Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

  1. #1

    Standaard Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    ik heb een Audi 3.0 TDI uit november 2004, afgelopen week ging er een orange lampje branden ( storing aan uitlaatgassysteem ) heb hem uit laten lezen bij de officiele garage en deze zegt simpelweg ... oohh we moeten even het gehele rechter inlaatklep combinatie vervangen worden, kosten meer dan 700,- incl. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan hiervan geen onderdeel vervangen worden? De auto rijdt verder gewoon goed. Allen met starten lijkt het ofdat je de kleppen hoort rammellen ( c. 2 seconden ofzo daarna is het geluid weg). kan dat hiermee te maken hebben of moeten de kleppen dan ook nog vervangen worden of afgesteld worden ofzo? Bij de garage is het meteen zo resoluut, gewoon het hele ding vervangen en de klant maar gewoon vet betalen! Zit hier geen stelmotor aan vast o.i.d. wat vervangen kan worden of misschien een software update, kan dat niet het probleem verhelpen?

    Wie maakt me los en geeft me een kort antwoord op mijn probleem, ik neem wat dat betreft iets eerder wat aan van een onpartijdige dan aan mijn officieledealer.
    Alvast bedankt voor de moeite
    gr,
    Frank
    Laatst gewijzigd door tom; 03-11-10 om 22:27. Reden: Overbodige tekstopmaak verwijderd.

  2. #2
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Het geluid wat je hoort na het starten van je motor, is waarschijnlijk je distributieketting, spanner moet even op druk komen.

    Nu het andere probleem, bij een v6 tdi heb je in je inlaatspruitstuk zowel links als rechts een klep zitten, deze wordt per kant aangestuurd door een stelmotor.
    Het kan zijn dat er een probleem zit in je stelmotor, hier is een gewijzigde versie voor te krijgen.
    Maar het kan ook zijn dat er een probleem in je klep in je inlaatspruitstuk zit, dan moet je denken aan vastzitten of juist veel speling erop, hierdoor kan je stelmotor zijn werk niet goed doen en krijg je storing.
    Als het probleem in deze klep zit moet het inlaatspruitstuk aan die kant worden vervangen, is best wel even werk om erbij te komen.

  3. #3

    Standaard re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Is dat rammellen niet de kettingspanner.? zoek eens op het forum.

    Wat was de foutcode.?

    Succes .

  4. #4

    Standaard

    Dag Martijn,
    Bedankt voor je reactie, ik zal het morgen even bespreken met de andere garage waar ik langs ga. Het probleem van de stelmotor dacht ik zelf namelijk ook.
    Ik vindt het bij de officiele dealer altijd zo makkelijk gaan van, we moeten dit en dat uitwissellen en klaar, zonder een goede in het werk te stellen diagnose te doen.
    Denk je dat het niets te maken heeft met nieuwe software inleren?

    Dag JP,
    Bedankt voor de reactie, de foutcode heb ik helaas niet opgeschreven, ik kom er vandeweek wel even op terug, ik laat hem even bij een andere garage uitlezen ( bij een allround reparateur welke geen 110,- per uur rekent aan uurloon ). Ik kom er vandeweek weleven op terug.

    groet,

    Frank
    Laatst gewijzigd door tom; 03-11-10 om 22:28.

  5. #5
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Ik denk dat nieuwe software inleren geen zin heeft.
    Ik heb van de week toevallig ook een klant gehad met dezelfde klacht als door jou beschreven, dit komt dus vaker voor.
    Ook bij deze klant hebben we het advies gegeven om zowel de stelmotor als het inlaatspruitstuk met de ingebouwde klep te vervangen om van dit probleem af te komen.
    De klant heeft dit niet laten repareren, omdat zijn nieuwe auto er al bijna was.


  6. #6

    Standaard re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Dag martijn, ik ben vandaag even bij een andere garage geweest, het bleek zo te zijn dat het bedieningsarmpje wat de stelmotor aanstuurd ervan af was.
    de stelmotor fungeerde nog wel. We hebben hem er opgeklilt, een paar keer gestart en gekeken of de storing opnieuw naar voren kwam op de computer. De stelmotor ging nog gewoon openstaan en duwde de klep open bij het starten.

    Afgesproken is dat ik even een week rondrij en kijken of de storing alsnog naar voren komt op het dashbord, zo ja dan even kijken of het stelarmpje er nog op zit.
    Mocht deze er dan nog opzitten, dan inderdaad de gehele inlaatspruitstuk te vervangen. Heb jij dat advies toevallig in de buurt van Arnhem gegeven? Werk jij daar toevallig bij de garage?? Misschien heb jij wel naar mijn auto gekeken?

  7. #7
    Panoman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    2.830
    Kudos
    118
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door radiotien Bekijk Berichten
    Mocht deze er dan nog opzitten, dan inderdaad de gehele inlaatspruitstuk te vervangen. Heb jij dat advies toevallig in de buurt van Arnhem gegeven? Werk jij daar toevallig bij de garage??
    Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Dago Doetinchem, Zijm vestiging Huissen of Garage Sloot in Lochem (is iets verder uit de buurt). De laatste is een bedrijf dat sinds vele jaren alle VAG produkten serviced, maar ervoor past om die door PON vereiste glazen bunker te bouwen. Daarom zijn ze nu Skoda dealer. Klanten met een passie voor VW/Audi worden daar prima geholpen.

    Ik hoop dat je probleem nu is opgelost, en dat je mijn info niet nodig hebt.
    A6 Allroad 3.0TDI 2009 (privé), A3 Ambition SB 2.0TDI S-Tronic 2010 (zakelijk), A3 Ambition Individual Cabrio 2.0TFSI S-Tronic 2009 (fun!)

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Het rammelen van je kleppen na het starten van je auto is idd een bekend probleem. Het is namelijk de kettingspanner en de kettinggeleider die versleten zijn.
    Meestal is het enkel de rechtse die je moet vervangen ! mijn auto gaat er morgen voor binnen bij de garage , geen lachertje want kost minstens 500euro

  10. #9
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Nee dat ben ik niet geweest.
    Als het bedieningsarmpje los lag dan krijg je inderdaad ook deze storing.
    Meestal komt het armpje los omdat er teveel ruimte op is gekomen door slijtage.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    25
    Kudos
    0

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Had hetzelfde probleem als jij, alleen het lawaai van ketting niet, en motor is een 2.7 tdi geen 3.0 tdi, however bij mij zat er speling op het inlaatspruitstuk en deze moest vervangen worden kosten ongeveer tussen 1000 en 1300 euro omdat ernogal veel werkuurtjes inkruipen aangezien er veel losgeschroeft moet worden But here is the catch , als er hier garagehouder op het forum zitten schieten ze me nu neer, bij mij kwam audi voor 70 % tussen in de kosten aangezien het inlaatspruitstuk een design-foutje heeft waardoor er na een tijdje speling ontstaat. Of kheb gewoon veel mazzel gehad.

  12. #11
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Atomic : Als Audi 70 % van de kosten voor eigen rekening heeft genomen is dat mooi.
    Dit hangt van de leeftijd van de auto en van de kilometerstand af.
    Dit noemen ze coulance, dit is de tijd na de garantieperiode van twee jaar.

  13. #12

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Goedenavond,

    Van mijn 3.0 tdi 2007 is ook het armpje dat de inlaatklep bediend te ruim volgens de dealer waardoor bepaalde waardes niet meer worden gehaald en er een lampje gaat branden. Het heeft op het draaien van de motor, bij mij althans, geen enkele invloed. Dit simpele 'armpje' heeft een kunstof behuizing en is dus niet echt slijtage bestendig. Je zou zeggen dit armpje kan je gemakkelijk verwijderen en vervangen voor een nieuwe maar nee dan moet de complete aluminium behuizing, compleet met sensor en stelklep ook vervangen worden? Het gaat om de linkerklep (bestuurderskant) en volgens de Audi dealer komt vervanging van dit onderdeel veel voor. Blijft raar waarom niet alleen dit simpele kunstof armpje niet even vervangen wordt. En wat dit grapje kost? Ik hoor het graag. Vreemd is ook dat het lampje na verloop van tijd soms zelf weer uitgaat en dan een paar dagen weer brand.

    Meer ervaringen hiermee iemand?

    Wat is de duitse benaming van dit onderdeel, kan ik nog eens checken bij de duitse dealer wat het daar kost :-)

  14. #13

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Ik heb een A5 3.0 TDI uit 2007 en kreeg gisteren te horen bij de grote beurt van 110.000 km dat zowel mijn linker als rechter inlaat vervangen dienen te worden. De laatste tijd ging wel af en toe het oranje motor lampje branden, heb het toen laten uitlezen echter kwam er toen uit dat mijn uitlaat waardes wat hoger lager en hij over zijn limiet heen ging. Als ik dan een tijdje rustig reedt ging het lampje weer uit. Mijn auto is wel gekieteld 720 Nm en 322 Pk op de bank. Kreeg dus nu bij deze beurt te horen dat het beide inlaatkleppen zijn. Kosten 835,00 per kant maaaarrrr. Toen hij mijn chassis nummer intikte bleek Audi 50% coulance korting te geven op dit euvel. Ze geven dus al toe dat het dus een onderdeel is wat te hard slijt ! Tevens bleek 1 gloeispiraal niet goed te werken, dus dan maar alle 4 vernieuwen. Tja met de beurt weer 1600 Euripides kwijt. Wel typisch dat ik nu 50% korting krijg terwijl ik hier lees dat het euvel bekend is bij Audi.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    13
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Hallo,

    heeft er iemand zelf ervaring met het spruitstuk te wisselen? Ik neem aan dat je dit doet met de accupolen eraf maar zijn er nog meer aandachtspunten zoals pakkingen die vervangen moeten worden of onderdelen die je handmatig moet inleren etc etc?

  16. #15

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Hallo,

    ik heb dit ook gehad toen ik mijn Audi kocht. Heb te horen gekregen dat de egr vol was,
    Dit heb ik laten schoonmaken ook heb ik het helemaal gevuld met vpower na beetje rondje Duitsland.
    Werkte mijn Duitse tank naar behoren.

    Gewoon even laten schoonmaken.

    mvg
    Deniz

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    stelarmpje gewoon op ebay te koop incl verzenden €20,- dealer zegt dat het niet los te koop is.
    $_12.JPG

  18. #17
    LMX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Kan een motor enkel door slechte inlaatkleppen in noodloop gaan?
    B7 A4 Avant 3.0 tdi S-Line - DTM bumper - 18"x9j Team Dynamics pro race 1.2 - Supersprint - RS4 Swaybar - Hartog Tuned

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Storing uitlaatgassysteem, inlaatklep vervangen?

    Ik heb iets meer dan een jaar geleden exact hetzelfde gehad. Toen zijn beide inlaatspruitstukken en stelmotortjes vervangen.
    Helaas een week of 6 geleden weer het motorstoringslampje gaan branden.
    Uitgelezen en kreeg exact dezelfde foutcode als vorig jaar.
    Weer naar de garage gebracht, bleek het stelarmpje idd ook los te zijn.
    Deze een nieuwe er op gezet, maar kreeg even later weer de foutmelding.
    Inmiddels is het inlaatspruitstuk en het stelmotortje weer vervangen, maar de foutmelding blijft.
    Heb nu te horen gekregen dat het of in de bekabeling of in de computer zit.
    Hiervoor heb ik nu een adresje gekregen, maar wil toch even checken of iemand van jullie hier verstand van heeft.
    Of wellicht weten jullie een goed adres in Brabant die hier zeker wat mee kunnen...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •