Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Lekkage achterklep Avant

  1. #1

    Standaard Lekkage achterklep Avant

    Beste medeforum leden, na een flinke regenbui merk ik dat de achterklep zwaarder is en hoor ik water lopen... Vanmiddag verlichting in klep eenvoudig eruit gehaald en inderdaad.... water in de klep...... Nu heb ik ruim een half jaar geleden de achterruitenwisseslang laten vervangen, om mijn MMI te beschermen.... Zou er een verband kunnen bestaan of is één van jullie bekend met een andere plek waar de audi bekend is om te lekken?

    Thanks voor jullie reakties!

  2. #2
    RBo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    1.301
    Kudos
    5
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    PB Andre a6 avant even hij heeft dit ook gehad. Ik denk dat hij jou wel tips kan geven, en eventueel hoe op te lossen.
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI 2018 Navarra Blue
    Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 01-2023 Mythoszwart Metallic
    (Sold) Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

  3. #3
    GKJPS's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    580
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    Je geeft al aan. Na een flinke regenbui. Zal wel geen ruitenspoeier vloeistof zijn als de sproeier gewoon goed werkt!. Want anders had je het wel geroken.
    Het schijnt langs de achterlichten te kunnen komen. Heb je de originele achterlampen nog?
    Velen met led achterlichten hebben de eerste set al niet meer. Vaak worden deze door imitatie uitvoeringen vervangen. Wellicht dat de oorzaak hier ligt.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    Ik heb er ook last van gehad aan 1 kant. Inderdaad het rubber achter het achterlicht. Deze is bij mij vervangen onder garantie en heb tot nu toe nog nergens last van gehad.
    A6 4F Avant, 2.7 TDI V6 Hartog Tuned 500Nm

  5. #5

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    heb nog mijn originele achterlichten, zal de rubbers nalopen!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.512
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    Yep, dat zijn de lichten, zeker als je die slang al hebt vervangen.
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  7. #7
    Panoman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    2.830
    Kudos
    118
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    of de as van de ruitenwissermotor.
    A6 Allroad 3.0TDI 2009 (privé), A3 Ambition SB 2.0TDI S-Tronic 2010 (zakelijk), A3 Ambition Individual Cabrio 2.0TFSI S-Tronic 2009 (fun!)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Lekkage achterklep Avant

    Iemand die hier meer over kan vertellen hoe dit op te lossen, middels zoekfunctie ben ik op dit topic terecht gekomen en dit beschrijft exact het probleem wat ik heb met mijn c6, ook na hevige regen zit er water in de klep en ik wil het oplossen, maar het is simpel: ik heb geen budget om dit ergens te laten doen, dus ik moet eerst goed weten wat het probleem is, dan zelf oplossen of het de verkoper laten oplossen waar de auto vandaan komt die heeft een soort belofte hierover gedaan bij mij (maar dan wil ik eerst weten wat er behoort te gebeuren, dan kan ik dat bij hem ook aangeven).

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Heb je dit topic wel doorgelezen? Ik zie diverse mogelijkheden staan om te controleren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Jazeker, er staan alleen maar mogelijke en zeer waarschijnlijke oorzaken, maar dat verteld mij onvoldoende hoe dit opgelost wordt. Koopt men ergens nieuwe rubbers, zo ja waar? Hoe kun je zien of het rubber niet meer goed is? Kortom, ik zit met meer vragen dan antwoorden. Ik weet gewoon onvoldoende waar ik op moet letten of hoe het te fixen als het wel duidelijk een slecht rubber is (kan me voorstellen als bv rubber bijna uit elkaar valt dat een leek als ik ook wel begrijpt dat dit niet goed is, maar als het ook iets heel kleins kan zijn wat je haast niet ziet, dan kan ik gerust denken: ziet er prima uit.... terwijl dit misschien onterecht is.

    De topic starter heeft ook niet gezegd of het de lichten waren of misschien toch iets bij de ruitenwisser...
    Laatst gewijzigd door Oddblaster; 05-01-24 om 08:01.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Het zijn dingen die je zelf kunt controleren, geen stap voor stap handleiding. Onderdelen koop je meestal bij de dealer, of je zoekt online het onderdeelnummer op en kijkt of je het op ebay vindt. Als je iets demonteert en het ziet er minder goed uit, dan kun je het altijd preventief vervangen.

    Graag in 1 topic verder, zo houden we het overzichtelijk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Al heb ik nu geen A6 4F Avant meer (ik ga vreemd met een S211 E klasse Mercedes ) maar herken de lekkageproblemen via de achterklep.

    De meeste mogelijkheden zijn al de revue gepasseerd, maar even alles op een rij:

    - lekkkage via de afdichting van de achterlichten in de klep
    - lekkage van de achterlichten zelf (lijmverbinding)
    - as / afdichting ruitenwissermotor (meestal zichtbaar door roestig water in de klep)
    - slang ruitensproeier (ruik je als je watersproeier vloeistof gebruikt)
    - afdichting 3e remlicht
    - lijmverbinding raam in de klep

    De beste manier is om in ieder geval even de binnenbekleding van de klep uit te bouwen en met hulp van iemand m.b.v. een tuinslang (zonder sproeikop / nozzle) rustig water te laten lopen op de lampunits, raamranden en 3e remlicht. Van laag naar hoog werkt het beste.
    Van binnen goed kijken met een lamp waar je het water naar binnen ziet komen.

    Een tussenstap is de afdekking van de gevarendriehoek los te halen, de achterlichten van de klep te besproeien en vanaf binnen te kijken of je water ziet lopen.

    Voor controle van de afdichting van het raam (zonder rookgenerator) werkt het beste als je de raamsponning (de naad tussen het glas en de carosserie) aan de buitenzijde met flink schuimend sop insmeert en dan van binnenuit met perslucht tussen het glas en de raam kit blaast. Als je dan buiten bellen gaat zien, weet je dat je een probleem met je raamkit hebt. Dit zou ik als laatste doen.

    Al deze mogelijkheden zijn helaas echt bekend bij de 4F, gewoon gaan testen .....

    Afdichtingen zijn bij de dealer te koop, eventueel kan je zelf met butyl koort zelf aan de gang met de afdichting van je achterlichten.
    Als het het raam zelf is (kleinste kans) zou ik iemand zoeken die ervaring heeft met ramen uitsnijden, met kit gaan lopen smeren is meestal niet succesvol....

    Succes !
    Laatst gewijzigd door Audi200; 05-01-24 om 11:30.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Bedankt voor de reacties. Ik begrijp heel goed dat er zelf van alles te controleren is Tom, dat is ook waarom ik hier vragen stel, zodat ik weer waar ik op moet letten. Helaas lig ik op dit moment in scheiding en is mijn leven nogal hectisch waardoor ik nog helemaal niks heb kunnen controleren hierin.... ook mis ik nu mijn 'maatje' die hier normaliter wel even bij zou helpen als ik dat zou vragen.

    Wat ik in elk geval concludeer is dat het nu niet meer nat lijkt te worden in de bagageruimte zelf, maar wel steeds vocht uit het plastic deel van de achterklep blijft komen... dit lijkt me geen ruitenvloeistof omdat ik het dan al wel geroken had en het lijkt ook alleen te zijn na regen... maar dat is allemaal lastig te bepalen omdat het momenteel bijna elke dag wel regent.

  15. #14
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.319
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Waar water door kan kan ook lucht eruit.
    In de auto een mistmachine zetten en vol maken met mist, dan komt het er ergens uit.


    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Waar water door kan kan ook lucht eruit.
    In de auto een mistmachine zetten en vol maken met mist, dan komt het er ergens uit.


    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    Ook een goede tip, al zou ik niet weten waar ik een mistmachine vandaan moet halen ;-)
    Dit weekend hoop ik eigenlijk op een beetje tijd om naar de audi te kijken. Volgens mij was er gisteren in elk geval geen water meer in de klep.... maar wel veel ijs...

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Bijna niemand heeft mistmachine's, dat ijs is natuurlijk ook logisch.
    Als je mijn how-to volgt, vind je het probleem - zo werkt een monteur / garage zonder mistmachine ook.
    Succes, we horen graag de uiteindelijke oorzaak......

  18. #17
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.657
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oddblaster Bekijk Berichten
    Ook een goede tip, al zou ik niet weten waar ik een mistmachine vandaan moet halen ;-)
    Hoeft niet veel te kosten…. 😀
    https://youtu.be/Np_duzsaZxI
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi200 Bekijk Berichten
    Al heb ik nu geen A6 4F Avant meer (ik ga vreemd met een S211 E klasse Mercedes ) maar herken de lekkageproblemen via de achterklep.

    De meeste mogelijkheden zijn al de revue gepasseerd, maar even alles op een rij:

    - lekkkage via de afdichting van de achterlichten in de klep
    - lekkage van de achterlichten zelf (lijmverbinding)
    - as / afdichting ruitenwissermotor (meestal zichtbaar door roestig water in de klep)
    - slang ruitensproeier (ruik je als je watersproeier vloeistof gebruikt)
    - afdichting 3e remlicht
    - lijmverbinding raam in de klep

    De beste manier is om in ieder geval even de binnenbekleding van de klep uit te bouwen en met hulp van iemand m.b.v. een tuinslang (zonder sproeikop / nozzle) rustig water te laten lopen op de lampunits, raamranden en 3e remlicht. Van laag naar hoog werkt het beste.
    Van binnen goed kijken met een lamp waar je het water naar binnen ziet komen.

    Een tussenstap is de afdekking van de gevarendriehoek los te halen, de achterlichten van de klep te besproeien en vanaf binnen te kijken of je water ziet lopen.

    Voor controle van de afdichting van het raam (zonder rookgenerator) werkt het beste als je de raamsponning (de naad tussen het glas en de carosserie) aan de buitenzijde met flink schuimend sop insmeert en dan van binnenuit met perslucht tussen het glas en de raam kit blaast. Als je dan buiten bellen gaat zien, weet je dat je een probleem met je raamkit hebt. Dit zou ik als laatste doen.

    Al deze mogelijkheden zijn helaas echt bekend bij de 4F, gewoon gaan testen .....

    Afdichtingen zijn bij de dealer te koop, eventueel kan je zelf met butyl koort zelf aan de gang met de afdichting van je achterlichten.
    Als het het raam zelf is (kleinste kans) zou ik iemand zoeken die ervaring heeft met ramen uitsnijden, met kit gaan lopen smeren is meestal niet succesvol....

    Succes !
    Roestig water in de achterklep check....

    Nu had ik slechts 1 issue, ik kon niet alles loskrijg en het werd alweer superslecht weer, dus omwille van behoud van mijn gereedschap heb ik alles weer vast gezet en moet ik een andere keer verder. Maar alles lijkt erop te wijzen dat het via de afdichting van de ruitenwissermotor komt... die ook nog gedeeltelijk los gehaald... maar ik kwam niet ver genoeg om te zien hoe ik het zou moeten oplossen... dus ik ga maar eens speuren en kijken hoe dit op te lossen is.

    Ik heb maar eens contact gehad met de verkoper, die zou naar dit probleem kijken als dit zich nog voordoet. Ik heb de hint gegeven dat het via de ruitenwissermotor lijkt te komen, we gaan kijken naar een oplossing. motortje kost via winparts haast niks zag ik, dat is het probleem dus niet... het werk moet echter ook gedaan worden natuurlijk.

    Verder tot nu toe, afkloppen erg tevreden over de auto. Moet er alleen erg aan wennen dat er geen pdc op zit, met zo'n lange auto... twijfel ook om dit zelf in te gaan bouwen, zijn hier ook ervaring mee bij jullie?
    Laatst gewijzigd door Oddblaster; 17-01-24 om 10:42.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    44
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Auto is ondertussen bij de garage geweest, het rubbertje bij de ruitenwisser is vervangen, ik mocht het rubbertje zien, het was niet eens echt slecht of hard, maar toch lijkt daar wel de lekkage vandaan te zijn gekomen. Ondertussen niet heel veel (lees bijna geen) regen geweest, dus lastig te controleren nog... maar ik houd de achterklep in de gaten.

    Verder wilde ik nog even positief melden: wat is het toch een heerlijke auto, lekker soepel rijden, voldoende vermogen als je eens wilt inhalen ofzo. En als mijn voetje niet te diep gaat is het me al meerdere keren gelukt om 1 op 12 te rijden op mijn woon-werk traject.

    Alleen stilstaan bij een stoplicht lijkt het verbruik enorm omhoog te gooien... die snapte ik niet helemaal... terwijl het daarna met rijden weer snel naar beneden gaat... maar is dit nu de boordcomputer die me voor de gek houd of kan het echt zo zijn dat het verbruik daardoor enorm stijgt?

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lekkage achterklep Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oddblaster Bekijk Berichten

    Alleen stilstaan bij een stoplicht lijkt het verbruik enorm omhoog te gooien... die snapte ik niet helemaal... terwijl het daarna met rijden weer snel naar beneden gaat... maar is dit nu de boordcomputer die me voor de gek houd of kan het echt zo zijn dat het verbruik daardoor enorm stijgt?
    Dat is erg normaal, boardcomputer geeft weer liter per 100Km of Km per liter. Als je stil staat rij je niet dus gaat automatisch het verbruik omhoog (aantal KM blijft gelijk). zodra je dan weer KM aflegt gaat het naar beneden

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •