Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Olieverbruik en oliepeil

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Posts
    364
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Olieverbruik en oliepeil

    Zoals velen is een tijdje geleden de oliepomp van mijn A6 2.0 tdi (BRE) vervangen. Ik heb sindsdien al een paar keer een oranje melding gehad om het oliepeil te controleren. De eerste keer was pas na 8000 km, nu lijkt het sneller te komen.
    Oliepeil controleren is spijtig genoeg niet zo simpel als het lijkt (zwarte stok ...) Ik vul telkens iets van een 450ml bij en dan denk ik dat de olie tot aan het maximum zit, maar nogmaals dit is moeilijk te lezen aangezien er precies altijd wel iets aanhangt.

    Er is al veel over geschreven, maar ik heb enkele vraagjes:
    1: is een verbruik van ongeveer 450ml olie op 2800 km normaal?
    2: hoeveel olie moet je normaal bijvullen als je die melding krijgt. Bij mijn vorige A4 was dit maar 500ml, nu lees ik verschillende verhalen. De ene zegt 500, de andere 1l.

    Ik heb ook ergens gelezen dat er mensen zijn dat het onderste van de peilstok zilver spuiten om het beter af te lezen. Moet er speciale verf gebruikt worden of kan dit geen kwaad voor de motor?

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door crazyke; 01-08-13 om 08:28.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    779
    Kudos
    75
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Olieverbruik en oliepeil

    Bij vraag 1 kan ik je niet helpen. Mijn gevoel zegt dat dit niet goed is. Tussen de beurten vul ik nooit olie bij omdat het op peil blijft.
    De olie op de pijlstok zien is simpeler. Je kijkt niet naar de kleur, je kijkt naar nat of droog.

  3. #3

    Standaard Re: Olieverbruik en oliepeil

    1. 450ml op 2.800 km is best veel, maar ook weer niet wereldschokkend. Zou het in de gaten houden.
    2. waarom niet gewoon als je de melding krijgt 400ml erbij gooien? Dan zit je altijd veilig (nl niet teveel).

    Zilver spuiten zou ik niet doen, precies om de reden die @A630q aangeeft: je kijkt naar nat/droog, niet naar kleur..
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Posts
    364
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik en oliepeil

    Bedankt voor de reactie.

    Het nat/droog verhaal heb ik al geprobeerd. Je hebt onderaan en bovenaan een verdikking, met hiertussen het meetgedeelte. Voor mij lijkt er precies altijd olie aan te hangen, in meer of mindere mate. Heb er op de duur zelfs met mijn handen aangezeten om te voelen waar er nu juist echt olie aanhangt. Moet nog denken dat het echt aan mij ligt anderen lijken het afleesprobleem niet te hebben

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •