Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Motorwissel 2.4

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Leeftijd
    38
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Motorwissel 2.4

    Hallo forummers,

    Ik rij mijn A6 uit 2005 nu dik 2 jaar, en zolang zit ik stiekem ook al eens mee te gluren op dit forum. De A6 die ik heb heb ik zorgvuldig gekozen, namelijk een 2.4 handgeschakelde voorwielaangedreven exemplaar. Toen de goedkoopste van marktplaats gekocht met als enige eis dat de motor in orde moest zijn. Deze keuze heb ik toentertijd gemaakt, omdat deze uitvoering qua belastingschaal maar 1 trede hoger zit dan een volle a4.

    Nu rij ik de auto als jongtimer op de zaak, en is het economisch gezien best wel een aantrekkelijke auto gebleken. Op technisch vlak weet ik wat ik heb, want de afgelopen 2 jaar heb ik hele onderstel voorzien van nieuwe rubbers/armen en heb ik onnoemlijk veel mankementjes verholpen.

    Nu wil ik wel een andere kopen, maar eigenlijk ook niet want wat koop ik dan.. Dus is bij mij het idee ontstaan om op zijn minst de 2.4 te vervangen voor een frisse gereviseerde motor. Maar liever hang ik er een gereviseerde 2.8 of 3.2 in. Het lijkt mij dat er dan wel behoorlijk wat meer vervangen moet worden, of is het mogelijk bijvoorbeeld de kabelboom te houden? Reden hiervan is dat ik nog best wel eens door Duitsland rij, als ik dan moet afremmen voor iemand die even snel naar links gaat mis ik toch echt wel wat koppel om daarna weer vlot op snelheid te komen.

    Is zoiets eerder gedaan of hebben mensen hier ervaring mee?

    alvast bedankt,
    HvandeKamp

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Motorwissel 2.4

    Als je de (draad) schema's van de 2.4 en 2.8/3.2 naast elkaar legt en in staat bent om vanuit de schema's de draadbomen fysiek opnieuw te verbinden, kan je met de bestaande bedrading een eind komen. Gemakkelijker is om de nieuwe / andere motor met complete draadboom over te zetten en aan te sluiten.
    Het lastige alleen is dat veel aansluitingen type specifiek zijn (lengte kabels, samenvoeging / type stekkers etc...).
    De basis van een A6 is natuurlijk wel hetzelfde, maar type specifiek zijn er aardig verschillen.
    Ik weet ook niet of de versnellingsbak, koppeling etc... ook 1:1 passen, zo ook uitlaat, spruitstuk (aansluiting), lambdasondes etc.. ?
    Als je bak anders is heb je allicht verschillen in aandrijfassen etc....
    Qua gewicht zal het met een andere 6 cilinder wel loslopen, maar ik zou toch ook even kijken naar veren, remdelen etc...
    Verder zit je nog met componenten die op elkaar ingeleerd moeten worden (VAGCOM).

    Kortom een flinke klus die waaraan ik gelet de leeftijd / waarde van de auto niet echt meer aan zou beginnen....
    Ik heb aardig wat ervaring met swaps maar dat is bij moderne auto's een aardige klus.......

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Leeftijd
    38
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Motorwissel 2.4

    Goedenavond,

    Bedankt voor de reactie. In het verleden heb ik best vaak een auto voorzien van een andere motor, maar dat is inmiddels wel wat jaren geleden. De autos waren toen ook wel van een iets kleiner segment.

    Ik laat het bij de nieuwe 2.4 motor, en misschien dat ik die dan laat chippen. Schijnt dat 10% vermogenswinst haalbaar is dus dat is in mijn ogen dan wel de moeite waard vind ik

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorwissel 2.4

    Voor een ongeblazen motor is 10% geen haalbare kaart.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Motorwissel 2.4

    En daar heeft Tom weer helemaal gelijk in ..... chippen werkt goed met aangepaste atmosferische en turbo motoren, met standaard non-turbo blokken heeft het weinig effect.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •