Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

  1. #1
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Beste,

    Sinds een aantal dagen ruik ik een sterke uitlaatgaslucht in het interieur van mijn Audi A6 2.7 TDI uit 2005.
    Na controle onder de motorkap zag ik ter hoogte van het koelvloeistofreservoir / uitlaatspruitstuk een vettige substantie op een van de hitteschilden en ruik ik daar ook een sterke uitlaatgaslucht.
    Aangezien dit punt zeer moeilijk bereikbaar is zonder uitbouw van diverse componenten wil ik hierbij vragen of iemand een idee heeft wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn of heeft iemand ervaring met een soortgelijk geval? (betreft dit een kostbare reparatie)
    Kan dit de koppakking zijn? Is het verantwoord dat ik nog even met de auto door rijdt of dien ik deze z.s.m. te laten repareren?
    Ik heb een foto als bijlage toegevoegd.

    Alvast bedankt voor uw reactie \ advies !!

    Mvrgr. Mark

    2014-01-30 18.50.25.jpg2014-01-30 18.50.33.jpg
    Laatst gewijzigd door Mark19; 31-01-14 om 09:00.

  2. #2
    Coen Bergmans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.813
    Kudos
    163
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Ik zou zeggen, ga naar de garage en laat even een diagnose stellen dan weet je het in jou geval zeker.

    Kan van alles zijn, koppakking / kleppendekselpakking / carterontluchting, is je olie nog op peil?
    Audi Q5 2.0TFSI S-Line Quattro JD Engineering 290pk / 430Nm

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Leeftijd
    44
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark19 Bekijk Berichten
    Beste,

    Sinds een aantal dagen ruik ik een sterke uitlaatgaslucht in het interieur van mijn Audi A6 2.7 TDI uit 2005.
    Na controle onder de motorkap zag ik ter hoogte van het koelvloeistofreservoir / uitlaatspruitstuk een vettige substantie op een van de hitteschilden en ruik ik daar ook een sterke uitlaatgaslucht.
    Aangezien dit punt zeer moeilijk bereikbaar is zonder uitbouw van diverse componenten wil ik hierbij vragen of iemand een idee heeft wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn of heeft iemand ervaring met een soortgelijk geval? (betreft dit een kostbare reparatie)
    Kan dit de koppakking zijn? Is het verantwoord dat ik nog even met de auto door rijdt of dien ik deze z.s.m. te laten repareren?
    Ik heb een foto als bijlage toegevoegd.

    Alvast bedankt voor uw reactie \ advies !!

    Mvrgr. Mark

    2014-01-30 18.50.25.jpg2014-01-30 18.50.33.jpg

    Beste Mark,

    Dit komt nog wel eens voor, meestal zijn het de brandplaatjes onder de verstuivers die lekken (vaak hoor je ook een (tikkend) geluid vooral bij koude motor.
    Omdat de verstuivers door het kleppendeksel gaan is er voor elke verstuiver een gaatje gemaakt naar de buitenlucht mocht een brandplaatje niet afdichten.
    Heb er redelijk wat vervangen bij deze motor.

    Gr Marco

  4. #4
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hartelijk bedankt voor jullie snelle reactie !!
    Ik ben vandaag verder op onderzoek uit gegaan en heb wat meer foto's kunnen maken van de situatie.
    Ik hoopte dat het een van de branderplaatjes was Marco, maar het lijkt er op dat dit bij mijn auto niet het geval is. Het is nl. rondom de verstuivers helemaal droog.
    In eerste instantie dacht ik dat het een stroperige substantie was maar dit bleek niet het geval. Het is keihard (net teer) en ruikt olie achtig. Ook zie ik veel kleine oliedruppeltjes op o.a. de koelvloeistofslang en op de overige componenten in die buurt.
    Het lijkt er op dat er ergens een lek zit nabij het uitlaatspruitstuk... (of de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de kop) maar daar hoort toch geen olie achtige substantie uit te komen? Tevens ruikt het bij lopende motor ter hoogte van dit punt sterk naar uitlaatgaslucht.
    Ik heb als bijlage de foto's toegevoegd en tevens een deel van de substantie los weten te wrikken en op een tissue gelegd zodat ik dit bij de garage af kan geven zodra ik mijn auto weg breng. Door de drukte in de garage kan ik hem helaas nog niet brengen en heb ik een afspraak voor maandag over een week gemaakt.
    Maar heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
    Ik lees in jou reactie Bergmans dat het wellicht de koppakking of klepdeksel pakking zou kunnen zijn maar aangezien de auto prima loopt en start en ook geen olie of koelvloeistof verbruikt en geen witte rook uit de uitlaat lijkt mij dit niet het geval.

    Verder ter info. Ik rijd dagelijks lange afstanden (snelweg) rijdt de motor altijd goed warm voor ik deze wat meer toeren laat maken en laat het onderhoud regelmatig uitvoeren (om de 30.000km olie verversen) Onlangs heb ik nog de motorolie (synthetische) en oliefilter laten vervangen.

    Heeft iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn? En betreft dit een kostbare reparatie?

    Mvrgr. Mark

    2014-02-02 16.59.59.jpg2014-02-02 17.00.09.jpgIMAG0807.jpg
    Laatst gewijzigd door Mark19; 02-02-14 om 19:53.

  5. #5
    A6SurveillanceDriver Raza's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.255
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hoi mark. Ik heb t zelfde probleem. Ook zelfde zwarte spul en zit overal. Ook zelfs op de achterkant van me koplampen, koelvloeisof tank. Diagnose gehad bij hartog en hij denkt lek bij uitlaatspruitstuk. Ruikt ook naar uitlaatgassen. Donderdag gaat ie naar pedro. Kijken wat eruit komt. Bij mij tikt de motor ook heb jij dat niet?
    Zodra ik meer weet post ik het hier wel.
    Laatst gewijzigd door tom; 14-10-18 om 19:05.
    Audi A6 3.0TDI quattro Hartog Tuned


  6. #6
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hoi Raza,

    Mijn motor tikt inderdaad ook...
    Toen ik via google op zoek was naar een oplossing kreeg ik plotseling een verwijzing teug naar dit forum. Vreemd dat ik dit, voordat ik mijn topic had geplaatst, met de zoekactie niet ben tegen gekomen.
    Het betreft de volgende link:
    http://www.audiforum.nl/forum/model-...=uitlaatgas+c6
    Hierin vertelt Joram dat zijn Audi A6 C6 dezelfde storing vertoont en blijkt het uiteindelijk aan de branderplaatjes van de verstuivers te liggen. Ogenschijnlijk lijkt het een lekkende pakking tussen de kop en het uitlaatspruitstuk zodat zijn garage begint met demontage van het uitlaatspruitstuk (wat best wel een klus is)
    Uiteindelijk komen zij erachter dat de branderplaatjes onder de verstuivers de oorzaak van de storing waren.
    Ik moet nog even afwachten of dit ook bij mijn Audi het geval is maar heb het topic wel vast doorgestuurd naar mijn garage. Daar kreeg ik te horen dat zij voorzichtigheidshalve de branderplaatjes onder alle 6 de verstuivers willen gaan controleren omdat waarschijnlijk alle verstuivers met deze drap besmeurd zijn. Zij hebben mijn Audi meerdere dagen nodig om e.e.a. te verhelpen. Mogelijk betreft het bij mijn auto dezelfde storing als bij de Audi van Joram maar wil dit toch graag even door de garage bevestigd zien.
    Zodra ik meer weet zal ik dat hier vermelden.

    Ik vraag me alleen af hoe het komt wat deze zwarte substantie nu precies is (volgens mij geen olie... lijkt wel hars ofzo) Het is iig keihard en om de buitenkant van het motorbok te reinigen zal het waarschijnlijk er af gebikt moeten worden.

    Gr. Mark
    Laatst gewijzigd door Mark19; 03-02-14 om 18:57.

  7. #7
    A6SurveillanceDriver Raza's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.255
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hmm oke. Alleen ik ruik niks in de auto. Bij mij is t puur om de auto een stank. Donderdag laat ik hem achter in alkmaar en ben benieuwd wat eruit komt. Ik zal het sowieso ook even aan pedro vragen of t aan de branderplaatjes kan liggen.
    Audi A6 3.0TDI quattro Hartog Tuned

  8. Ad
  9. #8
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Ik ben bij mijn garage geweest om een nieuwe afspraak te maken aangezien ik zelf verhinderd was.
    Ik kreeg te horen dat zij alle verstuivers willen demonteren, reinigen en de branderplaatjes vervangen omdat dit probleem zich waarschijnlijk bij alle verstuivers voordoet.Tevens vertelden zij mij dat sommige verstuivers nog wel eens ontzettend vast kunnen zitten.
    Heeft iemand een idee of dit veel werk is en wat de te verwachten kosten (bij een niet-dealer) ongeveer zullen zijn?

  10. #9
    A6SurveillanceDriver Raza's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.255
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Ik heb de a6 terug. De uitlaatspruitstuk pakkingen zijn vervangen. Het rare tikken is weg en de uitlaatgas lucht ook. Ik zou even contact opnemen met pedro van hartog tuning. Voordat je alles laat vervangen.
    Laatst gewijzigd door tom; 14-10-18 om 19:06.
    Audi A6 3.0TDI quattro Hartog Tuned

  11. #10
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hey Raza. Hebben zij bij jou A6 aan beide zijde van het motorblok de uitlaat spruitstuk pakkingen vervangen? Bij mijn A6 zijn nl. de leksporen aan beide zijde van het motorblok. Als alle spruitstukpakkingen vervangen dienen te worden dan verwacht ik dat er nogal wat werkzaamheden benodigd zijn om e.e.a. te repareren en dien ik mij denk ik op een behoorlijke kostenpost voor te bereiden ... mag ik jou vragen wat bij jou de kosten waren om deze reparatie te verrichten?

  12. #11
    Mark19's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2004
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Het probleem bij mijn Audi is opgelost.
    Het bleken inderdaad de branderplaatjes onder 2 verstuivers te zijn. Ik heb ze voorzichtigheidshalve allemaal laten vervangen.
    Kosten: €375,- dus dat viel gelukkig nog mee. En nu deze vervangen zijn, kan ik weer rijden zonder dat ik die uitlaatgassen in mijn interieur krijg.

    Mvrgr. Mark

  13. #12

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Ik heb met mijn 2.6 TDI hetzelfde gehad, inderdaad ook verstuiverring/brandplaatjes vervangen en probleem verholpen. Ik had overigens niet de enorme dikke plakken zwarte bagger, maar wel zwarte aanslag in de motorruimte die makkelijk weg te vegen was. Ik hoorde echter wel heel duidelijk het getik aan de kant waar ook de zwarte aanslag zichtbaar was.

    Kosten niet helemaal duidelijk, want er waren meer reparaties uitgevoerd, maar ik schat het op zo'n EUR 300,-.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    81
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Hoi mark ,ik zie een oud bericht van jouw waar je zegt dat je die branderplaatjes heb laten vervangen . Ik vroeg me af waar heb je dat laten doen en dat er bij jouw ok geen smurrie bij het blok want bij mij is alles schoon alleen uitlaat gas geur als ik stil sta.
    Alvast bedankt voor je antwoord

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Ik heb er ook last van bij stilstand een lichte uitlaatgassen lucht. Kan niks vinden en de auto is gewoon apk goed gekeurd dus ben benieuwd wat het kan zijn . Rij zelf 2.7 TDI quattro 2006

  16. #15
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    973
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Mannen,
    Ik heb ook een keer dezelfde problematiek gehad met een 2.7TDI Avant uit 2006, waarbij de dealer er niet uitkwam. Uiteindelijk bij Coen Donkers de brandplaatjes laten vervangen voor iets van 75,- per kop (3st). Maar ik had geen last van nare lucht of vuiligheid, wel van een soort 'compressor'achtig luchtlek geluid.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    28
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Sterke uitlaatgaslucht in interieur bij stilstand of langzaam rijden

    Heb de naam coen vaker voor bij zien komen.. binnenkort maar eens contact met hem zoeken en een keer op de koffie gaan😊

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •