Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Gisteren toch iets serieus meegemaakt, in panne gevallen op de linkerrijstrook van de R0 in Brussel tijdens de ochtendspits. Nogal een stresserende ervaring!

    Ik stond gewoon te wachten in de file, de motor start weer omdat ik zacht op mijn gaspedaal druk, en dan opeens de melding op de boordcomputer:
    Versnellingsbak: systeemstoring! verder rijden slechts beperkt mogelijk.

    Ik kon zogezegd verder rijden, maar na twee keer herstarten kreeg ik geen beweging meer in de wagen, noch in D-stand, noch in achteruit. Uiteindelijk heeft de wegpolitie me op de pechstrook helpen duwen en werd mijn wagen getakeld. Ik verwacht vandaag nog een telefoontje van mijn garage om te vertellen wat nu eigenlijk het probleem is.

    Voor dit incident heb ik geen problemen ondervonden met de wagen, geen schokken of rare schakelingen opgemerkt. Ik vind het erg vreemd dat dit zomaar opeens gebeurt, dan nog in stilstaande fase tijdens de rit naar het werk. Mijn wagen is een A6 uit 2015, en is nog net geen 4 jaar oud.

    Ik weet niet of nog iemand dit meegemaakt heeft, maar ik zal zeker de feedback van de garage hier meegeven.

  2. #2

    Standaard re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Post even de foutcode zodra je die hebt, dat zegt een hoop

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Garage heeft gebeld, ze zeiden dat de foutcode wees op een defecte mechatronic die ze willen vervangen.

    Hebben een bestek opgemaakt van 2.600 euro inc BTW (2.000 materiaal + 600 manuren ongeveer).
    Ze zeiden dat ze een tussenkomst gevraagd hebben van 70% op het materiaal omdat de wagen nog relatief jong is (2015 model).
    Komt dan tussen 1.400 en 1.500 euro inc BTW. Ik vond het op zich meevallen, maar ken de prijzen niet.

    Heb gezegd dat het goed is, gezien ik mijn wagen wel nodig heb volgende week.

  4. #4

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    En je weet zelf de foutcode niet? Er zijn best wel wat problemen die lijken op een defecte mechatronic waarbij de software eigenlijk de oorzaak is, vandaar dat ik het vroeg. Hopelijk heeft je garage het juist
    Laatst gewijzigd door Nenna; 21-03-19 om 16:44.

  5. #5
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Ik lees hier ook weer des te meer redenen om je Start/Stop system dus echt niet te gebruiken buiten dat dit systeem enorm slecht voor je motor is.

    Uiteraard voorkomt het niet dat een bak problemen geeft maar grote kans als je Start/Stop niet gebruikt je dus niet op de snelweg stil gevallen was maar ergens thuis voor de deur oid.
    Laatst gewijzigd door AudiBlackPanther; 29-03-19 om 13:05.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



  6. #6

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Black Panther Bekijk Berichten
    Ik lees hier ook weer des te meer redenen om je Start/Stop system dus echt niet te gebruiken buiten dat dit systeem enorm slecht voor je motor is.
    Waarom enorm slecht voor de motor?

  7. #7
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Waarom enorm slecht voor de motor?
    Omdat het zorgt voor veel extra slijtage en hoger brandstof verbruik door steeds opnieuw starten. Een loei hete turbo die ook na flink door trappen meteen stil gegooit wordt. Olie smering valt stil. Koolstofaanslag in de motor. Krukas, nokkenas en cylinders die meteen stil gegooit worden etc etc.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Black Panther Bekijk Berichten
    Omdat het zorgt voor veel extra slijtage en hoger brandstof verbruik door steeds opnieuw starten. Een loei hete turbo die ook na flink door trappen meteen stil gegooit wordt. Olie smering valt stil. Koolstofaanslag in de motor. Krukas, nokkenas en cylinders die meteen stil gegooit worden etc etc.
    Ik denk toch dat daar wel rekening mee wordt gehouden bij het ontwerp. Voor zover ik weet is er andere olie, startmotor, accu, dynamo, lagers in de motor, temperatuur en druksensoren, maar ook aangepaste koelsystemen. De 4.0tfsi heeft twee pompen (V51 en V178) om ook na het uitschakelen van de motor nog te kunnen blijven koelen eventueel met radiateur-fan ingeschakeld. De turbo's van de 4.0tfsi zijn ook aangesloten op dat koelvloeistofsysteem. De fabrikanten van de turbo's weten al vele jaren dat zij hun ontwerp moeten aanpassen door de komst van start/stop. Turbo's worden uitgebreid getest in speciale testmachines die allerlei situaties kunnen simuleren. Hoe je koolstofaanslag opbouwt zonder verbranding zie ik niet zo. Ongetwijfeld niet in alle gevallen gunstiger qua brandstofverbruik, maar levert bijvoorbeeld bij de 4.0tfsi wel 24gco²/100km (=€12000 bpm) besparing. Of je je motor er eerder door naar de oud ijzer boer moet brengen vraag ik mij toch echt af.

  10. #9
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ik denk toch dat daar wel rekening mee wordt gehouden bij het ontwerp. Voor zover ik weet is er andere olie, startmotor, accu, dynamo, lagers in de motor, temperatuur en druksensoren, maar ook aangepaste koelsystemen. De 4.0tfsi heeft twee pompen (V51 en V178) om ook na het uitschakelen van de motor nog te kunnen blijven koelen eventueel met radiateur-fan ingeschakeld. De turbo's van de 4.0tfsi zijn ook aangesloten op dat koelvloeistofsysteem. De fabrikanten van de turbo's weten al vele jaren dat zij hun ontwerp moeten aanpassen door de komst van start/stop. Turbo's worden uitgebreid getest in speciale testmachines die allerlei situaties kunnen simuleren. Hoe je koolstofaanslag opbouwt zonder verbranding zie ik niet zo. Ongetwijfeld niet in alle gevallen gunstiger qua brandstofverbruik, maar levert bijvoorbeeld bij de 4.0tfsi wel 24gco²/100km (=€12000 bpm) besparing. Of je je motor er eerder door naar de oud ijzer boer moet brengen vraag ik mij toch echt af.
    Lees dit stukje maar even.
    https://www.amt.nl/werkplaats-onderh...884.1550765076
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  11. #10

    Standaard Re: Systeemstoring versnellingsbak S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Black Panther Bekijk Berichten
    Wat betreft die zin over start-stop, los van de oliefilm, zoek eens op hoe een main bearing tegenwoordig geconstrueerd is. ‘De reserves zijn weg’, maar een 3.0tfsi tunen van 300pk naar 450pk, of een 560pk RS6 naar 700pk, of een 650nm bitdi naar 850nm kan wel? Verder ga ik er niet op reageren. De laatste zin van het artikel zegt alles.. Maar goed, we dwalen af van het oorspronkelijke topic.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •