Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: 2.0 TDI CGLD, foutcodes koelsysteem

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.0 TDI CGLD, foutcodes koelsysteem

    Ik heb vandaag onderstaande foutcodes uitgelezen. Tevens begint de ventilator niet te draaien, zelfs niet wanneer de temperatuur 95 graden haalt.
    Heeft iemand hier ervaring mee en kan die me adviseren in welke volgorde ik de dingen aan pak?
    Ik denk zelf aan de volgende strategie:
    • de ventilator rechtstreeks op een 12v voeding aansluiten en controleren of die nog werkt (vervangen indien nodig)
    • De motor op temperatuur (90 graden of meer) laten komen en uitlezen of de module nog sturing geeft naar de ventilator

    Zie ik iets over het hoofd? Zijn er dingen waar er speciaal op gelet moet worden?

    Alvast bedankt

    Datum: 2018-07-20 12:03


    VIN: WAUZZZ4G9CN083036
    Auto: Audi A6
    Jaar: 2012
    Body type: Avant
    Motor: CGLD 120 kW (163 HP) 2 l
    Kilometerstand: 149490 KM

    ---------------------------------------------------------------
    01 Engine

    Systeem omschrijving: R4 2.0l TDI
    Software nummer: 03L906018GT
    Software versie: 9978
    Hardware nummer: 03L906018JL
    Hardware versie: H25
    ODX naam: EV_ECM20TDI01103L906018GT
    ODX versie: 003013
    Long coding: 12194012232401080000

    Fout codes:
    P195000 - Coolant fan for coolant difficulty of movement/blocked
    Intermittent
    P194400 - Coolant fan control module 1 Excess temp.
    Intermittent
    P048000 - Cooling Fan 1 Control Circuit
    Intermittent
    P069100 - Cooling Fan 1 Control Circuit Low
    static
    Date: 2018-06-20 15:18:25
    Mileage: 147604 km
    Priority: 2
    Malfunction frequency counter: 26
    Unlearning counter: 255
    Engine speed: 0.00 1/min
    Normed load value: 0.0 %
    Vehicle speed: 0 km/h
    Coolant temperature: 83 °C
    Intake air temperature: 30 °C
    Ambient air pressure: 1010 mbar
    Voltage terminal 30: 12.140 V
    Dynamic environmental data: 209628104C1DB316260CCF1092000016250BBE11140000111603FC162D0C4A

  2. #2

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    Je kan naar zekeringen kijken. Nummer 11 in de zekeringkast onder/naast de ECU in de waterkast aan bestuurderskant. Of de zekeringen van de ventilatoren zelf, ook in de waterkast maar dan precies in het midden in een plastic 'doosje' (tussen de voorruit en je motor). Maar dit kan best de ventilator zelf zijn.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 20-07-18 om 16:40.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Je kan naar zekeringen kijken. Nummer 11 in de zekeringkast onder/naast de ECU in de waterkast aan bestuurderskant. Of de zekeringen van de ventilatoren zelf, ook in de waterkast maar dan precies in het midden in een plastic 'doosje' (tussen de voorruit en je motor). Maar dit kan best de ventilator zelf zijn.
    Bedankt voor je antwoord: Ik vind beide locaties (denk ik). De zekeringkast aan de bestuurderskant, is dat onder de ruitensproeiervloeistof? IMG_20180721_103326864.jpg

    Het doosje in het midden krijg ik niet open. Is dat vastgeklikt of geschroefd?
    Waarom steken ze die zekeringen op plaatsen die zo moeilijk te bereiken zijn, en niet gewoon in de zekeringkasten die beschreven zijn in het boekje van de wagen?

    Alvast bedankt
    Laatst gewijzigd door slevino; 21-07-18 om 09:52.

  4. #4

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    @slevino Ja je komt er niet zomaar bij. Die verstevigingsbalk tussen de veerpoten kun je nog uitbouwen, twee boutjes links en rechts en één bout zit in het midden onder de andere plastic afdekking. Ik weet niet of je daarbij kunt. Dat plastic stuk zit vast met een stuk of twee (?) klemmetjes aan de onderkant en dan bij de ruit erin geklikt. Zorg wel dat je die weer goed terug plaatst mocht je die moeten uitbouwen. In dat zekeringkastje in het midden zit voor beide koelventilatoren een aparte zekering. Kastje krijg je open met een vergrendeling aan de voorzijde.. Het gaat om de zekeringen aan de bijrijderskant&voorruitkant van het kastje. Ik weet niet of dat de oorzaak is hoor, maar je kunt het proberen Die zekering nummer 11 onder de ecu/ruitensproeiervloeistofreservoir is o.a. voor de regelapparaten van de koeling. Maar dat is één zekering voor beide fans, dan zou je niet alleen op fan 1 foutmeldingen moeten krijgen lijkt mij.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 21-07-18 om 10:23.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    Mag ik hier even verder op redeneren: onze wagen heeft (volgens mij) maar 1 ventilator, die niet aanslaat en het uitlezen leert me dat de "Coolant shut off valve" heel de tijd in dezelfde stand (2) blijft staan. Zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat het aan zekering nummer 11 ligt?

    Ik vermoed dat ik het probleem zelf niet ga kunnen oplossen, dus zou de wagen naar een garagist brengen.
    Zijn er goeie referenties in Oost Vlaanderen waar ik goed geholpen ga zijn voor een eerlijke prijs?

    Bedankt voor de hulp!

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Posts
    364
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    Het is weliswaar niet oost vlaanderen, maar ik word steeds correct geholpen bij Veys in Deerlijk.
    Ik ben afkomstig uit het Antwerpse en voor de service alleen al ga ik naar daar!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    Even de tijd om te antwoorden hoe het is afgelopen:
    De zekering "in de waterkast precies in het midden in een plastic 'doosje' (tussen de voorruit en de motor)" was doorgebrand.
    De ventilator zelf deed het echter nog.
    De zekering en de ventilator zijn vervangen. We rijden nu reeds een maand met een werkende ventilator en geen foutcodes.
    Ik wacht evenwel nog wat af vooraleer victorie te kraaien.
    Kostenplaatje: een dikke 500 euro bij een onafhankelijke garage.
    Heel erg bedankt voor alle glasheldere instructies @Raz0r!
    Laatst gewijzigd door slevino; 27-08-18 om 17:57.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Foutcodes ventilator en koeling slaat niet aan, 2.0 TDI CGLD

    @slevino Geen dank

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    Beste forumleden.

    Hiernet onze wagen uitgelezen met obdelven en ik krijg volgende foutcodes:
    Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt.
    Om het probleem beter te omkaderen: we hebben 3 maanden geleden ook al foutcodes gehad op onze koelventilator (zie hierboven), dus ook het koelsysteem...
    Trouble codes:

    B10C813 - Coolant shut-off valve Open circuit

    Intermittent
    Date: 2018-10-19 07:14:39
    Mileage: 158162 km
    Priority: 3
    Malfunction frequency counter: 1
    Unlearning counter: 155
    Dynamic environmental data: 02860EB326097D2613151D

    B11D501 - Supply voltage terminal 30 for coolant circulation pump Electrical error

    Intermittent
    Date: 2018-10-21 15:33:55
    Mileage: 158458 km
    Priority: 3
    Malfunction frequency counter: 3
    Unlearning counter: 163
    Dynamic environmental data: 02860C0B26098D26131E10


    Laatst gewijzigd door slevino; 27-10-18 om 19:04.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    Samengevoegd met vorige topic zodat het probleem terug te lezen is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    @slevino Verlies je koelvloeistof? Ik zou even de stekkers van de shut-off valve en de recirculatiepomp checken, mogelijk moet je beiden vervangen maar dan moeten de stekkers wel goed zijn. Die shut-off valves kunnen wel eens lekken, ze worden ook wel gebruikt bij de versnellingsbak en kunnen dan helaas zorgen voor kortsluiting bij de versnellingsbakelektronica..

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Verlies je koelvloeistof? Ik zou even de stekkers van de shut-off valve en de recirculatiepomp checken, mogelijk moet je beiden vervangen maar dan moeten de stekkers wel goed zijn. Die shut-off valves kunnen wel eens lekken, ze worden ook wel gebruikt bij de versnellingsbak en kunnen dan helaas zorgen voor kortsluiting bij de versnellingsbakelektronica..
    Bedankt voor je antwoord @Raz0r. Ik ga morgen bij het onderhoud kijken voor koelvloeistofverlies.
    Is de shut-off valve = thermostaat en de coolant-pump = waterpomp?
    - Ik heb reeds een nieuwe thermostaat gekocht bij de Audi dealer en daarop zit geen stekker, waar heb ik het hier fout?
    - Kan je me helpen met de stekker van de waterpomp. waar kan ik die vinden? Is dit een waterpomp
    die aangedreven is door de distributieriem, of wordt die elektrisch wordt aangedreven?
    -De shut off Valve bij de versnellingsbak heb ik ook gekocht, en die komt morgen ook op het vervanglijstje (op jouw aanraden) (die heeft wel een stekker).

    Dank bij voorbaat
    Laatst gewijzigd door slevino; 29-10-18 om 15:24.

  14. #13

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    @slevino
    Nee de shutoff valve is niet de thermostaat. Het is waarschijnlijk inderdaad dat ding wat je zoals ik het begrijp al gekocht hebt.. De inbouwlocatie is sterk afhankelijk van motortype en enkele opties dus dat kan ik je zo niet zeggen, die verschillen ken ik niet allemaal. Soms zitten ze in de waterkast en soms vlakbij de bodemplaten en soms (!) ook bij de versnellingsbak. Kijk wel even goed of je het juiste onderdeelnummer hebt gekocht hè, er zijn een paar verschillende geloof ik. Het is inderdaad (denk ik) niet de waterpomp bij de distributie. Ik denk eerder de pomp naast de shut-off valve, kan geen toeval zijn ... Hier zie je ze naast elkaar op een bracketje:
    Bijlage 250732
    En hier nogmaals vlakbij elkaar:
    Bijlage 250733

    Kijk dus wel even of je de oorzaak kan vinden. Controleer dus even of er andere bovenliggende lekkages zijn of dat de waterkast niet goed geplaatst is of de wateruitloopjes verstopt zijn o.i.d.. Of dat het gewoon de lekkende shutoffvalve zelf is..

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    Ik heb de Shut-off-valve (wat is het Nederlandse woord hiervoor?) en de waterpomp inderdaad in de waterkast gevonden.(zie foto1).
    Op die plaats zijn ze allebei behoorlijk toegankelijk: eerst het plastieken gedeelte van de interieur ventilator gedemonteerd,
    daarna kon ik gemakkelijk aan de Valve en vervolgens aan de waterpomp.
    De stekker van den Valve was doorweekt (zie foto 2 en 3), dus de Valve heb ik vervangen en stekker schoon gemaakt.
    De stekker van de waterpomp was niet merkbaar vochtig, ook geen oxidatie.
    Aangezien ik geen wisselstuk had besteld van dat pompje, hebben we het erop gewaagd die niet te vervangen.

    Enkele opmerkingen/vragen hierbij.
    - In de waterkast, vlak onder beide onderdelen is er een kleine afvoer zodat het vocht wegkan. Deze afvoer is heel smerig en
    dreigt waarschijnlijk te verstoppen. Hoe maak ik dit best vrij? Mag ik er met luchtdruk doorblazen, of zitten er kwetsbare componenten onder?
    - Ik heb uit pure noodzaak blindelings vertrouwd op het onderdeelnummer van de Valve vermeld in de post https://www.audiforum.nl/forum/model...n-circuit.html, maar na demonteren verschillen beide onderdelen met 1 (de laatste) letter, namelijk 4H0121671D en 4H0121671B.
    We konden echter geen enkel verschil zien in beide onderdelen en hebben het nieuwe alsnog gemonteerd. Heeft er iemand een vermoeden in hoeverre er een verschil is?
    -Dat kleine wordt niet mechanisch aangedreven, dus veronderstel ik dat het elektrisch aangedreven wordt. De kabeltjes die toekomen op de stekker zijn echter
    belachelijk dun, vraagt die pomp dan zo weinig stroom?
    - Waartoe dient die waterpomp?

    Opnieuw glasheldere instructies @Raz0r Kan ik jou, of jij mij contacteren? Ik zou je graag bedanken voor je hulp.

    IMG_20181030_105942803.jpg
    IMG_20181030_110859558.jpg
    IMG_20181030_110907090.jpg
    Laatst gewijzigd door slevino; 31-10-18 om 18:09.

  16. #15

    Standaard Re: 2.0 TDI CGLD, A6 c7, bouwjaar 2012

    Dat zijn een hoop vragen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    Ik heb de Shut-off-valve (wat is het Nederlandse woord hiervoor?)
    'magneetklep'

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    Aangezien ik geen wisselstuk had besteld van dat pompje, hebben we het erop gewaagd die niet te vervangen.
    Ik denk wel echt dat die foutmelding van die pomp naast die magneetklep komt. Wis de foutmeldingen voor nu eventjes en kijk of het terugkomt. Waarschijnlijk heeft die pomp artikelnummer 059121012A erop staan, de vernieuwde is 06D121601.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    - In de waterkast, vlak onder beide onderdelen is er een kleine afvoer zodat het vocht wegkan. Deze afvoer is heel smerig en
    dreigt waarschijnlijk te verstoppen. Hoe maak ik dit best vrij? Mag ik er met luchtdruk doorblazen, of zitten er kwetsbare componenten onder?
    Keukenpapiertje i.c.m. spoelen met warm mild sopje en tegelijkertijd met een kwastje erin jutteren werkt bij mij prima, dan blaas je het slangetje er ook niet af!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    - Ik heb uit pure noodzaak blindelings vertrouwd op het onderdeelnummer van de Valve vermeld in de post https://www.audiforum.nl/forum/model...n-circuit.html, maar na demonteren verschillen beide onderdelen met 1 (de laatste) letter, namelijk 4H0121671D en 4H0121671B. We konden echter geen enkel verschil zien in beide onderdelen en hebben het nieuwe alsnog gemonteerd. Heeft er iemand een vermoeden in hoeverre er een verschil is?
    D is de opvolger van B, prima dus! Als je de kans krijgt zou je wel even moeten kijken of er vlakbij de oliekoeler bij de versnellingsbak niet exact zo'n zelfde magneetklep zit. Bij sommige modellen/motor/versnellingsbak-combinaties zit er daar nog een.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    -Dat kleine wordt niet mechanisch aangedreven, dus veronderstel ik dat het elektrisch aangedreven wordt. De kabeltjes die toekomen op de stekker zijn echter
    belachelijk dun, vraagt die pomp dan zo weinig stroom?
    Klopt! Die zijn 0.35mm² zag ik, genoeg voor zo'n pompje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    - Waartoe dient die waterpomp?
    Het is een koelvloeistof circulatiepomp vlak voor de warmtewisselaar. Onderdeel van het nieuwe 'innovative thermal management'-systeem. Het geheel zit wat ingewikkeld in elkaar maar bespaart een paar % brandstof door slim management. Hier een stukje tekst: https://www.audi-technology-portal.d...mal-management

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slevino Bekijk Berichten
    Opnieuw glasheldere instructies @Raz0r Kan ik jou, of jij mij contacteren? Ik zou je graag bedanken voor je hulp.
    Je kan nog geen rechtstreeks berichtje sturen, dat gaat pas vanaf 100 berichten. Maar geen zorgen, graag gedaan. Door jouw terugkoppelingen hebben anderen er ook wat aan!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •