Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 41

Onderwerp: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Hallo,

    Na in november het volgende probleem te hebben gehad: http://www.audiforum.nl/forum/techni...t=#post1751754 Wat €1300 later opgelost was, heb ik nu weer ellende..

    Afgelopen vrijdag bracht ik de auto voor de APK en een kleine beurt naar de garage. Auto kwam na 2 nieuwe bandjes en uitlijnen perfect door de keuring en de beurt is uitgevoerd. Nadien hebben ze de auto van de brug gereden en wilden ze me bellen om de auto te halen waarna hij enorm begon te roken. Grote wolken witte rook. Ze hebben de motor gelijk afgezet en hij was daarna niet meer te starten naar ik begrepen heb. Vermoedelijk een lekke koppakking of een lek in een koeler? Klinkt iemand dit bekend in de oren? Ik heb nooit koelvloeistof bij hoeven vullen. De auto krijgt keurig netjes op tijd z'n beurten en vlak voor hij van de brug ging is de computer uitgelezen, geen storingen...

    Motor is een 2.0 TDI motorcode BLB.

    Groet,

    Jeffrey

  2. #2
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Ik heb zo'n vermoeden dat ze gereden hebben, dat misschien de turbo nu stuk is waardoor de motor vol staat met olie en niet meer aan te krijgen is?

    Jos.

  3. #3
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.630
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Roetmeting? Wordt ie VOL belast. Er kan zomaar iets kapot gaan
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Update: de 2e cilinder loopt vol met olie, maar ze hebben nog geen idee waar het vandaan komt..

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Gescheurde kop?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.786
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Roetmeting? Wordt ie VOL belast. Er kan zomaar iets kapot gaan
    Dat was dus ook mijn idee. Wellicht de auto koud aan de roetmeting gehangen om hem vervolgens flink op zijn staart te trappen.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Dat is de oorzaak , koude motor en hard trappen (onbelast) aan de roetmeting.
    Je kan er iedere motor mee kapot krijgen.
    (stomme meting die nergens op slaat !)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Ik ben net weer van de garage. Volgens de garage moet het probleem in de nieuwe oliepomp zitten die teveel druk leverd. Hij verbruikt gewoon gelijk al het olie uit het carter. Hij wist niet hoe anders olie in een cilinder moest komen (gloeibougie verwijderd, olie ligt op de zuiger) Nu moet ik contact zoeken met degene die de oliepomp heeft ingebouwd. Ikzelf ben alleen een beetje bang voor torenhoge onderzoekskosten... Ik heb er nu 20.000km mee gereden sinds de ombouw en heb in die tijd een half liter olie moeten bijvullen. Verbruik voorheen was dus, zeker voor Audi, verwaarloosbaar.

    Als dit op de snelweg was gebeurt had ik het blok naar alle waarschijnlijkheid om zeep geholpen.
    Laatst gewijzigd door Jeffreyh1984; 15-05-17 om 16:52.

  10. #9
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.786
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Olie produceert blauwe rook, koelvloeistof produceert witte rook
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS5V8 Bekijk Berichten
    Olie produceert blauwe rook, koelvloeistof produceert witte rook
    Ik heb het zelf niet gezien, ik beschrijf alleen wat ik gehoord heb van de garage

  12. #11
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.786
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffreyh1984 Bekijk Berichten
    Ik heb het zelf niet gezien, ik beschrijf alleen wat ik gehoord heb van de garage
    Als hun dan zeggen dat hij witte rook produceert en ze komen daarna met de constatering dat het de oliepomp moet zijn dan zocht ik mooi een andere garage op.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS5V8 Bekijk Berichten
    Als hun dan zeggen dat hij witte rook produceert en ze komen daarna met de constatering dat het de oliepomp moet zijn dan zocht ik mooi een andere garage op.
    Dat hij olie verbrandt is natuurlijk gewoon een feit. De olie verdwijnt uit het carter en staat op de zuiger in een van de cilinders. Hoe daar dan witte rook van komt is mij ook een raadsel, maar afgaande op de feiten lijkt het mij in eerste instantie dan inderdaad een (het grootste) probleem hoe de olie daar komt. Dat ze het verschil tussen blauw en wit niet kunnen zien lijkt me geen reden om een andere garage te zoeken toch

    bovendien loop ik al meer dan 10 jaar na volle tevredenheid bij deze garage met diverse auto's, dus ik durf blindelings op het oordeel van mijn garagist af te gaan. Hij heeft nu alleen zo snel geen verklaring voor dit euvel, maar misschien klinkt het een ander bekend in de oren vandaar dat ik hier mijn licht kom schijnen.
    Laatst gewijzigd door Jeffreyh1984; 15-05-17 om 17:28.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Ik kan mij ook nauwelijks voorstellen dat dit door de oliepomp veroorzaakt is. Eerders idd iets met de roetmeting enzo.
    Laatst hetzelfde gehad met een BLB - uit het niets super veel witte rook en oliepeil razend snel gezakt. Auto reed wel trouwens.
    Hier was het probleem een kapotte EGR klep icm turbo schoonmaken...

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Ze gaan nu de kop loshalen. Gebeld met Coen Donkers en RD techniek en ook deze geven aan dat het bijna niet aan de oliepomp kan liggen. Hopelijk komt er iets aan het licht als de kop eraf is. Bij een kapotte turbo zou je toch verwachten dat alle cilinders vol olie lopen en dat de auto wel storing zal geven? Hij wil dus nog wel starten, maar rookt inderdaad witte rook en het tankje van het koelvloeistof blijft keurig op peil terwijl de olie verdwijnt.. Cilinder heeft nog compressie, dus geen gat in zuiger op gescheurde zuiger. Raadselachtig...
    Laatst gewijzigd door Jeffreyh1984; 17-05-17 om 11:22.

  16. #15
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.786
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Heel vreemd dit....hoe is de kleur van de koelvloeistof? Kan zijn dat er nu olie in het koelsysteem komt en zodoende het peil goed houdt, maar dat moet je dan zien aan de kleur van de koelvloeistof.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffreyh1984 Bekijk Berichten
    Ze gaan nu de kop loshalen. Gebeld met Coen Donkers en RD techniek en ook deze geven aan dat het bijna niet aan de oliepomp kan liggen. Hopelijk komt er iets aan het licht als de kop eraf is. Bij een kapotte turbo zou je toch verwachten dat alle cilinders vol olie lopen en dat de auto wel storing zal geven? Hij wil dus nog wel starten, maar rookt inderdaad witte rook en het tankje van het koelvloeistof blijft keurig op peil terwijl de olie verdwijnt.. Cilinder heeft nog compressie, dus geen gat in zuiger op gescheurde zuiger. Raadselachtig...
    Kop loshalen zou ik als laatste hebben gedaan ... Kun je ons op de hoogte houden? Ik ben hier heel benieuwd naar...

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Als hobby ben ik af en toe met export bezig (auto's ga naar een bevriende handelaar in Roemenie), laatst precies hetzelfde probleem gehad:
    A4 2006 2.0 TDI BLB
    Auto is rijdend naar oost europa gegaan - 2000KM - niks aan het handje, van de een op de andere dag olie binnen tientallen km's bijna helemaal weg.
    Grote rookwolken achter de auto vandaag! Geen foutmeldingen...
    Nieuwe olie + filters,, rustig aan gereden.. na een paar dagen was alles weer terug normaal.
    Handelaar heeft de auto na tijdje verkocht aan een klant, deze klant komt na een paar weken terug met hetzelfde probleem. De ene dag was er niks aan de hand, de andere dag grote wolken rook en olie verdwijnde als sneeuw voor de zon! Tig garage's bezocht met uiteindelijk de combinatie van een vervuilde turbo en kapotte EGR klep.

    Daarom ben ik erg benieuwd wat bij jou het probleem is

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Uiteraard zal ik dat doen. Wat is dan de oorzaak van het verdwijnen van de olie? Hoe komt de olie uiteindelijk in de verbrandingsruimte?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    via de turbo -> EGR -> inlaatspruitstuk

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    39
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI BLB, witte rook en nu niet meer starten

    Even voor mijn beeldvorming hoor, ik ben een leek op het gebied van techniek, hoe komt de olie dan in de turbo? Dan moet die toch lek zijn? Ik weet dat de carterontluchting op de turbo aangesloten is en dat de turbo met olie gesmeerd wordt, maar normaal komt daar toch alleen inlaat en uitlaatlucht door?

    en ik begrijp de werking van een EGR ook nog net en dat je deze ook dicht kunt zetten. Dus als die niet meer zou werken/dicht staat mag er toch nog geen olie via de turbo in het inlaatspruitstuk komen? En dan is er nog het mysterie van die ene cilinder.. Waarom maar in 1 van de 4 cilinders?
    Laatst gewijzigd door Jeffreyh1984; 17-05-17 om 15:54.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •