Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: "SAFE" in display

  1. #1

    Standaard "SAFE" in display

    Toen ik zojuist weg wou rijden in mijn A6 (2004-heden) stond in het display tussen de toeren- en snelheidsteller de melding 'SAFE'. Alle waarschuwingslampjes bleven branden en interieurverlichting werkt niet. Ook bv. knipperlichten werken wel buiten, maar het groene knipperende lampje in je dashboard gaat niet knipperen. Toerenteller blijft op 0, snelheidsmeter werkt wel.

    Simpelgezegd werkt gewoon niets, behalve rijden. Auto lijkt in een soort safemode te zijn geschoten. MMI lijkt het wel te doen.

    Ik kan in de boekjes niet vinden wat dit is. De auto heeft nog geen week geleden een longlife beurt gehad. WIe kan me vertellen wat er loos is?

    Google vertelt me helaas ook niets. Het enige wat ik vind is de melding 'safe' op een radio, maar me radio werkt prima.

  2. #2
    juno's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    419
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Volgens mij is dit een melding die je krijgt als de sleutel niet goed herkent wordt.
    Je zou de reserve sleutel even kunnen proberen, kijken wat hij dan doet.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Als de sleutel niet herkend wordt, wil de auto niet starten of slaat meteen af.
    Ik zou even de dealer bellen of meteen langsrijden, lijkt me dat de auto uitgelezen en storingen gewist moeten worden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Varoewe's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    638
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: "SAFE" in display

    klinkt precies als transportmodus
    Audi A6 (4f) Avant 2.7 TDI quattro
    Audi (ur)quattro (MB) 2.2 T

  5. #5

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Ik heb 'm vandaag naar de dealer gebracht, en hun conclusie is: "Geen idee!". Ze hebben de software opnieuw geladen en toen was 't opgelost. Zij denken aan een startrelais, maar ik snap niet helemaal hoe dat er iets mee te maken kan hebben. Hij start prima.


  6. #6

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Transportmodus klinkt, nu ik er wat over Google, zeer aannemelijk. Ik ben nu alleen wel benieuwd hoe een auto spontaan in transportmodus kan vallen. Enig idee?

  7. #7

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter230 Bekijk Berichten
    Transportmodus klinkt, nu ik er wat over Google, zeer aannemelijk. Ik ben nu alleen wel benieuwd hoe een auto spontaan in transportmodus kan vallen. Enig idee?

    Gewoon : de auto heeft scheef gestaan daarom is er een bitje omgevallen naar 1 naar 0 :-)
    3 keer links is ook rechts

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Ik kan er nu direct niet bij (het regent dat het giet en auto staat buiten), maar ik ben bijna 100% zeker dat dat ergens in de handleiding staat. Ik herinner het me omdat ik tijdens het lezen van dat boekje ook de link legde met autoradio's waar een foutieve code werd ingegeven.

    Het stond in het boekje van de wagen zelf (niet mmi). Als ik er morgen aan denk zal ik eens kijken.
    (Kan hier totale nonsens uitkramen, maar meende toch ook dat het wat met de sleutel was)

    update: Zonet toch even in mn boekje gekeken. De melding SAFE slaat inderdaad op een niet geautoriseerde contactsleutel. Echter in mijn boekje (gedrukt eind 2005) staat dat de boodschap in het venstertje van de kilometerstand zou verschijnen. Eveneens zou de auto niet kunnen gestart worden... Het was dus in jouw geval toch een misterie blijkbaar...
    Laatst gewijzigd door raverke95; 11-05-10 om 20:39.

  10. #9

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Ik heb de melding in me FIS display staan. Ik vind de transportmodus aannemelijker dan een sleutel-probleem, daar ik niet begrijp waarom bij een sleutel probleem allerhande electronica uitgeschakelt zou worden zoals airco en interieurverlichting maar hij wel wil rijden. Een transportmodus die tevens als doel heeft energie te besparen klinkt aannemelijker.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: "SAFE" in display

    kan goed. Transportmodus hoort ook niet door gebruiker uitgeschakeld te worden zou ik denken. Mss daarmee dat men er niet van schrijft als het in de FIS display staat...

  12. #11

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Volgens de VW AUDI Self Study Programme PDF zou de transport mode niet geactiveerd kunnen worden zodra de odometer >150Km aangeeft. Daarnaast zou dit zichtbaar moeten zijn middels 'TrA' waar normaal de kilometerstand staat.

    Misschien is het dus toch wat anders ;(

  13. #12

    Standaard Re: "SAFE" in display

    Volgens http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_312.PDF pagina 39 zou het toch iets van de "Wegfahrsperre" (startonderbreker) moeten zijn. Daar komt ook eindelijk de 'safe' melding een keer in terug.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •