Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Onze A6 c7 heeft 150 000 km gelopen en ik merk in 1e en 2e versnelling dat het schakelen stroef begint te gaan dus
    zou ik graag de versnellingsbakolie verversen. Ik weet echter totaal niet welke olie (type, viscositeit, merk, hoeveelheid...) ik hiervoor best gebruik.

    Tevens weet ik dat ik best eerst de vuldop én de aflaatdop losdraai. Zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

  2. #2

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    75W80 Castrol heeft op hun website wel een keuzehulp waarmee precies de goede eruit komt. Oliewereld, oliehandel of olieconcurrent moet dat redelijk gunstig kunnen leveren. Gaat zo'n 4 liter in. Olie warm eruit, na het vullen even door alle versnellingen halen, peil opnieuw checken en tot slot eventueel nogmaals bijvullen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    75W80 Castrol heeft op hun website wel een keuzehulp waarmee precies de goede eruit komt. Oliewereld, oliehandel of olieconcurrent moet dat redelijk gunstig kunnen leveren. Gaat zo'n 4 liter in. Olie warm eruit, na het vullen even door alle versnellingen halen, peil opnieuw checken en tot slot eventueel nogmaals bijvullen.
    Bedankt! Voor alle duidelijkheid, het oliepeil checken doe je door na te gaan of de olie tot aan de vuldop staat, klopt dit?

  4. #4

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    Bedankt! Voor alle duidelijkheid, het oliepeil checken doe je door na te gaan of de olie tot aan de vuldop staat, klopt dit?
    Klopt. Auto wel horizontaal houden dus.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Gisteren de bakolie ververst. Dat is zeer goed gegaan: eerst vuldop losgedraaid, dan aflaatdop.
    Nadat de bak was leeggelopen, heb ik echter gemerkt dat er een ring (hoogte ongeveer 1 cm) aan de binnenkant van de versnellingsbak zit die zorgt voor een opstaande rand.
    Als ik die ring omhoog duw, komt er nog een heleboel zwarte smurrie uitgelopen. Ik vraag me nu af wat deze ring zou kunnen zijn en of
    die ring niet belemmert dat alle smurrie kan weglopen bij een oliewissel. Heeft iemand hier een idee van?

    Er is in totaal 3,4 liter in gegaan.


  6. #6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    waarschijnlijk is het een magneet die alle ijzer vijlsel uit de olie trekt zodat het niet in de olie blijft zweven.

  7. #7
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    En is het schakelen een stuk beter geworden ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witalik Bekijk Berichten
    En is het schakelen een stuk beter geworden ?
    Ja, zeker en vast. Versnellingen 1-2-3 zijn minder stroef.

  10. #9
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Ok, had je er meer last van met koud weer ? Bakolie zou een auto leven lang mee moeten gaan eigenlijk. Mijne schakeld soms wat stroef tussen 1 en 2 met koud weer. Maar dit is goed te doen dus geloof ik?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  11. #10

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    @witalik dit is een heel eenvoudig en goedkoop klusje 1 en 2 zijn altijd wat kritieker bij de handbakken maar bij mijn ex B8 hielp olie verversen voor mijn gevoel ook iets.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welke bakolie 2.0 TDI handmatig 120 kW? Motorcode CGLD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witalik Bekijk Berichten
    Ok, had je er meer last van met koud weer ? Bakolie zou een auto leven lang mee moeten gaan eigenlijk. Mijne schakeld soms wat stroef tussen 1 en 2 met koud weer. Maar dit is goed te doen dus geloof ik?
    Het is enkel bij koude temperaturen (net gestart en/of heel koud weer) dat het schakelen wat stroef verliep. Wat betreft het feit dat die olie een leven lang zou moeten meegaan: De zwarte troep die zich onderaan onze versnellingsbak bevond, is walgelijk! Het was zo erg dat er waarschijnlijk nog een heleboel vervuiling in de bak zit. Ik ben van plan om het binnen 30 000 km (of wanneer het me uitkomt) nog eens te doen. Hopelijk komt er dan nog een heleboel vervuiling mee naar buiten.
    Het klusje is op zich niet moeilijk als je de wagen op een brug kan zetten. Hierboven lees je namelijk dat de wagen horizontaal moet blijven staan, maar dat is moeilijk als je hem op rampen rijdt...
    De olie kocht ik Castrol Syntrans V FE 75W80 bij oliewereld: snelle levering en eerlijke prijs (11,50/liter).
    Bij het opzoeken van verschillende filmpjes hieromtrent heb ik gezien dat de bouten regelmatig met een 12-kant (veeltant) opengedraaid dienen te worden. Bij mijn wagen was dit echter gewoon 6kant (inbus), 12mm.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •