Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Sinds kort staat mijn Audi All Road A6 na een aantal uren stilgestaan achter volledig op ze'n kont.
    Bij de garage zijn de luchtbalgen al onderzocht op evt lekkage maar alles is goed, geen lekje te vinden.
    Wanneer ermee gereden wordt is er niets aan de hand, de volgende dag na een nacht in de garage gestaan kan het zijn dat alles goed is of dat de Audi volledig alleen achter is ingezakt.
    s avonds om het uur gekeken maar blijft op hetzelfde niveau staan, het gebeurt ook dat is er de volgende ochtend niets aan de hand is, en het kan ook zijn dat hij de volgende ochtend is ingezakt, dit gebeurt dan waarschijnlijk in één keer en niet langzaam.
    Bij het starten pomt hij hem weer op niveau en is er niets meer aan de hand.
    Wie heeft dit ook al eens meegemaakt of wie kent het probleem en hoe is dit op te lossen?

  2. #2
    bartholomeo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    42
    Posts
    253
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Er zit toch ergens een lek vrees ik.
    Luchtbalgen zijn de eerste verdachte.
    Als je toegang hebt tot een brug eens de wagen omhoog brengen zodat je een zeepsopje op de balgen kan spuiten.
    Als je een bel ziet vormen heb je een lek.
    Daarna eens de koppelingen nalopen met je sopje.
    Audi A6 4F 3.0 TDI Tiptronic, Quattro, S-line, Hartog-Tuned

  3. #3
    Panoman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    2.830
    Kudos
    118
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Auto uit lezen op foutcodes. Er kan een fout in het verdeelblok zitten, hierdoor maakt de compressor meer uren dan nodig. Hierdoor kan er meer in de soep lopen...


    Sent from my iPad using Tapatalk
    A6 Allroad 3.0TDI 2009 (privé), A3 Ambition SB 2.0TDI S-Tronic 2010 (zakelijk), A3 Ambition Individual Cabrio 2.0TFSI S-Tronic 2009 (fun!)

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Gegarandeerd een lekke luchtbalg achter, beter nakijken. Ben er zelf ook eens ingetrapt door te denken dat er niets lek was.

    Jos.

  5. #5
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Bij mijn Allroad zakt de achterkant na een nachtje stil staan naar achter, beide kanten geheel gelijk.
    Na het starten staat die vrij vlot weer recht.
    Als ik de vering op de 1 na hoogste stand zet (Allroad) staat die na een week nog steeds goed.
    Je zou zeggen dat als het één van de luchtbalgen is aan de achterzijde dat de auto schuin zakt, of heb ik het verkeerd?
    Wil de achterste lucht balgen best wel laten vervangen, maar lost dit het probleem dan ook op?
    Laatst gewijzigd door De Grote Boze Wolf; 10-09-19 om 22:49.
    ***** De Grote Boze Wolf *****


  6. #6
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Grote Boze Wolf Bekijk Berichten
    Bij mijn Allroad zakt de achterkant na een nachtje stil staan naar achter, beide kanten geheel gelijk.
    Na het starten staat die vrij vlot weer recht.
    Als ik de vering op de 1 na hoogste stand zet (Allroad) staat die na een week nog steeds goed.
    Je zou zeggen dat als het één van de luchtbalgen is aan de achterzijde dat de auto schuin zakt, of heb ik het verkeerd?
    Wil de achterste lucht balgen best wel laten vervangen, maar lost dit het probleem dan ook op?
    Wij zetten druk op de balgen met een systeem waardoor we er apart druk opzetten. De balgen zijn dan helemaal "vol" en zo hoog mogelijk zodat je mooi kunt zien of er toch ergens een lek zit.

    Jos.

  7. #7
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Wij zetten druk op de balgen met een systeem waardoor we er apart druk opzetten. De balgen zijn dan helemaal "vol" en zo hoog mogelijk zodat je mooi kunt zien of er toch ergens een lek zit.

    Jos.
    Hoi Jos,

    En wie zijn "wij" ?
    Misschien kun je helpen?
    Kan je mij een (prive) bericht sturen?
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  8. Ad
  9. #8
    De Grote Boze Wolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    56
    Posts
    933
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Vandaag mijn auto opgehaald bij de garage.
    Beide luchtbalgen laten vervangen omdat deze lekkage vertoonde, dit was duidelijk te zien toen de gemonteerde balgen onder luchtdruk werden gezet met een beetje sop erop.
    Door aantal hele kleine scheurtjes liep de lucht weg.
    Ook meteen de grote beurt laten uitvoeren en de airco laten maken (condensor vervangen ivm lekkage).
    Verder zonder enige opmerkingen door de APK, niet slecht voor 13,5 jaar oud en 258K op de teller

    IMG-20200314-WA0003.jpgIMG-20200314-WA0004.jpg
    Laatst gewijzigd door De Grote Boze Wolf; 18-03-20 om 20:31.
    ***** De Grote Boze Wolf *****

  10. #9

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Ook ik moest eraan geloven en heb de balg rechtsachter vervangen, deze was verdacht omdat de auto, op de allroad stand, en krik modus aan, rechts meer dan links zakte.

    Ik heb de balg zelf vervangen wat alles bij elkaar een kleine twee uur was. Omdat ik toch zeker wilde weten of de oude balg lek was, deze onder druk gezet, 5 bar ongeveer, en in een emmer water gedompeld, ik zag hele kleine belletjes komen vanonder de stalen afsichtingsring. Dit alles natuurlijk achter de geribde beschermhoes. Duidelijk lek, gelukkig. Nu hopen dat alleen recht voldoende is, anders ook links maar een keer doen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    ik heb precies hetzelfde dat mijn achterste luchtvering helemaal inzakt, maar ben er achter gekomen dat het alleen in de stand Áutomatic' is en bij de stand Comfort blijft de luchtvering omhoog staan.

    is dit altijd of is dit ook niet goed als die op Automatic helemaal inzakt tot in de wielkassen??

  12. #11

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Welke stand dan ook, als de auto zak heb je ergens lekkage. Ik heb de auto een nacht in de stand automatisch op de krikmodus gezet, dan wordt alles een soort van "bevroren en zal de kant waar hij lekt het meest zakken (andere kant zakt wel mee)

    Bij mij was de auto aan de rechterkant 7 cm gezakt, en aan de linkerkant 3 cm.

    Hij kan natuurlihk op meerdere plekken plekken, maar de luchtbalgen zijn iig hoofverdachte

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    En de hamvraag is dan natuurlijk:
    Wat kost zo'n balg? En de montage?

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Bij Aerosus kost een balg 168 euro, vervangen kost 20 min, mits de bevestigingsbout aan de onderzijde van de schotel normaal los komt.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    heb het bovenstaande gedaan met automatisch en krikmodus 1 hele dag laten staan hij zakt achter niet meer in, wat kan het nog eventueel nog anders zijn als de achterkant weer naar beneden zakt? de stuurmodule of kruisventiel/magneetventiel?

    lijkt dat de balgen nog heel zijn, anders laat ik hem uiteraard uitlezen binnenkort er komt ook geen geel lampje naar voren gelukkig

  16. #15

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Bijzonder, persoonlijk denk ik dat uitlezen niks zal brengen, als er een storing is in het systeem zal het gele lampje gaan branden.

    Ik zou nog eens proberen in de andere standen, en eventueel meten wat het verschil wordt. Zoals ik begrepen heb is alles "bevroren" in de krikstand.... eerst even dingen uitsluiten.

    Mijn defecte balg was met het oog niks aan te zien, soms ging het een.dag goed, soms drie. Na demontage in een grote emmer water gezet en naar 5 bar gebracht, toen zag ik onderin hele kleine belletjes, misschien wel 100, maar echt heel klein.

    Succes en sterkte, er is vast wel een oplossing...

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldGTI Bekijk Berichten
    Bijzonder, persoonlijk denk ik dat uitlezen niks zal brengen, als er een storing is in het systeem zal het gele lampje gaan branden.

    Ik zou nog eens proberen in de andere standen, en eventueel meten wat het verschil wordt. Zoals ik begrepen heb is alles "bevroren" in de krikstand.... eerst even dingen uitsluiten.

    Mijn defecte balg was met het oog niks aan te zien, soms ging het een.dag goed, soms drie. Na demontage in een grote emmer water gezet en naar 5 bar gebracht, toen zag ik onderin hele kleine belletjes, misschien wel 100, maar echt heel klein.

    Succes en sterkte, er is vast wel een oplossing...
    nu zakt ook de achterkant in met de andere standen, kortom balgen gaan vervangen, bedankt voor de tips @ronald GTI

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Luchtvering zakt alleen achter in na stilstaan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audi200 Bekijk Berichten
    Bij Aerosus kost een balg 168 euro, vervangen kost 20 min, mits de bevestigingsbout aan de onderzijde van de schotel normaal los komt.
    Ik twijfel tussen Aerosus (168,- euro) of een Arnott luchtbalg (295,- euro). Voor heb ik de veerpoot laten vervangen door een Arnott.
    Is Aerosus goed genoeg/net zo goed als origineel? Iemand ervaring mee na het vervangen door een Aerosus?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •