Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 63

Onderwerp: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Ik heb mij deze wagen aangekocht met het doel deze te laten tunen en was al aan het dromen van 300 PK en 630 Nm. Nu na 10.000 Km aangeklopt bij JD maar nu blijkt dat dit model een volledig nieuw ECU heeft dat nog niet gekraakt is. En daarom kan deze (nog) niet getuund worden! Dan maar eens bij VAGtuning gevraagd maar met hetzelde antwoord.

    Op de vraag wanneer dit dan wel zou kunnen is er geen duidelijk antwoord? Minstens nog een aantal maanden, klinkt het, maar het is afwachten...

    Kan iemand mij helpen?
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Welkom. Lees even de forumreglementen, we doen hier niet aan titels met 'help' erin. Titel aangepast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Welkom. Lees even de forumreglementen, we doen hier niet aan titels met 'help' erin. Titel aangepast.
    Sorry hiervoor, ik had het over het hoofd gezien. Bedankt voor de aanpassing.

    Graag wil ik nog erbij vermelden dat dit alleen geld voor de Quatro versie en niet voor de 2WD.

    Nu verneem ik van BR-Performance uit Wilrijk (België) dat zij dit wel zouden kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee?
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  4. #4
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard A6 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Ik heb het al vaker gezegd op dit forum maar als JD de ecu nog niet kan tunen kan vagtechniek en ook BR-Performance het ook niet. Ik heb BR dit al vaker horen roepen maar dat is gewoon simpelweg onmogelijk. Der is namelijk maar 1 bedrijf ter wereld die de ECU's kraakt voor tuning en dat is een Italiaans bedrijf die tevens ook de benodigde tuningsbox levert waarmee een ECU tuning gedaan kan worden.
    Tot dat deze Italiaan de ECU gekraakt heeft kan men alleen middels een powerbox tunen. Persoonlijk noem ik deze de sloopbox tuning. Dat kastje houd namelijk je ECU continue voor de gek met valse waardes over je inspuiting, turbo druk, uitlaattemp, etc etc...

    Kortom gewoon even geduld hebben tot de ECU gekraakt is
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Question re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    Ik heb het al vaker gezegd op dit forum maar als JD de ecu nog niet kan tunen kan vagtechniek en ook BR-Performance het ook niet. Ik heb BR dit al vaker horen roepen maar dat is gewoon simpelweg onmogelijk. Der is namelijk maar 1 bedrijf ter wereld die de ECU's kraakt voor tuning en dat is een Italiaans bedrijf die tevens ook de benodigde tuningsbox levert waarmee een ECU tuning gedaan kan worden.
    Tot dat deze Italiaan de ECU gekraakt heeft kan men alleen middels een powerbox tunen. Persoonlijk noem ik deze de sloopbox tuning. Dat kastje houd namelijk je ECU continue voor de gek met valse waardes over je inspuiting, turbo druk, uitlaattemp, etc etc...

    Kortom gewoon even geduld hebben tot de ECU gekraakt is
    Geduld hebben is lastig als er geen termijn voor ogen is......

    Ik heb zaterdag afspraak bij BR Performance in Willebroek. In hun Franse afdeling (Parijs) zouden ze een software ingenieur hebben die een speciale tool heeft ontwikkeld om de beveiliging eraf te halen, waarbij er al 3 in Frankrijk succesvol getuned zijn en die zal er nu bij zijn. Ik ben benieuwd.

    Word vervolgd.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....


  6. #6
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Hmm ok ben benieuwd
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  7. #7
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    En is het gelukt??
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JockJam Bekijk Berichten
    En is het gelukt??
    Inderdaad het is gelukt!!! Niet te geloven.

    De fransman (klein jong ventje met een brilletje op) was erbij en heeft er inderdaad de beveiliging afgehaald. Daarna kon de tuning plaatsvinden door de lokale techneuten.

    En nu, het resultaat, ongeloofelijk!!! Het verschil is enorm. Trekkracht allom voor elke versnelling hoewel de ontplooing van de kracht nooit brutaal is.

    En op de snelweg lijkt het verbruik iets lager te zijn. Het grootste verschil is bij het bergop rijden, ik schat zo'n 10%. Bij vlakke weg of bergaf zie ik geen verschil. In stad ligt het verbruik iets hoger, tenzij je aan 50 Km/u op cruise control gaat.

    Ik ben in ieder geval zéééér tevreden van het resultaat!!
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    En toen mocht-ie terug voor de Dieselgate software-reflash...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Het resultaat is gewoon geweldig! Mijn gemiddeld verbruik is gedaald van 7,2L/100Km naar 6,9. Hierbij rijd ik meestal ritten van een 100Km met vooral cruisen aan 130 op de teller en nu en dan als het passend is eens goed laten trekken.

    Wat heerlijk!

    Voor de liefhebbers wat meer info:
    Een foto op de testbank



    De gemeten resultaten


    De zwarte curve is de meting voor de tuning en de blauwe curve is het resultaat na de tuning.

    Eerst had men een resultaat van 300 PK en 600 Nm. Voor mij waren de PK's voldoende maar het koppel kon beter. In overleg met Bruno (eigenaar van de groep) zou hij alles opnieuw nog eens door rekenen om te zien wat mogelijk was binnen de veilige marge van stage 1.

    Na een paar uur hebben ze volgens de nieuwste parameters de motor bij gesteld. Het koppel kwam boven de 700 Nm. Maar dit bleek risico's in te houden i v m de te hoge uitlaatgas temperaturen die de katalysator zou kunnen schaden.

    Dan nog eens herrekend en uiteindelijk afgesteld op 685 Nm wat een zeer mooi resultaat is, bij 315PK.

    Als je echt het onderste uit de kan wilt, rekening houdend met bepaalde veiligheidsmarges, dan moet je volgens mij bij Bruno persoonlijk zijn.
    In overleg is er heel wat mogelijk.

    Ze hebben er wel wat tijd aan besteed. Ik was er om 8u30. Om 9u zijn ze begonnen om de beveiliging weg te nemen en tegen de middag waren er de eerste resultaten. Daarna alles opnieuw door gerekend, geprogrammeerd en uitvoerig getest op de bank en op de weg. En om pas 17u was alles klaar en naar wens en dit allemaal voor "slechts" 620 Euro's.

    Ik kan alleen maar zeggen: "veel waar voor je geld". Uiteraard weten ze ook wel dat de tijd die ze hieraan hebben besteed nuttig is voor alle toekomstige 211/218 Pk versies uit deze reeks. Naar verluid ben ik nummer 4 met deze wagen maar momenteel uniek met deze resultaten.

    Ook vind ik de geleidelijk verlopende krommes zonder uitschieters zeer mooi en bij rustig rijden geen schokken of onregelmatig heden.

    Uiteindelijk rijd je in ons druk verkeer niet altijd volgas.

    Echt een aanrader,
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 30-10-15 om 22:36.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Smile re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Even een update bij 28000 Km op de teller, getuned vanaf 12000 Km.

    De auto rijd nog altijd even geweldig en probleemloos. Ben nu momenteel in Zuid Spanje met de wagen. Het bergachtig landschap is leuk om te rijden en je hebt altijd reserve onder de voet. Uiteraard is het verbruik bij 160 tot 220 Km/u wel wat hoger maar dat valt een 9,5 L/100 Km nog best mee.
    En als je het gemiddelde bekijkt kom je dan nog maar aan een 8 L/100 Km.

    Ondertussen nog steeds geen nieuws van de andere tuners gekregen dat de tuning nu wel al mogelijk zou zijn. (hadden beloofd dit te laten weten)
    Gelukkig maar dat ik hier niet op gewacht heb.

    En nu nog maar wat genieten van de zon!


    Groeten vanuit Benalmadena,
    Peter 6
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Smile re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Even een update met nu 42.000 Km op de teller.

    Was een aantal weken geleden in Duitsland en kon eindelijk eens testen wat er te halen viel.
    De teller kwam tot 275Km/uur. (toerenteller stond op 3650)
    Hoewel dit uiteraard niet de reële snelheid was ging dit toch behoorlijk snel.

    De rij stand was "Auto" en dit reed behoorlijk comfortabel.
    Wel voel je elke oneffenheid van het wegdek dat erg toeneemt met de snelheid.

    Gezien er nog de winterbanden (max 250Km/u) onderzaten heb ik dit niet al te lang aangehouden, maar cruisen aan 240 Km/u ging toch vlotjes.
    De trip van Berlijn naar Brussel in 5,5 uur was het resultaat.
    Had het geluk geen enkele file te hebben gehad.

    Ik heb me laten vertellen dat winterbanden meer rolweerstand hebben dan zomerbanden.
    Ook zou wellicht het verder verlagen van de wagen ook nog wat kunnen bijdragen aan de maximum snelheid.
    zie (http://www.audiforum.nl/forum/model-...-wijzigen.html)

    Dus met de zomerbanden erop en nog iets lager met de wagen is er wellicht nog wat te halen. Trouwens als je de vermogen curve nakijkt loopt het maximaal vermogen tot 4000 t/min.

    Dus bij een volgende kans laat ik nog wel eens iets horen...
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  14. #13
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Weet iemand misschien of dit dezelfde motor is als in de nieuwe A4(3.0TDI 218pk)?
    In de nieuwe A4 levert hij echter maar 400nm i.p.v. 500nm, misschien heeft dit te maken met een andere S-Tronic versnellingsbak?

    Wel een mooi resultaat bij BR-Performance
    Laatst gewijzigd door skylinemike; 21-04-16 om 15:21.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Wink re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skylinemike Bekijk Berichten
    Weet iemand misschien of dit dezelfde motor is als in de nieuwe A4(3.0TDI 218pk)?
    In de nieuwe A4 levert hij echter maar 400nm i.p.v. 500nm, misschien heeft dit te maken met een andere S-Tronic versnellingsbak?

    Wel een mooi resultaat bij BR-Performance
    Dit heeft meestal te maken met 2 of 4 wiel drive. Bij 2 wiel drive vooraan ben je beperkt met wat je op de weg kan overbrengen, anders spinnen je wielen gewoon los door. 500 nm zou nog net kunnen maar dat is dan ook +/- de limiet.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  16. #15
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    4 wiel heeft ook wel wat meer mechanische verliezen misschien dat die daardoor lager is.

    Mijn oude Leon 1M Cupra R had ook 475nm koppel, en gewoon je rechter voet goed doseren om weg te komen. Lijkt me sterk dat ze dit verlagen omdat je het niet op de weg zou kunnen krijgen.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  17. #16
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    Dit heeft meestal te maken met 2 of 4 wiel drive. Bij 2 wiel drive vooraan ben je beperkt met wat je op de weg kan overbrengen, anders spinnen je wielen gewoon los door. 500 nm zou nog net kunnen maar dat is dan ook +/- de limiet.
    Bij de A6 is dit inderdaad het geval (400nm = FWD, 500nm = quattro).
    Bij de nieuwe A4 wordt zowel de quattro als de FWD versie geleverd met 400nm.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Opnieuw een update.
    Nu al meer dan 120K op de teller en nog altijd heel tevreden.

    Om er zeker van te zijn dat ik geen probleem zou krijgen met de versnellingsbak ben ik 6 maanden geleden bij VAG-tuning langs geweest om de druk op de koppelplaten te laten verhogen. Tevens heeft Erick het vermogen gemeten wat overeen kwam met de vorig getunde resultaten. Maar volgens Erick kon er nog wat bij.

    Hij verzekerde me dat dit geen kwaad kon gezien de versnellingsbak getuned is en dit koppel makkelijk aan kan en er nog een veiligheidssensor zit die de uitlaatgas temperatuur bewaakt. Als deze te hoog komt (rond de 928°C) word de motor door het ECU automatisch afgeremd. Erick heeft eerst getuned tot het ECU begon te reageren en heeft dan net een stapje terug gezet.

    Het nieuwe resultaat is duidelijk voelbaar. Meer dan 750N en net boven de 350 PK! Ik kon ook kiezen voor een afgevlakt koppel en hetzelfde aantal PK's maar het is net het koppel die je de stuwkracht geeft en wat in het dagelijks verkeer meer bruikbaar is dan enkel het maximale vermogen.
    Ondertussen alweer een 25K mee gereden en alles blijft zeer goed.
    Het was voor mij heel erg leuk dat Erick alles duidelijk op de pc liet zien en de nodige uitleg gaf. Voor mij als techneut was dit een heel aangename ervaring.

    Zie curve hieronder.


    Laatst gewijzigd door Peter 6; 26-12-17 om 00:02.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  19. #18
    narcotic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    37
    Posts
    394
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Mooie waarden!
    Had ik geweten dat je zo'n waarden uit een 3.0 218pk kreeg, had ik niet voor de 2.0 190 pk gegaan waar ik nu in rij.
    Ach, ook in ben wel tevreden hoor.

    Veilige km's!
    Audi A6 Avant 4G 2.0 TDI Ultra S-Line 220pk
    Audi A3 SB 8P 2.0 TDI Ambition 140PK

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Door omstandigheden ben ik erachter gekomen dat de originele intake air sensor een hoge luchtstroom weerstand heeft.
    Voor meer uitleg zie: https://www.audiforum.nl/forum/model...ml#post1804331

    Daarom ben ik gaan experimenteren met een nieuw ontwerp wat gevoelsmatig zeer goede resultaten lijkt op te leveren.

    Ergens kan ik dit wel plaatsen.
    Als ik nu op maximum vermogen ga dan heb ik een lucht intake van 288 gram/sec bij 4 graden buitenlucht temperatuur. Als ik dat omreken kom ik in mijn geval aan een luchtsnelheid van 349 Km/u. Dan lijkt een beetje stroomlijning wel nuttig te zijn om het druk verlies zo laag mogelijk te houden.

    Als de motor nu met dezelfde turbo druk (nu met de tuning ruim 2 bar) meer netto druk overhoud zal het ECU hierop reageren met meer brandstof en als gevolg meer vermogen leveren.

    Ik heb ook een aantal varianten geprobeerd waarbij sommigen een extra boost opleveren doordat de snelle verandering van de lucht temperatuur vertraagd doorkomt omdat het meet element (teveel) ingekapseld is. Hierdoor ziet het ECU tijdelijk een lagere temperatuur waardoor extra brandstof (=vermogen) geleverd word op voorwaarde dat er voldoende lucht aanwezig is.

    Maar gezien de actuele milieu normen blijken deze motoren altijd met een lucht overschot te draaien zodat dit ook geen probleem oplevert. Alleen zal tijdens het sterk optrekken (snel opwarmen van de aanvoerlucht ) de milieu norm minder gehaald worden. In de praktijk valt dit best mee omdat dit door de roetfilter opgevangen word. (deze gaat dan iets sneller genereren) Maar ook dit valt best mee. En tijdens gewone ritten heb je geen last van snel veranderende intake lucht temperaturen.

    Dit is de originele sensor



    Dit is een gestroomlijnde versie zonder boost. Het meet element is vrij en volgt onmiddellijk elke temperatuursverandering. De foto is op de zijkant genomen. De luchtstroom richting gaat hier van rechts naar links. De beide andere foto's zijn in de front genomen (luchtstroming gaat er recht op in)



    Dit is een sterk ingekapselde versie. de temperatuurveranderingen worden vertraagd door gegeven wat extra boost oplevert. Door de inkapseling te beperken kan je hierop inspelen.




    Via een ODB2 scanner zijn tijdens het rijden heel veel parameters perfect te volgen en kan je ze loggen waarbij je deze nadien via Exel kan exporteren en dan kan bekijken.
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 27-12-17 om 23:59.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 3.0 TDI 211/218 pk model facelift (2015) niet te tunen?

    Om het wat visueel voor te stellen kan je hier een tekening op schaal vinden van de drukluchtbuis die van de interkoeler naar de motor gaat. Van de sensor is alleen ingetekend wat er in de buis zit.



    Als je weet dat er door die buis een luchtstroom vloeit aan 350 Km/uur dan is het duidelijk bij welke van de 2 sensoren de luchtstroom de kleinste verliezen zal opleveren.
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 29-12-17 om 00:21.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •