, die geen olie verbruikt, bestaat niet. In dat geval wordt de olie vervuild met voornamelijk brandstof.

    Een verbruik van 1:5000 is zeer acceptabel. De lucky ones zullen uitkomen op 1:8000-10.000.

    Er is zeker geen sprake van een fabricagefout. Bij gebruik van de voorgeschreven olie wordt de katalysator niet beschadigd.
    mee eens!!!!!
    3 keer links is ook rechts

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bazzzie Bekijk Berichten
    Hallo,
    Wat is je kilometerstand en welke viscositeit gebruik je?
    (Bij mijn eerste kilometers met nieuwe motor lag het olieverbruik enorm hoog, nu na zo'n 8000 km is dit zo'n 0,1 liter op 1000km.)
    Ik zit nu aan 29.000 km dus binnenkort olie verversen ( ik zou niet weten waarom , want het is toch super "vers" )
    Ik heb bijgevuld met Shell Fully Synthetic Motor Oil 5W-30 504.00/507.00.
    Ik heb 2 VW gehad (Golf en Passat ) en nooit bijgevuld tussen 2 onderhoud beurten .Met de Passat ik heb gerijde tot 220.000km en nog altijd geen olie bijvullen.
    Olie verbruik heeft niets te maken met het rijstijl , volgens mij.
    Ik vind niet dat acceptabel is 1:5000. Wat zal er zijn aan 100.000 km?
    Ik denkt dat die norm van 1:1000 is allen voor de eerste 5000 km (zo staat in de gebruiksaanwijzing )
    Ik zal het zo niet laten .Ik ga proberen de dealer te overtuigen dat een probleem is en dat het kan allen maar verergeren met de tijd .
    Ik houd jullie op de hoogte .
    Semaca

  10. #9

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Mijn vorige Audi A6 van 2000 (2.8 MT) had na 1 jaar een olieverbruik van 1 op 2500. De garage heeft van alles geprobeerd (toevoeging bij de benzine, toevoeging bj de olie) maar niets hielp. Na 3 jaar nog steeds hetzelfde. Ik moest er maar mee leren leven. Nou, als Audi beweert dat 1 op 2500 (laat staan 1 op 1000) normaal is koop ik nooit meer een Audi. Na flink aandringen zijn (na 3 jaar dus) de zuigerveren vervangen door de garage (kostte een week werk). Het zou een ontwerpfout zijn geweest. Alle jaren daarna geen olieproblemen meer gehad.
    Mijn huidige Audi van 2009 doet het gelukkig nog steeds goed. Ik heb mijn auto voor het comfort en ik wil niet regelmatig olie moeten bijvullen. Te hoog olieverbruik niet accepteren, zet de boel maar onder druk.
    A6 2.8 FSI Proline (2009)

  11. #10
    gaserop's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    143
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Mijn 3.0 TDI heeft in de zomer bij 170.000 frisse olie gekregen. Nu rond de 185.000 staat de peilstok nog steeds bovenaan, zoals hij ook afgelopen zomer stond. Volgens 'acceptabel' gebruik zou er nu 3 liter weg zijn??? Misschien duurt het inrijden 100.000km

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie verbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten

    Een verbruik van 1:5000 is zeer acceptabel. De lucky ones zullen uitkomen op 1:8000-10.000.

    Er is zeker geen sprake van een fabricagefout. Bij gebruik van de voorgeschreven olie wordt de katalysator niet beschadigd.
    Dan ben ik een lucky bastard denk ik. Mijn teller stond bij aankoop exact op 100000 km. Sinds vandaag net 114000. Peilstok gaf max olie aan in het begin, nu nog evengoed tot aan max...

    2.7TDI van oom zijn A6 (2005) doet hetzelfde. Vrienden van oudjes ook A6 4f met 2.0 tdi. Litertje om de 10000 km.

    Is de ene motor er precies niet iets gevoeliger voor dan de andere?

    Topics over olieverbruik volg ik altijd nauwgezet juist omdat mijn ouders er ook mee te maken hebben. (Voor mij is zo'n auto een ramp. Als ik er mee op reis ga, rij ik in één week meer dan 4000 km. Zou 2 busjes olie moeten meezeulen dan ) Ik kan me niet herinneren dat er in de 4f iemand een 3.0tdi of een 2.7tdi heeft die graag een goede slok olie lust. (De tweede reden waarom ik destijds naar een 2.7tdi heb gezocht)

  13. #12
    Jurgh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    48
    Posts
    5.956
    Kudos
    620
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Mijn 3.0 uit 2005 verbruikt ook niets aan olie. Diesel daarentegen des temeer
    Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
    Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
    Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -

  14. #13
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    @

    Ik heb heel duidelijk geschreven:
    1. Olieverbruik is dan ook afhankelijk van een aantal factoren.
    2. Een automotor, die geen olie verbruikt, bestaat niet. In dat geval wordt de olie vervuild (verdund) met voornamelijk brandstof.

    Eén van deze factoren is het ontwerp van de motor.
    Mbt geen olieverbruik: houdt de fabeltjes vooral overeind . Het is immers stoere borrelpraat.

    Wil je werkelijk weten hoeveel olie de motor verbruikt, neem dan een auto op gas.
    Van mensen met een auto op gas zal je nooit horen dat de motor geen olie verbruikt, hooguit een minimaal verbruik = 1:8.000-10.000

    Klinkt misschien hard, maar als iemand te beroerd is om oliepeil te checken en/of olie bij te vullen, rij dan geen auto. De motor, die geen olie verbruikt, moet nog uitgevonden worden.

    Iets wat ik altijd doe op lange, zwaarbelaste ritten (zoals zwaar beladen op vakantie gaan), is regelmatig het oliepeil controleren.
    En dat doe ik niet voor niets.
    En ik heb altijd als reserve een liter olie bij me.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door diamondshare Bekijk Berichten
    Nou, als Audi beweert dat 1 op 2500 (laat staan 1 op 1000) normaal is koop ik nooit meer een Audi.
    In mijn laatste instructieboekje staat 1:2000, de eerste 5.000 km kan het verbruik nog hoger liggen.....
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 16-04-10 om 13:03.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door diamondshare Bekijk Berichten
    Mijn vorige Audi A6 van 2000 (2.8 MT) had na 1 jaar een olieverbruik van 1 op 2500. De garage heeft van alles geprobeerd (toevoeging bij de benzine, toevoeging bj de olie) maar niets hielp. Na 3 jaar nog steeds hetzelfde. Ik moest er maar mee leren leven. Nou, als Audi beweert dat 1 op 2500 (laat staan 1 op 1000) normaal is koop ik nooit meer een Audi. Na flink aandringen zijn (na 3 jaar dus) de zuigerveren vervangen door de garage (kostte een week werk). Het zou een ontwerpfout zijn geweest. Alle jaren daarna geen olieproblemen meer gehad.
    Mijn huidige Audi van 2009 doet het gelukkig nog steeds goed. Ik heb mijn auto voor het comfort en ik wil niet regelmatig olie moeten bijvullen. Te hoog olieverbruik niet accepteren, zet de boel maar onder druk.
    U hebt gelijk , daarom heb ik ook zo een dure auto gekocht , voor het comfort en voor de betrouwbaarheid .
    Ik denkt dat daar het probleem zit , bij de zuigerveren. De cilinders zijn te groot (nm) dus de zuigerveren moet een maatje groter zijn.Ik heb het zelf vervangen in mijn jongeren tijden .....op de Lada van mijn vader

  16. #15

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten

    En ik heb altijd als reserve een liter olie bij me.
    Als je daar gelukkig mee bent, prima. Maar leg me dan maar eens uit dat mijn nieuwe Audi van 2000 na 1 jaar flink olie ging verbruiken en na de reparatie jarenlang geen noemenswaardig olieverbruik had. Een te hoog olieverbruik klopt ook niet met de longlife service gedachte van Audi.
    A6 2.8 FSI Proline (2009)

  17. #16
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door diamondshare Bekijk Berichten
    Maar leg me dan maar eens uit dat mijn nieuwe Audi van 2000 na 1 jaar flink olie ging verbruiken en na de reparatie jarenlang geen noemenswaardig olieverbruik had. Een te hoog olieverbruik klopt ook niet met de longlife service gedachte van Audi.
    Ik ga verder niks uitleggen. U beweert zelf dat het om een constructiefout ging.

    Voor mijn part adviseert u dat, indien OP geen gehoor krijgt bij de garage, maar een gerechtelijke procedure opstart.
    U kunt blijkbaar op afstand waarnemen dat bij OP ook de zuigerveren niet in orde zijn.

    OP bekijkt maar zelf, wat hij doet met de adviezen hier. En als OP van mening is en blijft dat een auto met een olieverbruik van 1:5000 onbetrouwbaar is, prima.

    Ik heb zelf ooit een 2e hands audi gehad met ook vrij hoog gebruik. Toen was de norm nog 1:1000 en ik kreeg nergens een poot aan de grond. De norm ligt nu inmiddels bij 1:2000 als zijnde nog akseptabel.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 17-04-10 om 00:10.

  18. #17

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door semaca Bekijk Berichten
    U hebt gelijk , daarom heb ik ook zo een dure auto gekocht , voor het comfort en voor de betrouwbaarheid .
    Ik denkt dat daar het probleem zit , bij de zuigerveren. De cilinders zijn te groot (nm) dus de zuigerveren moet een maatje groter zijn.Ik heb het zelf vervangen in mijn jongeren tijden .....op de Lada van mijn vader
    moet je een Lamborgini kopen, die verbruikt gegarandeerd olie en is toch een dure auto, en neem maar van mij aan: alles behalve betrouwbaar.

    Maw : duurte van de auto heeft niets met olieverbruik te maken.
    3 keer links is ook rechts

  19. #18
    AUDISBY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    42
    Posts
    655
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    iedere 5000km verwissel ik olie + filters. Toevallig vorige week nog laten doen, gaat 7 liter in (staat op invoice)
    nu had ik toevallig voor die tijd even olie peil gechecked en moet zeggen dat hij wel verdacht dicht tegen het mimimun aan stond.
    Ofwel in warme landen zullen auto's dus ook veel mee olie verbruiken....
    Audi A6 2.8 Quattro 2008
    SuperSprint exhaust, Vellano VSY 21'', Coilovers KW v3

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AUDISBY Bekijk Berichten
    iedere 5000km verwissel ik olie + filters. Toevallig vorige week nog laten doen, gaat 7 liter in (staat op invoice)
    nu had ik toevallig voor die tijd even olie peil gechecked en moet zeggen dat hij wel verdacht dicht tegen het mimimun aan stond.
    Ofwel in warme landen zullen auto's dus ook veel mee olie verbruiken....
    In zo een motor kan 8,2 l olie met filter.
    De 2,0l motor maar 3,8l met filter.
    Ik denkt niet dat buitentemperatuur speelt een rol in olie gebruik .De motor blijft op 90°C.

  21. #20

    Standaard Re: Olieverbruik a6 2.0 136pk 2008

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AUDISBY Bekijk Berichten
    iedere 5000km verwissel ik olie + filters. Toevallig vorige week nog laten doen, gaat 7 liter in (staat op invoice)
    nu had ik toevallig voor die tijd even olie peil gechecked en moet zeggen dat hij wel verdacht dicht tegen het mimimun aan stond.
    Ofwel in warme landen zullen auto's dus ook veel mee olie verbruiken....

    Is snel, na 5000km, maar.... wat kost 1 l olie bij jullie?
    3 keer links is ook rechts

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •