Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

    Ben de trotse en tevreden eigenaar van een Audi A6 Quattro 3.0 Tdi (Multitronic) van 4 jaar oud die perfect rijdt ... op één puntje na: sinds enkele maanden valt het start stop systeem te pas en te onpas uit: de motor valt stil maar start niet meer op, tenzij handmaitig (in P of N zetten en start-knop indrukken). Dat is zeer lastig, zeker midden op een kruispunt. Handmatig uitschakelen van het Start/Stop-systeem voorkomt het probleem, maar ik vergeet het meestal.
    In de garage is al verschillende keren vruchteloos gezocht naar de oorzaak. De laatste keer was er dan blijkbaar toch een foutmelding, die aangaf dat er ieys mis is met de 'printplaat' in de versnellingsbak, waardoor die niet alrijd de toerentallen correct doorgeeft of zoiets. Die printplaat moet blijkbaar vervangen worden (6 uren werk + prijs onderdelen = zware rekening van bijna 900 euro...). Is dit probleem herkenbaar en kunnen beide zaken met elkaar te maken hebben (printplaat defect vs start/stop die onregelmatig werkt)? En hoe zit met met de prntplaat: ik merk namelijk niet echt een probleem met de motor? Kan ik het niet gewoon zo laten? Of neem ik dan risico's? Waarmee?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

    Wat de 'printplaat' betreft: dat is de ECU of het regelapparaat van de MT-bak. Daarover is met de zoekfunctie heel veel informatie te vinden op dit forum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Smile Re: Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

    Epiloog: ondertussen is de fameuze printplaat vervangen. Mijn garagist heeft bij de invoerder een tegemoetkoming verkregen op de kosten van de onderdelen, maar er bleef toch een slordige 720 euro te betalen. Gelukkig lijkt het probleem hiermee wel opgelost.
    Laatst gewijzigd door StefanVR; 23-10-15 om 00:25.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

    Ik heb nog een bijkomendev raag over bovenstaand probleem... Hopelijk kan iemand mij helpen...

    Het probleem met de printplaat is aan het licht gekomen tijdens een groot onderhiud (120.000 km): aan het einde van het onderhoud kwam men mij melden dat uitlezing van de boordcomputer een foutmelding had opgeleverd en dat de ECU diende vervangen te worden. Daarvoor zou de versnellingsbak open gelegd moeten worden.

    Op zich niets aan de hand, echter toen ik de factuur kreeg voor het onderhoud, bleek daarin een forfait aangerekend te worden van meer dan 250 euro voor de een olieverversing van de versnellingsbak ... terwijl die een week nadien opnieuw opengelegd zou worden en de olie erfa gelaten zou moeten worden.

    Moet ik dit normaal vinden? Ik heb namelijk het gevoel dat ik nu 2 maal moet betalen voor een olieverversing...

  5. #5
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.167
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Start-Stop valt soms uit + defecte 'printplaat' versnellingsbak

    Mocht je interesse hebben dan kan ik je Start-Stop systeem zo coderen dat hij zijn laatste knop instelling onthoud ipv na motor uit weer terug aan te zijn. Als je hem dan uitschakeld met de knop blijft hij deze instelling permanent onthouden...
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •