12000 euro voor reparatie van de motor?
Is het dan niet goedkoper een motorwissel uit te voeren?
Garantie verhaal ga ik me niet over uitspreken ( ben daar niet in thuis )
Hallo,
Ik heb een A6 2.0 tdi uit 2006, gekocht met 244000 op de teller en met nu iets meer als 3 ton op de teller.
Mijn A6 heb ik sinds augustus 2012, km stand 288000 ongeveer, in onderhoud bij de dealer in Voorschoten. Sindsdien heb ik alleen maar problemen. Daarvoor is enkel mijn (km 260000 ongeveer) roetfilter vervangen.
Begon met de keuring. Tijdens de keuring is de turbo kapot gegaan. Deze is uiteindelijk met coulance vervangen. Daarna het roetfilter (ook coulance), deze zat verstopt en bij reinigen is die kapot gegaan, EGR (nog geen 2 dagen later weer terug met foutmeldingen), en als laatste pas geleden de EGR klep.
Al met al enkele duizenden euri weggekruid, met het idee "kan er nu wel een tijd mee vooruit".
Nu kwam ik afgelopen maandag op de A1 stil te staan, rood olielampje, vermogen weg.
Oorzaak: kapotte balansasmodule waardoor oliepomp niet functioneerde. Gevolg motor inwendig kapot, kapotte turbo, oliepomp en vacuumpomp.
Reparatie van de motor etc volgens dealer waar de auto heengebracht is € 12000.
Dealer waar de auto in onderhoud is schermt met dat het gevolgschade is, dus kan en wil niets doen.
Mijn vraag is of dit zo is
Kan ik nog wat bij de dealer of importeur doen? Ik heb begrepen dat de balansasmodule een zwak punt is.
Kan mijn turbo hierdoor eerder ook al stuk gegaan zijn.
Had de dealer mij al eerder moeten informeren inzake voorzorg?
Ze zeggen dat ze heel de auto hebben doorgelicht
Hoor graag of ik nog wat ertegen kan doen.
Gerard
Balansmodule is een bekend probleem, Pedro Hartog heeft hier op dit forum zat geschreven over deze module en de oplossingen ervoor. De dealer moet hier vanaf weten, dus laat je niet met een kluitje in 't riet sturen...
Kan ik hier een zaak van maken bij de rechter of importeur???
De dealer waar mijn auto in onderhoud is zegt dat toentertijd bij het vervangen van de turbo de turbodruk de oorzaak was en dat zij geen andere foutmeldingen hebben uitgelezen. Verder zijn zij van mening dat al de latere klachten, reparaties en de onderdelen die vervangen zijn ook geen indicatie hebben gegeven dat er iets met de smering of oliedruk zou zijn. Zij willen dus niets doen.
Nu begrijp ik van de Audi dealer die de de schade heeft onderzocht dat er geen meldingen komen van een foute oliedruk (dus niet uitleesbaar) en dat de berijder pas iets merkt als het olielampje begint te branden, maar dat het dan al te laat is. Daarbij hebben zij aangegeven dat het plaatsen van een nieuwe turbo ogenschijnlijk het probleem oplost, maar het proces wel versneld.
Kansloos denk ik bij deze leeftijd en km.stand, kan ook niet dat je nog garantie krijgt bij bijna 2,5 ton, dan is het hek van de dam.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.