Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 52

Onderwerp: Instelling luchtvering wijzigen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik vroeg me af of van de A6 Avant, model 2015, de onderlinge hoogte verschillen te veranderen zouden zijn? Bv. bij hogere snelheden de wagen lager brengen terwijl de standaard hoogte niet gewijzigd wordt.
    Wat ik graag zou zien is als volgt:
    Bij lage snelheden verhoogde stand (makkelijker in en uitstappen)
    Bij hogere snelheden extra lage stand (lagere luchtweerstand = lager verbruik en hogere max. snelheid)

    Ideaal zou zijn om de stand "Individual" hierop te kunnen instellen.

    Iemand enig idee?
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 23-09-15 om 22:07.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    Ik vroeg me af of van de A6 Avant, model 2015, de onderlinge hoogte verschillen te veranderen zouden zijn? Bv. bij hogere snelheden de wagen lager brengen terwijl de standaard hoogte niet gewijzigd wordt.
    Wat ik graag zou zien is als volgt:
    Bij lage snelheden verhoogde stand (makkelijker in en uitstappen)
    Bij hogere snelheden extra lage stand (lagere luchtweerstand = lager verbruik en hogere max. snelheid)

    Ideaal zou zijn om de stand "Individual" hierop te kunnen instellen.

    Iemand enig idee?
    Met een Allroad kan je dat, weet niet of dit ook zo is bij een gewone A6.

    Wanneer ik ergens toekom zet ik hem, net ervoor, steeds in Allroad-stand+, is inderdaad zeer handig voor het in & uitstappen.
    Bij hogere snelheid zet ik hem steeds in Individual en alles op "Dynamic" zodat hij lekker laag ligt. Het hoogte verschil bij men Allroad is toch opmerkelijk: 6,5cm is niet niks.
    Ik dacht niet dat er een mogelijkheid was om onder "Individual" hem in Allroad-stand te zetten.
    A6 Avant Allroad BiT on the road!
    En mijn andere is nog leuker!...

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Bij mijn gewone A6 werkt dit idem, alleen is het hoogte verschil slechts 3cm. Van standaard naar hoog +2 cm en naar laag -1cm.

    Van hoog naar laag en terug naar standaard gaat automatisch volgens de snelheid maar de hoge stand moet je dan altijd manueel ingeven. (naar Car instelling gaan en "verhogen" activeren) Het zou leuker zijn moest dit automatisch kunnen. Ook zou ik het hoogte verschil liever iets meer zien bv:+3 tot -3 cm t.o.v. standaard.

    Zou dit te realiseren zijn door langere armpjes te monteren op de niveau sensoren? Heeft hier iemand ervaring mee?


    Opmerking: de extra hoge stand blijft behouden tot +/- 90 Km/u. Pas daarna zakt hij automatisch, tenzij je het manueel doet,

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Question Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik heb nog wat zoekwerk gedaan en heb het volgende idee:

    Als die hendeltjes (zie rode pijl) langer zouden zijn, zou voor dezelfde hoekverdraaing de afgelegde weg groter zijn. Hiermee zou de auto hoger en lager kunnen bewegen zonder daarom de standaard hoogte te wijzigen. Of je zou het ook kunnen combineren.

    Een vraag: heeft iemand een idee of deze hendeltjes van een A6 Allroad langer zijn dan die van een gewone A6? zouden die uitwisselbaar zijn?


    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:38.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Question Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik heb nog wat zoekwerk gedaan en heb het volgende idee:

    Als die hendeltjes (zie rode pijl) langer zouden zijn zou voor dezelfde hoekverdraaing de afgelegde weg groter zijn. Hiermee zou de auto hoger en lager kunnen bewegen zonder daarom de standaard hoogte te wijzigen. Of je zou het ook kunnen combineren.

    Een vraag: heeft iemand een idee of deze hendeltjes van een A6 Allroad langer zijn dan die van een gewone A6? zouden die niet uitwisselbaar zijn?



  6. #6
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik heb mijn adaptieve luchtvering zelf verlaagt d.m.v. VCDS. Hierin kan je tot max 17mm extra zakken zonder dat systemen als ACC hierdoor hinder ondervinden. Overigens is deze verlaging dan voor alle ADS standen.
    Ik heb hem momenteel 12mm extra verlaagd waardoor hij totaal 47mm gezakt is t.o.v. een non S-line uitvoering
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    Ik heb mijn adaptieve luchtvering zelf verlaagt d.m.v. VCDS. Hierin kan je tot max 17mm extra zakken zonder dat systemen als ACC hierdoor hinder ondervinden. Overigens is deze verlaging dan voor alle ADS standen.
    Ik heb hem momenteel 12mm extra verlaagd waardoor hij totaal 47mm gezakt is t.o.v. een non S-line uitvoering
    Dit is mooi, maar dan zijn inderdaad alle standen lager. Wat ik zoek is om de standaard hoogte te behouden maar alleen het regelbereik te vergroten. Extra hoog bij het in en uitstappen en grotere grondspeling indien gewenst, maar dan via de standaard hoogte naar extra laag bij hogere rij snelheden. (minder luchtweerstand, lager verbruik en hogere topsnelheid)

    Bij mijn zoektocht ben ik hierop gevallen. Dit lijkt aan mijn vraag tegemoet te komen. Wat denken jullie hiervan? Iemand ervaring mee? (zie link)
    http://forums.quattroworld.com/allroad/msgs/80917.phtml

    Graag jullie mening hierover.........

  8. Ad
  9. #8
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Dit zijn de andere stangetjes om de sensors lager te hangen dus met andere woorden om verder te kunnen verlagen dan wat nu met alleen software mogelijk is.

    Ook hiermee pas je alle luchtvering instellingen aan net zoals bij de software verlaging of verhoging. Dit gaat jou wens dan ook niet vervullen
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    Dit zijn de andere stangetjes om de sensors lager te hangen dus met andere woorden om verder te kunnen verlagen dan wat nu met alleen software mogelijk is.

    Ook hiermee pas je alle luchtvering instellingen aan net zoals bij de software verlaging of verhoging. Dit gaat jou wens dan ook niet vervullen
    Ik zie de werking als volgt: je hebt de sensor (1) die aan de kas van de auto verbonden is en die als een roterende potentiometer werkt. Hieraan is een slagboom (2) gekoppeld die via de hoogte stang (3) verbonden is met de wiel ophanging. De sensor heeft een bepaalde vaste standaard hoek positie waarbij de computer regeling de wagen verhoogt of verlaagt volgens een vaste hoekverdraaïng.
    Nu kan je de wagen verlagen door via Vagcom de de standaardhoek te wijzigen, of je kan ook de lengte van stang (3) wijzigen. In beide gevallen zal gezien de hoekverdraaïng en de slagboom lengte steeds gelijk blijft de onderlinge hoogte regeling steeds dezelfde bijven. Bij mijn A6 avant model 2015 is dat van +2 cm t.o.v. standaard naar -1cm. Totaal dus 3cm.
    Als je nu echter de slagboom (3) langer maakt zal voor dezelfde hoekverdraaïng van de potentiometer de afgelegde weg groter worden. Gezien de computer alleen maar de hoekverdraaïng ziet zal met de langere slagboom (2) de afgelegde weg groter worden. In het vb fimpje gaat de hoogte regeling bij een ALL road van ongeveer 6 cm variatie naar 9 cm!


    Dit filmpje probeert dit in ieder geval duidelijk te maken: http://forums.quattroworld.com/allroad/msgs/80917.phtml

    Ook hier is alles nog eens mooi uitgelegd: http://www.audizine.com/forum/showth...d-this-weekend

    Heeft iemand hier ervaring mee? of enkele opmerkingen zijn van harte welkom!
    Of een eenvoudiger en duidelijker uitleg dan de mijne is ook welkom, maar ik heb in ieder geval een poging gedaan!

    Groeten Peter6
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:39.

  11. #10
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik vernam van JD Engineering die ook dergelijke stangetjes hadden gemonteerd op hun JD S6 750 dat hiermee alle standen lager zouden zijn.

    Dit lijkt dan iets anders te zijn.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  12. #11
    draadloos
    Guest

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik kan me niet echt voorstellen dat dit bevorderlijk is voor je dempers...

  13. #12
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draadloos Bekijk Berichten
    Ik kan me niet echt voorstellen dat dit bevorderlijk is voor je dempers...
    Is geen probleem want der zitten namelijk de magnetic ride schokbrekers onder. Die veranderen automatisch mee als je de luchtvering verlaagt of verhoogt
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    De werking die ik er ondertussen van heb begrepen is als volgt:
    De luchtbalgen regelen alleen de hoogte. De demperwerking is elektrisch instelbaar en niet (of heel weinig, niet voelbaar) afhankelijk van de hoogte instelling.

    Zie tekening:

    Bij mijn gewone A6 Quatro Avant zijn er 2 standen: hard (sport) of zacht (comfort).
    Als ik de wagen op "verhogen" zet (+2cm) heb ik via de Comfort stand de zachte demper werking maar in de Dynamic stand heb ik de harde demper werking hoewel de wagen in maximum hoogte blijft staan. (deze hoogste stand verlaagt, automatisch pas als je 100 Km/u rijd of, als je hem manueel verlaagt)
    De laagste stand (-1cm) kan vast ingesteld worden via de stand Dynamisch of gaat automatisch bij de instelling Efficiëntie en Automatisch vanaf 120 KM/u.

    Hoewel de hoogte- en demper-werking onafhankelijk van elkaar functioneren zijn er wel relaties tussen die beiden. Zo kan je in de laagste stand geen continu zachte demper werking activeren (gedeeltelijk wel via de stand Automatisch want dan past deze zich continu aan). Bv: bij 150 Km/u, in de stand Automatisch of Dynamisch, (wagen blijft in laagste stand), voel je heel duidelijk het verschil in de demperwerking, met meer comfort (zachtere demping) voor de stand Automatisch, uiteraard bij slechts kleine oneffenheden.

    Om de wagen te verlagen (voor alle standen) worden de hoogte stangen "3" (zie tekening) her en der gebruikt. Hiermee kan je de wagen veel lager brengen dan via VagCom.



    Op dit forum vind ik veel info over (vooral) het verlagen van de wagen (hetzij via VagCom of de stangetjes "3"), met altijd de bemerking dat dit altijd voor alle standen geld.

    Dit topic gaat nu net over het behouden v/d wagenhoogte, maar de mogelijkheid te bieden de wagen zowel lager als hoger te plaatsen door alleen het bereikt te vergroten. (I. p. v. nu slechts 3 cm naar bv 6cm)

    Daarom is alle input welkom...... waarvoor hartelijk dank op voorhand,

    Groeten Peter6
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:41.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik heb ondertussen een en ander nagekeken. Zoals op de foto's te zien is zijn de regelampjes nu van kunststof en zal het verlengen hiervan kwasie onmogelijk zijn, ook al omdat er te weining ruimte is, vooral bij de vooras. De wagen staat hier op de brug waarbij het chasis opgetilt is maar de wielen en draagarmen naar beneden hangen.

    Dit is de vooras:

    SAM_0631.jpg



    Dit is de achteras:



    Ik zou de wagen minimum 2 cm zowel hoger als lager willen. Dit is dan 7 cm regelgebied ivp van nu slechts 3 cm.

    Heeft iemand enige informatie over de lucht balgen? Wat deze zouden aankunnen?
    Elke info is welkom.
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:45.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Aanstaande woensdag zal ik een eerste proef doen.
    Dan gaat de wagen op de brug en zal ik aan de draagarm bij een van de voorwielen een adapter stukje monteren via een boutje op de plaats waar nu het asje staat die de hoogte stang vasthoud.

    Ik zal nadien een verslag plaatsen om het resultaat te melden.

    Tot op heden ben ik nog altijd op zoek naar informatie over de luchtbalgen, in het bijzonder wat de hoogste stand is waarbij ze nog binnen hun werkgebied blijven. Ik vermoed dat de laagste stand niet onmiddelijk aanleiding tot problemen zal opleveren.

    De streef waarden zijn i p v nu +2 cm en -1 cm t o v standaard hoogte naar ongeveer +4cm en -3 cm te gaan.

    Elke input is welkom.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Had je misschien toch niet beter een Allroad gekocht?
    Zoveel moeite doen voor iets.
    A6 Avant Allroad BiT on the road!
    En mijn andere is nog leuker!...

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Odigos Bekijk Berichten
    Had je misschien toch niet beter een Allroad gekocht?
    Zoveel moeite doen voor iets.
    T' ja, dat heb ik inderdaad ernstig overwogen, maar in mijn geval wogen de weinige voordelen niet op tegen de vele nadelen. Daarom gekozen voor de gewone uitvoering.

    En wat voor de een veel moeite is, is voor de ander een hobby.
    Dit vind ik leuk.

    En het word pas heel erg leuk als zowat iedereen zegt dat het niet mogelijk is. Dan word het een uitdaging waar ik moeilijk weerstand aan kan bieden. Op deze wijze kan ik de wagen personaliseren en word deze een beetje mijn eigen creatie, een soort verlengstuk van mezelf.

    Maar, met veel respect, kan ik best begrijpen dat anderen hierin een andere mening hebben en andere keuzes maken.

    Kijk, dit zijn de proefstukjes die ik vandaag wil uitproberen

    Test blokje.jpg Hulp stukjes.jpg

    Benieuwd wat het zal geven.......
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    159
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?



    Hier ook hoor, veel respect als je dat gaat klaar spelen. Ik ben, echt benieuwd!
    Beroepsmatig heeft de Allroad me al veel voordelen gegeven. Mocht ik hem privé hebben zou het inderdaad geen Allroad worden.
    Alvast succes!!!
    Laatst gewijzigd door tom; 30-10-15 om 21:53. Reden: Complete quote van bovenstaand bericht met foto's verwijderd
    A6 Avant Allroad BiT on the road!
    En mijn andere is nog leuker!...

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Zoals beloofd volgen hier de resultaten:

    Eerst de stang los maken



    Hier is de pen eruit zodat het gat vrij komt.



    Hier is dan het eerste testblokje gemonteerd. Hoewel ik hier wel iets van verwacht had bleek hiermee geen winst te boeken.



    Gelukkig had ik nog iets anders bij. Dus dan maar dit geprobeerd en dit had wel resultaat. Het bereik steeg van 3 cm naar 5,5 cm!



    De wagen staat nu in stand "Dynamic", dus de laagste stand. De meter toont hier 68,5 cm aan. Het gaat nu niet zozeer over de effectieve hoogte maar over het bereik.



    En hier staat de wagen dan in de hoogste stand. De meter staat nu op ruim 74 cm!




    Hoewel ik streef naar een bereik van 7,5 cm toont dit experiment duidelijk aan dat het wel mogelijk is het bereikt te vergroten.

    Hoewel het resultaat veel belovend is ben ik toch niet echt gelukkig met die opstelling van de stangen.

    Ik moet nog eens nadenken hoe ik nog een beter resultaat kan bekomen.

    Uiteraard is alle input welkom!
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:52.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Instelling luchtvering wijzigen?

    Ik heb een paar nieuwe stukjes laten maken om te zien of hier een beter en makkelijker resultaat mee te halen is;

    IMG_20151104_204701_edit (Large).jpg

    En hier zijn ze dan geverfd. Kwestie van het wat professioneel te houden,

    IMG_20151104_222448_hdr_edit.jpg

    Ik zal ze binnenkort uitproberen en laat dan de resultaten weten.

    Benieuwd wat dat zal geven?
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 14-11-15 om 20:36.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •